Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Jak a proč zlepšit podporu seniorů v obcích

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Jak a proč zlepšit podporu seniorů v obcích"— Transkript prezentace:

1 Jak a proč zlepšit podporu seniorů v obcích 22. 11. 2017

2 Obsah: Plánování a síť sociálních služeb v Jihočeském kraji Aktivity MPSV v oblasti pozitivního stárnutí Aktivity Jihočeského kraje v seniorské politice

3 Plánování sociálních služeb
Zákon o sociálních službách č. 108/2006 Sb., v platném znění: § 95 - povinnosti kraje zpracovávat střednědobý plán rozvoje sociálních služeb (SPRSS), zajišťovat dostupnost poskytování sociálních služeb v souladu se SPRSS, určovat síť sociálních služeb na území kraje. § 94 – povinnosti obce zjišťování potřeb poskytování sociálních služeb osobám nebo skupinám osob na svém území, možnost zpracovávat plány rozvoje sociálních služeb, není povinnost, spolupráce s krajem na přípravě a realizaci SPRSS, dále na určování sítě sociálních služeb na území kraje,

4 Plánování sociálních služeb
Plánování sociálních služeb na úrovni Jihočeského kraje začalo v roce 2006. Doposud zpracované 3 strategické dokumenty – SPRSS, aktualizované prostřednictvím jednoletých akčních plánů - výsledek procesu zjišťování potřeb osob na určitém území a hledání způsobů jejich uspokojování s využitím dostupných zdrojů. V červnu 2017 – schválen Akční plán SPRSS Jihočeského kraje pro rok 2018. Příprava navazujícího SPRSS Jihočeského kraje na období 2019 – 2021. Důležitá spolupráce s obcemi jako zadavateli sociálních služeb, zejména při zjišťování potřebnosti sociálních služeb a zajištění jejich financování. Kraj dokument přikládá k žádosti o poskytnutí účelové dotace ze státního rozpočtu na zajištění poskytování sociálních služeb.

5 Plánování sociálních služeb
Akční plán SPRSS Jihočeského kraje pro rok 2018 navazuje na Střednědobý plán rozvoje sociálních služeb Jihočeského kraje, naplňování navržených priorit a opatření SPRSS Jihočeského kraje, zapracování změn v průběhu období platnosti dokumentu, využita data z Registru poskytovatelů sociálních služeb, údaje od poskytovatelů sociálních služeb, informace obsažené v místních komunitních plánech sociálních služeb zpracovaných na území kraje, zachována struktura SPRSS – členění podle cílových skupin uživatelů, samostatná podkapitola odborné sociální poradenství, součástí je příloha – Přehled sociálních služeb zařazených do sítě v roce

6 Síť sociálních služeb Od povinnost kraje určovat síť sociálních služeb na svém území zájem poskytovatelů o zařazení sociální služby do sítě z důvodu možností čerpání finančních prostředků z veřejných zdrojů, vytváření sítě sociálních služeb probíhá v jednotlivých krajích rozdílně, chybí metodika ze strany MPSV pro vytváření sítě sociálních služeb a nastavení kritérií pro zařazování do krajské sítě, není vyřešena problematika zařazování do sítě u sociálních služeb s celostátním či nadregionálním charakterem, Zastupitelstvo Jihočeského kraje v listopadu 2015 schválilo dokument Pravidla pro aktualizaci sítě sociálních služeb v Jihočeském kraj.

7 Sociální portál Jihočeského kraje
Informace ze sociální oblasti můžete sledovat na

8 Projekt: Plánování sociálních služeb v Jihočeském kraji II.
KA 3: Spolupráce obcí a kraje v oblasti plánování a vytváření sítě sociálních služeb Konzultace pracovníků projektu se zástupci obcí na účasti procesu komunitního plánování, Zintenzivnění spolupráce obcí a kraje na síťování, plánování sociálních služeb Blatná, České Budějovice, Dačice, Jindřichův Hradec, Kaplice, Milevsko, Písek, Prachatice, Strakonice, Tábor, Trhové Sviny, Třeboň, Vimperk.

9 Projekt MPSV: Implementace politiky stárnutí na krajích
Koordinátorka pro Jihočeský kraj: Bc. Alena Bártíková, DiS. Přesah projektu: Stáří není hrozba, ale výzva pro společnost: pro její hodnoty pro mezilidské vztahy pro nastavení mezigenerační spolupráce pro trávení volného času ve vyšším věku pro činnosti spojené s péčí/podporou

10 Senioři – heterogenní skupina
zájmy životní styl vzdělání zdravotní stav věk pracovní zkušenosti ekonomické podmínky způsob bydlení rodinné zázemí Představy mnohých o stárnutí a stárnoucích lidech jsou mnohdy zastaralé a nerespektující to, že se jedná o velmi heterogenní skupinu. Liší se mezi sebou věkem, zdravotním stylem… Tento trend do budoucna ještě posílí. Stát se tedy snaží přicházet s takovými opatřeními, které zahrnou různé skupiny: jak starší pracovníky a pracovnice, tak seniory s nějakou formou znevýhodnění, tzv. křehké seniory, seniory se sníženou soběstačností, tak i potřebou ucelené podpory a integrovaných služeb a péče. Za společný rys můžeme považovat – bohužel – znevýhodnění vůči mladším generacím, nedostatečné využívání jejich potenciálu či nedostatek podpory ke smysluplnosti a svébytnosti. znevýhodnění vůči mladším generacím nedostatečné využívání jejich potenciálu nedostatek podpory ke smysluplnosti a svébytnosti

11 STRAPS 2018 – 2022 v podobě pracovní verze
Specifický cíle: Zajištění dostupného bydlení pro všechny generace Zajištění podpory péče v podobě služeb Zvýšení prestiže a finančního ohodnocení péče v rodině i službách Zajištění udržitelného finančního zaopatření ve stáří Odstraňování strukturální nezaměstnanosti starších lidí na trhu práce Strategie přípravy na stárnutí na léta navazuje na Národní akční plán podporující pozitivní stárnutí . Účelem této strategie je předložit ucelený rámec pro politiku stárnutí, která je ze své podstaty agendou průřezovou a týká se různých oblastí života společnosti, a tedy i různých oblastí veřejných politik. Tento ucelený rámec obsahuje dvě klíčové dimenze – dimenzi podpory starších lidí, kteří již v naší společnosti žijí, a dimenzi přípravy na stárnutí populace jako demografického a společenského fenoménu. Strategie uznává, že osoby nad 50 let jsou velmi rozmanitá a heterogenní skupina.

12 STRAPS 2018 – 2022 v podobě pracovní verze
Snížení rozdílů v odměňování mužů a žen Podpora prevence a rehabilitace za účelem zlepšení zdravotního stavu obyvatelstva Systematické budování bezbariérového a stáří přátelského veřejného prostoru Ochrana lidských práv, bezpečnost a ochrana práv spotřebitele Zapojení starších osob do komunitního života a podpora dobrovolnictví

13 Projekt Implementace politiky stárnutí na krajskou úroveň
Spolupráce MPSV a KÚ Jihočeského kraje Transfer informací z národní úrovně na úroveň samospráv a zpět Podíl na realizaci politiky přípravy na stárnutí a implementaci opatření v Jihočeském kraji Spolupráce na vytváření Koncepce seniorské politiky pro Jihočeský kraj Vedení jednání odborné regionální platformy Realizace kulatých diskuzních stolů pro odbornou i laickou veřejnost, seminářů, workshopů Vytvoření poradenského a koordinačního místa pro Jihočeský kraj

14 Další předpokládané aktivity v přípravách na stárnutí
Realizace a zpracovávání informací ze setkání regionálních platforem Realizace a zpracovávání informací z kulatých stolů, seminářů, workshopů Mapování pozitiv i negativ v pro seniorských aktivitách – kontakt s obcemi Vytvoření Koncepce politiky stárnutí Jihočeského kraje Seminář organizovaný KÚ k dotačnímu programu Regionální platformy – setkávání odborných zástupců jednotlivých sfér politiky stárnutí pro definování priorit, tematických oblastí a opatření. Další náplň platformy je sdílení informací a šíření osvěty, vytváření společných projektů a podílení se na vytvoření a hodnocení koncepce. Z řešených témat budou vycházet Kulaté stoly

15 Přehled priorit Koncepce politiky stárnutí Jihočeského kraje
1. Podpora prevence, bezpečnosti a ochrany lidských práv seniorů z hlediska IZS 2. Podpora vzdělávání a celoživotního učení 3. Prevence sociální izolovanosti 4. Podpora osob se sníženou soběstačností a rodinných pečujících 5. ????? tvořena na základě setkání regionálních platforem, kulatých stolů a dalších aktivit Koncepce - První prioritou je podpora prevence, bezpečnosti a ochrany lidských práv seniorů z hlediska IZS (podpora a šíření informačních materiálů, zaměřených na prevenci, bezpečnost a ochranu lidských práv starších osob, podpora osvětové a informační kampaně zaměřené na prevenci, bezpečnost a ochranu lidských práv starších osob). Druhou prioritou je podpora vzdělávání a celoživotního učení (podpora zvýšení vzdělanosti seniorů vedoucí k delšímu udržení na trhu práce, podpora celoživotního učení). Třetí prioritou je prevence sociální izolovanosti (podpora informovanosti seniorů o možnostech aktivního stárnutí, podpora aktivizací a svépomocných aktivit seniorů, podpora dobrovolnictví a mezigenerační spolupráce). Čtvrtou prioritou je podpora osob se sníženou soběstačností a rodinných pečujících (podpora služeb pro seniory s omezenou soběstačností, podpora pomoci rodinným pečujícím). Tyto 4 priority vyšly plynule z konzultací s odborníky jednotlivých odvětví seniorské politiky Jihočeského kraje. Pátá priorita je zatím otevřená. Bude vytvořena na základě setkání regionálních platforem, kulatých stolů a dalších aktivit v rámci výše zmíněné spolupráce. Výsledná priorita bude přenesena na příslušné odbory Krajského úřadu Jihočeského kraje.

16 PODĚKOVÁNÍ PATŘÍ VÁM – POSLUCHAČŮM Mgr
PODĚKOVÁNÍ PATŘÍ VÁM – POSLUCHAČŮM Mgr. Michaela Mottlová


Stáhnout ppt "Jak a proč zlepšit podporu seniorů v obcích"

Podobné prezentace


Reklamy Google