Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Železniční doprava pro kraje Praha, 28. listopadu 2016
KONCEPCE REGIONÁLNÍ ŽELEZNIČNÍ DOPRAVY Železniční doprava pro kraje Praha, 28. listopadu 2016
2
Úvod – přístup na trh Přístup na trh – v ČR volný a otevřený přístup k podnikání v drážní dopravě (při splnění zákonných podmínek dopravce obdrží licenci a následně může požádat o kapacitu dopravní cesty). Dva předpisy účinné k 1. dubnu 2017: č. 319/2016 Sb. - transpoziční novela zákona o dráhách (směrnice č. 2012/34/EU) – možný přezkum hospodářské vyváženosti smlouvy, úprava pravidel přidělování kapacity, cenová regulace, úprava vydávání licencí; č. 320/2016 Sb. - doprovodný zákon - zřízení nezávislého regulačního subjektu ve smyslu směrnice 2012/34/EU – vzniká „Úřad pro ochranu podnikání v dopravě“
3
Úvod – přístup k veřejným službám
Přístup k veřejným službám – v rámci zajištění dopravní obslužnosti objednatel (stát, kraj nebo obec) sjedná s dopravcem smlouvu o veřejných službách (nenároková záležitost). V případě regionální železniční dopravy je podle unijních předpisů (nařízení EP a Rady č. 1370/2007) přípustné sjednání smlouvy o veřejných službách na základě: nabídkového řízení (článek 5 odst. 3) nebo přímého zadání (článek 5 odst. 6), a to s určitými omezeními (přísnější podmínky pro sjednání výše kompenzace, kratší maximální doba trvání smlouvy).
4
Podpora státu v regionální dopravě
Zajištění regionální železniční dopravy spadá do samostatné působnosti krajů → stát má pouze omezené možnosti podpory Nástroj finanční: Usnesení vlády č. 191 ze dne 9. března 2016 Vláda schválila účast státu na financování regionální železniční osobní dopravy v letech 2020 až 2034 Jedná se fakticky o zachování stávajícího systému, kdy regionální železniční doprava bude i nadále v samostatné působnosti krajů a bude částečně financována státem za stanovení konkrétních spravedlivých podmínek, potřebných pro získání dotace ze státního rozpočtu (tzv. „švýcarský model“).
5
Způsob spolufinancování
Mantinely schváleného spolufinancování: doba trvání dotačního systému na 15 let (pro roky 2020 až 2034) varianta B1 celkové výše spolufinancování – podíl 30,469 % rozdělení mezi kraje jednotným spravedlivým podílem, který je dán rozsahem financování z prostředků krajů v roce 2014 mimořádné navýšení spolufinancování pro Královéhradecký kraj na pět let stanovení podmínek pro poskytování prostředků (podíl pouze pro tratě se 4 a více páry vlaků ve všední dny) závazek státu v případě změn úhrady za použití dopravní cesty uhradit krajům skutečný nárůst kompenzace vyplývající ze zvýšení poplatků.
6
Stabilita systému Úkol z usnesení č. 191 ze dne 9. března 2016
ministru dopravy uložen úkol do 30. června 2016 předložit vládě návrh právního zajištění spolufinancování. snaha o zabezpečení stabilního a dlouhodobého systému financování, s úmyslem předejít situaci z let 2011 až 2013, kdy se nedařilo v plné míře zajistit finanční plnění podle Memoranda s kraji z roku 2009 z pohledu Ministerstva dopravy se jako vhodný nástroj jevila smlouva mezi státem a kraji. → Usnesení vlády č. 645 ze dne 20. července 2016 – schválena smlouva o zajištění stabilního financování regionální železniční osobní dopravy – podepsaná ministrem dopravy, předsedou Rady AKČR a hejtmany (s výjimkou Královéhdeckého kraje)
7
Návrh smlouvy Sjednaná smlouva mezi státem a kraji: preambule
způsob zabezpečení stabilního systému financování regionální železniční dopravy celková výše spolufinancování ze státního rozpočtu výše spolufinancování u jednotlivých krajů podmínky spolufinancování ze státního rozpočtu dokládání alokace finančních prostředků krajů do regionální železniční osobní dopravy příloha č. 1 - rozdělení celkové výše spolufinancování ze státního rozpočtu mezi kraje v jednotlivých letech příloha č. 2 - příklady úpravy spolufinancování ze státního rozpočtu
8
Ladislav Němec náměstek ministra dopravy
Děkuji za pozornost Ladislav Němec náměstek ministra dopravy
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.