Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
e-Sbírka a e-Legislativa
Projekt e-Sbírka a e-Legislativa je prioritou vlády i Ministerstva vnitra. Náleží do širšího rámce strategických cílů vlády v oblasti eGovernmentu, zvyšování konkurenceschopnosti České republiky, demokratizace výkonu veřejné moci a boje proti korupci. Jeho cílem je vyšší dostupnost a srozumitelnost práva ČR a jeho kvalitnější a efektivnější tvorba. moderní publikace a tvorba práva
2
Důvody realizace projektu
Rapidní nárůst objemu práva, frekvence jeho změn a propojení práva ČR s právem EU. Ve většině zemí EU se právní předpisy vyhlašují v závazné elektronické podobě. Občané mají současně bezplatně k dispozici úplné texty právních předpisů zobrazující jejich minulá či aktuální změní. Tvůrci práva pracují obvykle s moderními a specializovanými nástroji tvorby práva, které legislativní práci usnadňují a zároveň zkvalitňují. Elektronizaci právních informací v rámci zemí EU následuje intenzivní mezinárodní spolupráce. EU a jednotlivé členské státy propojují navzájem své systémy, zpřístupňují svým občanům právo EU a usnadňují spolupráci při jeho tvorbě. Na nevyhovující situaci upozornil již v roce 2006 i Ústavní soud, který konstatoval, že bez takových nástrojů není orientace v platném právu možná. Stát má podle Ústavního soudu povinnost poskytnout nástroje, které umožní orientaci v právním řádu. Současně musí zajistit takové nástroje a postupy tvorby práva, aby jejich výsledkem bylo dobré právo, tj. právo bezrozporné, pojmově konzistentní a ve srozumitelné podobě.
3
Principy a cíle – e-Sbírka
Dostupné právo právně závazné v elektronické i listinné podobě platná i minulá úplná znění - ověřená a bezplatná přístupné v elektronické podobě na úřadech územních samospráv přístupné pro osoby se zrakovým postižením Srozumitelné právo právně závazné úplné znění právního předpisu text spojený s odůvodněním, metodikou a právem EU Projekt v části e-Sbírky usiluje o nástroje, které informace o platném právu učiní dostupnějšími. Právní předpisy budou vyhlašovány v snadno dostupné elektronické podobě. Zároveň bude těm, kteří preferují listinnou verzi dokumentů, zachována možnost seznamovat se se závaznou podobou právního předpisu v listinné podobě. Občané získají bezplatný přístup k databázi ověřených platných i minulých úplných znění právních předpisů. Závazná elektronická verze právních předpisů, stejně jako celý systém e-Sbírka, budou pro adresáty práva dostupné bezplatně 24 hodin denně a 7 dní v týdnu. Vedle zlepšení dostupnosti je nezbytné zajistit, aby nástroje a podoba zveřejňovaného práva byly pro adresáta práva srozumitelnější. Z tohoto důvodu se součástí závazného znění předpisu stane i jeho přehledný platný konsolidovaný text (úplné znění), takže adresátu práva bude zřejmé, jaká práva má a jaké povinnosti jej zavazují k okamžiku vyhlášení právního předpisu. Text právního předpisu bude současně v e-Sbírce spojen s odůvodněním jeho tvůrců, procesem jeho projednání, existující metodikou jednotlivých ministerstev a ústředních správních úřadů a souvisejícími předpisy Evropské unie.
4
Systém e-Sbírka poskytne moderní přehledné rozhraní, které bude založeno na snadném a přesném vyhledávání spolu s dynamickou nápovědou při zadávání vyhledávané fráze. To umožní tezaurus českého právního řádu (CzechVoc) a právního řádu Evropské unie (EuroVoc).
5
V detailním náhledu na vyhledaný předpis získá uživatel informaci o všech podstatných údajích a vazbách dokumentu. Bude informován o právní závaznosti toho kterého znění, zda se jedná o znění vyhlášené, nebo informativní znění účinné ke zvolenému datu atd. Výsledky bude možné dále filtrovat podle přednastavených nebo vlastních kritérií.
6
Zobrazení úplných znění právních předpisů a rozdílů mezi časovými verzemi velmi významně usnadní občanovi orientaci ve změnách předpisů. To, co by dříve znamenalo projít desítky či stovky dokumentů nebo platit předplatné právního informačního systému, získá pomocí několika kliknutí. Současně bude mít přístup k souvisejícím dokumentům – jednak ke zmocňujícím či prováděcím předpisům, jednak k metodickým a výkladovým dokumentům ústřední státní správy.
7
V neposlední řadě si uživatel bude moci systém e-Sbírka přizpůsobit podle svých požadavků a preferencí. Bude moci nastavit, na jaké změny má být upozorňován, účastnit se veřejných připomínkových řízení k právním předpisům, a vyměňovat si s ostatními uživateli informace o právní úpravě. Podnikatelé jistě uvítají možnost být informováni o návrzích změn či nových právních předpisech v oblasti, ve kterých podnikají.
8
Principy a cíle – e-Legislativa
Kvalitnější tvorba práva tvorba právního předpisu v úplném znění – přehlednější a systematičtější tvorba práva v jeho „přirozené podobě“ tvorba v kontextu práva EU, terminologie právního řádu (CzechVoc) využití šablon a automatických kontrolních mechanizmů Naplnění požadavku Ústavního soudu na „kvalitní právo“ vyžaduje realizaci těchto opatření: V současné době neposkytuje text novely právního předpisu v podobě jednotlivých novelizačních bodů uspokojivý a srozumitelný přehled o navrhovaných změnách právního předpisu. Úplné znění právního předpisu se proto stane nedílnou a povinnou součástí jeho textu. Nově tak bude každá novela obsahovat kromě novelizačních bodů také přehledné, právně závazné úplné znění právního předpisu s vyznačením přijatých změn. To jednak zpřehlední legislativní práci, jednak umožní, aby takové znění bylo později vyhlášeno jako právně závazné. Dále bude nezbytné, aby se k tvorbě právních předpisů využíval pouze systém e-Legislativa. Zajistíme tak, že autoři budou mít vždy k dispozici jako výchozí texty ověřená úplná znění právních předpisů, tvorba bude probíhat pod dohledem kontrolních mechanizmů e-Legislativy a nebude docházet ke zbytečným legislativně technickým chybám. Systém e-Legislativa poskytne moderní nástroj, který umožní tvorbu právního předpisu v úplném znění a ve všech souvislostech.
9
e-Legislativa Demonstrace e-Legislativy, stará podoba novely tvořená pomocí manuálního psaní novelizačních bodů vs. nová podoba založená na editaci úplného znění a na práci v snadno dostupných souvislostech právního řádu ČR i EU.
10
Tvorba právního předpisu probíhá v konsolidovaném znění.
Vidíme staré znění ustanovení označené červeně a jeho nové znění jako neoznačený text. Vidíme též, že zpracovatel má navrženy 2 verze ustanovení (interní konzultace). Tyto dvě verze se od sebe liší pokusem o upřesnění, které představuje zeleně zvýrazněné slovo „každém“. Autor předpisu volí verzi 1 a přechází ke generování novely. Další funkcionality – záložky na fragmentech.
11
Pro kontrolu jsme nechali zobrazit pojmy CzechVoc obsažené v textu ustanovení. Rozhodli jsme si ověřit pojem „právnická osoba“. CzechVoc zobrazí legální definici pojmu, včetně odkazu na její zdroj. V budoucnu bude CzechVoc více výkladovým slovníkem a jako takový bude pomocníkem při tvorbě i při výkladu právního předpisu.
12
Zde je ukázáno generování novelizačního bodu
Zde je ukázáno generování novelizačního bodu. Logika práce v e-Legislativě obrací stávající podobu práce – primární je změna úplného znění textu zákona, kterou pak nástroje e-Legislativy za spoluúčasti autora převádějí do podoby novelizačních bodů. V tomto případě autor vzhledem k rozsahu změn volí prvou variantu, která v novelizačním bodu obsáhne novou verzi ustanovení.
13
Autor si od této chvíle může navrženou změnu může vizualizovat v textu novely jako finalizovaný novelizační bod. Jak novelizační bod, tak konsolidované znění budou součástí právně závazné podoby právního předpisu.
14
A současně jako konsolidované znění novelizovaného ustanovení tak, jak se objeví v právně závazné podobě právního předpisu.
15
e-Legislativa usnadní i legislativní řešení velmi problematických uzlových bodů legislativního procesu, jakými je předkládání a projednání pozměňovacích návrhů. Demonstrujeme konflikt mezi dvěma pozměňovacími návrhy. Senátor A.B. vizualizuje, co Senátor C.D. vlastně navrhuje. Systém zobrazuje (a odlišuje) alternativní návrhy obou pánů senátorů a ukazuje barevnou formou rozdíly mezi nimi a navrhovaným textem. Senátor C.D navrhuje, aby bylo zastupitelstvu obce vyhrazeno rozhodování o návratných finančních výpomocech až od Kč. Současně si přeje, aby zastupitelstvu nebylo vyhrazeno rozhodovat o dotacích, ale pouze o nevratných finančních výpomocích.
16
Principy a cíle – e-Legislativa
Efektivní legislativní proces text spojený s odůvodněním, metodikou a právem EU plně elektronický legislativní proces Naplnění požadavku Ústavního soudu na „kvalitní právo“ vyžaduje realizaci těchto opatření: Systém e-Legislativa pokryje celý legislativní proces od samého počátku a až po předání schváleného právního předpisu k vyhlášení v e-Sbírce. V oběhu legislativních návrhů bude e-Legislativa spolupracovat se systémy Úřadu vlády, Poslanecké sněmovny a Senátu. e-Legislativa bude pracovat s ověřenými texty z e-Sbírky, poskytne šablony právních předpisů, upozorní na chyby, souvislosti a jiné navrhované změny, poskytne přehled o zákonných definicích dotčených pojmů a zpřístupní existující metodické dokumenty.
17
eLegislativa, eŠablona a e-Sbírka
Bude budována na základě specifických potřeb jednotlivých uživatelů a účastníků legislativního procesu Při tvorbě právního předpisu umožní práci online/offline Mobilní verze portálu e-Legislativa pro nahlížení do eSbírky. Reflektujeme existenci moderních technologií a specifické požadavky a limity pro práci v legislativním procesu základní verze nástrojů pro počítač mobilní verze pro sledování probíhajících jednání, jejich dopadů na text zákona, schvalování předložení pozměňovacích návrhů
18
Řešení projektu e-Sbírka a e-Legislativa
Kombinace technických a legislativních opatření Návrh právní úpravy Zákon o Sbírce zákonů a mezinárodních smluv schválen a vyhlášen jako zákon č. 222/2016 Sb. Změnový zákon je projednáván Senátem (tisk 276) Systém e-Sbírka a e-Legislativa ověřená databáze informací o platném a minulém právu ČR a EU moderní elektronické nástroje pro přístup k právu a tvorbu, projednání a vyhlašování práva v úplném znění spojené řešení oblasti tvorby a vyhlašování práva Realizace projektu, zejména zavedení úplného znění jako právně závazného zdroje informace o textu právního předpisu a nové postupy tvorby práva si vyžádají kombinaci legislativních a technických opatření. Legislativní část projektu tvoří návrh zákona o Sbírce zákonů a mezinárodních smluv a o tvorbě právních předpisů vyhlašovaných ve Sbírce zákonů a mezinárodních smluv a vládní návrh zákona, kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím zákona o Sbírce zákonů a mezinárodních smluv. Cílem obou návrhů je provedení nezbytných změn právního řádu souvisejících se zásadní modernizací a elektronizací tvorby a vyhlašování právních předpisů, a to při zachování základních principů, kterými se tvorba a vyhlašování právních předpisů řídí v současnosti. Zákon o Sbírce zákonů a mezinárodních smluv Parlament schválil v červnu 2016 a byl 14. července 2016 vyhlášen jako zákon č. 222/2016 Sb. Změnový zákon je nyní projednáván Senátem Parlamentu České republiky jako tisk 276. Aktualizované řešení využívá možnosti právní informatiky k vytvoření ověřené a strukturované datové báze informací o právních předpisech a sofistikovaných nástrojů pro přístup k právu a tvorbu, projednání a vyhlašování práva v úplném znění. Současně využíváme úspěšně realizované projekty a infrastrukturu eGovernmentu z minulého programového období (JIP-KAAS, CMS a další).
19
Projekt e-Sbírka a e-Legislativa
Náklady – cca 482 mil. Kč s 81% kofinancováním IROP komplexní tvorba a ověření datové báze pokročilé řešení nástrojů elektronické tvorby práva Úzká spolupráce s partnery (Úřad vlády, Poslanecká sněmovna, Senát a další účastníci legislativního procesu) Využití výstupů 1. fáze projektu (2013 – 2014), aktualizace architektury Projekt e-Sbírka a e-Legislativa byl v lednu 2017 schválen k financování IROP. Projekt si vyžádá celkovou investici ve výši cca 482 mil. Kč s 81% kofinancováním IROP. K této částce je třeba poznamenat, ze jednak překlenuje absenci investic do přístupu k platnému právu a do nástrojů tvorby práva v posledních 23 letech. Současně reflektuje náročný proces tvorby a verifikace hluboce strukturované databáze právních předpisů a tvorbu moderních nástrojů elektronického legislativního procesu. Jedná se o částku stropní, přičemž očekáváme, že otevřená veřejná zakázka zajistí nejen kvalitního implementátora systému e-Sbírka a e-Legislativa, ale i její snížení. Ministerstvo vnitra na realizaci projektu úzce spolupracuje s partnery projektu, kterými jsou Úřad vlády, Poslanecká sněmovna, Senát a další účastníci legislativního procesu. Podmínky kofinancování dohodnuté mezi Ministerstvem vnitra a Ministerstvem pro místní rozvoj umožňují, aby byly práce Senátu, Poslanecké sněmovny a Úřadu vlády na propojení existujících systémů se systémem e-Legislativa též kofinancovány z prostředků Evropské unie. Projekt navazuje na práce z období 2010 – 2014, kdy byla vytvořena podrobná architektura systému. Ta byla aktualizována a zahrnuta do zadávací dokumentace projektu. Stejně tak byly využity i dokumenty tvořící součást žádosti o kofinancování projektu z IROP.
20
Projekt e-Sbírka a e-Legislativa
Konec projektu 12/31/2019 Dodávka nástrojů systému a dat Schválení žádosti IROP 1/23/2017 8/31/2019 Schválení zákona Zahájení dodavatelské implementace 6/5/2016 11/1/2017 Jednotlivé milníky. Předpokládáme, že systém bude uveden do ostrého provozu k , kdy současně nabude účinnosti nová právní úprava. bře čvc lis bře čvc lis bře čvc lis bře čvc lis Today 3/1/2016 Příprava veřejných zakázek 4/21/2017 4/21/2017 Veřejné zakázky 10/31/2017 11/1/2017 Dodávka systému a dat; testování a verifikace 12/31/2019 Školení a testování 8/15/2019 12/31/2019
21
Děkuji za Vaši pozornost a dotazy
Mgr. Lukáš Horňák odbor legislativy a koordinace předpisů Ministerstva vnitra
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.