Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Dosavadní přínosy Kohezní politiky pro ČR
Expertní seminář „Reforma KP – aktuální vývoj a důsledky pro ČR“ Dosavadní přínosy Kohezní politiky pro ČR Ing. Daniel Braun M.A. Ministerstvo pro místní rozvoj / Vrchní ředitel sekce NOK 29. března 2010, Senát Parlamentu ČR 1
2
Dosavadní přínosy Kohezní politiky
Přidělené finanční prostředky jako makroekonomický stimul Věcné výstupy Administrativní přínosy pro ČR Dopady na governance Další dopady & horizontální priority EU Závěry 2
3
1. Přidělené finanční prostředky jako makroekonomický stimul
2,6 mld. EUR v období 26,7 mld. EUR v období Jedná se o dodatečné investice do našeho sociálního, hospodářského a územního rozvoje Tyto investice probíhají na základě identifikace reálných potřeb a identifikace nejefektivnějších oblastí vedoucích právě k tomuto rozvoji (rozděleno do 7 let, roční alokace ve výši téměř 10% státního rozpočtu ČR) 3
4
2. Věcné výstupy Vybrané ukazatele Dosažená hodnota
Počet podpořených pracovních míst 46 020 Plocha vytvořených podnikatelských zón a prostor (m2): - nových - zrekonstruovaných Délka nových a rekonstruovaných silnic (km) 426 Počet nových MSP založených v regionech 1 570 Délka nových kanalizačních sítí (km) 374 Počet ekvivalentních obyvatel napojených na ČOV 68 810 Počet sběrných dvorů a systémů odděleného sběru 1 100 Počet poskytnutých podpor v oblasti rozvoje lidských zdrojů Počet (vytvořených) stálých lůžek v ubytovacích zařízeních 5 510 Počet rekonstruovaných/vystavěných objektů pro agroturistiku 49 V minulém programovém období podpořeno projektů V současnosti máme cca předložených žádostí o podporu, z toho schválených projektů, z toho ukončených projektů Možná zajímavost: v současném období je průměrná velikost projektů 5-násobná 4
5
3. Administrativní přínosy
V současném programovém období se na implementaci NSRR podílí cca 1500 pracovníků (cca 1000 úplných pracovních úvazků) Pravidelné kontakty s EK a ČS vedou k: Vyšší tématické odbornosti Strategické plánování, finanční řízení apod. Kultivaci veřejné správy: programování, jazykové dovednosti, vyjednávání, soft skills, apod. Je klíčové, abychom sdělili veřejnosti a dalším stakeholderům výhody a dopady KP. Není to jednoduchá politika a není jednoduché jednoznačně a v krátkém čase měřit ty dopady. Jeden z těch, co se nadá měřit, se týká AK: … 5
6
4. Governance Dopady na legislativní prostředí ČR (transparentnost, zjednodušení, zpřehlednění, viz např. legislativní balíček) Zvýšení participace a schopnosti jednotlivých společenských a hospodářských skupin prosazovat své legitimní zájmy/ posilování demokraticky-konsensuálního uspořádání společnosti Posilování horizontálních priorit EU v České republice: Princip partnerství / zvýšená institucionální spolupráce Udržitelný rozvoj Rovné příležitosti pro všechny společenské skupiny Veřejné zakázky OECD – oponentní posudek k našemu návrhu revizí OP, jak vylepšit, změnit v dnešní situaci implementaci OP a NSRR Jako jedno z hlavních upozornění, které nám OECD dalo, byla klíčová role partnerství pro to, aby rozvoj v daném území byl účinný Jedinou politikou, která vytváří podmínky pro takový přístup je KP – se svým integrovaným přístupem, orientovaným na potřeby konkrétního území. Proto si myslíme, že to je taky vhodný nástroj, který může provázat evropské priority s těmito konkrétními potřebami jednotlivých území. 6
7
5. Další dopady Systém implementace KP přináší jak na straně orgánů implementujících NSRR tak na straně příjemců dodatečné znalosti v oblastech Strategické střednědobé a dlouhodobé plánování/ programování Finanční řízení Integrovaný přístup (věcně a institucionálně) Hospodárné nakládání s veřejnými prostředky Koncentrace investic na určité, předem identifikované priority Ostatní (nefinanční) projektové řízení 7
8
6. Závěry Evropské peníze ze SF/ FS umožňují ČR realizovat projekty, které by byly realizovány později, jen částečně nebo vůbec Evropské zkušenosti a osvědčené postupy ve zrychleném tempu přímo do ČR – posílení institucionální kapacity Efektivní/kvalitní rozdělování veřejných prostředků KP není redistribuce, ale politika rozvoje území Ad 3 - Systémy výběru projektů 8
9
Děkuji za pozornost! Ministerstvo pro místní rozvoj Národní orgán pro koordinaci
9
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.