Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0873 Název materiálu.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0873 Název materiálu."— Transkript prezentace:

1 Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu Regionální vlivy na životní prostředí a možnosti jejich řešení – voda VY_32_INOVACE_ Autor Ing. Helena Vacková Tematická oblast Člověk a prostředí pro 4. ročník přírodovědného lycea Ročník 4. lyceum Datum tvorby Říjen 2012 Anotace Prezentace seznamuje studenty s látkami znečišťující povrchové a podzemní vody, se znečišťujícími zdroji, s možnostmi, jak znečištění eliminovat. Metodický pokyn Prezentace látky + procvičení pomocí kontrolních otázek

2 Znečišťování vody Česká republika je nazývána „střechou Evropy“
Voda v ČR – povrchová, podzemní Problémy s vodu znečištění změna vodního režimu zvyšování spotřeba vody Voda může být znečišťována: Fyzikálně Chemicky biologicky

3 Fyzikální znečištění vody
Eroze Zvíření usazenin Přímé vypouštění kalů z průmyslu, z městských čistíren odpadních vod Změna teploty (vypouštění chladící vody – ovlivnění skladby organismů, snížení obsahu kyslíku, zlepšení přežívání choroboplodných zárodků)

4 Chemické znečištění vody
Ropné produkty – tvoří na povrchu film bránící výměně plynů Hnojiva – způsobují eutrofizaci vod, nadměrný obsah dusičnanů → onemocnění dusičnanová methemoglobinémie Těžké kovy – součástí usazenin na dně nádrží, mají schopnost kumulovat se v těle organismů, karcinogenní Fenoly – toxické, znečištěná voda zapáchá (z koksáren, plynáren)

5 Biologické znečištění vody
Způsobeno únikem organických látek - např. z výroby papíru, buničiny, potravinářského průmyslu, ze zemědělství (kejda při nesprávné aplikaci Organické znečištění vod se vyjadřuje v jednotkách BSK 5

6 Zdroje znečištění vody
Bodové (kanalizační vyústi) Plošné (eroze, atmosférický spad) Specifické (havárie) Hlavní znečišťovatelé: těžba, průmysl, doprava, zemědělství, sídla

7 Snižování znečištění vody
Voda má do určité míry přirozenou samočistící schopnost (usazování, oxidace, hydrolýza, rozklad organických látek pomocí mikroorganismů na látky anorganické) Samočištění vody v přírodě není schopno eliminovat současné znečištění → nutno čistit vypouštěnou odpadní vodu (aktivační ČOV, kořenové ČOV) → uzavřený oběh vody v průmyslu → správná zemědělská praxe (hnojení dle půdních rozborů, zabezpečená hnojiště, aplikace pesticidů ve správných dávkách, nepropustné jímky aj.)

8 Změny vodního režimu Změny byly způsobeny:
Odvodňování m obrovských ploch zemědělských pozemků i cenných druhově bohatých mokřadů a luk → ochuzování krajiny o cenné biotopy, rychlé odvádění vody z krajiny Regulacemi vodních toků (napřimování toků, likvidace břehových porostů, zavážení tůní, slepých ramen, zahloubení toku →pokles hladiny podzemních vod, snížení biodiverzity, budování jezů →znemožnění migrace druhů Náprava – revitalizace = zásahy, které vedou posílení vodohospodářské funkce krajiny (zadržení vody, vyrovnání odtokových poměrů aj)

9 Opakovací otázky 1. Uveďte, které činnosti člověka znečišťují vodu?
Jak lze omezit znečišťování vody zemědělskou výrobou? Uveďte opatření k revitalizaci vodního prostředí.

10 Zdroje EZECHEL, M., ZICHOVÁ, J., PYTLOUN, L. Ekologie a ochrana životního prostředí. Mělník: VOŠZ A SZaŠ, s.


Stáhnout ppt "Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0873 Název materiálu."

Podobné prezentace


Reklamy Google