Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Etický kodex a metodika jeho výstavby
Pavel Seknička
2
Citát „Není daleko den, kdy ekonomické problémy ustoupí do pozadí, kam patří, a naše hlavy i srdce se znovu budou zabývat tím, co má skutečně smysl – otázkami života, lidských vztahů, stvoření, jednání a víry.“ (J. K. Keynes)
3
Regulace společenských vztahů
Regulace je vždy založena na fungování interních (neformálních, mimoprávních vztahů) a externích (formálních, právních) institucích, resp. institutech. Rozdělení pravidel: Konvence – sebeprosazení Etické pravidla (hodnota) – imperativní sebekontrola Zvyk – spontánní dohled okolních aktérů Formální soukromá pravidla – plánovitý dohled ostatních aktérů Pravidla práva – organizovaný státní dohled
4
Regulace společenských vztahů
Regulace je založena na usměrnění (omezení) společenských vztahů v dané oblasti. Cílem je, aby regulace tvořila kompaktní systém komplexní povahy a tím obsahovala interní a externí instituce. Velký význam má rozlišení společnosti a státu. Jakož i fungování těchto konceptů: legality a legitimity, re-aktivity a pro-aktivity. Klíčovými hodnotami jsou svoboda, odpovědnost, důvěra a povinnost. Odpovědnost jako klíčovou hodnotu rozlišujeme na: Odpovědnost ze zákona (accountability) Etickou odpovědnost (responsibility) – jež je založena zejména na proaktivních elmentech
5
Právní regulace Trh potřebuje ochranu (nedokonalá konkurence), kterou realizuje stát (vláda) formou právní (formální, externí) regulace: prostřednictvím institucionálního a legislativního rámce (pravidla hry), administrativní regulace ekonomických procesů
6
Samoregulace (mimoprávní regulace)
Právní regulace je doplněna samoregulací tj. mimoprávní (neformální, interní) regulací. Samoregulace může být realizována i prostřednictvím etických kodexů, specifikujících poslání, principy a hodnoty jimiž se daná instituce např. podnik či jiná organizace řídí řídí.
7
Vztah mezi objektem regulace a regulujícím subjektem
Klíčová otázka: Jak řešit konflikt zájmů (hodnot) mezi objektem regulace a regulujícím subjektem? Existují dvě (krajní) možnosti: konfrontační, která je často charakterizována jako regulace a vedení sporu, kooperační, která je specifikována vyjednáváním a pobídkou (dialog mezi regulujícím a regulovaným a pobídky respektovat to co bylo dohodnuto), tato možnost poskytuje větší svobodu, ve funkčních a efektivních regulačních systémech je i účinnější
8
Dialog mezi regulujícím a regulovaným
Samoregulace vytváří platformu, kde je možné uplatnit postupy a pravidla jak transformovat konfliktní situace v kooperaci Z etického hlediska je samoregulace významnější než právní regulace, protože znamená dobrovolné převzetí větší odpovědnosti a větší angažovanost
9
Etika a regulace „Etika představuje jakýsi obecný rámec, který je tvořen principy, tradicemi, zvyky a pravidly daného ekonomického řádu a vůlí jedince řídit se jimi. Proto nemůže být nahrazena zákonem a ani žádnou regulací vynucena. Etika spoluvytváří důvěru a tím snižuje nejistotu a transakční náklady. Pokud se aktéři řídí etickými principy, je jejich jednání snáze předvídatelné.“ (Bohatá, M.: Základy hospodářské etiky, VŠE, Praha 1997, str. 62)
10
Etický kodex Je tradiční nástroj podnikové etiky a etického řízení, má za sebou více jak stoletou historii. Etický kodex ( z anglického Code of Ethics či Code of Conduct) je jedním z nejrozšířenějších a nejoblíbenějších nástrojů a také nejvýznamnějším způsobem jak zavádět etiku do podnikatelské činnosti. Etický kodex se stává důležitým vodítkem pro každodenní rozhodování všech členů podnikového týmu a tím je i jakousi kotvou pro jednání klíčových i běžných zaměstnanců.
11
Etické kodexy a samoregulace
Etický kodex jako nástroj samoregulace by měl být: - jednoduchý - účinný - přijatelně nákladný - obecně akceptovatelný
12
Kodexy etiky Nejpoužívanějším a nejstarším nástrojem etiky v podnikání jsou kodexy etiky. Pomáhají v každodenním rozhodování. Druhy kodexů etiky: firemní krédo deklarace hodnot etický kodex
13
Struktura etického kodexu
Preambule Vztah se zákazníky Vztah k vlastníkům Vztah k zaměstnancům Vztah s dodavateli Vztah v vládě a místním orgánům Vztahy s konkurencí Chování v případě převzetí nebo fúze Dodržování norem a jeho ověřování
14
Etický kodex - preambule
Etické hodnoty trhu a podniku Principy etiky vztažené ke konkrétnímu podniku Zájmové skupiny vztahující se ke konkrétnímu podniku Pověst a dobré jméno podniku
15
Etický kodex – vztahy se zákazníky
Čestnost, úcta a vstřícnost vůči zákazníkům Odpovědnost za produkované výrobky a služby – kvalita, trvanlivost a bezpečnost Vyhýbat se nepravdám, zatajování a přehánění při inzerci Etika poskytování záručních a pozáručních služeb Informace zákazníků se považují za důvěrné
16
Etický kodex – vztahy k akcionářům a jiným investorům
Účetní zprávy a zprávy interního auditu jsou pravdivé, přesné a včasné Investorům poskytovat dlouhodobě atraktivní výnosy Otevřené informace pro akcionáře o obchodní politice a dosažených výsledcích Organizace dbá o zájmy svých akcionářů
17
Etický kodex – vztahy k zaměstnancům
Vztahy k běžným zaměstnancům Vztahy ke klíčovým zaměstnancům – manažerům Etika hygieny práce Etika organizace práce Ochrana před diskriminací Dodržování lidských práv – efektivní komunikace
18
Etický kodex – vztahy k vládě a místním orgánům
Zohlednění zájmů širšího společenského okolí a enviromentálního prostředí Životní prostředí – ochrana vod, ovzduší, flory, jakož využívání energie, která je vstřícná k přírodnímu prostředí Placení daní Podpora zaměstnanosti
19
Etický kodex – vztahy s dodavateli
Vzájemná důvěra Organizace nikdy nezneužívání svého postavení na trhu Organizace se zavazuje platit dodavatelům včas Veškeré informace o vztazích organizace a jejich dodavatelů jsou pokládány za důvěrné
20
Etický kodex – vztahy s konkurencí
Organizace se ke konkurenci chová čestně a rázně Nepoškozuje reputaci konkurentů Pravidla pro chování zaměstnanců ve vztahu ke konkurenci Organizace nepoužívá restriktivní obchodní praktiky
21
Etický kodex – ostatní otázky
V etickém kodexu mohou být dále obsaženy: - otázky týkající se mezinárodních obchodních vztahů - chování v případě převzetí nebo fúze - dodržování norem a jeho ověřování dobrovolnictví
22
Operacionalizace etického kodexu
Podpora a schválení etického kodexu Etický kodex se stává součástí strategických dokumentů firmy Uvedení kodexu do oběhu Reakce a připomínky na uvedení do oběhu Opětné ujištění vedení organizace, že kodex bude uplatňován důsledně Vynutitelnost Pravidelná kontrola Školení a výcvik Překlad Distribuce Každoroční zpráva
23
Přínosy etického kodexu
Eliminace nežádoucích praktik Vytvoření příznivého prostředí pro zavádění změn a nových postupů Úspora transakčních a informačních nákladů Eliminace zájmových a hodnotových kolizí Vytvoření příznivého klimatu pro odhalování nelegálních praktik Řešení etických přestupků Řešení krizových situací
24
Další tradiční etické nástroje
Etické kodexy doplňují další tradiční nástroje: - etické vzory (historické a současné) - vzdělávání a výcvik ( learning by doing, e-learning apod)
25
Různé přístupy k etickému vzdělávání
- učení praxí - učení užíváním - učení hledáním - učení spoluprací Výcvik
26
Etické vzory Vzory historické Vzory společenské – aktuální
Vzory podnikatelů – aktuální Vzory v podniku
27
Děkuji za pozornost
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.