Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilBohumil Vopička
1
Veřejné zakázky malého rozsahu ve světle nového zákona o zadávání veřejných zakázek
Mgr. Martin Budiš
2
Zadání VZ uzavření úplatné smlouvy mezi zadavatelem a dodavatelem, z níž vyplývá povinnost dodavatele poskytnout dodávky, služby nebo stavební práce.
3
Zadáním není pracovněprávní nebo jiný obdobný vztah smlouvy upravující spolupráci zadavatelů není definice veřejné zakázky, z definice zadání VZ vyplývají příslušné znaky zadávacího řízení na na dodávky na služby na stavební práce koncese na služby koncese na stavební práce
4
Dodávky koupě, koupě na splátky, nájem, leasing
pořízení věci („zboží“): věci movité ovladatelné přírodní síly (např. elektřina) zvířata koupě, koupě na splátky, nájem, leasing jde-li vedle pořízení zboží o poskytnutí služeb nebo stavebních prací; součástí může být montáž či uvedení do provozu, pokud tyto služby jsou pouze vedlejší činností
5
Veřejná zakázka na stavební práce
poskytnutí činnosti poskytnutí činnosti uvedené v oddílu 45 hlavního slovníku jednotného klasifikačního související projektová nebo inženýrská činnost pokud jsou zadány společně se stavebními pracemi zhotovení stavby - výsledek stavebních nebo montážních prací, příp. projektové nebo inženýrské činnosti, schopný jako celek plnit samostatnou ekonomickou nebo technickou funkci Stavbou je pro účely tohoto zákona soubor pozemních nebo inženýrských stavebních prací, který je sám o sobě dostatečný k plnění hospodářské nebo technické funkce. Bez ohledu na druh smlouvy nebo spolupráce nebo právní formu spolupráce se za zhotovení stavby považuje rovněž realizace stavby odpovídající požadavkům stanovených zadavatelem. Za odpovídající požadavkům stanoveným zadavatelem se považuje stavba, u níž má zadavatel rozhodující vliv na druh nebo projekt stavby. může obsahovat i dodávky a služby nezbytné k provedení VZ
6
Veřejná zakázka na služby
negativní vymezení - nejsou ani VZ na dodávky ani VZ na stavební práce kombinované VZ: služby x dodávky - ? vyšší předpokládaná hodnota služby x stavební práce - ? služby, pokud jsou stavební práce pouze vedlejší činností
7
Veřejné zdroje 1. dotace poskytnuté ze státního rozpočtu, z rozpočtů obcí a krajů, státních fondů 2. prostředky nebo granty podle zvl. předpisu 3. dotace Evropské unie 4. dotace, příspěvky a podpory poskytnuté z veřejných rozpočtů a jiných peněžních fondů cizího státu s výjimkou peněžních fondů spravovaných podnikatelskými subjekty se sídlem nebo bydlištěm v zahraničí
8
Limity veřejných zakázek
Dodávky a služby zadávané Českou republikou a jejími organizačními složkami od 0,- Kč bez DPH do ,- Kč bez DPH zakázka malého rozsahu od ,- Kč bez DPH do ,- Kč bez DPH podlimitní veřejná zakázka Dodávky a služby zadávané územně samosprávnými celky, jejími příspěvkovými organizacemi včetně ostatních veřejných zadavatelů do ,- Kč bez DPH Stavební práce do ,- Kč bez DPH od ,- Kč bez DPH do ,- Kč bez DPH podlimitní veřejná zakázka
9
Veřejné zakázky malého rozsahu
Zadavatel není povinen zadat v zadávacím řízení veřejnou zakázku malého rozsahu. Zadavatel musí dodržet zásady podle § 6: obecně: transparentnost přiměřenost ve vztahu k dodavatelům: rovné zacházení zákaz diskriminace platí obecná ustanovení zákona, např.: předpokládaná hodnota VZ pravidla pro dělení a sčítání zakázek
10
Výjimka při povinnosti sečíst
Povinnost sečíst • při stanovení předpokládané hodnoty je zadavatel povinen sečíst předpokládané hodnoty obdobných, spolu souvisejících dodávek či služeb, které hodlá pořídit v průběhu 12 měsíců. to neplatí pro dodávky nebo služby, jejichž jednotková cena je v průběhu účetního období proměnlivá a zadavatel tyto dodávky nebo služby pořizuje opakovaně podle svých aktuálních potřeb Výjimka při povinnosti sečíst • zadavatel není povinen sčítat předpokládané hodnoty zakázek, které budou pořizovány „nahodile“ dle zcela aktuálních potřeb zadavatele a které nelze objektivně dopředu vůbec předvídat neexistuje povinnost sčítat za účetní období
11
Zákaz dělení předmětu zakázky
Není výslovně zakázáno dělení předmětu VZ za účelem snížení předpokládané hodnoty pod finanční limity (§ 35 → zákaz obcházení zákona v případě dělení VZ na části → při více částech rozhoduje součet PH i v případě zadání ve více zadávacích řízení nebo více zadavateli).
12
Zásady obecně: transparentnost přiměřenost ve vztahu k dodavatelům: rovné zacházení zákaz diskriminace
13
Zásada transparentnosti
jakákoliv zakázka musí být vždy zadána transparentním způsobem základním účelem zásady je zajištění co největší průhlednosti řízení, která podstatnou měrou přispívá k přezkoumatelnosti celého řízení a k možnosti kontroly řízení
14
Zásada transparentnosti
V rámci zásady transparentnosti by zadavatel měl dbát na: to, aby o všech významných úkonech souvisejících s výběrem dodavatele byla pořizována a uchována písemná dokumentace v dostatečném rozsahu, který umožní úkony zadavatele kdykoliv a nezávisle přezkoumat, aby byla jasně vymezena kritéria, podle kterých budou hodnoceny nabídky uchazečů, vždy v dostatečném předstihu před samotným vypracováním nabídek, to, aby všechna rozhodnutí byla opatřena řádným odůvodněním, to, aby u zakázek malého rozsahu došlo k posílení zásady transparentnosti v části zveřejňování uzavřených smluv, týká se to smluv k zakázkám malého rozsahu nad Kč bez DPH, ty po novele musejí být zveřejněny včetně případných dodatků.
15
Zásada rovného zacházení
V rámci zásady rovného zacházení by zadavatel měl: již od okamžiku přípravy řízení a ve všech jeho fázích přistupovat stejným způsobem ke všem dodavatelům, kteří mohou podat či podávají nabídky, v souvislosti s přípravou řízení definovat jeho přesné podmínky tak, aby všichni uchazeči předem věděli, jaké plnění konkrétně zadavatel požaduje, v průběhu řízení používat stejné zásady přístupu ke všem jednotlivým uchazečům o zakázku, o všech úkonech pořizovat úplné a konkrétní záznamy a dokumenty, které jednoznačně vyloučí jakékoliv zvýhodnění
16
Zásada zákazu diskriminace
V rámci zásady nediskriminace by zadavatel měl: postupovat vždy tak, aby jeho jednání při jakémkoliv jeho úkonu v průběhu výběrového řízení nedošlo k diskriminaci žádného z dodavatelů, to nevylučuje oprávnění zadavatele stanovit přesné podmínky účasti v řízení, tyto podmínky stanovit, tak aby umožňovaly výběr nejvhodnějšího uchazeče, ale na druhé straně neuzavíraly přístup jinému dodavateli, všem uchazečům umožnit ve stejnou dobu prohlídku místa plnění, všem musejí být poskytnuty shodné dodatečné informace
17
Zásada přiměřenosti přiměřenosti (proporcionality) zadavatel musí respektoval pravidlo úměrnosti nároků a požadavků vzhledem ke složitosti předmětu veřejné zakázky.
18
Stanovení předmětu zakázky
Zadavatel stanoví předmět jedné zakázky tak, aby předmětem jedné zakázky byla: všechna plnění = jeden funkční celek všechna obdobná a spolu související plnění související plnění jsou ta, která spolu místně, věcně a časově souvisí Zadavatel nesmí rozdělit předmět zakázky tak, aby tím došlo ke snížení předpokládané hodnoty pod stanovené finanční limity a k zadání zakázky v jiném (mírnějším) druhu výběrového řízení, než jaký odpovídá celkové předpokládané hodnotě. Shodná pravidla jako v ZZVZ: povinnost stanovit předmět zakázky v souladu se základními zásadami zákaz dělení předmětu zakázky zákaz značkové specifikace
19
Zadávací podmínky Identifikační údaje zadavatele; Název zakázky;
Druh zakázky (dodávky, služby nebo stavební práce); Lhůta a místo pro podání nabídky; Předmět zakázky v podrobnostech nezbytných pro zpracování nabídky; Základní hodnotící kritérium, kterým je i) ekonomická výhodnost nabídky, nebo ii) nejnižší nabídková cena; Způsob hodnocení hodnotících kritérií; Požadavek na způsob zpracování nabídkové ceny;
20
Podmínky a požadavky na zpracování nabídky, u zakázek vyšší hodnoty povinný požadavek zadavatele na předložení návrhu smlouvy na realizaci zakázky, není-li návrh smlouvy součástí zadávacích podmínek; Doba a místo plnění zakázky; Požadavky na varianty nabídek, pokud je připouští; Poskytování dodatečných informací; Údaje povinné publicity.
21
doručování prostřednictvím profilu zadavatele – nutno vyhradit v zadávacích podmínkách:
rozhodnutí o vyloučení uchazeče (při posuzování kvalifikace i nabídek) oznámení o výběru nejvhodnější nabídky účinnost okamžikem vyvěšení!
22
Dodatečné informace Písemná žádost musí být doručena nejpozději 6 pracovních dnů a v případě zakázky malé hodnoty nejpozději 4 pracovní dny před uplynutím lhůty pro podání nabídek. Dodatečné informace může zadavatel poskytnout i bez předchozí žádosti. Zadavatel odešle nejpozději do 4 pracovních dnů a v případě zakázky malé hodnoty nejpozději do 2 pracovních dnů po doručení žádosti podle předchozího odstavce. zadavatel odešle současně všem zájemcům, které vyzval v rámci uzavřené výzvy nebo uveřejní dodatečné informace včetně přesného znění žádosti stejným způsobem, jakým uveřejnil oznámení otevřené výzvy, případně tyto připojí k zadávací dokumentaci na elektronickém tržišti. Provede-li zadavatel úpravy zadávacích podmínek, přiměřeně prodlouží lhůtu pro podání nabídek, a to podle povahy provedené úpravy. V případě změny, která může rozšířit okruh možných dodavatelů, prodlouží se lhůta tak, aby od okamžiku změny činila celou původní délku lhůty pro podání nabídek.
23
Otevírání obálek, posouzení a hodnocení nabídek
O otevírání obálek, posouzení a hodnocení nabídek se pořizuje protokol, který obsahuje: seznam doručených nabídek, včetně identifikačních údajů uchazečů; seznam uchazečů vyzvaných k doplnění/objasnění nabídky, pokud byli vyzváni; seznam vyřazených nabídek a zdůvodnění vyřazení nabídek, pokud byly nějaké nabídky vyřazeny; popis způsobu a odůvodnění hodnocení nabídek, pokud je hodnotícím kritériem ekonomická výhodnost nabídky; výsledek hodnocení.
24
Kvalifikace Pokud se zadavatel rozhodne kvalifikaci požadovat, musí dodržet základní zásady: je povinen omezit rozsah požadované kvalifikace pouze na informace a doklady bezprostředně související s předmětem veřejné zakázky zadavatel není oprávněn stanovit takové kvalifikační předpoklady, které by vedly k podstatnému omezení hospodářské soutěže kvalifikace dodavatele nemůže být předmětem hodnotících kritérií
25
Posouzení a hodnocení nabídek
Možnost doplnění nabídky jestliže je nabídka shledána jako nejasná nebo neúplná, může být uchazeč vyzván k jejímu doplnění nebo objasnění doplněním nebo objasněním nabídek nesmí být změněna nabídková cena a/nebo údaje a informace, které jsou předmětem hodnocení v případě, že uchazeč nabídku v dodatečné lhůtě nedoplní nebo neobjasní, případně zadavatel nepromine pozdní doplnění nebo objasnění, musí být tato nabídka vyřazena Hodnocení nabídek před jejich posouzením hodnocení nabídek může být provedeno před jejich posouzením v takovém případě dojde k posouzení nabídky, která byla podána uchazečem, se kterým má být uzavřena smlouva
26
Uzavření smlouvy zadavatel je oprávněn uzavřít smlouvu pouze s uchazečem, který podal vítěznou nabídku (dále jen „vybraný uchazeč“) v případě, že vybraný uchazeč odmítne uzavřít smlouvu se zadavatelem nebo mu neposkytne dostatečnou součinnost, může uzavřít zadavatel smlouvu s uchazečem, který se umístil jako druhý v pořadí (opakování i pro uchazeče na 3. místě v pořadí) nedostatečná součinnost = skutečnost, kdy vybraný uchazeč nereaguje žádným způsobem (tzn. listině nebo elektronicky) na výzvy zadavatele. smlouva musí být uzavřena ve shodě s podmínkami výběrového řízení a vybranou nabídkou
27
Poskytování informací
O výsledku výběrového řízení musejí být bez zbytečného odkladu informováni všichni uchazeči, kteří podali nabídky ve lhůtě pro podání nabídek a jejichž nabídka nebyla vyřazena z výběrového řízení. Oznámení o výsledku výběrového řízení musí obsahovat min. následující informace: identifikační údaje uchazečů, jejichž nabídka byla hodnocena, výsledek hodnocení nabídek, z něhož je zřejmé pořadí nabídek. Tuto informaci zaslat písemně, a to buď dopisem, nebo elektronicky (odeslání musí být schopen zadavatel prokázat – dodejka, podací lístek, předávací protokol, ovou doručenkou spolu s odeslaným em apod.).
28
Zrušení výběrového řízení
Zadavatel by neměl uzavřít smlouvu s uchazečem, pokud se na zpracování uchazečovy nabídky podílel zaměstnanec zadavatele či člen statutárního orgánu, statutární orgán, člen řídícího orgánu, člen realizačního týmu projektu či osoba, která se na základě smluvního vztahu podílela na zadání předmětného výběrového řízení, sdružení subdodavatel Zrušení výběrového řízení Zadavatel je oprávněn výběrové řízení zrušit, nejpozději však do uzavření smlouvy. O zrušení výběrového řízení je zadavatel povinen bezodkladně písemně informovat všechny uchazeče, kteří podali nabídku ve lhůtě pro podání nabídek. V případě zrušení výběrového řízení v době běhu lhůty pro podávání nabídek, uveřejní zadavatel informaci o zrušení výběrového řízení stejným způsobem, jakým toto výběrové řízení zahájil.
29
Zadávací podmínky vs. zadávací dokumentace
Zadávací podmínky = obsah podmínky průběhu v zadávacím řízení podmínky účasti v zadávacím řízení podmínky kvalifikace technické podmínky obchodní nebo jiné smluvní podmínky Pravidla pro snížení počtu účastníků ZŘ nebo snížení počtu předběžných nabídek nebo řešení
30
Pravidla pro hodnocení nabídek
Nesmí zakládat neodůvodněnou konkurenční výhodu nebo vytvářet bezdůvodné překážky Zadávací podmínky musí být uvedeny v zadávací dokumentaci Musí být stanoveny v podrobnostech nezbytných pro účast v zadávacím řízení
31
Pravidla pro průběh zadávacího řízení
Průběh zadávacího řízení →postup dle zákona a zadávacích podmínek Pravidla může zadavatele stanovit sám, pokud je nestanoví zákon (musí být dodrženy zásady dle § 6 zákona) Právo zadavatele ověřovat věrohodnost poskytnutých údajů a dokladů a sám si je opatřovat; možnost zkoušet vzorky Není-li v stanoveno jinak musí být provedeno posouzení splnění podmínek účasti v zadávacím řízení před hodnocením nabídek po hodnocení nabídek povinnost provést posouzení splnění podmínek účasti v zadávacím řízení a hodnocení jeho nabídky vždy u vybraného dodavatele
32
Technické podmínky technické podmínky jsou stanoveny v podrobnostech nezbytných pro účast dodavatele v zadávacím řízení, pokud zadávací dokumentace veřejných zakázek na stavební práce obsahuje: a) projektovou dokumentací v rozsahu stanoveném prováděcím právním předpisem a b) soupis stavebních prací, dodávek a služeb s výkazem výměr v rozsahu stanoveném prováděcím právním předpisem.“ zákaz přímých či nepřímých odkazů na obchodní názvy zůstává, možnost výjimečně použít, ale připustit možnost rovnocenného řešení také není změnou.
33
Obchodní nebo jiné smluvní podmínky
Může zadavatel stanovit formou závazného návrhu smlouvy. Návrh smlouvy by měl nově upravit podmínky pro změnu smlouvy v průběhu provádění bez nového řízení, podmínky pro vyhrazené změny smlouvy. Podmínky pro přímé platby poddodavatelům. Nesmí zaručovat konkurenční výhodu Podmínky pro vedení seznamu poddodavatelů, proto je vhodné stanovit podmínky i pro změny poddodavatele v průběhu realizace v návrhu smlouvy.
34
Podmínky sestavení a podání nabídek
povinnost požadovat předložení údajů, dokumentů, vzorků nebo modelů, které potřebuje k hodnocení nabídek předložení údajů, dokumentů, vzorků nebo modelů, které potřebuje k posouzení splnění podmínek účasti v zadávacím řízení stanoví formu a způsob podání nabídek (příp. el. nástroj)
35
Využití poddodavatele
Zadavatelé mohou požadovat seznam poddodavatelů s jejich identifikací, pokud jej dodavatel zná a mohou požadovat identifikace poddodavatelů v průběhu realizace před jejich plněním (je vhodné stanovit podmínky i pro změny poddodavatele v průběhu realizace v návrhu smlouvy). Lze omezit rozsah subdodávek, ale ne zakázat.
36
Zadávací dokumentace Jedná se o formu = veškeré písemné dokumenty obsahující zadávací podmínky, sdělené nebo zpřístupňované účastníkům zadávacího řízení při jeho zahájení dodatečné informace výzvy k podání nabídek Nesmí přenášet odpovědnost za správnost a úplnost ZD na dodavatele. Nesmí zaručovat konkurenční výhodu
37
Mimořádně nízká nabídková cena
V ZD může zadavatel uvést buď konkrétní cenu, kterou považuje za mimořádně nízkou, nebo uvede vzorec a v rámci tohoto vzorce % od průměrné nabídkové ceny, jejíž překročení bude považována cena za mimořádně nízkou (lze použít pokud obdrží minimálně pět nabídek). Zadavatel může nabídkovou cenu "ZASTROPVAT" Posouzení MNNC provede zadavatel kdykoliv před odesláním oznámení o výběru dodavatele podle podmínek, které stanovil v ZD (cenu nebo způsob).
38
Kvalifikace Základní způsobilost
zadavatel musí požadovat prokázání beztrestnosti v posledních 5ti letech pro trestný čin, který je uveden v příloze č. 3 zákona. Podmínka se týká právnické osoby, statutárního orgánu i každého člena statutárního orgánu. Pokud je členem statutárního oránu právnická osoba, pak i tato právnická osoba a každý člen statutárního orgánu této právnické osoby. Pobočka závadu zahraniční právnické osoby → tato PO + vedoucí pobočky závodu Pobočka závodu česká právnická osoba → všechny osoby jako u dodavatele + vedoucí pobočky závodu Zadavatel nově může požadovat beztrestnost i jiných osob, pokud tato osoba má práva zastupování, kontrolování nebo rozhodování dodavatele.
39
Splatné nedoplatky na dani nebo sociálním pojištění jsou důvodem k vyloučení.
Bezdlužnost → nemá nedoplatky jak v ČR tak v zemi sídla dodavatele Likvidace, nebylo vydáno rozhodnutí o úpadku, nebo není v jiné obdobné situaci; ve vztahu k České republice se jedná o takovou obdobnou situaci, zejména pokud byla vůči dodavateli nařízena nucená správa podle jiného právního předpisu → výpisem z Obchodního rejstříku, pokud není zapsán, tak ČP.
40
Profesní způsobilost Zadavatel musí vyžadovat, pokud jiný právní předpis takovou podmínku obsahuje, dodavatel prokazuje výpisem OR. Zadavatel může vyžadovat oprávnění k podnikání a odbornou způsobilost, pokud tyto jsou jinými právními předpisy vyžadovány. Zadavatel by měl uvádět jaká oprávnění k podnikání a jaká osvědčení odborné způsobilosti požaduje.
41
Ekonomická způsobilost
je vrácena do zákona, zadavatel může požadovat roční obrat za max. 3 bezprostředně předcházející účetní období, omezeno na max. dvojnásobek PH, nebere se ohled na roční objem PH, ale na celkový obrat – dokladem je výkaz zisku a ztrát za celé účetní období. Může požadovat obrat ve vztahuk určitému konkrétnímu plnění.
42
Technická způsobilost
omezený výčet, nerozlišuje se podle předmětu seznam stavebních prací za posledních 5 let - pokud nestanoví zadavatel jinak seznam dodávek nebo služeb za poslední 3 roky seznam techniků nebo technických útvarů osvědčení o vzdělání a odborné kvalifikaci popis technického vybavení… přehled o řízení dodavatelského řetězce provedení kontroly technické kapacity opatření v oblasti řízení z hlediska ochrany životního prostředí přehled průměrného ročního počtu zaměstnanců vzorky, popisy nebo fotografie výrobků
43
ISO 9000 ISO 14000/EMAS Zadavatel může požadovat seznam stavebních prací za posledních 5 let, včetně osvědčení o řádném provedení a dokončení. Zadavatel může dobu 5ti let prodloužit, vždy s ohledem na druh staveb a přiměřenou úroveň soutěže. Pokud nestanoví zadavatel jinak, je rozhodující termín dokončení stavby.
44
Prokázání kvalifikace prostřednictvím jiných osob
Právo dodavatele prokázat část kvalifikace společně nebo prostřednictvím jiné osoby má v návrhu podmínky obdobné stávajícím. Nepožaduje se předložení smlouvy s jinou osobou, ale jednostranný závazek jiné osoby, že to bude dělat. Písemný závazek v případě půjčení „reference“ nebo „lidí“ závazek, že bude vykonávat příslušné práce Pokud dodavatel prokázal ekonomické kvalifikačních předpoklady prostřednictvím jiné osoby může si zadavatel vyhradit, že všechny osoby musí nést společnou a nerozdílnou odpovědnost za plnění zakázky
45
Společné prokazování kvalifikace
Zadavatel může v zadávací dokumentaci stanovit bližší pravidla pro prokazování profesní způsobilosti, ekonomické kvalifikace nebo technické kvalifikace Požadavek na prokázání kvalifikace poddodavatele Zadavatel může požadovat, aby účastník zadávacího řízení předložil doklady prokazující základní způsobilost a profesní způsobilost jeho poddodavatelů. Zadavatel může požadovat nahrazení poddodavatele, který neprokáže splnění zadavatelem požadovaných kritérií způsobilosti nebo u kterého zadavatel prokáže důvody jeho nezpůsobilosti
46
Nabídky Podávají se v elektronické nebo listinné podobě.
Nabídky v listinné podobě se podávají v uzavřené obálce označené názvem veřejné zakázky. Zadavatel postupuje při výběru z účastníků podle podmínek zákona a podmínek, které stanovil v ZD. Zadavatel vyloučí účastníka, který podal více nabídek nebo podal nabídku a současně prokazuje kvalifikaci jinému účastníkovi.
47
Objasnění nebo doplnění údajů v nabídce
Údaje týkající se prokázání splnění podmínek účasti se za změnu nabídky nepovažují. Skutečnosti rozhodné pro posouzení splnění podmínek účasti mohou nastat i po uplynutí lhůty pro podání nabídek. Zadavatel může požádat a stanovil lhůtu, může žádat opakovaně, může lhůtu prodloužit nebo prominout nesplnění. Zadavatel může požádat a stanovil lhůtu, může žádat opakovaně, může lhůtu prodloužit nebo prominout nesplnění. Zadavatel může vyzvat uchazeče k objasnění nabídky týkající se rozpočtu.
48
Uchazeč bude moci upravit jednotlivé položky v rozpočtu, ale musí zůstat zachována celková nabídková cena. Mohou být doplňovány i dokumenty, pokud nedojde ke změně nabídky. Doplňování není možné pokud údaje, doklady, vzorky nebo modely, budou předmětem hodnoceny.
49
Hodnocení nabídek – kritérium ekonomické výhodnosti
Zadavatel stanoví, že nabídky budou hodnoceny podle ekonomické výhodnosti. Ekonomickou výhodností může být i nejnižší nabídková cena. V ZD je nutné uvést kritéria hodnocení, metodu vyhodnocení nabídek v jednotlivých kritériích, váhu nebo jiný matematický vztah mezi kritérii Kritérium musí být porovnatelné a naplnění ověřitelné. Nesmí jím být smluvní podmínky, které utvrzují povinnost dodavatele, ani platební podmínky.
50
Hodnotící kritéria kvality
výčet není omezen, porovnatelnost, ověřitelnost , kritéria kvality se mohou vztahovat k jakékoli fázi životního cyklu, zákaz hodnocení sankcí a splatnosti. zadavatel může stanovit pevnou cenu a hodnotit kvalitu nabízeného plnění. technická úroveň; estetické nebo funkční vlastnosti; uživatelská přístupnost; vliv předmětu veřejné zakázky na životní prostředí; sociální důsledky vyplývající z předmětu veřejné zakázky nebo inovační hlediska; organizace, způsobilost nebo zkušenost osob, které se mají přímo podílet na plnění veřejné zakázky v případě, že na úroveň plnění má významný dopad kvalita těchto osob; úroveň servisních služeb včetně technické pomoci; podmínky a lhůta dodání nebo dokončení plnění
51
Uveřejňování na profilu:
výzva k podání nabídek ZD – po celou dobu běhu lhůty pro podání nabídek oznámení o výběru/vyloučení – pokud si to zadavatel vyhradil → fikce doručení v okamžiku uveřejnění oznámení o zrušení do 5 pracovních dnů od rozhodnutí písemná zpráva zadavatele smlouva včetně dodatků + uhrazená cena
52
Změna smlouvy Vyhrazené změny závazku
které se mohou týkat rozsahu dodávek, služeb nebo stavebních prací, ceny nebo jiných obchodních nebo technických podmínek; podmínky pro změnu, její obsah i rozsah musí být jednoznačně vymezeny a nemění celkovou povahu zakázky. mělo by se jednat o změnu, která nemá vliv na cenu nebo pokud má, pak podmínky stanoví postup sestavení hodnoty změny tak, aby nebylo sporu o její vyčíslení. V případě změny rozsahu prací se může jednat o opční právo, v případě změny ceny o inflační doložku, v případě OP o změnu termínu zahájení, v případě TP o změny z důvodů klimatických.
53
Změna smlouvy je možná bez dalších podmínek
Za podstatnou změnu závazku ze smlouvy na veřejnou zakázku se nepovažuje změna, která nemění celkovou povahu veřejné zakázky, jejíž hodnota je nižší než finanční limit pro nadlimitní veřejnou zakázku a nižší než 10 % původní hodnoty závazku u dodávek a služeb, nebo 15% původní hodnoty závazku ze smlouvy na veřejnou zakázku na stavební práce. Pokud bude provedeno více změn, bude změna původní hodnoty závazku stanovena součtem hodnot všech těchto změn.
54
Pouze u stavebních zakázek
Za podstatnou změnu závazku ze smlouvy jejímž předmětem je provedení stavebních prací, se nepovažuje záměna jedné nebo více položek soupisu stavebních prací jednou nebo více položkami, za předpokladu že nové položky soupisu stavebních prací představují srovnatelný druh materiálu nebo prací ve vztahu k nahrazovaným položkám, cena materiálu nebo prací podle nových položek soupisu stavebních prací je ve vztahu k nahrazovaným položkám stejná nebo nižší, materiál nebo práce podle nových položek soupisu stavebních prací jsou ve vztahu k nahrazovaným položkám kvalitativně stejné nebo vyšší zadavatel vyhotoví o každé jednotlivé záměně přehled obsahující nové položky soupisu stavebních prací s vymezením položek v původním soupisu stavebních prací, které jsou takto nahrazovány, spolu s podrobným a srozumitelným odůvodněním srovnatelnosti materiálu nebo prací.
55
Změna v osobě dodavatele
Za podstatnou změnu závazku ze smlouvy na veřejnou zakázku se nepovažují dodatečné stavební práce, služby nebo dodávky od dodavatele původní veřejné zakázky, které nebyly zahrnuty v původním závazku ze smlouvy na veřejnou zakázku, pokud jsou nezbytné a změna v osobě dodavatele není možná z ekonomických anebo technických důvodů spočívajících zejména v požadavcích na slučitelnost nebo interoperabilitu se stávajícím zařízením, službami nebo instalacemi pořízenými zadavatelem v původním zadávacím řízení, by způsobila zadavateli značné obtíže nebo výrazné zvýšení nákladů a hodnota dodatečných stavebních prací, služeb nebo dodávek nepřekročí 50 % původní hodnoty závazku; pokud bude provedeno více změn, je rozhodný součet hodnoty všech změn podle tohoto odstavce
56
Změny, které jsou nezbytné
Za podstatnou změnu závazku ze smlouvy na veřejnou zakázku se nepovažuje změna, jejíž potřeba vznikla v důsledku okolností, které zadavatel jednající s náležitou péčí nemohl předvídat, nemění celkovou povahu veřejné zakázky a hodnota změny nepřekročí 50 % původní hodnoty závazku; pokud bude provedeno více změn, je rozhodný součet hodnoty všech změn
57
nemění celkovou povahu veřejné zakázky a
cenový nárůst nepřekročí 30 % původní hodnoty závazku; pokud bude provedeno více změn, je rozhodný součet cenových nárůstů všech těchto změn Zadavatel musí i v tomto případě zkoumat, zda jsou naplněny důvody pro tuto změnu, je možné uplatnit tzv. zápočet hodnoty.
58
Každá změna smlouvy je tedy přípustná, pokud splňuje jednu z podmínek, pro přípustnou změnu stačí naplnění jedné podmínky, podmínky tak platí „vedle sebe“. Žádná ze změn není nároková ze strany dodavatele, zadavatel musí se všemi změnami souhlasit, přičemž jako řádný hospodář nesmí připustit změny neúčelné či neefektivní.
59
E-mail: martin.budis@seznam.cz
Děkuji za pozornost! Mgr. Martin Budiš
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.