Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Edukant motivace k učení a řešení výchovných problémů
Bc. Kristýna Nováková 380679 FSpS, UTV-SE
2
„Žák není nádoba, kterou je třeba naplnit, ale pochodeň, kterou je třeba zapálit“
Sokrates
3
obsah Motivace k učení Kázeň § nekázeň
Vlivy působící na motivaci žáků ve třídě Činitelé působící na motivaci k učení Stádia motivace Rušivé momenty pro motivaci Faktory ovlivňující motivaci Budování vztahu učitele se žáky Principy zvyšování motivace Demotivující činitele Kázeň § nekázeň Činitele působící na vznik výchovných problémů Řešení případů nevhodného chování žáků
4
Motivace k učení Abraham Maslow Teorie hierarchie potřeb
Potřeby nižší - nedostatkové Potřeby vyšší – růstové
5
Vlivy působící na motivaci žáků ve třídě
Vnitřní - strategie: výběr zajímavých témat nejlépe spojených s vlastní zkušeností, nabídka možnosti výběru úkolů, nové a rozmanité hry, podnítit přirozenou zvědavost, pravidelně poskytovat zpětnou vazbu o rozvoji jejich dovedností a schopností Vnější- strategie:Spojování vynaloženého úsilí a dosaženého úspěchu s hmotnými odměnami a výhodami. Odměny i výhody nesmí způsobit odcizení žáků, kteří přes veškerou snahu tuto odměnu nedostali Očekávání úspěchu - zadávání přiměřeně náročných úkolů a poskytují žákům reálnou šanci na úspěch, minimalizovat zbytečné zklamání, kreativnost učitele v případech, kdy žáci narazí na větší obtíže – poskytnou podporující zpětnou vazbu, důvěra v žáky a víra, že žáci s vaší pomocí úkol splní, ale na druhé straně přenášet zodpovědnost a úspěch na žáky (Fialová, 2010, Kyriacou, 2008).
6
Činitelé působící na motivaci k učení
Novost situace, předmětu, činností Činnost žáka a uspokojení z ní Úspěch v činnosti Sociální momenty Souvislost nového předmětu (činnosti) s předchozími činnostmi, zkušenostmi a zájmy žáka Souvislost předmětu (činnosti) s životními perspektivami Motivace v TV:
7
Stádia motivace Počáteční motivace - té lze dosáhnout u dětí a mládeže velmi snadno, má na ni vliv kterýkoliv činitel z výše uvedených 6 skupin, obtížnější, je další vývoj motivace Hlubší, trvalejší motivace - přeměna krátkodobého zájmu v zájem trvalý, má význam nejen pro vzdělání, ale zejména pro formování osobnosti
8
Rušivé momenty pro motivaci
Nasycení opakované žákovy neúspěchy nedostatky v osobních vztazích, v emočním klimatu nedostatky v metodě vyučování a způsobu výchovy
9
Faktory ovlivňující motivaci
Faktory učitelem neovlivnitelné rodina, prostředí, ve kterém žije, zkušenosti s dřívějšími učiteli a učivem Faktory učitelem ovlivnitelné zajímavé předání informací, vztahy s žáky, zohlednění zájmu žáků, pochvala, přizpůsobení motivace cíli, obsahu učiva a věku žáků
10
Budování vztahu učitele se žáky
Vzájemná úcta a kontakt Dobrý příklad učitele Humor Zvyšování sebeúcty žáků Humanistický přístup k vyučování a učení Předávání kladných informací Poskytování pozitivní pomoci
11
Principy zvyšování motivace
Přiměřené zpětné informace bezprostředně po výkonu Žáci by měli poznat, pochopit a přijmou za své cíle vyučovací hodiny Demokratický styl vedení kolektivu Využívání problémové výuky se zařazením tvořivých a různě obtížných úkolů Pozitivní klima třídy Princip skupinové kooperace
12
Demotivující činitele
Autoritativní styl vyučování a výchovy Rigidita, strnulost Nízká informovanost o praktickém uplatnění poznatků v životě Velké množství informací nedovoluje používat aktivizační metody Důraz na školní známky Srovnání s nejlepšími žáky
13
Kázeň § nekázeň Kázeň? Učiteli nejčastěji uváděné typy nevhodného chování, které komplikují práci vyučujícím a ztěžují vzdělání ostatním žákům: přílišné povídání nebo mluvení bez vyvolání hlučnost (pokřikování na spolužáky, hlasitá manipulace s pomůckami) nevěnování pozornosti učiteli neplnění zadaných úkolů bezdůvodné opouštění svého místa rušení ostatních žáků pozdní příchody do hodiny Vytvoření prostředí pro učení:
14
Činitele působící na vznik výchovných problémů
Vnitřní činitele (biologické faktory): genetické dispozice k agresivnímu způsobu chování a disharmonickému vývoji oslabení nebo porucha CNS úroveň inteligence Vnější činitele (sociální faktory): rodina škola a školní klima vrstevnická skupina Masmédia špatné postoje uspěchanost dnešní doby, nehodnotné a nesmyslné trávení volného času, preference materiálních zájmů Situační faktory: okamžitá atmosféra třídy událost v předchozí hodině projevy sociálního chování ve škole šikana dlouhotrvající duševní námaha a únava žáků nuda nepřítomnost negativních důsledků
15
Řešení případů nevhodného chování žáků
„Prevence je lepší než léčení“ Strategie pro předcházení nežádoucího chování Řešení projevů nevhodného chování Efektivní projednání Napomenutí – výstraha Užívání trestů Užívané typy trestů
16
Děkuji za pozornost
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.