Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Oddělení pro koordinaci procesu hodnocení dopadů regulace (RIA)

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Oddělení pro koordinaci procesu hodnocení dopadů regulace (RIA)"— Transkript prezentace:

1 Oddělení pro koordinaci procesu hodnocení dopadů regulace (RIA)
KONZULTACE A DATA Oddělení pro koordinaci procesu hodnocení dopadů regulace (RIA) Praha, duben 2018

2 Základní pravidla a provádění konzultací
Konzultace s dotčenými subjekty představují nedílnou a povinnou součást procesu RIA V procesu RIA je nutné pracovat s relevantními a validními daty (evidence based – založeno na důkazech) Délka a forma není stanovena – určí zpracovatel RIA na základě principu proporcionality výjimku představují ze zákona povinné konzultace ČTÚ a ERÚ Měly by být vedeny v průběhu procesu RIA dle potřeby, v jednotlivých fázích tvorby návrhu právního předpisu (nové právní úpravy) mezirezortní připomínkové řízení představuje zvláštní formu konzultací

3 Přínos konzultací v různých fázích přípravy právních předpisů
Identifikace a popis problému - správné popsání problému, zjištění jeho intenzity a rozsahu (data) Vytipování variant řešení - větší počet alternativních řešení, odhalování úskalí možných variant, informace o dopadech navrhovaných variant (resp. i dotčených subjektů) Vyhodnocování dopadů navrhovaných řešení - realistické odhadování nákladů a přínosů Návrh řešení - větší akceptovatelnost návrhu Závěrečné obecné konzultace - zajištění transparentnosti procesu před předložením vládě (specializované internetové portály vč. kontaktních adres či veřejná slyšení)

4 Způsob a forma konzultací
Připravit kvalitní písemné podklady obsahující přesně definované problémy a otázky, na něž je žádáno vyjádření, cíleně připravené pro konkrétní konzultované subjekty (skupiny/osoby) Jasně stanovit lhůtu pro zpětnou vazbu, která musí být dostatečně dlouhá, aby konzultované subjekty měly dostatek času pro zpracování odpovědí Cílené konzultace (stakeholdeři) versus široké (zapojování veřejnosti) Písemná forma → připomínkové řízení, dotazníková šetření Ústní forma → veřejná slyšení, cílené rozhovory, průzkumy veřejného mínění, meziresortní jednání Dále kombinace výše uvedených forem s využitím moderních technologií → internet, sociální média (pozor ale na slabé zastoupení některých skupin; využít pro závěrečné obecné konzultace)

5 Zásady pro vedení konzultací
Včasnost – konzultace ve fázi formulace problému Srozumitelnost – konzultačního procesu, vstupních i výstupních materiálů, použité metody, postupů Přiměřenost a odbornost – metody a postupy úměrné a vhodné konzultovanému tématu Dostupnost zdrojů – vyčlenění potřebných kapacit (finančních, lidských, materiálních) Komplexnost – konzultačního procesu (rozvážit celý průběh, návaznost) Transparentnost a dostupnost – obsahových a procesních dokumentů veřejnosti ( Otevřenost a důvěra – všech zúčastněných stran Hledání konsenzu – snaha o nalezení společně přijatelného kompromisu (lepší porozumění návrhu a připravenost dotčených subjektů na implementaci právního předpisu)

6 Zhodnocení provedených konzultací
zdokumentování všech konzultací, které byly provedeny uvedení všech konzultovaných dotčených subjektů a orgánů státní správy uvedení připomínek a podnětů vysvětlení ne/zapracování podnětů → souhrnně vyhodnotit průběh a výsledek konzultací s dotčenými subjekty (transparentnost ve vztahu navrhované řešení/varianty – připomínky dotčených subjektů)

7 Nedostatky a problémy s vedením konzultací
neúměrné prodlužování či naopak příliš krátká doba konzultací příliš četné/hojně se opakující konzultace versus sporadické konzultace nedostatek relevantních podkladů pro konzultace versus množství materiálů nejasné zadání konzultací – co má být výstupem nejsou řádně prováděny omezení na rezortní problematiku (veřejná správa, pracovní komise a expertní výbory) chybí podrobný popis provedených konzultací a jejich zhodnocení vč. způsobu zohlednění připomínek

8 Metodiky ke konzultacím
Metodika pro zapojování veřejnosti do přípravy vládních dokumentů Manuál pro zapojování veřejnosti do přípravy vládních dokumentů Informování Připomínkování Konzultování Partnerství

9 1. Informování jednosměrný informační tok od zpracovatele dokumentu směrem k veřejnosti/konzultovaným subjektům → úřední deska (informační tabule úřadu), informační telefonní linka, tiskové konference, prohlášení, letáky a plakáty, publikace a informační brožury, výstavy a prezentace, ová upozornění, adresná korespondence (tištěná i elektronická), adresný telefonát, informační a poradenská centra, veřejná slyšení, internetový portál, média 2. Připomínkování jednosměrný informační tok sloužící ke sběru podnětů, názorů a informací od konzultovaných subjektů bez vzájemné interakce (versus připomínkové řízení se vzájemnou interakcí) → dotazníky, průzkumy, osobní rozhovory (individuální, skupinové, focus groups), telefonické rozhovory, panel, interaktivní výstavy či prezentace, připomínkovací proces, šetření v terénu

10 3. Konzultování obousměrný informační tok, kdy zpracovatel a konzultované subjekty vstupují do vzájemné interakce konzultace jsou přímé – tváří v tvář, probíhají ve stejný čas a na stejném místě – nebo nepřímé – internetová fóra, odborné diskuze v tisku, neprobíhají ve stejném čase a místě. Dále také široké – hromadná účast širší veřejnosti – či úzké – zaměřené na vybrané subjekty. → veřejné setkání/debaty, konference a semináře, internetová diskuzní fóra, internetový chat, happeningové akce 4. Partnerství zpracovatel dokumentu a konzultované subjekty pracují společně na daném tématu v rovnocenném postavení – hlavní odpovědnost za dokument však stále nese zpracovatel → workshopy, pracovní skupiny

11 Příklady z EU a OECD Konzultační strategie podle Evropské komise (Better Regulation Toolbox) - hlavní kroky: stanovení cíle konzultací mapování stakeholderů faktory k zohlednění konzultační webová stránka Principy nejlepší praxe OECD pro zapojování stakeholderů (připravují se) a databáze konzultačních praktik

12 Zdroje dat data i zdroje musí být relevantní, důvěryhodné a validní
je možné je získat např.: z výsledků průzkumů metodami odhadu úzkou spoluprací s odborníky konzultacemi s dotčenými subjekty Nedostatky v praxi: neuvedení zdrojů dat, se kterými se pracovalo uvedení relevantních legislativních předpisů nepostačuje chybějící specifikace použitých dat (či např. pouhé konstatování, že se jedná o data, která má zpracovatel k dispozici na základě vlastního sběru)

13 Děkujeme Vám za pozornost!
Mgr. Radana Kubová, Ph.D. Mgr. Soňa Mačejová


Stáhnout ppt "Oddělení pro koordinaci procesu hodnocení dopadů regulace (RIA)"

Podobné prezentace


Reklamy Google