Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Centrum pro regionální rozvoj ČR

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Centrum pro regionální rozvoj ČR"— Transkript prezentace:

1 Centrum pro regionální rozvoj ČR
Zadávání veřejných zakázek Praha, 26. ledna 2012 Centrum pro regionální rozvoj ČR

2 Zadávání veřejných zakázek
Osnova Úvod Zakázky dle Závazných postupů Zakázky dle Zákona Dělení zakázek Nejčastější chyby Povinnosti dodavatele Kontroly zakázek

3 Zadávání veřejných zakázek
Proč jsou veřejné zakázky tak důležité? (a jejich včasná kontrola?) výdaje spojené s veřejnými zakázkami tvoří podstatnou část všech výdajů projektu pokud nejsou provedeny správně nebo nejsou hned opraveny, špatně se následně chyby opravují výdaje spojené se špatně provedeným zadávacím řízení jsou nezpůsobilé dotace se vrací i po následných kontrolách v době udržitelnosti

4 Zadávání veřejných zakázek
použití veřejných finančních prostředků ze SR a SF povinnost zadávat v souladu s legislativou a pravidly a principy zadávání v EU každé vynaložené € musí být zadáno transparentně, nediskriminačně a musí být dokontrolovatelné šance, že zakázka v projektech financovaných z EU bude zkontrolována, je mnohonásobně větší než u „nedotovaných“ projektů, kde hrozí jen kontrola ÚOHS

5 Zadávání veřejných zakázek
kontrolou projde kompletní dokumentace ze zadávacího řízení archivovat vše transparentnost a legálnost postupu prokazuje zadavatel, nikoliv kontrolní orgány povinnost doložit např. elektronické zveřejnění ZD na webu zadavatele požadavek na archivaci dokumentace plyne z § 155 ZVZ centrální zadávání může být praktické i zde platí obecná pravidla pro dělení zakázek

6 Zadávání veřejných zakázek
novinky: kvalifikační předpoklady – povinnost prokázat neexistenci pokuty za umožnění nelegální práce (novela zákona č. 137/2006 Sb.) zákaz používání výše smluvní pokuty, výše bankovní záruky apod. jako dílčího hodnotícího kritéria a používání náhodného výběru provedeného losem za účelem omezení počtu zájemců (Závazné stanovisko ŘO IOP, ) zadavatelům se nedoporučuje, aby v zadávacích řízeních požadovali pro prokázání kvalifikace předložení certifikátu systému řízení (ISO) (stanovisko OSF, ) ad nelegální práce: zadavatel je povinen po dodavateli požadovat, aby prokázal, že mu „nebyla v posledních 3 letech pravomocně uložena pokuta za umožnění výkonu nelegální práce podle zvláštního právního předpisu“, kterým je zákon o zaměstnanosti. Tento základní kvalifikační předpoklad prokáže dodavatel formou čestného prohlášení. V každém případě budou dodavatelé touto povinností vázáni a zadavatelé ji musí promítnout do kvalifikačních předpokladů v zadávacích řízeních zahájených po ad smluvní pokuty: dle názoru auditorů Evropského účetního dvora použití výše smluvních pokut jako dílčího hodnotícího kritéria není v souladu se směrnicí Evropského parlamentu a Rady 18/2004/ES o koordinaci postupů při zadávání veřejných zakázek na stavební práce, dodávky a služby, konkrétně s jejím článkem 53. Dále PCO upozornil, že k porušení Směrnice může rovněž dojít, když zadavatel využije náhodného výběru provedeného losem za účelem omezení počtu zájemců v užším řízení ve smyslu § 61 odst. 4 a § 66 odst. 4 zákona č. 137/2006 Sb. ad ISO: Návrh novely zákona č. 137/2006 možnost požadovat pro prokázání kvalifikace certifikát systému řízení jakosti (ISO) ze zákona zcela vypouští. Důvodem pro tuto změnu je ta skutečnost, že ISO v dnešní době představuje standardní certifikát, který navíc nemusí zajistit řádné plnění veřejné zakázky.

7 Zadávání zakázek ve vztahu k projektu
zadávací/výběrové řízení může být zahájeno a dokončeno před vydáním právního aktu o poskytnutí podpory v případě, že žadatel realizuje VZ před předložením žádosti o dotaci, je povinen dodat CRR dokumentaci ke kontrole společně s žádostí o dotaci v případě provedení VZ po předložení žádosti o dotaci, předkládá (kompletní) dokumentaci nejpozději s MZ/HoP povinnost informovat CRR o změnách, které nastaly v průběhu řízení nebo realizace zakázky prostřednictvím MZ/HoP je vhodné konzultovat problémy s VZ hned Před vydáním Rozhodnutí nemá příjemce povinnost předkládat ZD ke kontrole a zvát CRR na jednání HK.

8 Zadávání zakázek dle Závazných postupů
Závazné postupy pro zadávání zakázek spolufinancovaných ze zdrojů EU, nespadajících pod aplikaci zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, v programovém období 2007 – 2013 („Závazné postupy“) na základě usnesení vlády ČR 48/2009 dne závazná z hlediska poskytnutí dotace – jejich nedodržení může být sankcionováno harmonizují postupy při zadávání zakázek ze SF tam, kde nejsou řízeny zákonem základní minimum v oblasti zadávání zakázek nespadajících pod působnost zákona (shodné základní principy) poskytovatel dotace si stanoví vlastní požadavky – např. finanční limity pro jednotlivé druhy zakázek, publicitu projektů, kontroly, možnost se zúčastnit ZŘ v roli pozorovatele, ... zajišťují soulad postupu příjemců při zadávání s evropskou legislativou jsou přílohou Příručky pro žadatele a příjemce

9 Zadávání zakázek dle Závazných postupů
Zakázky podle předpokládané hodnoty: zakázka malého rozsahu předpokládaná hodnota nedosahuje v případě zakázek na dodávky a služby hodnoty 2 000 000 Kč bez DPH, v případě zakázek na stavební práce hodnoty 6 000 000 Kč bez DPH 3 kategorie zakázka s vyšší hodnotou – předpokládaná hodnota činí v případě zakázky na dodávky a služby nejméně 2 000 000 Kč bez DPH, v případě zakázky na stavební práce nejméně 6 000 000 Kč bez DPH pro IOP 3.4 nerelevantní

10 Zadávání zakázek dle Závazných postupů
Zakázky malého rozsahu 1. kategorie dodávky a služby do 100 tis. Kč bez DPH stavební práce do 500 tis. Kč bez DPH přímý nákup doporučujeme písemnou objednávku/smlouvu účetní dokladovatelnost

11 Zadávání zakázek dle Závazných postupů
Zakázky malého rozsahu 2. kategorie dodávky a služby od 100 tis. Kč do 500 tis. Kč bez DPH stavební práce od 500 tis. Kč do 3 mil. Kč bez DPH výzva min. 3 zájemcům nebo uveřejnění oznámení o zahájení výběrového řízení v tisku, na webových stránkách, v Obchodním věstníku apod. lhůta k podání nabídek min. 7 dní nemusí být ustanovena hodnotící komise

12 Zadávání zakázek dle Závazných postupů
Zakázky malého rozsahu 3. kategorie dodávky a služby od 500 tis. Kč do 2 mil. Kč bez DPH stavební práce od 3 mil. Kč do 6 mil. Kč bez DPH výzva min. 3 zájemcům nebo uveřejnění oznámení o zahájení výběrového řízení v tisku, na webových stránkách, v Obchodním věstníku apod. lhůta k podání nabídek min. 10 dní alespoň 3členná hodnotící komise

13 Zadávání zakázek dle Závazných postupů
při zadávání zakázek dle Závazných postupů je třeba dodržet základní zásady (§ 6 zákona 137/2006 Sb.) rovné zacházení zákaz diskriminace transparentnost zadavatel se při hodnocení musí řídit pouze nabídkami uchazečů a hodnotit je podle předem stanovených kritérií (článek 7, 9 a 10 Závazných postupů) zadavatel musí respektovat výsledek hodnocení a uzavřít smlouvu s vítězným uchazečem (článek 8 Závazných postupů) zadavatel je oprávněn zrušit výběrové řízení v souladu s článkem 12 Závazných postupů pro 11. výzvu platí Závazné postupy z roku 2009; pro 12. výzvu platí Závazné postupy z roku 2011

14 Zadávání zakázek dle Závazných postupů
u složitějších zakázek doporučujeme v zadávací dokumentaci stanovit: základní kvalifikační předpoklady v rozsahu § 53 zákona č. 137/2006 Sb. profesní kvalifikační předpoklady v rozsahu § 54 zákona č. 137/2006 Sb. ekonomické a technické kvalifikační požadavky v rozsahu § 55 a § /2006 Sb. údaje o hodnotících kritériích a metodu jejich hodnocení v souladu s § 44 odst. 3, písm. f, § 78 a § 50 odst. 4 zákona č. 137/2006 Sb. při uzavírání Dodatku ke smlouvě s dodavatelem doporučujeme řídit se zákonem č. 137/2006 Sb. (zejména odst. 5 a 7 § 23)

15 Zadávání zakázek dle 137/2006 Sb.
zadavatelé dle § 2, u zakázek od 2 mil. Kč u dodávek a služeb, resp. od 6 mil. Kč u stavebních prací nové finanční limity mezi nadlimitní a podlimitní veřejnou zakázkou od stanovený limit představuje nejnižší hodnotu nadlimitní veřejné zakázky nejdůležitější rozdíl – zveřejnění na TEDu, lhůty Finanční limity pro jednotlivé kategorie zadavatelů a druhy veřejných zakázek stanoví hranici mezi nadlimitní a podlimitní veřejnou zakázkou; stanovený limit představuje nejnižší hodnotu nadlimitní veřejné zakázky. Dosavadní a nové finanční limity jsou uvedeny v tabulce. 15

16 Zadávání zakázek dle 137/2006 Sb.
Druh veřejné zakázky/koncese Finanční limity platné do platné od veřejné zakázky na stavební práce Kč  Kč  koncese na stavební práce  veřejné zakázky na dodávky a služby zadávané  - Českou republikou a státními příspěvkovými organizacemi  - územně samosprávnými celky, jejich příspěvkovými organizacemi, jinými právnickými osobami dle § 2 odst. 2 písm. d) zákona, a dotovanými zadavateli - sektorovými zadavateli   Kč

17 Povinnosti zadavatele dle PPŽP
PPŽP obsahuje povinnosti nad rámec Závazných postupů i ZVZ povinnost předložit CRR dokumentaci ke kontrole zadávací dokumentaci – 10 pd před zveřejněním nebo odesláním výzvy uchazečům bezprostředně po ukončení kompletní dokumentaci (nejpozději s MZ/HoP) povinnost pozvat CRR, jako pozorovatele, na zasedání hodnotící komise nejpozději 7 kalendářních dní před jejím konáním povinnosti dodavatele a další

18 Povinnosti dodavatele (zhotovitele)
po dobu 10 let od ukončení realizace projektu, min. však do roku 2021: je zhotovitel povinen umožnit osobám oprávněným k výkonu kontroly projektů provést kontrolu dokladů souvisejících s plněním této smlouvy zhotovitel je povinen archivovat originální vyhotovení smlouvy včetně jejích dodatků, originály účetních dokladů a dalších dokladů vztahujících se k realizaci předmětu této smlouvy zhotovitel je povinen všechny písemné zprávy, písemné výstupy a prezentace opatřit vizuální identitou projektů doporučujeme tyto povinnosti zakotvit ve smlouvě s dodavatelem (resp. formou četného prohlášení dodavatele)

19 Dělení zakázek zadavatel nesmí rozdělit předmět zakázky, aby došlo ke snížení předpokládané hodnoty pod finanční limity (bod 6.4 Závazných postupů) pod finanční limity stanovené v ustanovení § 12 zákona. zadavatel musí vymezit předpokládanou cenu zakázky dle § 12 až § 16 zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách

20 Dělení zakázek zohledňuje se souvislost: věcná geografická časová
případně další okolnosti (předvídatelnost zakázky) nutno zvážit všechny okolnosti – např. zda pro dvě zakázky neexistuje stejný okruh uchazečů atp. konzultovat s pobočkou týká se i zakázek z nichž jedna byla zadána centrálně

21 Dělení zakázek jak předcházet dělení zakázek
1) zadat všechny obdobné zakázky jako jednu „velkou zakázku“ 2) menší zakázky zadávat v přísnějším režimu 3) „přípustné dělení zakázky na části“ dle § 98 ve smyslu §13 odst. 4 zákona (předpokládaná cena jako součet všech částí zakázky)

22 Nejčastější chyby více jak 50 % veřejných zakázek vykazuje chyby v zadávání nebo realizaci zakázek – ať formální nebo závažnější vedoucí: k porušení zákona č. 137/2006 Sb. k porušení podmínek příslušné výzvy ke komplikacím vlastního řízení nebo realizace zakázky

23 Nejčastější chyby špatně zvolený druh zadávacího řízení
špatně připravená zadávací dokumentace špatně definovaný předmět plnění špatně nastavená hodnotící kritéria a jejich používání (reference, kvalifikace) pokud je hodnocen uchazeč, jde o kvalifikaci, pokud je hodnocena nabídka, jde o hodnotící kritérium hodnotící kritéria musí vyjadřovat vztah užitné hodnoty a ceny příliš přísná kvalifikace – není ve vztahu k zakázce kvalifikační dokumenty předkládány jen v kopiích Zadávací dokumentace je soubor dokumentů, údajů, požadavků a technických podmínek zadavatele vymezujících předmět veřejné zakázky v podrobnostech nezbytných pro zpracování nabídky. Za správnost a úplnost zadávací dokumentace odpovídá zadavatel. 23

24 Nejčastější chyby dělení zakázek
velké množství formálních chyb (lhůty, obsazení komise, nedokonalé zápisy z hodnocení) zvýhodnění konkrétních výrobců/výrobků – žádná snaha o popsání požadavků zadavatele pomocí technických parametrů vícepráce, dodatky k SoD za vícepráce lze považovat pouze nutné práce pro dokončení díla za podmínky, že je zadavatel nemohl předpokládat Dodatek k SOD je zadávací řízení podléhá stejnému režimu, jako standardní zakázka (zejména JŘBU - § 23 odst. 5 a 7) Upgrade ESS – JŘBU x nové řízení.

25 Co je dobré pohlídat lhůty realizace zakázky ve vztahu k harmonogramu projektu časovou rezervu pro možnost opakování VZ (nevyhovující nabídky, výpadek stavebních aktivit v zimním období, ...) zadání celé zakázky i v případě, že jsou soutěženy způsobilé a nezpůsobilé náklady dohromady zakázka musí vyhovovat zákonu celá finanční limity se vztahují k celkovým nákladům, nejen ke způsobilým zakotvení povinností vyplývajících z realizace projektu s podporou z IOP do smluv s dodavateli lze nahradit čestným prohlášením

26 Kontrola zakázek Kontrola veřejných zakázek spadá do kompetence CRR
průběh kontroly: příjemce průběžně předkládá dokumentaci ke kontrole na pobočku CRR příjemce může být vyzván k doložení chybějících dokladů CRR informuje příjemce o schválení/neschválení VZ pokud příjemce nesouhlasí se závěry kontroly, vydává definitivní stanovisko MV stanovisko CRR k zadávacímu řízení nenahrazuje případné stanovisko ÚOHS a nezbavuje zadavatele zodpovědnosti za dodržování zákona pokud byl ke SoD uzavřen dodatek, je příjemce povinen předložit jej ke kontrole

27 Kontrola zakázek ke kontrole je potřeba předložit např.:
zadávací dokumentaci záznam o ohlášení výběrového řízení zprávu o posouzení a hodnocení nabídek nabídky vyjmenovaných uchazečů smlouvu s vítězným uchazečem (blíže viz příloha)

28 Důležité odkazy www.strukturalni-fondy.cz/iop www.crr.cz
zde naleznete: Příručku pro žadatele a příjemce, včetně Příloh Metodiku pro zadávání zakázek prezentace pro žadatele a příjemce další důležité informace, FAQ

29 Děkuji za pozornost Mgr. Jan Orel


Stáhnout ppt "Centrum pro regionální rozvoj ČR"

Podobné prezentace


Reklamy Google