Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Komunitní plánování sociálních služeb v Olomouci
2
Co to je komunitní plánování (KP)?
Komunitní plánování je metoda, která umožňuje zpracovávat rozvojové materiály pro různé oblasti veřejného života na úrovni obce i kraje a která výrazně posiluje principy zastupitelské demokracie
3
Na co je v KP kladen důraz?
na zapojování všech, kterých se zpracovávaná oblast týká na dialog a vyjednávání na dosažení výsledku, který je přijat a podporován většinou účastníků
4
Co to je komunitní plánování sociálních služeb (KPSS)?
metoda, kterou lze na úrovni obcí plánovat sociální služby tak, aby odpovídaly místním specifikům i potřebám jednotlivých občanů otevřený proces zjišťování potřeb a zdrojů a hledání nejlepších řešení v oblasti sociálních služeb nástroj v boji proti sociálnímu vyloučení znevýhodněných skupin obyvatel
5
Co je cílem KPSS? cílem KPSS je zejména vytvořit systém sociálních služeb na místní úrovni, který odpovídá zjištěným místním potřebám, reaguje na lokální odlišnosti a zajišťuje, že finanční prostředky vynakládané na služby jsou využívány efektivně
6
Co je posláním KPSS? posláním komunitního plánování je zajišťování dostupnosti sociálních služeb. Prakticky se jedná o zjištění stavu poskytování sociálních služeb v dané lokalitě a zároveň potřeb, které nejsou naplněny.
7
Podstata KPSS srovnáním dostupnosti a potřebnosti sociálních služeb a v souladu s množstvím finančních prostředků, které obec na sociální služby vynakládá, vzniká v procesu vzájemných konzultací komunitní plán, který je konsenzem mezi tím, co je možné, a tím, co bylo označeno jako potřebné či prioritní
8
Podstata KPSS slovo „komunitní“ dává tušit, že celé plánování sociálních služeb probíhá za účasti komunity - v případě sociálních služeb se tedy jedná zejména o zástupce uživatelů, poskytovatelů a zadavatelů sociálních služeb, ale i další veřejnosti, jíž je téma sociálních služeb blízké
9
Základní principy KPSS
zachycují a vyjadřují hodnoty, kterými se řídí proces komunitního plánování sociálních služeb
10
Bez dohody není KPSS komunitní plán je svého druhu smlouva, ve které se (přinejmenším) tři strany, tj. uživatelé, poskytovatelé a zadavatelé navzájem zavazují svobodný a informovaný souhlas musí být výsledkem svobodné rozpravy dohoda musí být nejen o záměrech, ale také o způsobu a postupu realizace odsouhlasených aktivit
11
Bez uživatelů není KPSS
teprve dosáhneme-li svobodného, aktivního a rovného zapojení uživatelů na všech úrovních můžeme hovořit o komunitním plánování sociálních služeb. Do té doby jde spíše o užitečné kroky na přípravě komunitního plánování. cílem pro uživatele je: „Už nikdy o nás bez nás“.
12
Demokratická spolupráce
v komunitním plánování má přednost souhlasné rozhodnutí – tj. „dokud nesouhlasí všichni, není odsouhlaseno nic“, hlasování je nouzový prostředek jímž přiznáváme, že se neumíme dohodnout
13
Vše je veřejné komunitní plánování sociálních služeb se zabývá věcmi veřejnými informace o dění v komunitním plánování jsou veřejně dostupné a jednání jsou otevřená informace o průběhu a výstupech komunitního plánování jsou veřejnosti aktivně předávány v průběhu celého procesu
14
Svoboda vyjadřování každý má právo se vyjádřit a každý má právo mluvit je legitimní mluvit za sebe samotného i bez pověření, funkce či mandátu od zájmové skupiny
15
Rovnost mezi všemi účastníky
nikdo nesmí být vylučován a diskriminován organizace a procesy komunitního plánování musí zajistit všem účastníkům rovnost postavení a hlasu v průběhu všech jednání
16
Průběh je stejně důležitý jako výsledek
kvalitně probíhající proces komunitního plánování je stejně důležitý jako vlastní plán kvalita výstupů komunitního plánování je přímo úměrná kvalitě jeho průběhu
17
Řízení v řízení komunitního plánování musí být profesionalita, kompetentní lidé s jasnými zodpovědnostmi a pozicí dobrá koordinace, mediace, koučování a řízení, stejně jako dovednost budovat týmy, projektově řídit a plánovat účinně napomáhají demokratické spolupráci, efektivní rozpravě, uzavírání dohod atd.
18
Cyklický proces komunitní plánování tvoří spirálu, v níž se fáze, témata a mnohé problémy cyklicky opakují a je nutné se jimi znovu zabývat na nové úrovni vývoje
19
Hledání nových lidských a finančních zdrojů
získávání finančních prostředků není možné bez konkrétního plánu při hledání zdrojů je možné zohlednit již vytvořené a osvědčené spolupráce řešení, v něž komunitní plán vyústí, budou kompromisem přání a možností místních lidských a finančních zdrojů
20
Kdo se účastní komunitního plánování sociálních služeb?
triáda uživatelé zadavatelé poskytovatelé
21
Triáda triáda/triangl je výraz, kterým je označováno partnerství mezi uživatelem, poskytovatelem a zadavatelem sociálních služeb zapojení všech zúčastněných stran je bezpodmínečně nutné, protože cílem plánování je vytvořit takový systém sociálních služeb, který odpovídá zjištěným potřebám komunity. Tyto potřeby proto musí být společně formulovány všemi, koho se sociální služby dotýkají.
22
Zadavatel zadavatel je ten, kdo je odpovědný za zajištění sociálních služeb odpovídajících místním potřebám - v našem případě se jedná o obec zastupitelé jakožto volení reprezentanti veřejnosti vytvářejí podpůrné politické klima pro realizaci komunitního plánu
23
obec usnesením zastupitelstva deklaruje své odhodlání rozvíjet sociální služby, které se tak stane:
projevem politické vůle v obci potvrzením legitimity komunitního plánování motivací pro zapojení dalších účastníků
24
KPSS - jaký má přínos pro zadavatele - obec?
zapojuje všechny účastníky systému sociálních služeb (tedy uživatele, poskytovatele, zadavatele) do přípravy a uskutečňování plánu sociálních služeb a zvyšuje tak podíl občanů na rozhodovacím procesu o způsobu jejich zajišťování a zvyšuje míru zapojení občanů do dění v obci
25
podporuje dialog a spolupráci mezi obyvateli, zvyšuje pocit příslušnosti ke komunitě a umožňuje objevovat nové lidské i materiální zdroje umožňuje obcím sdružovat stávající zdroje, zvyšuje efektivitu jejich využití
26
zvyšuje efektivitu investovaných finančních prostředků, protože je vynakládá jen na takové služby, které jsou potřebné zvyšuje dostupnost a kvalitu sociálních služeb a rozšiřuje jejich nabídku, zajišťuje, aby sociální služby odpovídaly zjištěným místním potřebám, reagovaly na lokální odlišnosti
27
Poskytovatel je subjekt, který poskytuje a nabízí sociální služby v problematice sociálních služeb se velmi dobře orientuje zná systémové i provozní záležitosti má přehled o stávající poptávce i předpokládaných trendech v oblasti poskytování sociálních služeb
28
Poskytovatel Poskytovatel sociálních služeb může být: -fyzická osoba, nestátní nezisková organizace, organizace zřízená obcí, organizace zřízená krajem, organizace zřízená státem. Všichni poskytovatelé mají při komunitním plánování rovné postavení. Jejich cíle a záměry mají stejnou váhu.
29
KPSS – jaký má přínos pro poskytovatele sociálních služeb
spolupráce na tvorbě místní sociální politiky zmapování aktuálních potřeb uživatelů navázání užší spolupráce se zadavatelem a jednotlivými poskytovateli prezentace své činnosti v katalogu poskytovatelů sociálních služeb
30
Uživatel lidé v nepříznivé nebo tíživé sociální situaci, kterým jsou služby určeny a využívají je vyjadřují se ke kvalitě poskytovaných sociálních služeb a definují své potřeby v této oblasti nejdůležitějšími účastníky KP, jejich pohled je v KP nepostradatelný – zpětná vazba cíle a záměry uživatelů mají při komunitním plánování stejnou váhu jako cíle a záměry zadavatelů a poskytovatelů
31
vyhledávání, oslovování a zapojování uživatelů do práce na komunitním plánu je nenahraditelná možnost: jak zjistit potřeby v sociálních službách jak získat informace o kvalitě poskytovaných služeb jak objevit existující mezery v jejich nabídce a jak objevit nové zdroje pro uspokojování potřeb (např. svépomocné aktivity)
32
KPSS – jaký má přínos pro uživatele
možnost prosazovat své zájmy a práva zvýšení dostupnosti a kvality poskytovaných služeb plánování nabídky služeb dle potřeb uživatelů zmírnění sociálního znevýhodnění skupin uživatelů
33
Veřejnost všichni ostatní zájemci, kterým nejsou sociální služby a jejich fungování a poskytování lhostejné důležité je pravidelné informování veřejnosti o průběhu komunitního plánování zapojení veřejnosti do procesu komunitního plánování je nezbytné
34
KPSS – jaký má přínos pro veřejnost?
možnost aktivně se zapojit do procesu komunitního plánování zvýšení informovanosti o sociálních službách upozornění na problematiku sociálního vyloučení a úlohu sociálních služeb snaha o snížení počtu sociálně vyloučených osob prevence kriminality
35
Další organizace Při přípravě KPSS jsou osloveny a vyzvány ke spolupráci místní organizace i zájmové skupiny, kterých se poskytování sociálních služeb dotýká (např. veřejné instituce, nemocnice, úřad práce, školy, NNO, policie), ale také občanské iniciativy, etnické skupiny včetně skupin, se kterými je obtížná komunikace.
36
Fáze KPSS Přípravná / hodnotící fáze Analyticko popisná fáze
Fáze plánování Fáze realizační / implementační
37
Přípravná/hodnotící fáze KPSS
získávání základních zdrojů a informací pro realizaci KPSS vzdělávání realizátorů KPSS zajištění principu triád (vytvoření triády) vytvoření návrhu organizační struktury a plánu práce na KPSS získání politické podpory
38
Analyticko popisná fáze
výchozí je stávající situace, tj. popis momentální sociální situace na daném území některé zpracované materiály již mohou existovat (analýzy, dokumenty, statistiky, atd.) zjišťování a popis potřeb a přání uživatelů/veřejnosti
39
Fáze plánování účelem této fáze je vyjednávání a společná dohoda o KPSS, jeho prioritách a realizaci základem plánování je společná formulace priorit a jejich rozpracování do cílů a opatření návrh komunitního plánu veřejné projednání 1. návrhu komunitního plánu, zapracování připomínek schválení návrhu komunitního plánu politickou reprezentací
40
Realizační/ implementační fáze
naplnění a uskutečnění dohodnutých plánů kontrola a monitorování průběhu – výsledky monitoringu jsou podkladem pro úvodní - hodnotící fázi nového cyklu KPSS
41
Co komunitní plán obsahuje, jeho struktura
Obecné zhodnocení regionu ve vztahu k ostatním oblastem - poloha, rozloha, počet obyvatel, hustota osídlení - stručná charakteristika hospodářského, sociálního, kulturního a politického vývoje - mapy, popsat znaky specifické pro území (krajina, obyvatelstvo, ekonomika apod.) Popis realizace procesu KPSS v daném území - fáze KPSS, časový harmonogram prací
42
Zhodnocení současného stavu v oblasti sociálních služeb - popis současné sociální situace
- metoda a podklady k datům (swot analýza) - dotazníky pro poskytovatele sociálních služeb – výstupem je katalog poskytovatelů soc. služeb – jeho struktura - anketa, oslovení veřejnosti, veřejná setkání Organizační struktura subjektů působících v KPSS - popis aktivních subjektů v KPSS – řídící skupina, pracovní skupiny, odbor soc. věcí, zodpovědné osoby (zastupitelstvo, rada, komise rady města apod.) Zpracování výstupů sociodemografické analýzy
43
Finanční analýza nákladů na sociální služby v regionu
- výše rozpočtů organizací, zdroje financování, finanční podpora z obce - kolik % cílových skupin dostává kolik % finančních prostředků, zda je finanční podpora dostatečná Vize nového systému sociálních služeb – obecné zhodnocení, jaké služby a systémy chybí, které služby je potřeba přeorganizovat, zhodnotit systém komunikace a vzdělávání pro poskytovatele atd. Konkrétní opatření pro jednotlivé cílové skupiny: -výstupy pracovních skupin (swot analýzy, návrhy opatření) -výstupy výzkumů potřeb uživatelů sociálních služeb -navržená opatření a akční plán jejich realizace
44
Zpracování opatření, která naplní vizi systému sociálních služeb
- opatření – cíl, popis cíle, metody dosažení cíle -zodpovědný subjekt za realizaci,zodpovědný subjekt za financování, zdroje financování, potřebná výše finančních prostředků k realizaci termín plnění Návrh systému udržitelnosti procesu komunitního plánování soc. služeb v dané lokalitě
45
Počátky KPSS v ČR realizace Česko-britského projektu "Podpora MPSV při reformě sociálních služeb" (v letech ) zkušenosti z projektu byly MPSV využity např. při práci na metodických a koncepčních materiálech (nová legislativní úprava), při vytváření vzdělávacího programu k podpoře komunitního plánování sociálních služeb nebo při přípravě programového financování či dotačního řízení
46
Česko-britský projekt a jeho moduly
Existence tří vzájemně propojených modulů – pilotních projektů: první modul: analýza potřeb a plánování služeb na místní úrovni a zavedení postupů pro KP (bývalý okres Písek) druhý modul: oblast standardů kvality, systém jejich účinné kontroly (bývalý okres Olomouc) třetí modul: analýza činnosti MPSV, vytváření strategií a podpůrných metodických postup
47
Politická podpora a garance KPSS v Olomouci
Rada města svým usnesením ze dne vyjádřila souhlas se započetím komunitního plánování sociálních služeb v Olomouci a uložila postupně realizovat návrhy řešení dle důvodové zprávy. Vedoucí odboru sociálních služeb a zdravotnictví MmOl je odborným garantem KPSS, zodpovídá za zpracování koncepce rozvoje sociálních služeb, její následnou implementaci a aktualizaci.
48
Řídící struktura KPSS v Olomouci
49
Realizačně manažerský tým (RMT)
skládá se z manažerů jednotlivých pracovních skupin a manažera – koordinátora KPSS připravuje strategii činnosti jednotlivých pracovních skupin s ohledem na tvorbu a implementaci komunitního plánu sociálních služeb diskutuje výstupy z činnosti pracovních skupin, formuluje závěry a opatření jedná se o výkonný tým, který přímo zajišťuje realizaci jednotlivých kroků v procesu KP je řízen odborným garantem KPSS
50
Manažer - koordinátor projektu KPSS
Odpovídá za: řízení činnosti realizačního týmu, rozdělování úkolů a kontrolu jejich plnění určení časového harmonogramu a kontrolu jeho plnění monitoring a kontrolu realizace aktivit v souladu s projektem celkový monitoring a kontrolu plnění časového harmonogramu projektu
51
Pracovní skupiny Skupina 1 – děti, mládež a rodina
Skupina 2 - občané se zdravotním postižením Skupina 3 - senioři Skupina 4 - občané s mentálním postižením Skupina 5 - občané dlouhodobě duševně nemocní Skupina 6 - občané ohrožení drogou Skupina 7 - etnické menšiny Skupina 8 - občané v přechodné krizi
52
Pracovní skupiny jsou ustanoveny za jednotlivé cílové skupiny uživatelů sociálních služeb jsou v nich zastoupeni uživatelé služeb poskytovatelé služeb v dané oblasti, zástupci jednotlivých institucí a zadavatelé činnost pracovních skupin řídí manažeři pracovních skupin
53
Činnost pracovních skupin ve fázi zpracování plánu
pracovní skupiny jsou zodpovědné za vytváření profilu dané cílové skupiny definují problémové oblasti formulují strategické cíle, priority a opatření k jejich naplnění
54
Činnost pracovní skupin v období realizace plánu
pracovní skupiny jsou zodpovědné za postupné naplňování plánu včetně průběžného monitoringu a vyhodnocování dosažených výsledků
55
Manažeři pracovních skupin
odpovídají za chod a činnost pracovní skupiny svolávají schůzky své pracovní skupiny zpracovávají výstupy z činnosti pracovní skupiny účastní se schůzek realizačně manažerského týmu konzultují s manažerem–koordinátorem KPSS
56
1. Projekt: „KPSS ve městě Olomouci“
projekt byl podpořen z prostředků EU ze Společného regionálního operačního programu (SROP), opatření 3.2 celkové uznatelné náklady projektu činí Kč projekt byl realizován ve velmi krátké době, a to v období až
57
Časový harmonogram jednotlivých aktivit projektu
Aktivita 1: Příprava prostředí Doba trvání 2 měsíce od do ustanovení realizačně manažerského týmu, stanovení přesného harmonogramu, cílových skupin, zahájení proškolení, příprava konference a její realizace
58
Aktivita 2: Organizační struktura
Doba trvání 2 měsíce od do budování organizační struktury, vytvoření 8 pracovních skupin, jmenování manažerů skupin, vytvoření realizačně-manažerského týmu, přijetí pracovníka pověřeného koordinací procesů, proškolování účastníků
59
Aktivita 3: Analýzy (vstupní data)
Doba trvání 4 měsíce od do analýza potřeb uživatelů a poskytovatelů na základě sociologického dotazníku sběr dat pro Katalog poskytovatelů sociálních služeb v Olomouci SWOT analýzy pro všechny cílové skupiny mapy služeb pro všechny cílové skupiny sociodemografické analýzy, výstupy z ČSÚ a ÚP
60
Aktivita 4: Tvorba návrhu plánu
Doba trvání 2 měsíce od do zpracování návrhu KPSS v ustanovených pracovních skupinách na základě definovaných vizí, cílů a opatření
61
Aktivita 5: Proces konzultací
Doba trvání 1 měsíc od do příprava a zajištění procesu konzultací návrhu KPSS, informování veřejnosti a politické reprezentace, sběr a zpracování připomínek
62
Aktivita 6: Finální verze plánu
Doba trvání 1 měsíc od do předložení finální verze plánu ke schválení v RMO ( ) a ZMO ( ) „1. Rámcový komunitní plán sociálních služeb v Olomouci na období let 2007 – 2008“ (1.RKPSS) finální verzi plánu zpracoval RMT grafické zpracování a tisk schválené finální verze plánu vytvoření metodiky pro naplňování a vyhodnocování plánu
63
2. Projekt – pokračování KPSS v Olomouci
projekt „Komunitní plánování sociálních služeb na území statutárního města Olomouce jako nástroj sociálního začleňování a předcházení sociálnímu vyloučení znevýhodněných skupin obyvatelstva“ podpořen z prostředků EU ze Společného regionálního operačního programu (SROP), opatření 3.2 celkové uznatelné náklady projektu činí ,50 Kč projekt je realizován v období až
64
V průběhu realizace projektu jsou a budou realizovány tyto aktivity:
Aktivity projektu V průběhu realizace projektu jsou a budou realizovány tyto aktivity: Aktivita č. 1: Řízení akce doba realizace: – (21 měsíců) představuje řízení projektu pro technické, finanční i procesní stránce
65
Aktivita č. 2: Metodické vedení akce – konzultační činnost
doba realizace: – (19 měsíců) metodické vedení projektu a dohled nad správností z hlediska metodologického, metodické vedení naplňování 1. RKPSS, průběžné poradenství a konzultace, supervize
66
Aktivita č. 3: Vznik a zajištění činnosti Skupiny pro dohodu komunitního plánování
doba realizace: – (17 měsíců) vznik a zajištění činnosti Skupiny pro dohodu v období implementace 1. RKPSS za dobu realizace projektu cca 5 setkání
67
Aktivita č. 4: Zajištění činnosti Realizačně - manažerského týmu KP (RMT)
doba realizace: – (21 měsíců) zajištění činnosti RMT v období implementace 1.RKPSS
68
Aktivita č. 5: Zajištění činnosti pracovních skupin (PS) projektu
doba realizace: – (21 měsíců) zajištění činnosti PS s důrazem na prohloubení spolupráce, zejména aktivní vzájemnou komunikaci mezi jednotlivými PS, řešení přesahu PS a prohloubení místních partnerství
69
Aktivita č. 6: Zajištění vzdělávání účastníků komunitního plánování v oblasti kvality managementu – kvality manažer doba realizace: – (12 měsíců) realizace vzdělávacího cyklu v oblasti kvality managementu pro účastníky komunitního plánování sociálních služeb v Olomouci
70
Aktivita č. 7: Příprava a realizace 2 konferencí pro účastníky KP a širokou veřejnost
doba realizace: květen 2007, duben 2008 témata: informace o průběhu implementace 1. RKPSS, představení programu na podporu čerpání finančních prostředků z finančních zdrojů Evropské unie apod.
71
Aktivita č. 8: Příprava podkladů pro zpracování 2
Aktivita č. 8: Příprava podkladů pro zpracování 2. KPSS, SWOT analýzy v 8 pracovních skupinách doba realizace: – (4 měsíce) provedení osmi SWOT analýz a jejich vyhodnocení
72
Aktivita č. 9: Příprava revize (hodnocení) a zhodnocení 1
Aktivita č. 9: Příprava revize (hodnocení) a zhodnocení 1. RKPSS za rok 2007 doba realizace: – (5 měsíců) představuje zjištění celkové míry naplnění vytčených cílů a opatření v jednotlivých oblastech, zhodnocení procesu naplňování cílů a opatření, celkové vyhodnocení plnění komunitního plánu
73
Aktivita č. 10: Podpora procesu KP – vytvoření a aplikace metodiky na podporu získávání finančních prostředků z Evropských fondů pro léta 2007 až 2013 doba realizace: – (18 měsíců) budou vytvořeny podmínky pro kvalitní čerpání finančních prostředků z finančních zdrojů poskytovaných v rámci Strukturálních fondů Evropské unie
74
Aktivita č. 11: Zpracování informačního systému pro získávání podkladů pro komunitní plánování od poskytovatelů doba realizace: – (17 měsíců) informace budou použity jako podklady pro rozhodování při směřování finančních prostředků z rozpočtu města do Cílů a Opatření 1.RKPSS a jako podklady pro zpracování 2.RKPSS města Olomouce.
75
Aktivita č. 12: Aktualizace webových stránek,publicita, Katalog sociálních služeb
doba realizace: – (17 měsíců) aktualizaci a vydání Katalogu poskytovatelů sociálních služeb v Olomouci propagace v místním tisku a dalších médiích (rozhlas, místní televize) aktualizace a správa webových stránek komunitního plánování sociálních služeb
76
Děkuji Vám za pozornost.
Kontakt: PaedDr. Miroslav Pilát vedoucí odboru sociálních služeb a zdravotnictví Magistrátu města Olomouce a odborný garant KPSS Telefon: + 420/
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.