Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Cestovní kancelář a cestovní agentura – dělení a organizační struktura
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Zuzana Pauserová. Dostupné z Metodického portálu ISSN Provozuje Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků (NÚV).
2
Historie předchůdci cestovních kanceláří už v době římské říše
konec 16. a 17. století: Theophraste Renadout Francouz průkopník v činnosti CK počátek 19. století: Thomas Cook Angličan zakladatel první moderní cestovní kanceláře
3
Zrod organizovaného cestovního ruchu
Thomas Cook 1841: první hromadný organizovaný výlet vlakem 1845: zřízení první cestovní kanceláře 1851: organizace návštěvy Velké průmyslové výstavy (Liverpool, návštěvníků) 1855: první zahraniční zájezd (Světová výstava Paříž) 1865: cestovní kancelář v Londýně 1877: cestovní kanceláře – Evropa, Amerika, Austrálie, Střední východ, Indie
4
Prvky převzaté od Thomase Cooka
voucher: oprávnění pro držitele k ubytování, stravování a dalším službám v hotelech smluvních partnerů rooming list list dostává hotel před příjezdem hosta rezervace předem zaplaceného ubytování popisy trasy, časové harmonogramy, programy včetně služeb bezhotovostní platby, využití cestovních šeků ochrana před krádeží peněz v hotovosti
5
dohody s železničními společnostmi katalog
jízdenky na určité tratě za smluvní ceny katalog produkt CK
6
Současnost hlavní funkce cestovní kanceláře (CK) a cestovní agentury (CA) obstarávání a zprostředkovávání služeb cestovního ruchu k uspokojování potřeb účastníků rozdíly mezi CK a CA: CK: živnost koncesovaná CA: živnost ohlašovací volná CK: musí mít pojistnou smlouvu proti úpadku CA: nemusí mít pojistnou smlouvu proti úpadku CK: organizace zájezdů CA: neorganizuje zájezdy
7
CK: prodej vlastních zájezdů (cestovní smlouva pod vlastním jménem) a zprostředkování prodeje zájezdů pro jiné CK (pod jejich jménem) CA: zprostředkování prodeje zájezdů pro CK (cestovní smlouva uzavřena jménem CK ne CA) CK: nabídka, prodej, zprostředkování prodeje jednotlivých služeb CR CA: nabídka, prodej, zprostředkování prodeje jednotlivých služeb CR CK: organizace, nabídka, prodej a zprostředkování prodeje kombinací jednotlivých služeb CR CA: organizace, nabídka, prodej a zprostředkování prodeje kombinací jednotlivých služeb CR CK: prodej věcí, které souvisejí s CR CA: prodej věcí, které souvisejí s CR
8
Dělení cestovních kanceláří a cestovních agentur
podle předmětu činnosti a postavení v distribučním procesu podle zaměření nabízených zájezdů podle klientely podle územní působnosti podle velikosti podle doby provozu podle formy vlastnictví podle systému prodeje zájezdů a pobytů
9
CK a CA podle předmětu činnosti a postavení v distribučním procesu
organizátoři cest, nebo služeb CR - pouze CK - v praxi tzv. touroperátoři zprostředkovatelé - v praxi tzv. prodejci - prodej a zprostředkování služeb CR - prodej produktu touroperátorů
10
CK a CA podle zaměření nabízených zájezdů
základní (všeobecné) - poskytování služeb v plném rozsahu b) specializované - specializace na určitý druh a rozsah služeb nebo na určitou klientelu, sport, vodní turistiku, dobrodružný cestovní ruch, Chorvatsko, Řecko, …
11
CK a CA podle klientely příjezdové - služby zahraničním návštěvníkům
- umístěny hlavně ve střediscích CR, zde jsou nakupovány služby a prodávány do zahraničí touroperátorům (ubytování, stravování, …) b) výjezdové - služby našim občanům zabezpečovány v jiném místě než v místě bydliště c) zaměřené na domácí CR
12
CK a CA podle územní působnosti
mezinárodní b) celostátní c) regionální d) místní
13
CK a CA podle velikosti počet pracovníků, objem služeb, počet odbavených osob a) velké: nad 50 zaměstnanců b) střední: 6–50 zaměstnanců c) malé: do 5 zaměstnanců největší CK: Čedok, EXIM TOURS, FIRO-tour největší CA: Asiana, INVIA, EURO Agentur Hotels & Travel
14
CK a CA podle doby provozu
a) celoroční b) sezónní: zima nebo léto
15
CK a CA podle formy vlastnictví
soukromé b) družstevní c) města nebo obce (municipální vlastnictví) - některé turistické informační kanceláře - zřizovatelem je město nebo obec
16
CK a CA podle systému prodeje zájezdů a pobytů
a) klasické - kamenné b) virtuální - komunikace prostřednictvím počítačových technologií
17
Organizační struktura podnikatelského subjektu v CR
závisí: na velikosti podnikatelského subjektu (velikost odpovídá rozsahu jeho činnosti) na charakteru podnikatelského subjektu (samostatná provozní jednotka nebo součást větší organizační struktury) slouží k vyjádření dělby práce v řízení podniku CK určována organizačním řádem (zásady, pravidla, členění podniku, odpovědnost pracovníků)
18
Členění podniku CK členění podniku napomáhá specializaci pracovníků a dělbě práce části podniku CK: podnikové centrum soustředěny řídící činnosti zastupování podniku ve vztahu k okolí provozní jednotky výkonné složky, plnění úkolů ve vymezeném rozsahu odpovědnost: vedoucí (ředitel, manažer) rozdělení na pracovní úseky (úsek domácího, odjezdového, příjezdového CR) řízení: vedoucí úseku
19
Požadavky na pracovníky
zvýšené nároky na vystupování ve vztahu k zákazníkům odborná kvalifikace jazykové schopnosti morálně-volní vlastnosti úprava zevnějšku přiměřené oblečení pro vedoucí funkce: výrazné manažerské, odborné, jazykové předpoklady pro provozní funkce: schopnost komunikace se zákazníkem v různých jazycích
20
Kontrolní otázky: Kdo je považován za zakladatele první moderní cestovní kanceláře? Thomas Cook, 19. stol. Které prvky převzaté od Thomase Cooka se dodnes využívají? voucher, rooming list, popisy, bezhotovostní platby, využití cestovních šeků, dohody s železničními společnostmi, katalog Jaká je hlavní funkce CK a CA? obstarávání a zprostředkovávání služeb cestovního ruchu k uspokojování potřeb účastníků
21
Jaká živnost je činnost CK a CA?
CK: živnost koncesovaná CA: živnost ohlašovací volná Jmenujte hlavní rozdíly mezi CK a CA. CK: pojistná smlouva proti úpadku organizace zájezdů prodej vlastních zájezdů Vysvětlete pojem specializované CK a CA. specializace na určitý druh a rozsah služeb nebo na určitou klientelu
22
Popište rozdíl mezi organizátorem cest a zprostředkovatelem.
organizátoři cest, nebo služeb CR (pouze CK), v praxi tzv. touroperátoři zprostředkovatelé, v praxi tzv. prodejci, prodej a zprostředkování služeb CR a prodej produktu touroperátorů Jak se dělí CK a CA podle doby provozu? celoroční nebo sezónní: zima nebo léto Popište virtuální CA. komunikace prostřednictvím počítačových technologií
23
Jak se dělí CK a CA podle klientely?
příjezdové: služby zahraničním návštěvníkům, umístěny hlavně ve střediscích CR, zde nakupují služby a prodávají je do zahraničí především touroperátorům (ubytování, stravování, …) výjezdové: služby našim občanům zabezpečují v jiném místě než v místě bydliště zaměřené na domácí CR Popište střední CK. 6–50 zaměstnanců
24
Co vyjadřuje organizační struktura?
Na čem závisí organizační struktura podnikatelského subjektu v CR? - na velikosti podnikatelského subjektu (velikost odpovídá rozsahu jeho činnosti) - na charakteru podnikatelského subjektu: samostatná provozní jednotka součást větší organizační struktury Co vyjadřuje organizační struktura? dělbu práce v řízení podniku CK
25
Kdo nebo co určuje organizační strukturu?
organizační řád Jaké je členění podniku CK? podnikové centrum, provozní jednotky Charakterizujte podnikové centrum. soustředěny řídící činnosti, zastupování podniku ve vztahu k okolí
26
Zdroje: ORIEŠKA, J. Technika služeb cestovního ruchu. 1. vyd. Praha : Idea servis, ISBN DROBNÁ, D. MORÁVKOVÁ, E. Cestovní ruch pro střední školy a veřejnost. 2. upravené vyd. Olomouc: Fortuna, ISBN
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.