Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Komunikace učitele se žáky
Michaela Pešoutová
2
Způsob komunikace učitele charakterizuje jeho osobnost, vztah k žákům a významně se podílí na atmosféře vyučování a utváření školního klimatu Vyjadřování a celkový projev učitele může pozitivně i negativně ovlivňovat chování a učební činnost žáků
3
Verbální komunikace Hlasitost Dynamika hlasového projevu Tempo projevu
Intonace V tělesné výchově se doporučuje stručnost až signálnost
4
Nonverbální komunikace
Mimika Pohledy Proxemika Posturologie Kinestika Gestika Vzhled učitele
5
Proces formování pedagoga
Formování je děleno do dvou etap Etapa přípravy na učitelské povolání Zaměřenost osobnosti Pedagogické zkušenosti ze ZŠ, SŠ, z vedení volnočasových aktivit, letních táborů Primárním motivem ke studiu učitelství je: Práce s dětmi, touha děti vést, usměrňovat
6
Etapa utváření učitele v pedagogické praxi
Všeobecně se usuzuje, že učitel vyzrává po 5- 7 letech pedagogické praxe Utváří si optimální způsob interakce se žáky Do popředí vystupují dispozice a vlohy, které vytvářejí charakteristický celek - )typ osobnosti učitele
7
Typologie učitelských osobností
CASELMANNOVA TYPOLOGIE UČITELE LOGOTROP: učitel klade důraz na učební předmět, na vštěpování vědomostí, na teoretické poznání Logotrop filozoficky orientovaný: jeho cílem je vštěpit žákům pevný názor podle vlastního chápání Logotrop odborně- vědecky orientovaný: v předmětu považuje všechno za důležité, vše chce žáky naučit- v požadavcích bývá přísný
8
PAJDOTROP: učitel zaměřený na psychický rozvoj, formování žáka
Pajdotrop individuálně psychologicky orientovaný: snaží se pochopit žáka, vnitřně ho získat a tak utvářet jeho osobnost Pajdotrop všeobecně psychologicky orientovaný: cílem učitele je vzbudit zájem žáků o méně přitažlivé učivo, cvičení paměti, překonávání vzdorovitosti žáků…
9
S dvojících základních typů dle Caselmanna kříží další dvojice určená:
Všeobecným chováním učitele Autoritativní typ: učitel chce vše řídit, všechno musí být podle jeho pokynů, často mu chybí smysl pro spravedlnost, pro humor a přátelský vztah k žákovi Sociální typ: přenechává žákům větší volnost, žák je spíše přítelem, ve vyučování nedominuje
10
Výchovně- vzdělávacích postupů
Vědecko- systematický typ učitele: učitele charakterizují racionální a systematické postupy, schopnost jasně vysvětlovat učivo, žáky vede k jasnému vyjadřování, logickému myšlení Umělecký typ učitele: učitele charakterizuje silně rozvinutá představivost, zejména v estetické oblasti
11
Praktický typ učitele: pro těžce pochopitelné učivo umí vhodně používat příklad, vhodnou pomůcku, čímž napomáhá k pochopení i zapamatování
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.