Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Cyklus veřejné politiky
VSFS
2
Kontext veřejných politik
Neexistence jedné sdílené definice Politologie – proces, jehož prostřednictvím jsou činěna rozhodnutí Veřejná správa – role byrokracie ve formování politiky a v implementaci rozhodnutí Sociologie – porozumění společnosti jako celku, sociální status, problémy, zájmy Filozofie – hodnoty, ideje, etika Ekonomie – analýza nákladů a přínosů rozhodnutí, maximalizace užitku INTERDISCIPLINÁRNÍ PŘÍSTUP
3
Poznání veřejných politiky
Jak se politický proces vytváří, jak vznikají politická rozhodnutí a jaké jsou důsledky těchto rozhodnutí Jak se vytváří veřejný zájem, veřejné mínění, poznání tzv. veřejného prostoru Jaké dopady mají jednotlivá rozhodnutí
4
Problematika VZ Ve společnosti mezi sebou vzájemně soupeří různé hodnotové orientace a vize, což se projevuje i v rozdílném hodnotovém ukotvení různých veřejných politik. Např. diskuse o podobě státního rozpočtu (vyrovnaný za všech okolností vs. podpora vědy a školství i za cenu rozpočtového deficitu) Očkování dětí Povinná předškolní docházka Regulace internetu – je veřejný zájem?
5
K diskusi: seřaďte následující problémy dle důležitosti – co je veřejný zájem č. 1 a co je nejméně důležité Reforma VS – zvýšení velikosti obcí Přijetí nové ústavy Zavedení zákazu kouření v restauracích Podpora krachujících firem a bank Zavedení povinné branné povinnosti Posílení počtu policejních složek Podpora českého hokeje Větší investice do OZE Podpora české kinematografie Podpora výzkumu vesmíru
6
CYKLUS VEP KDE JSME ? (identifikace a formulace VZ) KAM CHCEME JÍT ? (rozhodnutí o VZ, veřejná volba: nastavení politik a programů, priority rozvoje společnosti a zvolené cesty, dlouhodobé vize - politická vůle a průchodnost řešení, stanovení alternativ, příprava projektů) JAK SE TAM DOSTANEME? (implementace VZ na základě příslušné politiky, nástroje VEP) - různé varianty řešení problému (kriminalita, dopr. obslužnost, zachování KD, ekonomika )
7
Proces uplatňování VZ IDENTIFIKACE
zjištění základních rozvojových problémů a potřeb společnosti: krátkodobý x dlouhodobý VZ skryté problémy předpovědi budoucích deficitů společnosti. neúměrné vyčerpání zdrojů, zdravotní sociální ohrožení, demografický vývoj, migrace ekologické poruchy, bezpečnostní rizika Ekonomické problémy (banky)
8
Identifikace VZ Jak jej konkrétně zjistíme ?
monitorování a hodnocení sociálních problémů (jejich důsledků, příčin, podmínek, nositelů i poškozených aj.), Odborné analýzy, spolupráce s experty
9
Identifikace VZ Výzkumy, ankety, šetření – jaké skupiny se anket účastní ? Internetové diskuse Každodenní kontakt s občany, zástupci soukr. Sektoru, NO Pravidelná setkávání (sport, kultura, společenské události, panelové diskuse, kulaté stoly, slavnosti) Media Formální i neformální komunikace Analýzy nezávislých institucí
10
Aktéři identifikace Všichni aktéři VeP politické strany Think tanky
Analýzy nadnárodních organizací (OECD, EU, MMF, SB apod.) Soukromý sektor, lobbing Média NO, asociace, OS, OBČAN!!! informační dialog a participace občanů Komunikace a partnerství se všemi dotyčnými subjekty
11
Proces identifikace Volby jako výběr různých politických priorit, řešení kterého problému má pro nás prioritu Politika „středu“ Znalost politiků, politických programů, vztah k veřejnému prostoru a zájem o věci veřejné + zpětná vazba Volební účast
12
Proces uplatňování VZ FORMULACE A PREZENTACE
pojmenování + vystihnout základní hodnotu, jež má být naplněna zdůvodnění VZ: vývoj společnosti, podstatných sociálních skupin (globální oteplování) poukaz na zdroje a prostředky použitelné k realizaci veřejného zájmu Aktéři: jednotlivci i reprezentanti organizací, politických stran či státních institucí, pracovníci vědy a VŠ, skupiny občanů, významné osobnosti (politici, vědci, umělci apod.). – autorita, charisma zveřejnění v programech politických stran, programových prohlášeních vlád, v projevech, v tisku, v odborných publikacích, někdy i v uměleckém díle, v televizních pořadech a zejména v politickém dialogu
13
Proces uplatňování VZ UZNÁNÍ VZ
VZ---VeP --- nutnost být uznán jako společensky významný vyjednávání mezi partnery (ministry, senátory, poslanci, případně zájmovými organizacemi, lobby, dialog s občany) zhodnocení nezávislých analýz situace a jejich souvislostí, možností zdrojů a prostředků Program veřejné politiky (priorita, legislativa, program opozičních stran, minoritní hnutí…) VEŘEJNÁ VOLBA, ROZHODNUTÍ PS, ZASTUPITELSTVA OBCE, KRAJE
14
IMPLEMENTACE Uskutečňování, realizace, provedení příslušné politiky za účelem dosažení VZ Zavádění zákona, politiky, programu Provádění politického rozhodnutí Cíle politiky, záměr a žádoucí výsledky Monitoring a evaluace implementace ve vztahu k žádoucím cílům
15
Nástroje implementace VZ
Uznání – zákon, podzákonné normy, administrativní opatření Realizace: Koncepce Implementační struktury (VS, nezisková a soukromá sféra, rozdílné cíle a záměry jednotlivých aktérů): např. sociální politika Mobilizace zdrojů (VR, soukromé zdroje, NO, participace občanů) Zpětná vazba dopadů opatření
16
Nástroje implementace VZ
Legislativa, zákonné normy (např. veřejný prostor, odpadové hospodářství aj.) Ekonomické a finanční nástroje Administrativní nástroje Informační nástroje Povinné (regulační) nástroje x motivační (stimulační nástroje)
17
FAKTORY ÚSPĚŠNÉ IMPLEMENTACE
Jasné a konzistentní politické cíle Podpora zájmových skupin a veřejnosti Stabilita sociálně ekonomického prostředí Technologická proveditelnost (zdraví, ŽP…) Legální proveditelnost (soulad zákonů, SP x zaměstnanost), mezisektorová komplexnost politiky Psychologická proveditelnost (postoje objektů VeP, setrvačnost hodnot) Administrativní proveditelnost
18
Administrativní kapacita
VS jako hlavní aktér implementace VEP Faktor úspěšné implementace veřejného zájmu Schopnost vlády efektivně formulovat, realizovat a PREZENTOVAT vhodné politiky Schopnost státní správy a samosprávy realizovat dané politiky Respekt občanů a státu k institucím, které určují jejich vzájemné ekonomické a sociální vztahy Hodnocení kvality VS - Governance Matters (SB): demokracie a politická stabilita, výkonnost vlády a regulační kvalita, právní řád, kontrola korupce
19
Ukazatelé kvality správy
GM1 – Demokracie GM2 – Politická stabilita GM3 – Efektivita vlády GM4 – Regulační zátěž GM5 – Právní řád GM6 – Kontrola korupce.
20
Zdroj : http://martinpotucek.cz
21
Problémy vládnutí Nedostatečná koordinace mezi jednotlivými resorty (cílené programování, horizontální řídící struktury) Dominance liberálních přístupů: liberalizace trhu – oslabování administrativního institucionálního rámce – oslabení pilířů sociální soudržnosti (komunitní plánování, rozvoj občanských forem řešení sociální inkluze)
22
Problémy vládnutí Krátkodobé zájmy korporací x dlouhodobý veřejný zájem (udržitelnost rozvoje x profit) Neodpovědnost politické reprezentace Neodpovědnost občanů ve vztahu k veřejným záležitostem vzdělávání a zrovnoprávnění forem a rámců participativní a zastupitelské demokracie
23
Úkoly VeP pro ČR Analýzy a seriózní výzkumy budoucích potřeb
Veřejná diskuse o cílech a prioritách Posilování odbornosti na úkor politiky Učení se odpovědnosti a kultivace rozhodování vysokých úředníků a politických elit Strategické myšlení Kontinualita rozhodování Koordinace jednotlivých politik Korupce
24
Proces uplatňování VZ IMPLEMENTACE VZ
politické rozhodnutí – legislativní opatření VS - organizační a administrativní role - informační zabezpečení a průběžné vyhodnocování plnění opatření, - zpětná komunikace - hodnocení informací, návrhy dalších opatření
25
Proces uplatňování VZ Politické strany nejmocnější role ve formulaci a prosazování VZ volby --- rozhodující pozice Preference stran – preference veřejnosti · konzervativní strany protikladně jiná od levicových stran v pojetí soukromého vlastnictví a privatizace, · liberální strana bude mít s ní totožný vztah k soukromému vlastnictví a převážně i ke státu, avšak bude poněkud odlišně přistupovat ke vztahu občanů a institucí, · určité odstíny v koncepcích společnosti můžeme nalézt u stran křesťanských, což můžeme nyní sledovat ve stanoviscích k restituci církevního majetku u nás, · i mezi stranami se stejnou ideovou základnou spatřujeme diference, které nás mnohdy překvapují, mezi sociálně demokratickými, socialistickými a jinými levicovými stranami v západní Evropě a začíná být i v postkomunistických zemích.
26
DIFERENCIACE POLITICKÝCH HNUTÍ
Strana zelených (N, Rak, ČR) Piráti Hnutí Ano Úsvit T.O. VV LES Nezávislí …. Řada malých a často málo transparentních stran – malá míra transparentnosti VEP Diferenciace zastoupení obce x kraje x stát x EP
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.