Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

OSOBNOST VEDOUCÍHO PRACOVNÍKA

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "OSOBNOST VEDOUCÍHO PRACOVNÍKA"— Transkript prezentace:

1 OSOBNOST VEDOUCÍHO PRACOVNÍKA

2 Tato prezentace vznikla v rámci projektu „Systém kariérového poradenství pro studenty vysokých škol v Plzeňském kraji“ (CZ.1.07/2.2.0/ ), který je realizován v letech Tento projekt je spolufinancován z Evropského sociální fondu a státního rozpočtu České republiky.

3 Manažer Každodenní manažerská činnost je velmi rozmanitá. Oproti minulosti se změnila zejména v tom, že její charakter je méně nařizovací a represivní, zato více komunikativní. Manažer (Encyklopedie Universum) ředitel, jednatel, zprostředkovatel, osoba zastupující zájmy umělců a profesionálních sportovců; řídící pracovník ve velkých hospodářských podnicích.

4 ŘÍZENÍ Předpoklady pro manažerskou práci:
vrozené (temperament, inteligence); získané (výchova, výcvik, vzdělání a mohou se měnit). Řízením rozumíme činnost, která vede k uspořádání prvků a vztahů mezi nimi. Vedení lidí v práci je komplexní soubor postupů, který využívá vedoucí pracovník při každodenním styku s podřízenou skupinou. Je to nejnáročnější složka řídicí činnosti.

5 ŘÍZENÍ Účinky vyvolané řízením/organizováním:
uspořádávací účinek (chaos se nahradí pořádkem, živelnost cílevědomostí, organizovaní lidé vědí, co, kdy, kde a jak mají dělat); synergický účinek (znamená to, že celek je víc než pouhý součet členů pracovní skupiny); účinek samočinnosti (zavedená organizace funguje relativně samostatně); socializační účinek (na základě osobních vztahů se vytváří i vztahy neformální); funkční uspořádání a řízení velkého počtu lidí pochází z jediného centra; potlačením svobody a volnosti se lidé musí podřídit cílům podniku.

6 OSOBNOST VEDOCÍHO PRACOVNÍKA
otevřené a nestranné jednání při výkonu funkce se vedoucí nesmí opírat o vztah vedoucí - pracovník, ale vztah vedoucí - pracovní skupina udržování pravidelného kontaktu s podřízenými, s pracovní skupinou aktivní přístup k novým námětům a myšlenkám vlastní odpovědnost, jasné stanovení odpovědnosti a pravomocí členů pracovní skupiny vysoce odborná a organizační úroveň v řízení sebedůvěra v práci pozitivní motivování podřízených schopnost ocenit dobrou práci a projevit důvěru

7 MANAŽERSKÉ ROLE interpersonální – každý manažer na určitém postu má povinnosti typu protokolu. Manažeři odpovídají za práci svých lidí. Zpravidla i za přípravu na práci, musí motivovat a povzbuzovat své zaměstnance a musí umět sladit jejich individuální potřeby se zájmy a cíly firmy. Vedoucí pracovník posuzuje, který typ pracovníka je vhodný pro určité místo. Manažer pečuje o další vzdělávání svých podřízeních; informační role – manažer neustále získává informace, třídí je, část předává podřízeným a informuje nadřízené; rozhodovací – manažer vyhledává nové nápady, dává impulsy k novým podnětům, reaguje na odchylky a poruchy v systému, vydává a schvaluje důležitá rozhodnutí především ve výdajové oblasti a působí také jako vyjednavatel.

8 MANAŽERSKÁ ODPOVĚDNOST
práce s lidmi (podřízení, nadřízení, zákazníci); analytické a koncepční myšlení; udržování rovnováhy mezi cíli, stanovení priorit a časové posloupnosti; rozhodování o chodu útvaru v oblasti finanční, personální, strategické; odpovědnost za svou práci a práci ostatních v týmu; práce prostředníka a řešitele sporů; práce politika, využití metod přesvědčování a kompromisů, vytváření koalic; práce diplomata, reprezentanta firmy.

9 PŘEDPOKLADY PRO MANAŽERSKOU PRÁCI
vrozené (temperament, inteligence); získané (výchova, výcvik, vzdělání a mohou se měnit). Tyto předpoklady můžeme shrnout do okruhů obecné intelektuální schopnosti a tvůrčí myšlení; speciální řídící a organizační schopnosti; vstřícný postoj k zavádění nových věcí; tělesná a duševní kondice a odolnost na psychickou zátěž; komunikační a výrazové dovednosti; metodická připravenost pro řízení rozvoje firmy; úroveň řídícího styku a celkového způsobu života.

10 METODY EFEKTIVNÍ ŘÍDÍCÍ PRÁCE
Každý vedoucí pracovník se musí naučit svoji práci a práci svého realizačního týmu plánovat, určit priority, jasný cíl, stanovit si požadavky vůči svým nadřízeným. K tomu mu pomáhají různé metody efektivní řídící práce. Time management Brainstorming Myšlenkové mapy

11 TIME MANAGEMENT Principem je správná organizace času. Její základy umí každý z nás a používá je denně v běžném životě (deníky, kalendáře, nákupy ...). Principy time managementu: CO: za prvé je třeba určit co potřebuji zajistit, tak zmenším pravděpodobnost stresu (úkol dostanu z hlavy na papír); CO a KDY: za druhé musím seznam úkolů přizpůsobit časové ose a zjistím co a kdy; CO, KDY a JAK: třetí krok řeší nedostatky, zachycuje rozsáhlejší projekty, poučuje se z minulosti, přizpůsobuje, precizuje, pracuje se zpravidla v týmu; KOMPRESE ČASU: na závěr je třeba zvýšit objemu vědomostí a využití nejlepších postupů a technologií

12 BRAINSTORMING Brainstorming lze přeložit jako bouření mozků, v podstatě jde o vyprodukování co největšího množství originálních a nosných nápadů. Provádí se v menších skupinách a záměrem je oddělit samotné vymýšlení nápadů od jejich posuzování a následného zpracování. Při brainstormingu se nekladou meze fantazii, je zakázána kritika, atmosféra jednání musí být uvolněná, vše se zaznamenává a všechny nápady mají stejnou hodnotu. Platí, že s růstem počtu nápadů, roste pravděpodobnost vyřešení problému.

13 MYŠLENKOVÉ MAPY Myšlenkové mapy často navazují na time management a brainstorming. Myšlenkové mapy ujasňují jednotlivé činitele, které danou fázi pracovní činnost ovlivňují (časové, materiálové, prostorové, organizační zajištění). Nejdříve se stanoví podtémata, která mají posloupný charakter, ke kterým následně hledáme vhodné rozšíření.Myšlenkové mapy pomáhají informace organizovat a dát jim správnou logickou návaznost. .

14 ZÁVĚR Pro fungování týmové práce je důležité akceptování hodnot jednotlivých členů týmu. Nezřídka taková výměna myšlenek pomůže nalézt chyby v procesech, které dlouhou dobu brzdily vývoj připravovaného projektu. Potom například zvýšení kvality nemusí být automaticky spojeno s vyššími náklady na čas a finance. Rozvoj týmu je vždy založen na rozvoji jednotlivců a správném nastavení systému, který jim umožňuje co nejlépe využít jejich potenciál.


Stáhnout ppt "OSOBNOST VEDOUCÍHO PRACOVNÍKA"

Podobné prezentace


Reklamy Google