Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Regulace reklamy v památkově chráněných územích hlavního města Prahy Praktické poznatky MHMP OPP při výkonu.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Regulace reklamy v památkově chráněných územích hlavního města Prahy Praktické poznatky MHMP OPP při výkonu."— Transkript prezentace:

1 Regulace reklamy v památkově chráněných územích hlavního města Prahy Praktické poznatky MHMP OPP při výkonu státní památkové péče Zpracovala: Ing. Ivana Síbrtová, Mgr. Petra Dušková Odbor památkové péče Magistrátu hlavního města Prahy

2 Pražská památková rezervace
1971 PPR 1992 UNESCO PPR totožná s UNESCO 8,95 km² 1,8 %, k celkové rozloze území hl. m. Prahy 496 km² Z celkové rozlohy PPR připadá 100 ha na řeku Vltavu Ochranné pásmo PPR 89,63 km. Počet památek v Praze 2344, NKP 41 (údaje NPÚ ke dni ) Odbor PP 45 lidí, Počet spisů za rok, z toho 2610 PPR Přes 6,6 mil. turistů ročně

3 Další památkově chráněná území v hlavním městě Praze
Vesnické památkové rezervace – 2 (Stodůlky, Ruzyně) Městské památkové zóny – 11 (Vinohrady, Žižkov, Vršovice; Nusle; Barrandov; Smíchov; Baba; Dejvice, Bubeneč, horní Holešovice; vilová kolonie Ořechovka; Staré Střešovice; Tejnka; Karlín; Zbraslav Vesnické památkové zóny – 7 (Buďánka; Střešovičky; osada Rybáře; Staré Bohnice; Staré Ďáblice; Královice; Stará Hostivař) Ochranné pásmo Pražské památkové rezervace - 89,63 km2

4

5 Filozofie MHMP OPP k umisťování reklam v památkově chráněných území
Vzhledem k vysokému počtu provozoven na památkově chráněných území hlavního města Prahy, a tudíž velkému počtu žádostí o ZS k umístění reklamy a současně i ve vztahu ke kontinuitě a předvídatelnosti rozhodování správního orgánu, MHMP OPP zformuloval základní kritéria pro umisťování těchto reklam

6 Příručka „Firemní označení, reklamní a informační zařízení v památkově chráněném území hlavního města Prahy“ Vydána v roce 2013 v zájmu kultivace veřejného prostoru v památkově chráněném území - pro zvýšení povědomí širší veřejnosti o této problematice a také pro větší transparentnost celého procesu posuzování návrhů nových reklam. Veřejnosti je k dispozici jak v tištěné podobě, tak i v elektronické verzi ke stažení na internetových stránkách MHMP OPP. Materiál byl v rozpracovanosti připomínkován příslušnými odbory Magistrátu hl. m. Prahy (Odbor živnostenský a občanskoprávní, Odbor stavební), Institutem plánování a rozvoje hl. m. Prahy, Národním památkovým ústavem, územním odborným pracovištěm v Praze a vyjádřila se k němu i část podnikatelské veřejnosti působící v centru Prahy, organizovaná v tzv. Sdružení Nového Města pražského.

7 Jde o stručný souhrn obecných principů a zásad, týkajících se velikosti, materiálu, počtu a umístění nejčastějších typů reklamních zařízení. Příručka zohledňuje individuální odlišnosti u konkrétních posuzovaných návrhů (rozdíly v památkové hodnotě nemovitosti, charakteru dotčené lokality a typu provozovny). Přínosem příručky s jasnými základními pravidly je také legalizace procesu vydávání stanovisek a rozhodnutí k návrhům nových reklam. Všichni referenti MHMP OPP jsou s tímto materiálem seznámeni, což eliminuje výrazné odchylky při posuzování skutkově obdobných případů (rozdíly v osobním názoru a estetickém cítění jednotlivce).

8

9 Snahy o regulaci reklamy na veřejných prostranstvích v rámci samostatné působnosti hlavního města Prahy zřízena pracovní skupina ke koordinaci reklamy v hlavním městě Praze v současnosti je již zpracován materiál ke schválení Radou hlavního města Prahy – Pravidla pro umisťování reklamních ploch na sloupech a stožárech na veřejných prostranství a sloupech trakčního vedení

10 Odbor památkové péče Magistrátu hlavního města Prahy (dále jen MHMP OPP)
výkon státní památkové péče na úrovni krajského úřadu (§ 28 zákona č. 20/1987 Sb., o státní památkové péči, ve znění pozdějších předpisů (dále jen PamZ)) i na úrovni obecního úřadu s rozšířenou působností (§29 PamZ) Oddělení státní správy památkové péče - vydávaní závazných stanovisek (dále jen ZS) dle PamZ Oddělení právní a administrativní - vede sankční správní řízení při porušení ustanovení PamZ

11 Spolupráce na úrovni MHMP OPP
kromě vydávání ZS odborní referenti z oddělení státní správy památkové péče při výkonu dozoru dle PamZ zjišťují závadný stav na nemovitostech v památkově chráněných území při zjištění závadného stavu → podání podnětu právníkům v oddělení právním a administrativním k zahájení řízení z moci úřední vlastní podněty odborných referentů x podněty od NPÚ, občanů, spolků, atd.

12 Filozofie MHMP OPP při sankčním řízení týkající se reklamních a jiných zařízení
zájem na dosažení nápravy závadného stavu, tj. stavu, který je v nesouladu se zájmy státní památkové péče v památkově chráněných územích vždy přednost před ukládáním sankcí! výzva k nápravě, tj. k odstranění zařízení

13 Poměr podaných podnětů a uložených pokut - umístěná zařízení
Rok Podané podněty Uložené pokuty 2012 44 17 2013 89 16 2014 299 21 2015 61 7 2016 101 5

14 Odstranění reklamních zařízení 1

15 Odstranění reklamních zařízení 2

16 Odstranění reklamního zařízení 3

17 Odstranění reklamních zařízení 4

18 Problémy při vedení sankčního správního řízení v oblasti reklamy zaznamenané v praxi

19 Nemovitosti, které nejsou kulturní památkou, ale nachází se v památkově chráněném území
umístění nebo odstranění zařízení na tuto nemovitost je omezeno zákonným požadavkem předchozí žádosti o vydání závazného stanoviska dle § 14 odst. 2 PamZ, podanou vlastníkem (správcem nebo uživatel) při provedení prací bez závazného stanoviska či při nedodržení podmínek závazného stanoviska následuje uložení sankce dle § 35 nebo § 39 PamZ nelze nařídit zařízení odstranit! (→ možná součinnost se stavebním úřadem)

20 Pojem zařízení pojem není uveden v PamZ
Nejvyšší správní soud v rozsudku sp. zn. 8 As 63/2012 – 37 ze dne , vyslovil právní názor a závěr, že pojem zařízení obsažený v památkovém zákoně je třeba, dokud tento zákon nebo jeho prováděcí předpisy nebudou obsahovat vlastní definici tohoto pojmu, vykládat ve shodě s definicí obsaženou v ustanovení § 3 odst. 2 stavebního zákona (tj. informační a reklamní panel, tabule, deska či jiná konstrukce a technické zařízení, pokud nejde o stavbu podle § 2 odst. 3. V pochybnostech, zda se jedná o stavbu nebo zařízení, je určující stanovisko stavebního úřadu. Zařízení o celkové ploše větší než 8 m2 se považuje za stavbu pro reklamu) ! problematické ! – do pojmu zařízení nelze zahrnout reklamní plachty umístěné tzv. horolezeckou technikou (soustava ok zavrtaných do nemovitosti, ke které je uchycena reklamní plachta), plakáty, plachty

21 Spolupráce se stavebními úřady
v souladu s rozsudkem Nejvyššího správního soudu, v případě nejistoty, zda se jedná o zařízení dle zákona č. 183/2006 Sb., oslovuje stavební úřady v konkrétním památkově chráněném území (dále jen StavZ) stavební úřady při posuzování tohoto pojmu nejsou jednotné! (způsobeno i tím, že v hlavním městě Praze je 22 stavebních úřadů) ! problematické ! - reflektory, bannery, …

22 Spolupráce s odborem živnostenským a občanskoprávním Magistrátu hlavního města Prahy
v případě reklamních plachet, polepů či plakátů podání podnětu odboru živnostenskému a občanskoprávnímu Magistrátu hlavního města Prahy, který je orgánem dozoru a provádí kontrolu dodržování regulace reklamy na území hlavního města Prahy postup dle zákona č. 40/1995 Sb., o regulaci reklamy a o změně a doplnění zákona č. 468/1991 Sb., o provozování rozhlasového a televizního vysílání, ve znění pozdějších předpisů a dle nařízení č. 26/2005 Sb. hl. m. Prahy, kterým se zakazuje reklama šířená na veřejně přístupných místech mimo provozovnu, ve znění pozdějších změn

23 Kulturní památky jiná úprava (obnova) kulturní památky omezena zákonným požadavkem předchozí žádosti o vydání závazného stanoviska dle § 14 odst. 1, podanou vlastníkem při provedení prací bez závazného stanoviska či při nedodržení podmínek závazného stanoviska následuje uložení sankce dle § 35 nebo § 39 PamZ; v případě porušení povinností vlastníka kulturní památky i nápravné opatření k odstranění reklamy z nemovitosti! ! problematické ! – dveřnice

24 Možnosti nápravy sjednocení posuzování zařízení (metodické vedení nadřízeného správního orgánu) judikatura zákon o ochraně památkového fondu (nový zákon) rozlišuje zařízení dle StavZ a reklamní a informační poutač

25 Pozitivní příklady reklamy

26

27

28

29 Děkujeme vám za pozornost


Stáhnout ppt "Regulace reklamy v památkově chráněných územích hlavního města Prahy Praktické poznatky MHMP OPP při výkonu."

Podobné prezentace


Reklamy Google