Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

KRAJSKÝ ÚŘAD KARLOVARSKÉHO KRAJE

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "KRAJSKÝ ÚŘAD KARLOVARSKÉHO KRAJE"— Transkript prezentace:

1 KRAJSKÝ ÚŘAD KARLOVARSKÉHO KRAJE
ODBOR KRIZOVÉHO ŘÍZENÍ ENERGETICKÉ ZDROJE, energetická dostupnost a bezpečnost dne Téma: Význam energií při zajišťování připravenosti území kraje na řešení mimořádných událostí a krizových situací Cíl: Seznámit s opatřeními přijímanými orgány krizového řízení kraje při zajišťování připravenosti území kraje na řešení mimořádných událostí a krizových situací (dále jen „MU a KS“) v oblasti energetiky Ing. Jiřík Dolejší

2 KRAJSKÝ ÚŘAD KARLOVARSKÉHO KRAJE
ODBOR KRIZOVÉHO ŘÍZENÍ Obsah Opatření přijímaná orgány krizového řízení kraje v roce 2008 a 2009 Zajišťování připravenosti kraje na řešení MU a KS v oblasti energetiky Opatření přijímaná k zajišťování připravenosti kraje na řešení MU a KS v oblasti energetiky Závěr Ing. Jiřík Dolejší

3 Opatření přijímaná orgány krizového řízení kraje v roce 2008 a 2009
KRAJSKÝ ÚŘAD KARLOVARSKÉHO KRAJE ODBOR KRIZOVÉHO ŘÍZENÍ Opatření přijímaná orgány krizového řízení kraje v roce 2008 a 2009 Opatření přijímaná v souvislosti s Rok 2008 vichřicí (orkán Emma), která postihla kraj v březnu 2008 a stavem nouze vyhlášeným elektrárenskou společností ČEZ 1. března 2008, bouří, která postihla Karlovarský kraj v dubnu 2008, zemětřesením, které postihlo zejména Ašsko v říjnu 2008, dopady extrémních klimatických jevů v listopadu 2008, Rok 2009 situací v oblasti dodávky plynu do ČR v měsíci lednu 2009, sněhovou kalamitou, která postihla území kraje v měsíci únoru 2009, pandemií prasečí chřipky a vyhlášením 6. fáze  měsíci červnu 2009, povodňovou situací, která postihla obce Karlovarského kraje na přelomu měsíců června a července 2009, větrnými bouřemi a Opatření přijímaná orgány krizového řízení kraje v roce 2008 a 2009 Orgány krizového řízení Karlovarského kraje v roce 2008 a 2009 přijímaly preventivní i konkrétní opatření při řešení situací a mimořádných událostí vzniklých na území Karlovarského kraje mimo jiné v souvislosti s: Rok 2008 vichřicí (orkán Emma), která postihla kraj v březnu 2008 a stavem nouze vyhlášeným elektrárenskou společností ČEZ 1. března 2008, bouří, která postihla Karlovarský kraj v dubnu 2008, zemětřesením, které postihlo zejména Ašsko v říjnu 2008, dopady extrémních klimatických jevů v listopadu 2008, Rok 2009 se situací v oblasti dodávky plynu do ČR v měsíci lednu 2009 a následnými preventivními opatřeními připravovanými k řešení dopadů této situace v měsících březnu a září 2009, sněhovou kalamitou, která postihla území kraje v měsíci únoru 2009, pandemií prasečí chřipky a vyhlášením 6. fáze Globálního pandemického plánu mezinárodní zdravotnické organizace WHO v měsíci červnu 2009, povodňovou situací, která postihla obce Karlovarského kraje na přelomu měsíců června a července 2009, větrnými bouřemi a a následným zvýšeným počtem zásahů IZS Karlovarského kraje. Ing. Jiřík Dolejší

4 Opatření přijímaná orgány krizového řízení kraje v roce 2008 a 2009
KRAJSKÝ ÚŘAD KARLOVARSKÉHO KRAJE ODBOR KRIZOVÉHO ŘÍZENÍ Opatření přijímaná orgány krizového řízení kraje v roce 2008 a 2009 Uvedené situace prokázali potřebu zabývat se zajištěním energií s důrazem na elektřinu, plyn a teplo nejen pro období běžného života, ale i pro období MU a KS, skutečnost, že zajištění nezbytné dodávky energií při MU a KS je základním předpokladem jejich úspěšného zvládnutí a zajištění obnovy základních funkcí území kraje. Opatření přijímaná orgány krizového řízení kraje v roce 2008 a 2009 Uvedené situace prokázali potřebu zabývat se zajištěním energií s důrazem na elektřinu, plyn a teplo nejen pro období běžného života, ale i pro období mimořádných událostí a krizových situací. Zajištění nezbytné dodávky energií při mimořádných událostech a krizových stave je základním předpokladem jejich úspěšného zvládnutí a zajištění obnovy základních funkcí území kraje. Ing. Jiřík Dolejší

5 Zajišťování připravenosti kraje na řešení MU a KS v oblasti energetiky
KRAJSKÝ ÚŘAD KARLOVARSKÉHO KRAJE ODBOR KRIZOVÉHO ŘÍZENÍ Zajišťování připravenosti kraje na řešení MU a KS v oblasti energetiky připravenost kraje na řešení MU a KS je zajišťována prostřednictvím Krizového plánu Karlovarského kraje. Plán obsahuje opatření a postupy k řešení MU a KS na území Karlovarského kraje, cílem plánovaných opatření je zajistit základní funkce státu za krizových situací na území kraje, prostřednictvím fungování státní a soukromé sféry, zajištění základních funkcí státu je realizováno prostřednictvím kritické infrastruktury. Kritická infrastruktura v oblasti energetiky je v souladu s usnesením BRS ze dne č. 30, první oblastí kritické infrastruktury ČR a je dále členěna na: elektřinu, plyn, tepelnou energii, ropu a ropné produkty přičemž za základní je považováno zajištění dodávek elektřiny. Zajišťování připravenosti kraje na řešení MU a KS v oblasti energetiky Připravenost kraje na řešení MU a KS je zajišťována prostřednictvím Krizového plánu Karlovarského kraje, jehož komplexní aktualizace byla schválena hejtmanem Karlovarského kraje Krizový plán je souhrnným plánovacím dokumentem zpracovaným podle zákona č. 240/2000 Sb., o krizovém řízení a o změně některých zákonů (krizový zákon), a navazujících předpisů a obsahuje opatření a postupy k řešení mimořádných událostí a krizových situací na území Karlovarského kraje. Cílem plánovaných opatření je zajistit základní funkce státu za krizových situací na území kraje, prostřednictvím fungování státní a soukromé sféry, které zabezpečují komplexní, tj. i fyzickou (technickou) základnu státu a bez nichž by rovněž i státní správa nemohla fungovat. Zajištění základních funkcí státu je realizováno prostřednictvím kritické infrastruktury kterou se rozumí výrobní i nevýrobní systémy, jejichž nefunkčnost by měla vážné dopady na bezpečnost, ekonomiku a zachování nezbytného rozsahu dalších základních funkcí státu při krizových situacích. Kritická infrastruktura v oblasti energetiky je v v souladu s usnesením BRS ze dne č. 30, první oblastí kritické infrastruktury ČR a je dále členěna na: elektřinu, plyn, tepelnou energii, ropu a ropné produkty přičemž za základní je považováno zajištění dodávek elektřiny. Subjekty a objekty kritické infrastruktury v oblasti energetiky jsou vybrány v souladu s kritérii pro celostátní, regionální a místní úroveň v databázi KI, která je součástí krizového plánu kraje. Ing. Jiřík Dolejší

6 KRAJSKÝ ÚŘAD KARLOVARSKÉHO KRAJE
ODBOR KRIZOVÉHO ŘÍZENÍ Opatření přijímaná k zajišťování připravenosti kraje na řešení MU a KS v oblasti energetiky Plánování Závěr „Analýzy rizik vzniku mimořádných událostí a krizových situací na území Karlovarského kraje „ stanovil, že na území kraje se dá předpokládat vznik krizové situace a vyhlášení krizového stavu, na základě narušení dodávek elektrické energie, plynu nebo tepelné energie velkého rozsahu. Krizová opatření k řešení uvedené KS jsou rozpracována v dokumentu „Operační plán pro řešení krizové situace narušení dodávek elektrické energie, plynu a tepelné energie velkého rozsahu“, který obsahuje: popis, možnosti a příčiny vzniku, scénáře vývoje, dopady, doporučené typové postupy, zásady a opatření řešení MU a KS v etapách hrozba, vznik, řešení, odstranění následků KS, požadavky na mimořádné síly, prostředky a zdroje. Opatření přijímaná k zajišťování připravenosti kraje na řešení MU a KS v oblasti energetiky Plánování V závěrech analýzy rizik vzniku mimořádných událostí a krizových situací na území Karlovarského kraje provedené k  bylo konstatováno, že na území kraje se dá předpokládat vznik krizové situace a vyhlášení krizového stavu, na základě narušení dodávek elektrické energie, plynu nebo tepelné energie velkého rozsahu. Krizová opatření k řešení uvedené krizové situace jsou rozpracována v operačním plánu, který je součástí krizového plánu kraje. Operační plán pro řešení krizové situace „Narušení dodávek elektrické energie, plynu a tepelné energie velkého rozsahu“ obsahuje: popis, možnosti a příčiny vzniku, scénáře vývoje, dopady, doporučené typové postupy, zásady a opatření řešení MU a KS v etapách hrozba, vznik, řešení, odstranění následků KS, požadavky na mimořádné síly, prostředky a zdroje. Problematika zajišťování dodávek energií je rozsáhlá a složitá. Ing. Jiřík Dolejší

7 KRAJSKÝ ÚŘAD KARLOVARSKÉHO KRAJE
ODBOR KRIZOVÉHO ŘÍZENÍ Opatření přijímaná k zajišťování připravenosti kraje na řešení MU a KS v oblasti energetiky Řízení - opatření realizovaná v oblasti zajišťování elektrické energie jsou organizována pravidelná jednání se zástupci ČEZ Distribuce a.s. odpovědnými za problematiku krizového řízení, je určen krizový štáb ČEZ Distribuce a.s., stálá skupina oblastního krizového štábu západ se sídlem v Plzni a zástupce pro Karlovarský kraj, je aktivováno VIP spojení veřejné správy Karlovarského kraje (viz příloha), je stanoven systém sledování stavu poruch v případě vyhlášení stavu nouze v dodávkách elektřiny a účast orgánů veřejné správy na jejich řešení, jsou uzavřeny smlouvy mezi HZS Karlovarského kraje a ČEZ Distribuce a.s o poskytnutí pomoci na vyžádání, KrÚ se podílel na aktualizaci vyhlášky MPO o stavu nouze v elektroenergetice, KrÚ prosazuje na území kraje požadavek postupně, v souladu s reálnými potřebami a ekonomickými možnostmi zabezpečit autonomní energetické zdroje pro dodávku elektrické energie u vybraných subjektů. Opatření přijímaná k zajišťování připravenosti kraje na řešení MU a KS v oblasti energetiky  Opatření uvedená v typových postupech a jejich realizace se opírá o ustanovení právních předpisů. V rámci řešení konkrétní problematiky jsou postupně realizována vybraná opatření s cílem minimalizace rizika vzniku MU a KS a zajištění připravenosti území kraje v případě narušení dodávek energií a následném vzniku MU a KS Opatření realizovaná v oblasti zajišťování elektrické energie jsou organizována pravidelná jednání se zástupci ČEZ Distribuce a.s. odpovědnými za problematiku krizového řízení, je určen krizový štáb ČEZ Distribuce a.s., stálá skupina oblastního krizového štábu západ se sídlem v Plzni a zástupce pro Karlovarský kraj, je aktivováno VIP spojení veřejné správy Karlovarského kraje s ČEZ Distribuce a.s pro případy mimořádných událostí a krizových situacích pro 27 telefonních čísel a prováděna pravidelná kontrola funkčnosti spojení, je stanoven systém sledování stavu poruch v případě vyhlášení stavu nouze v dodávkách elektřiny a účast orgánů veřejné správy na jejich řešení, jsou uzavřeny smlouvy mezi HZS Karlovarského kraje a ČEZ Distribuce a.s. o poskytnutí pomoci na vyžádání, KrÚ se podílel na aktualizaci vyhlášky MPO ČR o stavu nouze v elektroenergetice a o obsahových náležitostech havarijního plánu a definování zákazníků na něž se nevztahují regulační stupně č. 2 až 7 (jejichž převažující činnost je ve zdravotnictví, telekomunikacích a poštovních službách, při správě vodohospodářských děl a dodávkách pitné vody, obraně státu, v těžbě v hlubinných dolech, civilní letecké dopravě, v provozování veřejné drážní dopravy, městské hromadné dopravě, v objektech a zařízeních Ministerstva vnitra, Ministerstva spravedlnosti a Policie České republiky. Dále se regulační stupně č. 2 až 7 nevztahují na složky Integrovaného záchranného systému a na zákazníky zajišťující dodávku tepla, na výrobce elektřiny a na případy, kdy by mohlo dojít k ohrožení jaderné bezpečnosti, a dále na subjekty hospodářské mobilizace a dodavatele nezbytných dodávek uvedených v krizovém plánu systému hospodářské mobilizace v době krizových stavu), KrÚ prosazuje na území kraje realizaci opatření Plánu OPSÚ postupně, v souladu s reálnými potřebami a ekonomickými možnostmi zabezpečit autonomní energetické zdroje pro dodávku elektrické energie po dobu minimálně 48 hodin pro zajištění činnosti vybraných prvků BS, dodávky ropných produktů a pitné vody, poskytování lékařské nemocniční péče ve vybraných zdravotnických zařízeních a funkčnosti objektů k ochraně obyvatel Ing. Jiřík Dolejší

8 KRAJSKÝ ÚŘAD KARLOVARSKÉHO KRAJE
ODBOR KRIZOVÉHO ŘÍZENÍ Opatření přijímaná k zajišťování připravenosti kraje na řešení MU a KS v oblasti energetiky Řízení - opatření realizovaná v oblasti zajišťování plynu jsou organizována pravidelná jednání se zástupci RWE GasNet, s.r.o. odpovědnými za problematiku krizového řízení , jsou vzájemně předány kontakty na management krizového řízení společností RWE ČR a orgány krizového řízení kraje,  kraj akceptuje, že společnost RWE bude zpracovávat havarijní plán, je připravována aktualizace smlouvy mezi HZS Karlovarského kraje a RWE GasNet, s.r.o. o poskytnutí pomoci na vyžádání, byla verifikována kritická infrastruktura, KrÚ se podílel na aktualizaci vyhlášky MPO o stavech nouze v plynárenství, byla organizována součinnost s RWE Distribuční služby s.r.o. při upřesnění koncových uživatelů zařazených do skupiny D , KrÚ prostřednictvím ORP a jednání se SKI prosazuje zabezpečení technologií umožňujících využívat alternativní energie (zejména v oblasti výroby tepla). Opatření přijímaná k zajišťování připravenosti kraje na řešení MU a KS v oblasti energetiky  Opatření realizovaná v oblasti zajišťování plynu jsou organizována pravidelná jednání se zástupci RWE GasNet, s.r.o. odpovědnými za problematiku krizového řízení (Ing. Blahut, Ing. Hofmann aj.), jsou vzájemně předány kontakty na management krizového řízení společností DSO RWE ČR orgány krizového řízení kraje a upřesněn způsob komunikace v případě řešení MU a KS, bylo dojednáno, že orgány kraje nebudou požadovat od RWE údaje z PKP RWE, kraj akceptuje, že společnost bude zpracovávat havarijní plán, je připravována aktualizace smlouvy mezi HZS Karlovarského kraje a RWE GasNet, s.r.o. o poskytnutí pomoci na vyžádání, byla verifikována kritická infrastruktura, KrÚ se podílel na aktualizaci vyhlášky MPO o stavech nouze v plynárenství, byla organizována součinnost s RWE Distribuční služby s.r.o. při upřesnění koncových uživatelů zařazených do skupiny D (Stav nouze v plynárenství – seznam neodpojitelných zákazníků) v souladu s vyhláškou, obdrželi jsme přehled subjektů zařazených do skupiny D byli jsme informováni o tom, že plynové kotelny jsou zařazeny do skupiny E KrÚ prostřednictvím ORP a jednání se subjekty kritické infrastruktury prosazuje zabezpečení technologií umožňujících využívat alternativní energie (zejména v oblasti výroby tepla). Ing. Jiřík Dolejší

9 KRAJSKÝ ÚŘAD KARLOVARSKÉHO KRAJE
ODBOR KRIZOVÉHO ŘÍZENÍ Opatření přijímaná k zajišťování připravenosti kraje na řešení MU a KS v oblasti energetiky Řízení - opatření realizovaná v oblasti dodávky tepla KrÚ zjišťoval v roce 2008 pro potřeby SSHR a HZS v roce 2009 pro potřeby MPO údaje od výrobců tepla o technologiích a médiích sloužících jako primární zdroj pro výrobu tepla v souvislosti s omezením dodávek plynu, KrÚ usiluje prostřednictvím informování subjektů kritické infrastruktury (výrobců a distributorů tepla) o významu zajišťování náhradních technologií výroby tepla a náhradních surovin pro výrobu tepla. Opatření přijímaná k zajišťování připravenosti kraje na řešení MU a KS v oblasti energetiky Opatření realizovaná v oblasti dodávek tepla KrÚ zjišťoval v roce 2008 pro potřeby SSHR a HZS v roce 2009 pro potřeby MPO údaje od výrobců tepla o technologiích a médiích sloužících jako primární zdroj pro výrobu tepla v souvislosti s omezením dodávek plynu, KrÚ usiluje prostřednictvím informování SKI (výrobců a distributorů tepla) o významu zajišťování náhradních technologií výroby tepla a náhradních surovin pro výrobu tepla. Ing. Jiřík Dolejší

10 KRAJSKÝ ÚŘAD KARLOVARSKÉHO KRAJE
ODBOR KRIZOVÉHO ŘÍZENÍ Opatření přijímaná k zajišťování připravenosti kraje na řešení MU a KS v oblasti energetiky Řízení - opatření realizovaná v oblasti dodávek ropy a ropných produktů KrÚ se podílel na iniciativě SSHR tj. tvorbě regulačních opatření v případě ropné nouze, je stanoven a v podmínkách ORP rozpracován systém zajištění a distribuce ropných produktů v případě ropné nouze, jsou určeny stanice a nádvorní stanice na území kraje, které budou v případě ropné nouze zabezpečovat distribuci ropných produktů, je dále zkvalitňován systém zajišťování dodávek ropy a ropných produktů v krizových stavech v působnosti SSHR. Opatření přijímaná k zajišťování připravenosti kraje na řešení MU a KS v oblasti energetiky Opatření realizovaná v oblasti dodávek ropy a ropných produktů KrÚ se podílel na iniciativě SSHR tj. tvorbě regulačních opatření v případě ropné nouze, Je stanoven a v podmínkách ORP rozpracován systém zajištění a distribuce ropných produktů v případě ropné nouze, Jsou určeny stanice a nádvorní stanice na území kraje, které budou v případě ropné nouze zabezpečovat distribuci ropných produktů, Systém zajišťování dodávek ropy a ropných produktů v krizových stavech je dále zkvalitňován v působnosti SSHR. Ing. Jiřík Dolejší

11 KRAJSKÝ ÚŘAD KARLOVARSKÉHO KRAJE
ODBOR KRIZOVÉHO ŘÍZENÍ Závěr Další zdokonalování připravenosti kraje na řešení MU a KS v oblasti energetiky vytváří předpoklad předcházení vzniku MU a KS v případě vzniku MU a KS jejich úspěšného zvládnutí. Děkuji za pozornost Závěr Další zdokonalování připravenosti kraje na řešení MU a KS v oblasti energetiky vytváří předpoklad předcházení a v případě vzniku MU a KS jejich úspěšného zvládnutí. Ing. Jiřík Dolejší


Stáhnout ppt "KRAJSKÝ ÚŘAD KARLOVARSKÉHO KRAJE"

Podobné prezentace


Reklamy Google