Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
VEŘEJNÉ FINANCE SCIÁLNÍ ZABEZPEČENÍ
2
Sociální zabezpečení Pojistné na sociální zabezpečení je významným zdrojem příjmů státního rozpočtu. Sociální zabezpečení je možné chápat jako soubor institucí, zařízení a opatření, jejichž prostřednictvím a pomocí se uskutečňuje předcházení, zmírňování a odstraňování následků sociálních událostí občanů.
3
Sociální zabezpečení v ČR
Zahrnuje: (veřejné zdravotní pojištění) sociální pojištění nemocenské pojištění důchodové pojištění příspěvek na státní politiku zaměstnanosti státní sociální podporu = dávky státní sociální podpory v závislosti na příjmu (např. přídavek na dítě, příspěvek na bydlení) bez ohledu na příjem (např. porodné) sociální pomoc dávky v hmotné nouzi (doplatek na bydlení, příspěvek na živobytí) dávky sociální péče (příspěvky pro zdravotně postižené)
5
ROZPOČTOVÁ SOUSTAVA ROZPOČTOVÝ PROCES
VEŘEJNÉ FINANCE ROZPOČTOVÁ SOUSTAVA ROZPOČTOVÝ PROCES
6
Rozpočtová soustava je soustava veřejných rozpočtů a institucí, které zabezpečují tvorbu, rozdělování, užití a kontrolu toků jednotlivých okruhů finančních prostředků v rámci soustavy.
7
Zdroj: Hamrníková, B. Maaytová, A. Veřejné finance, vlastní úprava
8
Funkce veřejných rozpočtů
alokační - plní všechny veřejné rozpočty stát prostřednictvím veřejných rozpočtů rozmisťuje zdroje do produkce k zajišťování veřejných statků), redistribuční – plní státní rozpočet (SR) přerozdělení části příjmů SR mezi jednotlivé ekonomické subjekty stabilizační – plní státní rozpočet ovlivnění základních makroekonomických veličin aktivní fiskální politikou.
9
Veřejné rozpočty Vyrovnaný Přebytkový Schodkový (deficitní)
příjmy = výdajům, spíše vzácná situace Přebytkový P > V přebytek se převede do rezerv nebo použije na splacení předchozích dluhů, Schodkový (deficitní) P < V je třeba jej vyrovnat z finančních rezerv nebo návratnými finančními prostředky (v případě SR státní dluhopisy) – k tomu dochází už v průběhu roku. Schodkovost je dlouhodobý problém veřejných rozpočtů! V rámci EU je dohlížen schodek veřejných rozpočtů v rámci Maastrichtských konvergenčních kritérií.
10
Rozpočtové zásady Jsou požadavky na konstrukci státního rozpočtu (SR), ale platí i pro ostatní veřejné rozpočty: Zásada úplnosti – SR má obsahovat všechny finanční transakce vlády (mimorozpočtové fondy tuto zásadu oslabují), Zásada jednotnosti – veškeré příjmy a výdaje prochází centrálním rozpočtem, jsou zachycována jednotně, Zásada reálnosti a pravdivosti – bez pozdějších úprav, přesunů a plateb v rozpočtu nezajištěných, Zásada každoročního sestavování a schvalování – pro prohloubení parlamentní kontroly, Zásada vyrovnanosti – vyrovnanost alespoň v delším časovém období, Zásada publicity – povinnost zveřejňovat rozpočty, Zásada přehlednosti – pevné stanovení věcné struktury rozpočtů, Zásada efektivnosti a hospodárnosti - co nejekonomičtější použití prostředků …
11
Státní rozpočet Tvoří stěžejní složku veřejné rozpočtové soustavy.
Je centralizovaný fond peněžních prostředků soustředěný do působnosti státu na principu nenávratnosti a neekvivalentního způsobu rozdělování. Je finančním plánem na rozpočtové období. Je zákonem na němž se usnesl zákonodárný sbor. Zákon umožňuje výkonnou moc k vybírání příjmů (daní) a uskutečňování výdajů. SR tvoří finanční vztahy, které zabezpečují financování některých funkcí státu v rozpočtovém roce.
12
Státní rozpočet ČR 2016 (zákon č. 400/2015 Sb.)
Příjmy a výdaje se člení podle jednotlivých kapitol (pro rok 2016: 42 kapitol): Úřad vlády a Ministerstva, Samostatné instituce, Kapitoly jejich rozpočet nemůže vláda změnit (Kancelář prezidenta, Poslanecká sněmovna, Senát,…) Kapitoly zvláštní povahy (Státní dluh, Všeobecná pokladní správa – její součástí je i rozpočtová rezerva,..)
16
Přípravu a schvalování státního rozpočtu, jakož i jeho implementaci legislativně upravuje zákon č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech a o změně některých souvisejících zákonů (rozpočtová pravidla), ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 90/1995 Sb., o jednacím řádu Poslanecké sněmovny, ve znění pozdějších předpisů. Zdroj: MF ČR
17
Průběh rozpočtového procesu
1. návrh SR sestavuje MF ČR – vychází z podkladů jednotlivých resortů a samospráv na požadavky transferů ze SR, příprava vychází ze střednědobého rozpočtového rámce schváleného Poslaneckou sněmovnou, 2. nejpozději do konce září je návrh předán do Poslanecké sněmovny, kde probíhá schvalování (ve 3 čteních), 3. fáze realizace: 1.1. – , za příjmy odpovídá MF ČR (k tomu má finanční ředitelství a finanční úřady), za výdaje odpovídají správci kapitol SR, Kontrolu plnění zajišťuje MF ČR a NKÚ, čtvrtletní zprávy jsou schvalovány vládou a předkládány na vědomí Poslanecké sněmovně, Po připraví MF ČR návrh státního závěrečného účtu (= údaje o výsledcích hospodaření za uplynulý rok) – schvaluje vláda a Poslanecká sněmovna (jak se naloží s přebytky, příp. deficity)
18
Rozpočtové provizorium
v případě, že Poslanecká sněmovna zákon o státním rozpočtu na následující rok neschválí do 31. prosince stávajícího roku, do té doby, než sněmovna zákon o státním rozpočtu schválí a nabude účinnosti. Během rozpočtového provizoria se v každém měsíci mohou čerpat prostředky maximálně do výše 1/12 výdajů stanovených a schválených ve státním rozpočtu pro předchozí rok.
19
Státní rozpočet ČR 2016
21
Státní rozpočet ČR 2016 - příjmy
Zdroj: MF ČR
22
Státní rozpočet ČR 2016 - výdaje
23
ROZPOČTOVÉ URČENÍ DANÍ
24
ROZPOČTOVÉ URČENÍ DANÍ
Předmětem RUD není spotřební daň a silniční daň
25
Zdroj: MF ČR
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.