Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Věta jednoduchá VY_32_INOVACE_8
Sada 7 Jazyková výchova Autor: Dana Doležalová ZŠ a MŠ Dešná IT ve škole 1622/21/7.1.4/2010
2
Anotace Výukový materiál je určen k základnímu vzdělávání na 1. stupni při práci s interaktivní tabulí. Žáci získávají základní vědomosti o stavbě věty jednoduché a dovednosti určit a pojmenovat základní skladební dvojice ve větě jednoduché. Lze vytisknout pracovní list. IT ve škole 1622/21/7.1.4/2010
3
SKLADBA Věta jednoduchá má pouze jednu základní skladební dvojici, např.: Malý Míša už pěkně čte. Souvětí vznikne spojením několika vět jednoduchých do jednoho větného celku. Jednotlivé věty v souvětí oddělujeme obvykle čárkou. Věty mohou být spojeny spojovacími výrazy. Před spojkami a, i, ani, nebo se čárka obvykle nepíše. Každá věta v souvětí má vlastní základní skladební dvojici, např.: Kluci se koupali v řece a děvčata se slunila na břehu. IT ve škole 1622/21/7.1.4/2010
4
Věta jednoduchá Úkol: Vyznač základní skladební dvojice.
Základní skladební dvojice se skládá ze dvou větných členů: podmětu a přísudku. Úkol: Vyznač základní skladební dvojice. V lesní školce vyrostly smrčky. U plotu se krčily malé doubky. Dohasínající ohniště ještě doutnalo. Alba s fotografiemi ležela v babiččině pokoji. Velká města rozšířila dopravu. Martinovy věci ležely na stolku. U Petra v pokoji visely veselé obrazy. Nakažlivé nemoci se šířily. IT ve škole 1622/21/7.1.4/2010
5
Správné řešení V lesní školce vyrostly smrčky. U plotu se krčily malé doubky. Dohasínající ohniště ještě doutnalo. Alba s fotografiemi ležela v babiččině pokoji. Velká města rozšířila dopravu. Martinovy věci ležely na stolku. U Petra v pokoji visely veselé obrazy. Nakažlivé nemoci se šířily. IT ve škole 1622/21/7.1.4/2010
6
Pracovní list Úkol: Vyznač základní skladební dvojice.
V lesní školce vyrostly smrčky. U plotu se krčily malé doubky. Dohasínající ohniště ještě doutnalo. Alba s fotografiemi ležela v babiččině pokoji. Velká města rozšířila dopravu. Martinovy věci ležely na stolku. U Petra v pokoji visely veselé obrazy. Nakažlivé nemoci se šířily. Děti si hrály na pískovišti. Děvčata hrála venku na honěnou. Dnes žáci nedostali domácí úkol. Odpoledne půjde Petr na fotbalový zápas. Příští týden odjede babička do lázní. Alenka hraje na klavír písničky. V úterý budou psát žáci písemnou práci. Maminka mi dnes uvaří škubánky. Tatínek umyl včera auto. Dědeček bude štípat dříví. Hanka si ráda hraje s panenkami. Malíř vymaloval pokoj. Tráva se už krásně zazelenala. IT ve škole 1622/21/7.1.4/2010
7
Zdroje ČECHURA, Rudolf. Český jazyk pro 4. ročník. 1. vydání. Přípotoční 31, Praha 10: ALTER, s.r.o., s. ISBN IT ve škole 1622/21/7.1.4/2010
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.