Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Aktivity a opatření MŠMT v oblasti primární prevence
Aktivity a opatření MŠMT v oblasti primární prevence Konference primární prevence „Škola a rodina“ Olomouc 11. listopadu 2016 Ministerstvo školství, mládeže a těl Karmelitská 7, Praha 1 • tel.: •
2
Obsah: Financování primární prevence (dotační programy)
Legislativní a metodická podpora Další podpůrná opatření (vzdělávání, supervize) Koordinace Sběr dat Co nefunguje aneb plošné testování školáků na přítomnost drog
3
Dotační řízení na podporu aktivit v oblasti primární prevence
V roce 2016 schválena nová metodika MŠMT pro poskytování dotací ze SR na realizaci aktivit v oblasti prevence rizikového chování v období 2017 – 2020 (na základě evaluace let 2013 – 2016) MŠMT vyčleňuje ze svého rozpočtu průměrně ročně cca 20 mil. Kč na dotační program na realizaci aktivit v oblasti prevence rizikového chování Podpora programů dlouhodobé primární prevence rizikových projevů chování a projektů zaměřených na vzdělávání v oblasti primární prevence Orientace na systémové projekty – dlouhodobé projekty řešící problematiku PPRCH komplexně a systémově. Elektronizace systému a zjednodušení systému
4
Přehled dotačního řízení MŠMT v letech 2013 – 2016
Rok Počet podaných projektů Počet projektů vyřazených z formálních důvodů Počet podpořených projektů Celková částka dotace v Kč 2013 517 12 107 2014 344 24 160 2015 280 20 164 2016 306 4 191
5
Rozdělení dotačních prostředků podle druhu organizací v letech 2013 – 2016
Druh organizace Dotace celkem v Kč v roce 2013 Dotace celkem v Kč v roce 2014 Dotace celkem v Kč v roce 2015 Dotace celkem v Kč v roce 2016 PO obce nebo kraje NNO OPŘO a PŘO Ostatní organizace Celkový součet
6
Počet podpořených projektů v roce 2013 Dotace celkem v Kč v roce 2013
Kraj Počet podpořených projektů v roce 2013 Dotace celkem v Kč v roce 2013 Počet podpořených projektů v roce 2014 Dotace celkem v Kč v roce 2014 Počet podpořených projektů v roce 2015 Dotace celkem v Kč v roce 2015 Počet podpořených projektů v roce 2016 Dotace celkem v Kč v roce 2016 Jihočeský 10 13 11 14 Jihomoravský 8 9 Karlovarský 2 391000 3 4 Plzeňský 6 Ústecký 100600 7 Liberecký 1 309700 5 Praha 17 15 21 Středočeský 953100 19 Královéhradecký Pardubický 278700 12 Olomoucký Moravskoslezský 525900 Vysočina Zlínský Celostátní 26 34 CELKEM 107 160 164 191
7
Dotační řízení na podporu aktivit v oblasti primární prevence v letech 2017 - 2020
Dotace jsou poskytovány na: projekty individuální na primární prevenci všech forem rizikového chování žadateli: školy, školská zařízení, VŠ, NNO a další projekty krajské pro rok 2017 na téma bezpečné klima žadateli: kraje nebo kraji pověřené příspěvkové organizace kraje
8
Podporované aktivity Všeobecná primární prevence rizikového chování zaměřená na děti a mládež (lze předložit pouze jeden projekt pro tuto aktivitu) Selektivní primární prevence rizikového chování zaměřená na děti a mládež (lze předložit pouze jeden projekt pro tuto aktivitu) Indikovaná primární prevence rizikového chování zaměřená na děti a mládež (lze předložit pouze jeden projekt pro tuto aktivitu) Projekty evaluace potřebnosti, dostupnosti a efektivnosti služeb např. výzkumy, sběr dat (lze předložit pouze jeden projekt pro tuto aktivitu) Projekty zaměřené na poskytování odborných a ověřených informací a vzdělávání odborné či laické veřejnosti např. vzdělávání pedagogů, konference, internetové stránky, jiné projekty (lze předložit pouze jeden projekt pro tuto aktivitu)
9
Dotační program „Bezpečné klima v českých školách“
Nový dotační program vychází z principů ověřeného dotačního programu MŠMT na realizaci aktivit v oblasti primární prevence rizikového chování v období (č. j. MSMT-11483/2016) schváleného poradou vedení dne Cílem dotačního programu je podpora aktivit škol a školských zařízení, které svou činností přispívají k nastolení a rozvoji bezpečného klimatu v českých školách. Částka 20 mil. Kč 1 škola /1 projekt/ ,-
10
Účel dotace (podporované aktivity)
práce s pedagogickými sbory, skupinové supervize v oblasti bezpečného klimatu ve školách, podpora prohlubování odborných znalostí a praktických dovedností při práci s tématem bezpečné klima ve školách, zejména podpora supervizí a kazuistických seminářů, vzdělávání a metodická podpora pedagogů pro práci s třídnickými hodinami ve školách, vzdělávání pedagogických i nepedagogických pracovníků, v oblasti bezpečného klimatu ve školách, vzdělávání školních metodiků prevence v oblasti bezpečného klimatu ve školách, vzdělávání metodiků prevence v pedagogicko-psychologických poradnách v oblasti bezpečného klimatu ve školách, vzdělávání ředitelů a jiných vedoucích pracovníků škol a školských zařízení v oblasti bezpečného klimatu ve školách.
11
Postup při rozhodování o poskytnutí dotace
Formální hodnocení - hodnocení dodržení formálních náležitostí stanovených touto Metodikou. Odborné hodnocení – hodnocení kvality a efektivity projektu Výši dotace navrženou na spolufinancování jednotlivých žádostí v oblasti prevence rizikového chování projedná porada vedení MŠMT, a to na základě návrhu dotační komise MŠMT MŠMT zveřejní do konce kalendářního roku, který předchází rozpočtovému roku, na který je dotace poskytována, na základě schválení poradou vedení MŠMT a paní ministryní výsledek dotačního řízení. Úspěšným žadatelům bude doručeno Rozhodnutí podle § 14 odst. 4 rozpočtových pravidel. Nedílnou součástí Rozhodnutí bude příloha „Konečná podoba projektu a celkového rozpočtu projektu“.
12
Průběh dotačního řízení
do 30. září 2016 (15.října 2016) – konečný termín pro podávání žádostí o dotaci říjen – formální hodnocení úplnosti a správností žádostí o dotace listopad 2016 – odborné (věcné) hodnocení žádostí odbornými hodnotiteli listopad 2016 – jednání Dotační komise MŠMT prosinec 2016 – jednání MŠMT o udělení dotací – schválení výsledků dotačního řízení leden – únor – vystavení a odeslání rozhodnutí o poskytnutí dotace únor – březen 2017 – uvolnění finančních prostředků z účtu MŠMT do 15. února – vyúčtování dotace za minulý rok
13
Vyhláška 197/2016 Sb., kterou se mění vyhláška 72/2005 Sb.
Z hlediska prevence rozšiřuje a podrobněji popisuje roli školního metodika prevence. Vyhláška nově stanovuje roli metodika prevence v PPP. Metodik prevence v pedagogicko-psychologické poradně zajišťuje za poradnu specifickou prevenci rizikového chování a realizaci preventivních opatření v oblasti územní působnosti vymezené krajským úřadem, zajišťuje koordinaci a metodickou podporu školních metodiků prevence, organizuje pro ně pravidelné pracovní porady a semináře a poskytuje jim individuální odborné konzultace, na žádost školy a školského zařízení pomáhá ve spolupráci se školním metodikem prevence a dalšími pedagogickými pracovníky řešit aktuální problémy související s výskytem rizikového chování, udržuje pravidelný kontakt se všemi institucemi, organizacemi a subjekty, které se v kraji v prevenci rizikového chování angažují, aktualizuje síť odborných zařízení, spolupracuje s krajským školským koordinátorem prevence zejména při vypracovávání podkladů pro výroční zprávy či jiná hodnocení a při stanovování priorit v koncepci preventivní práce ve školství na úrovni kraje, pečuje o svůj odborný rozvoj formou dalšího vzdělávání v problematice specifické prevence.
14
Metodický pokyn na k prevenci a řešení šikany ve školách a školských zařízeních
Platnost od září 2016 – zveřejněn na webu MŠMT Zabývá se konkrétními návody, jak předcházet, rozpoznat a řešit projevy šikany a kyberšikany ve školách, a to jak mezi žáky, tak i mezi žákem a učitelem, případně opačně – mezi učitelem a žákem. Uvádí, jakým způsobem komunikovat s rodiči, kteří jsou zákonnými zástupci žáka v roli pachatele nebo oběti šikany. Nově zpracovává možnosti využití případové konference i další možnosti spolupráce s orgány sociálně-právní ochrany dětí. Obsahuje návod, jak podávat podněty, stížnosti a oznámení v situacích, kdy nejsou případy šikany odpovídajícím a účinným způsobem řešeny. Metodický pokyn bude provázán a podpořen vzděláváním pedagogů tak, aby věděli, jak v konkrétní situaci postupovat, s kým mohou spolupracovat a na koho se mohou obrátit.
15
Opatření k oblasti šikany ve školním prostředí
realizace celoplošného tematického šetření ČŠI k tématu a na základě výsledků šetření přijetí účinných nápravných opatření (střednědobého i dlouhodobého charakteru) systémově podpořit kvalitu a aplikaci třídnických hodin ve školách v současnosti je potenciál třídnických hodin pro cílené budování zdravých vztahů v kolektivu třídy využit jen v menšině škol a to ne vždy úplně účinně. Řada škol třídnické hodiny nemá, a pokud ano, většina třídních učitelů (TU) je využívá výhradně na organizační záležitosti třídy (typicky administraci omluv za zameškané hodiny) řešení: definovat cíle TH a odpovědnost TU za diagnostiku a budování zdravých vztahů v třídním kolektivu. Vytvořit metodickou podporu TU ve vedení TH. vytvořit profesní standard pro výkon povolání „pedagog“ (vč. etického kodexu) s vyváženým poměrem mezi výchovu a vzdělávání vytvořit a stanovit minimální kompetence k zajištění bezpečného klimatu ve škole pro všechny funkční skupiny zaměstnanců školy - nepedagogický personál, řadový učitel, třídní uč., ŠMP + školní preventivní pracoviště, vedení školy vyhodnocovat a prosazovat funkčnost nastaveného systému prevence škol prostřednictvím Preventivních programů škol.
16
Další podpora pedagogů v oblasti PPRCH - supervize
NÚV ve spolupráci s MŠMT budou realizovat program na podporu supervizí. Uzavírka přihlášek je vždy týden před konáním setkání. Z tohoto důvodu doporučujeme se co nejdříve přihlásit na dané setkání (začínají již v týdnu od ). Určeno pro výchovné poradce, školní metodiky prevence, školní psychology, školní speciální pedagogy. Délka trvání je 8 vyučovacích hodin (9,00 – 16,30). Je poskytováno zdarma. Probíhá vždy v prostorách krajské pobočky Národního institutu pro další vzdělávání nebo Národního ústavu pro vzdělávání. NIDV ve spolupráci s MŠMT budou do konce roku realizovat vzdělávání pro pedagogy zaměřené na prevenci šikany.
17
Další podpora pedagogů v oblasti PPRCH - vzdělávání
NIDV ve spolupráci s MŠMT realizují i připravují vzdělávání pro pedagogy zaměřené na prevenci šikany Pilotní ověřování základního výcvikového kurzu: Odborník na řešení školní šikany a kyberšikany první úrovně / / NIDV a lektor Dr. Michal Kolář, etoped a psychoterapeut, který vytvořil původní teorii, diagnostiku a léčbu školního šikanování, a lektorky Renata Ježková a Helena Adamusová si Vás dovolují pozvat na 32- a 24hodinový pilotní vzdělávací program zdarma ve dnech 14., 15. a a v Praze a ve dnech 28., 29. a v Šlapanicích u Brna. Cílem kurzu je poskytnutí systematického vzdělání pro zájemce o kvalifikaci odborníka na řešení školní šikany. Absolventi kurzu získají kompetence odborníků první úrovně pětiúrovňového koncepčního vzdělání. Kurz reaguje na absenci dostupného systematického vzdělání
18
Další aktivity Koordinace - vznik meziresortní pracovní skupiny k primární prevenci rizikového chování: MŠMT, MSp, MPSV, MZ, MV, ÚV a další Cíl: Efektivní spolupráce s ostatními resorty a institucemi = systémově uchopená politika PPRCH Systém výkaznictví a sběr dat - Klinika adiktologie, NÚV ve spolupráci s MŠMT zahájil v rámci vertikální koordinace celoplošný systém výkaznictví, který umožní sběr dat v oblasti primární prevence rizikového chování. Cíl: 1) Sjednotit obsah, objem a způsob sledování v rámci ČR 2) Přináší informace o stavu školské prevence
19
Plošné testování školáků na přítomnost drog přináší nepřesné výsledky a zastrašuje rodiče i děti
Výsledky testování na severomoravských školách vyvolaly jak zájem médií, tak veřejnosti. Ke školám v Orlové a Bohumíně se přidávají další v regionu. V nastalé situaci šíření poplašných zpráv o užívání pervitinu a dalších nelegálních drog mezi žáky základních škol jsme nuceni zpochybnit zveřejněné metody a výsledky a označit celou akci jako dobře připravenou zastrašující kampaň.
20
Základní charakteristikou efektivní primární prevence je dlouhodobá práce s dětmi a mládeží, která je prováděna dle potřeby ve větších či menších skupinách nebo individuálně a za aktivní účasti dané cílové skupiny. Ředitelé základních škol mají tedy k dispozici celou paletu nástrojů a metodik, jak správně pracovat s dětmi v oblasti prevence rizikového chování, proto by měli k plnění tohoto úkolu přistupovat s maximální zodpovědností. Zvolený postup rozborů a testování je v rozporu se základními principy účinné preventivní práce, kterými jsou: Systematičnost – Tematické rozložení preventivních programů, které jsou propojené a vzájemně na sebe navazují. Včasnost a dlouhodobost – Preventivní programy jsou zahájeny včas a s cílovou skupinou se pracuje po dostatečně dlouhou dobu. Přiměřenost – Programy musí odpovídat věku, mentálním schopnostem a celkovému psychosociálnímu a psychosexuálnímu vývoji dětí. Profesionalita – Programy by měli zprostředkovávat pouze adekvátně vzdělaní profesionálové s odpovídajícím výcvikem. Hodnocení – Každý program by měl projít hodnocením bezpečnosti, kvality a efektivity a měly by být dostupné informace o jeho vhodnosti a pozitivním dopadu.
21
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy
Děkuji za pozornost. Mgr. Vladimír Sklenář oddělení prevence Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.