Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilRůžena Švecová
1
Logopedie Zdravotnický obor, zabývající se fyziologií a patologií mezilidské komunikace (rozvoj různých forem komunikace, výzkum, diagnostika, terapie, prevence, profylaxe) ve všech aspektech se opírá o nozologické jednotky MKN, protože jde o klinickou práci, je nutné získat klinickou kompetenci bez ohledu na rezort,ve kterém logoped pracuje (Dvořák, 2001).
2
Logopedie Obor speciální pedagogiky, jejímž předmětem je výchova správné řeči, prevence a profylaxe poruch komunikace, ale též diagnostika a terapie vad a poruch řeči (Sovák,2000, in Defektologický slovník) Speciálně-pedagogický obor,který se zabývá výchovou a vzděláváním osob s poruchami komunikace
3
Narušená komunikační schopnost
Komunikační schopnost člověka je narušená tehdy, když některá rovina jeho jazykových projevů, případně několik rovin současně, působí interferenčně (rušivě) vzhledem na komunikační záměr (Lechta, 1995).
4
Jazykové roviny Foneticko-fonologická, základními jednotkami této roviny jsou hlásky a fonémy Morfologicko-syntaktická, jednotkami jsou morfémy a slova. Zahrnuje uplatňování gramatických pravidel v mluvním projevu. Lexikálně-sémantická, pasivní a aktivní slovní zásoba, pojmy. Pragmatická, schopnost vyjádřit komunikační záměr (požádat o něco, vést dialog, vyprávět,…).
5
Logopedická diagnostika
Vyšetření: orientační základní speciální
6
Orientační vyšetření „Má vyšetřovaná osoba NKS či nemá?“
Přibližné určení dosažené úrovně ontogeneze řeči (období pragmatizace, sémantizace, lexemizace, gramatizace) mluvidel hlasu sluchu
7
Základní vyšetření Určuje základní diagnózu – 8 kroků
navázání kontaktu sestavení anamnézy vyšetření sluchu vyšetření porozumění řeči vyšetření řečové produkce vyšetření motoriky vyšetření laterality prozkoumání sociálního prostředí
8
Logopedická diagnostika
Anamnéza: rodinná sociální osobní
9
Speciální vyšetření Co nejpřesnější identifikování zjištěné NKS
Klademe si otázku: „O jaký typ, formu a stupeň NKS jde?“ Jaká je její patogeneze Jaké jsou její zvláštnosti a následky Provádíme diferenciální diagnostika
10
Dyslálie (patlavost) Neschopnost používat jednotlivé hlásky nebo skupinu hlásek v mluvním projevu podle příslušných jazykových norem (Lechta,1990). Nesprávná x vadná výslovnost V 1. třídě 25 % až 40 % dětí Výskyt 60 % u chlapců : 40 % u dívek Prudký pokles mezi 5. – 9. rokem věku
11
Příčiny Nespecifická dědičnost Nesprávný řečový vzor
Narušené sluchové vnímání Narušené zrakové vnímání (Frostigová) Poškození dostředivých i odstředivých drah (motorický vývoj) Poškození CNS
12
Projevy Vztah ke čtení a psaní Komplexy méněcennosti
Omezení profesní orientace Reedukace možná i v dospělosti
13
Koktavost (balbuties)
Syndrom komplexního narušení koordinace orgánů participujících na mluvení, který se nejnápadněji projevuje charakteristickým (klonickým, tonickým,pauzami) přerušováním plynulosti řeči (Lechta, 1990)
14
Příčiny Dědičnost Sociální prostředí Psychické procesy
Orgánové příčiny další
15
Dědičnost Odhaduje se 40 – 6O % (Vékássy, 1987)
Gen na 18. a částečně i na 13.chromozomu Vrozená řečová slabost (Sovák,1981)
16
Sociální prostředí Psychotraumata
v rodině (rozvod, úmrtí, nevhodná výchova ve škole (nadměrné nároky) vrstevníci (šikana, zesměšňování)
17
Psychické procesy Vývoj řeči etapovitě
Při přechodu na další stupeň řečová labilita Narušení vztahu dítě – rodič vede k bal.
18
Orgánové příčiny LMD 10 - 26 % dětí s bal. projevy ADD/ADHD
Opožděná zpětná sluchová vazba Dyskoordinace mozkových hemisfér Porucha centrálního řízení periferně motorických pochodů a jejich koordinace
19
Přístup učitele Neopravovat, nechtít opakování Neskákat do řeči
Dívat se do očí Zapojovat do rozhovorů, zpěvu, recitace Nezkoušet před kolektivem Nenutit do řeči v době zvýšených obtíží Mluvit klidně a měkkými hlasovými začátky Nekárat za koktavost Vyvarovat silných citových zážitků Hodnotit za grafické a písemné projevy
20
Spolupráce učitele s rodiči s logopedem
zamezit posmívání spolužáků balbutikovi volní úsilí zhoršuje projevy
21
Breptavost (tumultus sermonis)
Porucha řeči projevující se nápadně rychlou až překotnou mluvou s nedbalou artikulací, komolením slov, vynecháváním hlásek a slabik, přeříkáváním se
22
Příčinou Dědičnost Organický původ (LMD)
50 % pozitivní EEG (Vymlátilová,l974) Porucha dominance hemisfér
23
Přístup učitele Působit na celou osobnost breptavého Pravidelný režim
Při sebekontrole řeči zlepšení Subjektivně neprožívá Dodržovat délku samohlásek Přesnost artikulace hlásek Čelistní úhel zvětšovat Řeč spojovat s motorikou
24
Huhňavost zavřená otevřená smíšená palatolálie
25
Zavřená huhňavost rýmy AV (adenoidní vegetace – nosní mandle) polypy
26
Otevřená huhňavost vrozeně zkrácené měkké patro obrny měkkého patra
projevy sykavky
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.