Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Školní zralost a připravenost
Pedagogická diagnostika doc. Mgr. Jana Kratochvílová, Ph.D.
2
Základní principy předškolního vzdělávání dle RVP PV
Akceptovat přirozená vývojová specifika dětí PV a promítat je do obsahu, forem a metod jejich vzdělávání Umožnit rozvoj a vzdělávání každého dítěte v rozsahu jeho individuálních možností a potřeb Vytvářet předpoklady pro pokračování vzdělávání tak, aby dítě opouštělo MŠ na úrovni, která je pro něj individuálně dosažitelná Na základě dlouhodobé práce s dítětem plnit tak úkol diagnostický
3
Školní zralost J. A. Komenský – Informatorium školy mateřské
Pojem zaveden poprvé představitelkou vídeňské psychologické školy Charlotte Bühlerová (Zelinová, 2007). Rozvoj výzkumů v 60. letech min. století: Langmeier, Jirásek, Matějček – inspirace Německo Artur Kern 60. a 70. léta vstup do školy na základě dovršení věku dítěte 80. léta: Švancara, Langmeier, Kondáš, Matějček… 21. století: rozvoj diagnostiky
4
Školní zralost Dosažení takového stupně vývoje v oblasti fyzické, mentální, emocionálně – sociální, kdy je dítě schopno adaptovat se na školní prostředí a účastnit se bez obtíží výchovně – vzdělávacího procesu. Vychází z dispozice biologického zrání dětského organismu, zejména CNS, souvisí s věkem dítěte Její posouzení: odborníci: psychologové, lékaři
5
Složky školní zralosti
Tělesná zralost Tělesný vývoj Zdravotní stav Strukturální změny tělesného růstu Výměna chrupu Osifikace ruky Senzomotorická koordinace Lateralizace
6
Složky školní zralosti
Poznávací (kognitivní) složka Dostatečná úroveň rozumových schopností Rovnoměrnost vývoje jednotlivých oblastí Vizuomotorika, grafomotorika Řeč Sluchové vnímání Zrakové vnímání Vnímání prostoru Vnímání času Základní matematické představy
7
Složky školní zralosti
Emocionálně – sociální zralost dítě se podřídí zvyklostem a režimu dne osvojí si hygienické návyky a sociální situace je schopno strávit velkou část dne mimo domov samostatně se začlení do skupiny vrstevníků přijímá autoritu učitele, akceptuje jeho příkazy Kontroluje svoje citové projevy a nepodléhá nepodstatným impulsům je schopno přijmout i případný neúspěch
8
Složky školní zralosti
Práceschopnost (pracovní předpoklady, návyky) Schopnost záměrné koncentrace pozornosti na danou činnost x bezděčná pozornost Věku přiměřený smysl pro povinnost Uvědomování si potřeby dokončení úkolu Unavitelnost
9
Vliv školní zralosti Zrání CNS podle Vágnerové (2000) pozitivně působí na: koncentraci pozornosti lateralizaci rukou, rozvoj motorické i senzorické koordinace a manuální zručnosti sluchové vnímání zrakové vnímání myšlení úroveň regulujících kompetencí zvýšení emoční stability a odolnosti vůči zátěži
10
Školní připravenost Zahrnuje kompetence v oblasti: kognitivní,
emocionálně-sociální, pracovní, somatické, které dítě získává a rozvíjí učením, sociální zkušeností, vnějším prostředím a výchovou. Umožňují mu zvládnutí role školáka. Diagnostikuji: učitelé primárního a preprimárního vzdělávání a další odborníci.
11
Školní zralost x školní připravenost - odborníci, zabývající se vymezením termínů
MONATOVÁ,L. Speciálně pedagogická diagnostika z hlediska vývoje dětí. Brno: Paido, 2000. LANGMEIER,J.; KREJČÍŘOVÁ,D. Vývojová psychologie. Praha: Grada Publishing,1998. FONTANA,D. Psychologie ve školní praxi. Praha: Portál, 1997. VÁGNEROVÁ, M.: Vývojová psychologie: dětství, dospělost, stáří. Praha: Portál, 2000. MONATOVÁ, L.: Speciálně pedagogická diagnostika z hlediska vývoje dětí. Brno: Paido, 2000. KOLLÁRIKOVÁ, Z., PUPALA, B.: Předškolní a primární pedagogika. Praha: Portál, 2001. KOŤÁTKOVÁ, S.: Dítě a mateřská škola. Praha: Grada, 2008.
12
Diagnostika školní zralosti
2 etapy: Screening (lékaři, učitelky mateřských škol nebo učitelé při zápisu) Při zjištění pochybností doporučí podrobnější vyšetření odbornými psychology v PPP
13
Možnosti pedagogické diagnostiky školní zralosti
Orientační povaha – depistáž, prevence Pozorování, rozhovor, anamnéza, rozbor výsledků činnosti, pedagogická dokumentace Možné materiály: Klenková, J., Kolbibková, H.: Diagnostika předškoláka – správný vývoj řeči dítěte. Brno: MC nakladatelství, 2002. Bednářová, J., Šmardová, V.: Diagnostika dítěte předškolního věku. Brno : CPRESS, 2008. Bednářová, J., Šmardová, V.: Školní zralost. Brno : CPRESS 2010 Kasáčová, B., Cabanová, M. Pedagogická diagnostika v teórii a aplikáciách. Banská Bystrica: Belanium, 2013.
14
Nejčastěji používané testy školní zralosti (poradenské účely)
Orientační test školní zralosti (Kern – Jiráskův) Obsahuje tři subtesty: kresba mužské postavy, napodobení psacího písma, překreslení skupiny bodů Každý úkol je hodnocen na škále 1-5 (model známkování) Součet do hodnoty 11 – přijatelný; 7-11 – průměrné; nadprůměrné Při podprůměrném výsledku je nutné dítě podrobněji vyšetřit
19
Vývojový test zrakového vnímání (Frostigová) Převzato z: Psychodiagnostika dětí a dospívajících, Svoboda et al., 2001
20
Nejčastěji používané testy školní zralosti (poradenské účely)
Zkouška vědomostí předškolních dětí dle Matějčka a Vágnerové Zkouška sluchové diferenciace nesmyslných slov, kterou podle Nepmana upravil pro potřeby češtiny Matějček Testy inteligence Zkoušky laterality
22
Nejčastěji používané testy školní zralosti
Test rizika poruch čtení a psaní pro rané školákyŠvancarová, Kucharská) 13 subtestů: zraková a sluchová percepce, verbální vyjadřování, grafomotorika, paměť, schopnost propojení informací z více smyslů, jazykový cit Administrace minut
23
Průběh zápisu k povinné školní docházce
formální část: zákonný zástupce předá požadované údaje dané školským zákonem a požádá o zápis dítěte k plnění povinné školní docházky a tím naplní svou zákonnou povinnost, jde o zahájení správního řízení k přijetí k povinné školní docházce; motivační část: kromě motivace dítěte pro školní docházku dochází také k orientačnímu posouzení jeho školní připravenosti.
24
Zápis do školy Seznámení dítěte s prostředím školy
Diagnostikou ze strany školy Informace pro rodiče i učitele MŠ o očekávání školy Legislativní akt – zákonný zástupce dítěte je povinen přihlásit dítě k zápisu povinné ŠD v době do 15. ledna do 15. února kalendářního roku, kdy má dítě zahájit povinnou ŠD
26
Náležitosti stanovené v § 37 odst. 2
Povinné: jméno a příjmení žadatele (dítěte), datum narození, místo trvalého pobytu, popřípadě jinou adresu pro doručování (podle § 19 odst. 3 správního řádu), označení správního orgánu, jemuž je žádost určena (k rukám ředitele školy) Doporučené: údaji o předchozím vzdělávání, státním občanství, údaji, zda je dítě zdravotně postiženo, včetně údaje o druhu postižení, nebo zdravotně znevýhodněno, údaji o zdravotní způsobilosti ke vzdělávání a o zdravotních obtížích, které by mohly mít vliv na průběh vzdělávání, jméno a příjmení zákonného zástupce, místo trvalého pobytu nebo bydliště, pokud nemá na území České republiky místo trvalého pobytu, a adresu pro doručování písemností, případně též telefonické spojení.
27
Škola poskytne zákonným zástupcům dítěte informace o:
vyučovacím jazyku, kterým je jazyk český nebo jazyk národnostní menšiny (polský), případně informaci o výuce předmětů v cizím jazyce, pokud má škola udělen souhlas vyučovat některý předmět v cizím jazyce formou rozhodnutí MŠMT, možnosti udělení odkladu školní docházky (v obecné rovině, bez vazby na orientačně zjištěnou úroveň školní připravenosti, zejm. o formě podání žádosti o odklad školní docházky, o průběhu tohoto řízení a o nutnosti doložit do stanoveného termínu souhlasná stanoviska školského poradenského zařízení a odborného lékaře nebo klinického psychologa), možnosti vyrovnat nerovnoměrnosti vývoje dítěte docházkou do mateřské školy, případně do přípravné třídy základní školy, pokud lze předpokládat, že toto vzdělávání vyrovná vývoj dítěte (v případě udělení odkladu školní docházky), o možnostech rozsahu a nabídky individuální pomoci a komunikaci se zákonnými zástupci pro přípravu dítěte na vstup do školy u dětí pocházejících z jazykově odlišného prostředí, včetně dětí ze sociálně znevýhodněného prostředí.
28
Desatero pro rodiče předškolního věku uvedené v RVP PV
29
Odklad školní docházky
Povoluje ředitel školy, na základě písemné žádosti dítěte doložené doporučujícím posouzením školského poradenského zařízení nebo odborného lékaře do 31.5. Povinná ŠD začíná počátkem školního roku, který následuje po dni, kdy dítě dosáhne 6. roku Dítě je povinno nastoupit ŠD nejpozději v tom školním roce, kdy do konce kalendářního roku dovrší 8 let
30
Nástup ŠD před dovršením šesti let
ŠD může nastoupit dítě, které dosáhne 6 let od září do konce června daného školního roku Je-li školsky zralé Na základě žádosti zákonného zástupce doložené Doporučujícím vyjádřením školského poradenského zařízení (pro děti narozené v době od září do konce prosince) Doporučujícím vyjádřením školského poradenského zařízení a odborného lékaře (pro děti narozené od ledna do konce června)
31
Literatura ZELINKOVÁ, O. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program. Praha: Portál, s.28. GAJDOŠOVÁ, L.; ŠATÁNEK, J. Otázky poznávania osobnosti žiaka a školském triedy. Banská Bystrica: Univerzita Mateja Bela, s. ISBN 80 – – 81 – 4. Tomanová, D. Úvod do pedagogické diagnostiky v MŠ. Olomouc : UP, 2006, s. 32–46. SKALKOVÁ, J. Úvod do metodologie a metod pedagogického výzkumu. Praha: SPN, 1983. Spáčilová, H. Pedagogická diagnostika v primární škole. Olomouc : UP, 2003, s. 33–38.
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.