Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
AUTOR: Markéta Hanzalová Náprstková NÁZEV:VY_32_INOVACE_ N06_Přísudek TEMA: Český jazyk pro 8. ročník ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/
2
Anotace V prezentaci se střídají výkladové části s procvičováním. Nejprve se žáci seznamují s charakteristikou přísudku, s typy přísudků a možnostmi jejich vyjádření, následně samostatně vymýšlejí vhodné příklady, hledají varianty jmenné části přísudků a učí se rozlišit, kdy je sloveso být sponové, kdy pomocné a kdy plnovýznamové. Pracují samostatně do sešitů a střídají se v práci přímo na interaktivní tabuli. Následuje společná kontrola řešení.
3
PŘÍSUDEK základní větný člen
vypovídá, co dělá, dělal nebo bude dělat podmět, co se s ním děje, jakou má vlastnost nejčastěji se vyjadřuje slovesem shoduje se podmětem v osobě a čísle, popř. v rodě
4
slovesný jednoduchý určitý tvar slovesa Lekníny rostou ve stojaté vodě. Minule jsi běžel rychleji. Budeme sázet brambory. Vysázela bych tu také kapustu. slovesný složený způsobové (moci, smět, muset, mít, chtít, mít) nebo fázové (začít, začínat, přestat, přestávat) sloveso + infinitiv Pes musí poslouchat pána. Smím prosit? Chci mít vlastní pokojíček. Začneme shánět peníze. jmenný se sponou sponové sloveso (být, bývat, stát, stávat se) + jméno (podstatné nebo přídavné) Eva je krásná. Matka bývala baletkou. jmenný beze spony jen jméno Mladí ležáci, staří žebráci. vyjádřený citoslovcem jen citoslovce Žabka hop do tůňky.
5
slovesný jednoduchý určitý tvar slovesa slovesný složený způsobové (moci, smět, muset, mít, chtít, mít) nebo fázové (začít, začínat, přestat, přestávat) sloveso + infinitiv jmenný se sponou sponové sloveso (být, bývat, stát, stávat se) + jméno (podstatné nebo přídavné) jmenný beze spony jen jméno vyjádřený citoslovcem jen citoslovce
6
cv.: Nahraď přídavné jméno v přísudku podstatným jménem.
Lukáš je nešikovný Můj bratr je hloupý a tlustý Na matematiku je Roman geniální Někteří lidé jsou sobečtí Nebyla vždy hubená V jeho očích byla Pavla stále krásná Ten kluk je zbabělý
7
Rozhodni, ve které větě je sloveso BÝT sponou, kde je součástí slovesného přísudku ve funkci pomocného slovesa a kde je plnovýznamovým slovesem: SPONA POMOCNÉ SLOVESO PLNOVÝZNAMOVÉ SLOVESO Dcera bude letos maturovat. Dcera byla roztomilé dítě. V Římě dcera dosud nebyla. Vstupenky nejsou. Vstupenky jsou drahé. Budu si kupovat vstupenky v předprodeji. Orel je dravec. V této kleci již orli nejsou. Orel je krásný pták. Orel by zaútočil i na malé dítě. Dítě bylo pravidelně očkováno. To dítě je očkované. Přes protesty rodičů očkování nadále bude. Český národ byl, je a bude! Český národ byl, je a bude silný!
8
SPONA POMOCNÉ SLOVESO PLNOVÝZNAMOVÉ SLOVESO Dcera bude letos maturovat. Dcera byla roztomilé dítě. V Římě dcera dosud nebyla. Vstupenky nejsou. Vstupenky jsou drahé. Budu si kupovat vstupenky v předprodeji. Orel je dravec. V této kleci již orli nejsou. Orel je krásný pták. Orel by zaútočil i na malé dítě. Dítě bylo pravidelně očkováno. To dítě je očkované. Přes protesty rodičů očkování nadále bude. Český národ byl, je a bude! Český národ byl, je a bude silný!
9
ZDROJE: STYBLÍK, Vlastimil. Český jazyk pro 8. ročník základní školy a pro odpovídající ročník víceletých gymnázií. 2. vyd. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 2000, 188 s. ISBN GREPL, Miroslav a Petr KARLÍK. Učte se s námi skladbě češtiny: cvičebnice pro základní a střední školy. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1992, 236 s. ISBN
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.