Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Strategické řízení a jeho využití ve veřejné správě v ČR
Regionalistika 2 Strategické řízení a jeho využití ve veřejné správě v ČR
2
Úvod Nové přístupy a metody k podpoře rozvoje území PROČ?
Široký kontext pojetí rozvoje území (ekonomika, ŽP, veřejné služby…) – složitý proces Diferenciace možností i cílů podpory region. Rozvoje, různé potřeby a priority (velikost obce/kraje, sociálně- ekonomická struktura, poloha aj.) Nutnost hledání inovací Orientace do budoucnosti, adaptace na nové socio- ekonomické potřeby Úspěšná x neúspěšná města, kraje (Benátky, Kutná Hora, Zlín, Mladá Boleslav, Praha, STČ kraj…) Hledání nových rozvojových možností obcí, regionů, států – využívání nové metodiky
3
Zavádění metod strategického řízení
Období zavádění metodiky: USA, Evropa, ČR Příčiny změny postojů VS: politický konsensus! Povaha vztahů se soukromým a občanským sektorem Aplikace modelu strategického řízení
4
Strategie jako termín dlouhodobý záměr činnosti k dosažení určitého cíle soubor aktivit zaměřených na formulaci směrů dalšího rozvoje území Smysl: Nastavení rozvojových priorit obce – regionu - státu Orientace na dlouhodobé cíle (vojenství, zisková sféra, veřejná sféra) Proces zaměřený na dlouhodobý výhled Význam zdrojů: dlouhodobost stanovení cílů a priorit rozvoje obce/města/kraje při využití vlastních zdrojů Nástroje: Dlouhodobost nastavení nástrojů podpory rozvoje území Metodika: Využití komplexních metod hodnocení území
5
Každá dobrá strategie musí začínat a končit u očekávání občanů
Je ucelený soubor zásadních změn (cílů) předpokládajících určitou budoucí situaci, budoucí stav území. Vyjadřuje základní představy o tom, jakou cestou budou jednotlivé cíle dosaženy. Může mít i formu několika scénářů budoucího vývoje a reakcí na jednotlivé možné varianty vývoje. Z hlediska časového horizontu není jednoznačná odpověď . Časový horizont je výrazně ovlivňován specifickými podmínkami a potřebami veřejné správy. Strategie a čas Časové vymezení kriteria charakter konkurenčního prostředí, míra nejistoty spojená s budoucím vývojem, délka (fáze) životního cyklu služeb v době formulování strategie, časová potřeba inovace výrobků či služeb, časový úsek, na který má správa uzavřeny pevné smluvní závazky. Každá dobrá strategie musí začínat a končit u očekávání občanů a ostatních aktérů.
6
MISE, VIZE, STRATEGIE Mise (poslání) org. VS Vize strategie
Deklarování „proč organizace, úřad existuje“ Je orientována na veškeré okolí, Cílem je vytvořit co nejlepší pohled na správu, území (image) Mise (poslání) org. VS Slouží především zaměstnancům a občanům (voličům), musí orientovat jejich postoje a chování v souladu s misí Ukazuje budoucnost, směr další činnosti úřadů VS Je nezbytná orientace na občany (zákazníky) a udržitelný rozvoj území Vize strategie Způsob, postup realizace vize v rámci mise (poslání) organizace, úřadu Způsob realizace dlouhodobých (koaličních) cílů úřadu, organizace
7
3 základní otázky strategie
KDE JSME (současný systém řízení a rozhodování v obci ve vazbě na strategický plán; identifikace personálních zdrojů; dostupnost finančních zdrojů; identifikace partnerů a zainteresovaných osob; zmapování současného stavu území; vývoj trendů v čase; legislativní požadavky) KAM CHCEME JÍT (návrh postupových kroků, harmonogram; rozdělení úkolů; nastavení systému řízení; identifikace finančních zdrojů; definica vize, priorit, cílů) JAK SE TAM DOSTANEME (organizace, vyhledávání finančních zdrojů)
8
STRATEGIE: proces zpracování
zhodnocení sociálních a ekonomických silných a slabých stránek obce/regionu hodnocení demografického a sociálního vývoje v území a jakým způsobem tento vývoj zasáhne rozvojové možnosti obce sdílená vize – tj. integrace pohledů a priorit všech sociálních a ekonomických aktérů na budoucí podobu území strategický plán, který zohlední jednotlivé kroky a opatření, které vedou k plánované vizi definici jednotlivých projektů a opatření k dosažení plánovaného rozvoje Nastavení finančních zdrojů kritéria a indikátory hodnocení úspěšnosti dosažení společných cílů evaluace
9
Zhodnocení potenciálu území
Ekonomika Demografie Sociální Politika STRATEGIE Sociálně spravedlivé služby pro občany Principy TUR
10
Vize Rozvojové cíle Hodnocení potenciálu Nastavení projektů Rozpočet Subjekty Dopady do území
11
Hodnocení potenciálu rozvoje území
Metodika BSC SWOT analýza Význam a využití výsledky
12
PROCES STRATEGICKÉHO ŘÍZENÍ
management Poslání a cíle organizace Externí a interní prostředí organizace Hodnocení realizace strategie Strategická analýza Implementace strategie Výběr možných řešení Optimalizace řešení, výběr strategie
13
Metoda zpracování strategie
expertní metoda:externí subjekt se smluvně zavazuje k vypracování strategického plánu pro dané území komunitní metoda:opakované diskuse s místními aktéry Role veřejného mínění!
14
Šest fází procesu tradičního plánování
Fáze 1 – Počátek: Budování partnerství Fáze 3 – Pohled kupředu: Společná vize Fáze 4 – Organizování: Strategický rámec Fáze 2 – Poznání území:Analýzy Fáze 5 – Uskutečnění akce: Implementace a monitoring Fáze 6 – Zhodnocení: Evaluace a zpětná vazba Šest fází procesu tradičního plánování
15
Význam strategií Koordinace projektů a alokace zdrojů
Podpora transparentnosti a otevřenosti rozhodování Orientace jednotlivých subjektů Stanovení jasných pravidel – řešení problému ekonomického a politického času Zapojení místních aktérů a jejich priorit a potřeb do rozhodování (PPP, NS, OS) Posílení místní komunity, zodpovědnost , vztah k území Představuje jasné cíle a směry budoucí činnosti Koordinace projektů a alokace zdrojů Pochopení budoucích problémů a příležitostí Zvyšování kvality řízení v území
16
R O Z D Í L Y A V Z T A H Y 1 2 3 4 5 6 TAKTICKÉ A OPERATIVNÍ ŘÍZENÍ
STRATEGICKÉ řízení 1 Cíle jsou odvozeny od vytvořených cílů vyšších úrovní Určování a hodnocení nových cílů a strategií úřadu, instituce 2 Cíle jsou především ovlivňovány zkušeností s minulým vývojem Nové cíle a strategie = zkušenosti pro formulování a realizaci cílů jsou minimální 3 Cíle jsou zadávány formou subcílů a přiřazovány jednotlivým funkčním jednotkám Cíle mají význam a platnost bez ohledu na dané volební období, 4 Řídící pracovníci jsou úzce spojeni se svou funkcí, popř. profesí Je nutný rozhled a orientace zejména na okolí úřadu, instituce 5 Výsledky řídící práce – hodnocení bezprostředně po dosažení cílů Dosažení cílů je možno hodnotit až s delším časovým odstupem 6 Pravidla „hry“ jsou dobře známá, problémy jsou dobře strukturované, opakují se Minulá zkušenost je málo využitelná, problémy jsou špatně strukturované, většinou jsou unikátní Zkušení pracovníci jsou příliš kompetentní, suverénní, uplatňují rutinní přístupy Řídící pracovníci musí být kreativní, vynakládat neustále nová úsilí, nacházet nové přístupy
17
FAKTORY OVLIVŇUJÍCÍ ROZHODOVÁNÍ O CÍLECH
Vliv prostředí - poptávka a nabídka, aktivity konkurence, řídící zásady státu, Očekávání zaměstnanců, odborů, občanů (zákazníků), dodavatelů, státní správy, samosprávy Zdroje organizace = objem dostupných personálních, finančních, informačních Interní vztahy v organizaci – koaliční (opoziční)podpora, vztahy mezi TOP manažery, slučitelnost kultury organizace s vytyčovanými cíli, Vlastnosti a schopnosti vrcholových řídících pracovníků Minulý vývoj organizace - Zkušenosti z realizace minulých cílů (lidé, včetně TOP manažerů mají přirozenou tendenci k zachování kontinuity)
18
Rozvoj strategického řízení v ČR
Aplikace na národní úrovni, ministerstva, resorty Úroveň krajů Regiony soudržnosti města, statutární města Obce, DSO
19
Legislativní rámec strategického řízení
zákon o obcích č. 128/2000 Sb. v § 84 odst. 2 písmeno a): Program rozvoje obce zákon č. 248/2000 Sb., Zákon o podpoře regionálního rozvoje: střednědobý dokument 3-7 let programu regionálního rozvoje
20
Problémy strategického řízení
Nepochopení smyslu – módní záležitost Změna myšlení, kreativita, inovativnost – pohled do budoucna!!! Neexistence legislativního opatření (Program rozvoje obce – PRK, kraje, stát) Propojenost s územním plánováním (koordinace odborů úřadu) Profesionalita řízení Časté změny v preferencích měst, krajů Nestabilita finančního rámce a vnějšího prostředí Časová a finanční náročnost strategie Nutnost širokého politického konsensu! Zájem občanů Hodnocení – aplikace neekonomických ukazatelů
21
Problémy strategického řízení
dílčí strategie jsou rozptýlené v řadě nestrukturovaných dokumentů. celková strategie je pak pouze kombinací vybraných finančních ukazatelů a nic neříkajících prohlášení. rychlé reakce na měnící se zdroje Malé představení různých pravděpodobných situací, které mohou nastat – alternativy Existují úřady, které jsou efektivní i bez strategického řízení
22
Literatura k tématu Jaké jsou vztahy mezi územním plánováním a strategickým plánem? Moderní obec 12/05. Kol. : Úvod do veřejné správy a regionálních věd. Aleš Čeněk, Khendriche Trhlínová Z., Kadeřábková J., Region a regionální vědy, VŠFS Praha. Janečková, L., Vaštíková M., Marketing měst a obcí. Grada, Strategie rozvoje jednotlivých měst, krajů, sektorů.
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.