Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
PŘEDSTAVENÍ HODNOCENÍ DOPADŮ REGULACE
Mgr. Kateřina Slezáková ředitelka Odboru hodnocení dopadů regulace Praha, duben 2018
2
Obsah Co je to RIA a proč se provádí Kdy se RIA provádí
Základní dokumenty Aktéři Vývoj v ČR
3
Co je to hodnocení dopadů regulace
RIA = REGULATORY IMPACT ASSESSMENT Soustava analytických metod, které směřují k systematickému hodnocení očekávaných dopadů navrhovaných právních předpisů (příp. politik) na dotčené subjekty, životní prostředí, sociální oblast, veřejnou správu, veřejné rozpočty a další oblasti.
4
Proč se RIA provádí zvyšování kvality právních předpisů
zvyšování kvality podkladů pro rozhodnutí vlády prezentace zvoleného řešení pro členy obou komor Parlamentu ČR nástroj pro identifikaci nadbytečné regulace a zastaralé legislativy
5
zvýšení transparentnosti a informovanosti
eliminovat nepředvídané důsledky vyhodnocení účinnosti (ex-post RIA)
6
Hodnocení dopadů regulace se provádí
Kdy se RIA provádí Hodnocení dopadů regulace se provádí VŽDY!
7
Proces hodnocení dopadů regulace by měl být zahájen před samotnou přípravou normativního textu návrhu právního předpisu. Hodnocení dopadů regulace probíhá i v jednotlivých fázích legislativního procesu, což musí být zohledněno v závěrečné zprávě z hodnocení dopadů regulace (aktualizace).
8
Bod 2.3. Obecných zásad pro hodnocení dopadů regulace (RIA):
„V případě, že se k návrhu právního předpisu nezpracovává RIA, provede se hodnocení dopadů podle Legislativních pravidel vlády.“
9
Pojem „RIA“ podle výše uvedeného bodu Obecných zásad je použit ve významu „Závěrečné zprávy z hodnocení dopadů regulace“. Závěrečná zpráva z hodnocení dopadů regulace je součástí návrhu právního předpisu.
10
Závěrečná zpráva z hodnocení dopadů regulace se zpracovává pokud:
v přehledu dopadů jsou identifikovány vznikající nové a rozsáhlé dopady v oblastech: veřejných rozpočtů, administrativní zátěže pro orgány veřejné správy, nákladů plynoucích z regulace pro podnikatele a občany, konkurenceschopnosti, ekonomických a právních vztahů jak mezi orgány veřejné správy, tak i soukromými subjekty
11
Závěrečná zpráva z hodnocení dopadů regulace se zpracovává pokud:
stanoví tak Plán legislativních prací vlády a Plán přípravy vyhlášek, návrh právního předpisů je předkládán mimo uvedené plány u věcných záměrů zákona vždy
12
Struktura závěrečné zprávy z hodnocení dopadů regulace
Důvod předložení a cíle, definice problému, popis existujícího právního stavu v dané oblasti, identifikace dotčených subjektů, popis cílového stavu a zhodnocení rizika Návrh variant řešení Vyhodnocení nákladů a přínosů (identifikace a vyhodnocení nákladů a přínosů variant) Stanovení pořadí variant a výběr nejvhodnějšího řešení Implementace doporučené varianty a vynucování Přezkum účinnosti regulace Konzultace a zdroje dat Shrnutí závěrečné zprávy Pozn.: Zahrnuje rovněž zhodnocení všech relevantních dopadů (včetně specifických).
13
Požadavky na závěrečnou zprávu z hodnocení dopadů regulace
jasná výstižná srozumitelná stručná
14
Závěrečná zpráva z hodnocení dopadů regulace se nezpracovává:
u návrhu novely ústavního zákona č. 1/1993 Sb., Ústava České republiky a ostatních ústavních zákonů, u návrhů zákona o státním rozpočtu a státního závěrečného účtu, ve zvláštních případech (stav legislativní nouze, stav ohrožení státu nebo válečný stav, neodkladné přijetí zákona vyplývající z rozhodnutí Rady bezpečnosti OSN o akcích k zajištění mezinárodního míru a bezpečnosti, zákonné opatření Senátu), RIA se vynechá též u souvisejících podzákonných právních předpisů, v případech krizových situací, pokud tak stanoví vláda v rámci Plánu legislativních prací vlády na příslušný kalendářní rok nebo jiným způsobem,
15
Závěrečná zpráva z hodnocení dopadů regulace se nezpracovává:
je-li udělena výjimka předsedou Legislativní rady vlády. Upozornění: Je-li návrh právního předpisu předkládám mimo Plán legislativních prací vlády a Plán přípravy vyhlášek, je nutné žádat o výjimku i v případech: parametrických změn, u návrhu těch prováděcích právních předpisů, u nichž je hodnocení dopadů zmocňovacích ustanovení obsaženo již v závěrečné zprávě RIA k návrhu zákona, a současně nejsou v návrhu identifikovány nové dopady a návrh prováděcího právního předpisu není zpracován nad rámec provedené závěrečné zprávy RIA k návrhu zákona, návrhu implementačního předpisu, kde není dána možnost diskrece a současně návrh implementačního předpisu nejde nad rámec požadavků práva EU.
16
Rozsah hodnocení dopadů regulace v důvodové zprávě/odůvodnění
Pokud se nezpracovává závěrečná zpráva z hodnocení dopadů regulace, stanoví Legislativní pravidla vlády minimální požadavky na rozsah hodnocení dopadů regulace následně:
17
zhodnocení platného právního stavu, odůvodnění hlavních principů, vysvětlení nezbytnosti
předpokládaný hospodářský a finanční dopad na státní rozpočet, ostatní veřejné rozpočty, na podnikatelské prostředí České republiky, sociální dopady, včetně dopadů na rodiny a dopadů na specifické skupiny obyvatel, zejména osoby sociálně slabé, osoby se zdravotním postižením a národnostní menšiny, dopady na životní prostředí zhodnocení dopadů ve vztahu k ochraně soukromí a osobních údajů zhodnocení korupčních rizik zhodnocení dopadů na bezpečnost nebo obranu státu dopady navrhovaného řešení ve vztahu k zákazu diskriminace a ve vztahu k rovnosti mužů a žen
18
Základní dokumenty Legislativní pravidla vlády
úprava postupu ministerstev a jiných ÚSÚ při tvorbě a projednání připravovaných právních předpisů požadavky týkající se obsahu a formy připravovaných právních předpisů (VZZ, zákon, zákonné opatření Senátu, nařízení vlády, vyhlášky) v čl. 2 odst. 1 stanovena povinnost provádět hodnocení dopadů regulace včetně odkazu na Obecné zásady pro hodnocení dopadů regulace (RIA)
19
Jednací řád vlády (čl. II odst. 9):
„Při přípravě materiálů nelegislativní povahy, v jejichž závěrech je navrhováno legislativní řešení mající věcné dopady, se zpracuje jako samostatná část materiálu přehled dopadů návrhu právního předpisu podle Obecných zásad pro hodnocení dopadů regulace (RIA); z tohoto přehledu musí být zřejmé, že danou problematiku nelze řešit jinak než legislativní cestou.“
20
Obecné zásady pro hodnocení dopadů regulace (RIA)
procesní pravidla pro provádění hodnocení dopadů regulace metodika hodnocení dopadů regulace šablony
21
Metodiky: Metodika stanovení plánovaných nákladů na výkon státní správy (závazná) Metodika měření a přeměřování administrativní zátěže podnikatelů (závazná) Metodika pro měření celkových nákladů na plnění povinností vyplývajících z regulace (doprovodná) Metodika pro zapojování veřejnosti do přípravy vládních dokumentů (doprovodná) Metodika hodnocení korupčních rizik (Corruption Impact Assessment) (doprovodná) Metodika hodnocení dopadů na rovnost žen a mužů pro materiály předkládané vládě ČR (doprovodná)
22
Certifikovaná metodika - Sledování nákladů práce a práce jako výrobního faktoru v ČR a v zahraničí (doprovodná) Metodická pomůcka pro prevenci nadbytečné regulatorní zátěže při implementaci práva EU Hodnocení dopadů regulace na malé a střední podniky (doprovodná) Hodnocení dopadů regulace na konkurenceschopnost (doprovodná) Hodnocení rizik v rámci hodnocení dopadů regulace (doprovodná) Hodnocení dopadů regulace na administrativní zátěž a soukromí občanů (doprovodná) Metodika přezkumu účinnosti právních předpisů (ex post RIA) (schvalovací proces)
23
Další dokumenty: Jednací řád Legislativní rady vlády
Statut Legislativní rady vlády Vzdělávací manuál nezávazná doporučení mezinárodních organizací a dobrá praxe
24
Aktéři Předkladatelé/zpracovatelé (ÚSÚ) Vláda
předseda Legislativní rady vlády Legislativní rada vlády Pracovní komise Legislativní rady vlády pro hodnocení dopadů regulace Odbor hodnocení dopadů regulace (Sekce LRV Úřadu vlády ČR)
25
Vláda Schvaluje Plán legislativních prací vlády, tj. rozhoduje o zpracování/nezpracování závěrečné zprávy z hodnocení dopadů regulace.
26
Předseda Legislativní rady vlády
Schvaluje Plán přípravy vyhlášek, tj. rozhoduje o zpracování/nezpracování závěrečné zprávy z hodnocení dopadů regulace. Uděluje výjimky z povinnosti zpracovat závěrečnou zprávu z hodnocení dopadů regulace.
27
Legislativní rada vlády
poradní orgán vlády pro legislativní činnost vlády zaujímá stanoviska k legislativním návrhům při výkonu své působnosti posuzuje legislativní návrhy z toho hlediska, zda: jsou v souladu s ústavním pořádkem a s ostatními součástmi právního řádu ČR jsou v souladu s mezinárodními smlouvami, jimiž je ČR vázána jsou v souladu s právem Evropských společenství a EU jsou ve všech svých částech a jako celek nezbytné je jejich obsah přehledně členěn, srozumitelně a jednoznačně formulován a je v souladu s ostatními závaznými pravidly legislativního procesu bylo provedeno hodnocení dopadů regulace v souladu s Obecnými zásadami pro hodnocení dopadů regulace (RIA)
28
Pracovní komise Legislativní rady vlády
Komise pro veřejné právo I - komise pro správní právo č. 1 Komise pro veřejné právo I - komise pro správní právo č. 2 Komise pro veřejné právo I - komise pro správní právo č. 3 Komise pro veřejné právo II - komise pro finanční právo Komise pro veřejné právo III - komise pro pracovní právo a sociální věci Komise pro veřejné právo IV - komise pro evropské právo Komise pro soukromé právo Komise pro trestní právo Komise pro hodnocení dopadů regulace
29
Pracovní komise Legislativní rady vlády pro hodnocení dopadů regulace
rozsah její působnosti stanoven Statutem Legislativní rady vlády (posuzuje kvalitu provedení hodnocení dopadů regulace v souladu s Obecnými zásadami pro hodnocení dopadů regulace) postupuje podle Jednacího řádu Legislativní rady vlády stanoviska pracovní komise jsou podkladem pro návrh stanoviska Legislativní rady vlády/předsedy Legislativní rady vlády případná účast zástupce pracovní komise na jednání Legislativní rady vlády v rámci posuzování návrhu Plánu legislativních prací vlády a návrhu plánu přípravy vyhlášek doporučuje, u kterých legislativních návrhů má být zpracována závěrečná zpráva z hodnocení dopadů regulace provádí konzultace k hodnocení dopadů regulace v průběhu jeho zpracovávání předkladateli/zpracovateli (v součinnosti s příslušným útvarem Sekce Legislativní rady vlády)
30
Složení pracovní komise Legislativní rady vlády pro hodnocení dopadů regulace
Předsedkyně prof. Ing. Jiřina Jílková, CSc. Místopředseda prof. Ing. Petr Moos, CSc. Členové Mgr. Miroslav Dvořák Mgr. et Mgr. Marek Havrda, MA, MPA, Ph.D. doc. RNDr. Jiřina Kocourková, Ph.D. PhDr. Zdeněk Kudrna, Ph.D. Mgr. Zdeněk Mandík Mgr. Jan Matoušek doc. Ing. Daniel Münich, Ph.D. Ing. Jiří Nekovář Marek Ondroušek doc. Ing. Tomáš Pavelka, Ph.D. JUDr. Petr Solský Radek Špicar, M.Phil. Ing. Daniel Trnka RNDr. Jan Vozáb, Ph.D. Mgr. Martina Vránová Mgr. Zdeněk Zajíček
31
Odbor hodnocení dopadů regulace - struktura
Oddělení pro koordinaci procesu hodnocení dopadů regulace (RIA) Oddělení boje s korupcí
32
Odbor hodnocení dopadů regulace - působnost
agenda spojená s účastí vlády v řízeních o zrušení zákonů a jiných právních předpisů před Ústavním soudem koncepční, metodická a koordinační činnost v oblasti hodnocení dopadů regulace (včetně mezinárodních aspektů) koordinace činností souvisejících s bojem s korupcí (včetně mezinárodních aspektů)
33
Oddělení pro koordinaci procesu hodnocení dopadů regulace (RIA)
Národní agenda: koncepční, metodická, koordinační a analytická činnost při zpracování a provádění hodnocení dopadů regulace vzdělávání v oblasti hodnocení dopadů regulace komunikace a spolupráce s klíčovými aktéry při tvorbě legislativy (profesní komory a další) tvorba koncepčních a metodických materiálů pro hodnocení dopadů regulace příprava podkladů pro předsedu Legislativní rady vlády k rozhodnutí o návrzích na udělení výjimky z provedení hodnocení dopadů regulace, návrh Plánu přípravy vyhlášek zpracování stanovisek a analýz k připravovaným legislativním a nelegislativním návrhům; atd.
34
Oddělení pro koordinaci procesu hodnocení dopadů regulace (RIA)
Mezinárodní agenda: EU Inciativa k lepší regulaci Evropské komise (PS G1 – pracovní skupina Rady pro konkurenceschopnost a růst ve formaci pro lepší regulaci) – gesce za ČR; platforma REFIT (posuzuje podněty na zjednodušení právních předpisů EU a vydává k nim stanoviska) – gesce za ČR; Národní plán reforem ČR – obsahuje úkoly s gescí ÚV ČR (za oblast RIA). OECD Výbor pro regulatorní politiku – gesce za ČR; Výbor veřejné správy – aktivní spolupráce s MV, které má gesci za ČR. RegWatch Europe Platforma nezávislých orgánů, které jsou zapojené do posuzování dopadů nových právních předpisů. Better Regulation Network Neformální platforma složená z národních expertů v oblasti lepší regulace – ČR zastupuje MV, MPO a ÚV ČR.
35
Vývoj v ČR 2005 Schválen Návrh postupu začlenění metody pro hodnocení dopadů do procesu přípravy regulace včetně první metodiky RIA (aplikováno na vybrané právní předpisy zejm. v oblasti podnikání).
36
2007 novelizována Legislativní pravidla vlády a schváleny Obecné zásady pro hodnocení dopadů regulace (RIA) Závěrečná zpráva RIA jako nedílná součást Důvodové zprávy / Odůvodnění nastavena procesní pravidla a metodický postup stanoven dvoustupňový proces (malá a velká RIA – u rozsáhlých dopadů) ustaveno Grémium pro regulační reformu a efektivní veřejnou správu (koordinační orgán, projednává materiály k RIA)
37
2011 agenda převedena z MV na ÚV ČR do kompetence předsedy Legislativní rady vlády (logická vazba na legislativní proces) zrušeno rozdělení na velkou a malou RIA, tedy výstupem z procesu RIA je závěrečná zpráva z hodnocení dopadů regulace (součást Obecné části Důvodové zprávy / Odůvodnění), která již není zpracovávána ve dvou odlišných strukturách podle velké a malé RIA vznik pracovní komise Legislativní rady vlády pro hodnocení dopadů regulace
38
2016 závěrečná zpráva z hodnocení dopadů regulace samostatnou částí návrhu právního předpisu stanovisko pracovní komise Legislativní rady vlády pro hodnocení dopadů regulace již není samostatnou součástí stanoviska Legislativní rady vlády / předsedy Legislativní rady vlády Metodická pomůcka pro prevenci nadbytečné regulatorní zátěže při implementaci práva EU Metodika pro měření celkových nákladů na plnění povinností vyplývajících z regulace
39
2017 nový web ria.vlada.cz Vzdělávací manuál pro hodnocení dopadů regulace (RIA) Zásady pro tvorbu digitálně přívětivé legislativy 2018 finalizace Metodiky přezkumu účinnosti právních předpisů (ex post RIA)
40
Mgr. Kateřina Slezáková ODBOR HODNOCENÍ DOPADŮ REGULACE
Děkuji Vám za pozornost Mgr. Kateřina Slezáková ODBOR HODNOCENÍ DOPADŮ REGULACE ÚV ČR
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.