Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
veřejných zakázek IROP
Dobrá praxe v oblasti veřejných zakázek IROP
2
INVESTIČNÍ PLÁNOVÁNÍ Povinnost stanovení cen do rozpočtu projektu IROP
Povinnost stanovení předpokládané hodnoty Pokud je „standardní“ průzkum trhu nevhodný – možnost využití veřejných zdrojů jako velice vhodný nástroj se ukazuje registr smluv (
3
ZPRACOVÁNÍ ZD Pokud zadavatel nedisponuje zkušenostmi z vlastních VZ, může využít pro VZMR vzory dle příloh MPZ (vzor výzvy, protokolu) pro zákonné VZ metodiku MMR „Příprava a zpracování zadávací dokumentace“ verejnych-zakazek/Metodiky- stanoviska/Metodiky-k-zakonu-c Sb-,- o-zadavani-verejnych-zakazek/Metodiky- specialni-k-zadavacim-rizenim
4
STANOVENÍ PŘEDMĚTU VEŘEJNÉ ZAKÁZKY
Určení jedné VZ je rozhodující pro volbu režimu VZ volbu druhu zadávacího řízení Výchozí pravidla pro určení jedné VZ plnění, která tvoří jeden funkční celek a jsou zadávána v časové souvislosti pravidelně pořizované nebo trvající dodávky nebo služby
5
STANOVENÍ PŘEDMĚTU VEŘEJNÉ ZAKÁZKY
Pochybením při určení jedné VZ může být neoprávněné rozdělení souvisejících plnění do více VZ (bez zachování „součtového“ režimu) neoprávněné sloučení nesouvisejících plnění do jednoho předmětu VZ
6
STANOVENÍ PŘEDMĚTU VEŘEJNÉ ZAKÁZKY
Postup zadavatele při určení jedné VZ vzít v úvahu okruh možných dodavatelů pořizovaného plnění využít zadání VZ na části v „součtovém“ režimu využít možnosti zadat 20 % celkové předpokládané hodnoty postupy odpovídajícím hodnotě každé jednotlivé části (dodávky / služby max. 2,184 mil. Kč, stavební práce max. 20 mil. Kč)
7
POSOUZENÍ A HODNOCENÍ NABÍDEK
ZZVZ umožňuje „předsunout“ hodnocení nabídek před jejich posouzení Posouzení nabídek je poté provedeno pouze u vybraného dodavatele velice vhodný postup v případě „jednoduchého“ hodnocení ale v případě složitějšího hodnocení může být nevhodný
8
HODNOCENÍ NABÍDEK Hodnocení probíhá pouze na základě ekonomické výhodnosti nabídek nejvýhodnější poměru ceny / nákladů životního cyklu a kvality lze hodnotit také podle nejnižší nabídkové ceny / nejnižších nákladů životního cyklu (nelze pro vybrané služby – PD, zdravotní a sociální) Hodnocení kvality – možnost využít metodiku MMR verejnych-zakazek/Metodiky-stanoviska/Metodiky- k-zakonu-c Sb-,-o-zadavani-verejnych- zakazek/Metodiky-specialni-k-zadavacim-rizenim
9
OBCHODNÍ PODMÍNKY VZ Obsah smluv na veřejné zakázky (zejm. stavební)
důležité předvídat maximum možného již v okamžiku zahájení zadávacího řízení jinak riziko nutnosti pozdějších změn / sporů s dodavatelem Pro stavební smlouvy možnost využít přílohu č. 1 MPZ – Obchodní podmínky zakázek na stavební práce metodiky SFDI ( metodiky-a-ceniky/metodiky/ )
10
ZMĚNY ZÁVAZKŮ ZE SMLUV NA VZ
Zadavatel nesmí umožnit podstatnou změnu závazku ze smlouvy, která by umožnila účast jiných dodavatelů mohla ovlivnit výběr dodavatele měnila ekonomickou rovnováhu závazku ze smlouvy ve prospěch vybraného dodavatele vedla k významnému rozšíření rozsahu plnění veřejné zakázky.
11
ZMĚNY ZÁVAZKŮ ZE SMLUV NA VZ
ZZVZ stanoví případy, kdy jsou změny závazků ze smluv na VZ přípustné (§ 222 ZZVZ) velice složitý výpočet možnost různých variant Možnost využít metodiku MMR: verejnych-zakazek/Metodiky-stanoviska/Metodiky- k-zakonu-c Sb-,-o-zadavani-verejnych- zakazek/Metodiky-specialni-k-zadavacim-rizenim
12
ODKAZY NA SPECIFICKÁ OZNAČENÍ
Obecný zákaz stanovení technických podmínek prostřednictvím přímého i nepřímého odkazu na: určité dodavatele určité výrobky patenty, užitné/průmyslové vzory, ochranné známy, označení původu
13
ODKAZY NA SPECIFICKÁ OZNAČENÍ
Výjimka z obecného zákazu z důvodu nedostatečné přesnosti a srozumitelnosti ZD, ale Nutnost umožnění rovnocenného řešení Možnost rovnocenného řešení musí „doprovázet“ každý určitý odkaz použitý v jakékoliv části ZD Obecná výhrada použití kvalitativně a technicky obdobných řešení v režimu ZZVZ již NEPOSTAČUJE Shodně platí pro jakékoliv odkazy na normy
14
ODKAZY NA SPECIFICKÁ OZNAČENÍ
Uvedení možnosti rovnocenného řešení u každého odkazu nebude zpravidla činit potíže u VZ na dodávky / služby může být problém u VZ na stavební práce nutné počítat s touto povinností předem již při pořizování PD vyžadovat po projektantovi / rozpočtáři
15
POSTUP V ZADÁVACÍM ŘÍZENÍ
ZZVZ dává zadavateli oproti předchozí právní úpravě významnou procesní volnost Ale nutnost dodržet základní zásady, zejm. transparentnost Pro projekty IROP současně nutnost zachovat auditní stopu (tj. vše zaznamenat a zdokladovat – i např. ústní úkony)
16
Děkuji za pozornost Mgr. Ivo Lukš Centrum pro regionální rozvoj České republiky Oddělení právní U Nákladového nádraží 3144/ Praha 3
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.