Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Předvstupní podpora Agenda 2000 – 2006 a její plnění v ČR

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Předvstupní podpora Agenda 2000 – 2006 a její plnění v ČR"— Transkript prezentace:

1 Předvstupní podpora Agenda 2000 – 2006 a její plnění v ČR
FONDY EU Předvstupní podpora Agenda 2000 – 2006 a její plnění v ČR

2 Předvstupní podpora (1)
Komunitární programy (KP) – víceleté nástroje k prohlubování spolupráce a řešení společných problémů členských zemí ve specifických oblastech – výzkum a technologický rozvoj, informační služby, životní prostředí, vzdělávání, mládež, sociální politika, zdraví, ochrana spotřebitele, MSP, turistika, kultura, audiovizuální sektor, civilní obrana, obchod, energetika, doprava, boj proti drogám. Financování: prostředky zakomponovány do střednědobých finančních plánů (sektorové členění); KP nejsou hrazeny ze SF. Jsou poskytovány z úrovně GŘ EK formou grantu přímo určeným agenturám na území členské země. KP jsou zpravidla legislativně zakotvena rozhodnutími Rady EU nebo EP. Odpovědnost za provádění má EK; řízení programů je převážně přímé (EK), může být nepřímé (ČZ, pověřená instituce), či sdílené. ČR využívá komunitárních programů od r Před vstupem do EU bylo v ČR realizováno více než 40 programů. V období Agendy 2000 více než 50. V programovém období realizace 17 programů.

3 Předvstupní podpora (2)
Předvstupní fondy EU – nástroje určené kandidátským zemím s cílem napomáhat při řešení konkrétních úkolů při zavádění evropské legislativy. PHARE (ČR od r – 2005, alokováno cca 1 mld. €) - program na podporu hospodářské a sociální soudržnosti regionů a přípravu na čerpání ze strukturálních fondů EU: - projekty - technická pomoc ISPA – program na podporu plnění standardů EU v oblasti životního prostředí a dopravní infrastruktury (ČR od r – 2004, alokováno cca 400 mil. €) SAPARD – program přípravy na společnou zemědělskou politiku a politiku rozvoje venkova EU ( ČR od r – 2003, alokováno cca 50 mil. €) Předvstupní programy se lišily ve formách řízení (centralizované, decentralizované) i ve formách přidělování prostředků.

4 Politika hospodářské a sociální soudržnosti EU - Cíle
Základní cíl je vyjádřen v samotném názvu této politiky a realizuje se jak ve formách politiky strukturální, tak politiky regionální. Pro programové období 2000 – (Agenda 2006) byly stanoveny tři strategické cíle. Cíl 1 – podpora rozvoje a strukturálních změn zaostávajících regionů Cíl 2 – podpora hospodářské a společenské přeměny oblastí, jež čelí strukturálním problémům Cíl 3 – podpora přizpůsobování a modernizace politik a systémů vzdělávání, proškolování a zaměstnanosti

5 Politika HSS – Regiony pokrytí
Území EU se člení na tzv. nomenklaturní územní statistické jednotky (NUTS I. – V.) Cíl 1 se vztahuje na regiony na úrovni NUTS II (cca 1 mil. obyvatel), jejichž vyprodukovaný HDP na 1 obyvatele za poslední tři roky před zahájením agendy nedosahuje 75 % průměru Společenství. Cíl 2 se vztahuje na regiony na úrovni NUTS III (kraj, resp. území v rámci kraje s odpovídajícím počtem obyvatel), které čelí strukturálním problémům spojeným s restrukturalizací hospodářství na daném území (vymezení regionu podléhá řadě stanovených ekonomických ukazatelů). Cíl 3 se vztahuje na oblasti, na jejichž území není realizována podpora v rámci Cíle 1.

6 Politika HSS – Finanční nástroje
Strukturální fondy Evropský sociální fond – ESF „měkké investice“ v Cíli 1 a 3 Evropský zemědělský podpůrný a záruční fond – EAGGF „tvrdé investice“ v Cíli 1 a 2 Evropský fond regionálního rozvoje - ERDF Finanční nástroj pro usměrňování rybolovu – FIFG Fond soudržnosti - CF – 1994 investice do životního prostředí a dopravní infrastruktury (TEN) NUTS I při naplnění kritéria HDP nižší než 90 % průměru EU

7 Politika HSS – Finanční nástroje
Iniciativy Společenství - určeny k řešení specifických problémů spojených s aplikací politiky HSS na celém území EU; jsou vyhlašovány a řízeny z úrovně EK Podpora z ERDF a ESF (5,35 % rozpočtu SF na dané období) INTERREG (přeshraniční, nadnárodní a meziregionální spolupráce) - podpora regionálního plánování a rozvoj celého území EU LEADR - rozvoj venkova místními iniciativami EQUAL - nástroje proti diskriminaci a nerovnostem na trhu práce URBAN II - obnova měst a měst. oblastí postižených krizí Zvláštní podpora rybolovu Inovační akce (0,4 % ročního rozpočtu SF) – projekty přípravy inovačních metod a opatření na zlepšení kvality pomoci v souladu s Cíli

8 Politika HSS – Principy
Programování - proces, jehož cílem je provádět víceletou akci Společenství s cílem realizovat regionální politiku, a to ve vymezených etapách (příprava, rozhodování, financování Partnerství - povinnost ČZ zapojit do procesu programování národní, regionální, místní orgány Koncentrace - soustředění prostředků na předem definované cíle k dosažení maximálního efektu z podpory Monitorování a evaluace - sledování realizace podpory a vyhodnocování věcného a finančního pokroku (ex-ante, mid-term, ex-post) Adicionalita - podpora z finančních nástrojů doplňuje národní prostředky (kofinancování ze strany EU); stanoví se na základě průměrných hodnot financování cílů /politik/ dosažených ČZ ve třech letech předcházejících podpoře z EU

9 Politika HSS – Míra spolufinancování a pravidlo „n+2“
Míra spolufinancování celkových uznatelných nákladů Strukturální fondy - v Cíli 1 až 75 % v Cíli 2 a 3 až 50% Fond soudržnosti % Iniciativy - až 50 % Pravidlo „n+2“ Celková alokace pro ČZ je stanovena na základě schválené programové dokumentace (podíl HDP ČZ). Ke 30. dubnu běžného roku vydá EK rozhodnutí o alokaci pro daný rok. Čerpání alokace se realizuje v běžném roce + dva následující.

10 ČR ve zkráceném období plnění Agendy 2000 - 2006
Programové dokumenty Národní rozvojový plán (národní akční plány) Rámec podpory Společenství Operační programy v Cíli 1: Společný regionální OP Rozvoj lidských zdrojů Průmysl a podnikání Rozvoj venkova a multifunkčního zemědělství Infrastruktura Jednotné programové dokumenty v Cíli 2 a 3 Programové dokumenty iniciativ Dodatky k programovým dokumentům a operační manuály

11 Mechanismus řízení a implementace
Evropská komise Platební orgán Monitorovací výbor OP Řídící orgán OP Zprostředkující subjekt Konečný příjemce Konečný uživatel

12 Alokace 2004 - 2006 mil.€ 2004 2005 2006 2004-2006 Strukturální fondy
410.1 560.8 714.2 1685.2 Cíl 1 339.0 485.4 629.9 1454.3 Cíl 2 23.3 23.8 24.2 71.3 Cíl 3 19.2 19.6 20.0 58.8 EQUAL 21.0 21.4 26.3 68.7 INTERREG 7.6 10.7 13.8 32.1 Fond soudržnosti 316.9 266.1 362.3 945.3 HSS Celkem 727.0 826.9 1076.5 2630.5

13 Alokace 2004 – 2006 - OP % OP Průmysl a podnikání 18 OP Infrastruktura
% OP Průmysl a podnikání 18 OP Infrastruktura 17 OP Rozvoj lidských zdrojů 22 OP Rozvoj venkova a multifunkčního zemědělství 12 SROP 31 Celkem OP 100

14 Čerpání alokací (mil. €) Alokace 2004-06 Certifikováno ke 31.12.2008 %
Certifikace /Alokace Certifikováno ke SROP 454,3 409,7 90,2 459,0 101,0 OP RLZ 318,8 198,8 62,4 332,5 104,3 OP PP 260,9 188,4 72,2 259,1 99,3 OP I 246,4 221,2 89,8 254,8 103,4 OP RVMZ 173,9 160,2 92,1 170,6 98,1 Celkem Cíl 1 1454,3 1178,3 81,0 1476,0 101,5 SF celkem Vč. Cíle 2 a 3 a Iniciativ 1671,5 1644,7 101,7

15 ČR – Rizika čerpání Vnější: Politická Legislativní Absorbční kapacita
Vnitřní: Nedostatečné personální kapacity Náročnost provádění Nedostatečné technické zajištění (IS)

16 Uzavírání programového období
V prosinci 2008 navrhla EK členským zemím EU vzhledem k socioekonomické situaci (krize) prodloužení období způsobilosti výdajů v operačních programech do ČR návrh akceptovala. K ukončení programu je členský stát povinen předložit závěrečný výkaz výdajů, žádost o závěrečnou platbu, závěrečnou zprávu o provádění programu (ŘO programu) a prohlášení o ukončení programu . Závěrečné dokumenty předkládá PCO MF Evropské komisi do 15 měsíců po konečném datu způsobilosti výdajů stanoveném v rozhodnutí Komise o poskytnutí příspěvku z fondů. EK po schválení dokumentace provede závěrečnou platbu, tj. vyrovná zůstatek závazků.


Stáhnout ppt "Předvstupní podpora Agenda 2000 – 2006 a její plnění v ČR"

Podobné prezentace


Reklamy Google