Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Školní hodnocení a zkoušení

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Školní hodnocení a zkoušení"— Transkript prezentace:

1 Školní hodnocení a zkoušení
Martina Kalná

2 Školní hodnocení „Školní hodnocení chápeme jako systematický proces, který vede k určení kvalit a výkonů vykazovaných žákem nebo skupinou žáků či vzdělávacím programem.“ (M.Pasch) „Hodnocení je porovnávání „něčeho s něčím“, při kterém rozlišujeme „lepší od horšího“ a vybíráme lepší, nebo se snažíme najít cestu k nápravě či zlepšení.“ (J. Slavík)

3 Školní hodnocení – současné snahy
Najít takové ŠH, aby vyhovovalo především procesu učení a procesu rozvíjení osobnosti žáka Vytvořit hodnocení, které by přispívalo k pozitivnímu rozvoji a ke kvalitní pracovní atmosféře ve vyučování Vytvořit podmínky, aby ŠH každý účastník vyučování považoval za zcela samozřejmou organickou součást tohoto vyučování, aby dokonce toto hodnocení potřeboval, aby i sám byl aktivním účastníkem procesu hodnocení Porozumět individualitě každého žáka a studenta, postupným procesem poznávání a hodnocení odhalovat individuální zvláštnosti a specifiky osobnosti, jeho možnosti v dosahování cílů = Jde o dlouhodobou cestu hledání, jak překonat tradiční formu-klasifikaci

4 Školní hodnocení – kriteria
Norma, související se zvládáním určitého vzdělávacího cíle, stanovená podle průměrného a zpravidla nejčetnějšího výsledku vzhledem k příslušné populaci žáků Hodnocení vychází z poměřování výkonů hodnoceného s ostatními žáky ve skupině – tzn., že žák může dosáhnout lepšího hodnocení než předepisuje norma, a to z toho důvodu, že si vedl lépe než spolužáci plnící stejný úkol. Totéž platí i v opačném případě. (např. známka) Hodnocení by mělo důsledně zahrnovat i třetí měřítko, kdy žák je poměřován se sebou samým – jedná se o tzv. individuální normu, který vyjadřuje individuální pokroky žáka průběžně v čase. (např. portfolio, slovní hodnocení)  každý žák má šanci být úspěšný, pozitivně hodnocen

5 Emocionální a sociální aspekt ŠH
Do hodnocení se promítá krom samotného výkonu žáka i celkové chování, osobnostní vlastnosti… Emocionální aspekt hodnocení (+,-) - pocity uspokojení, nespravedlnost, ztotožnění se s hodnocením,… - závislost na vnitřních i vnějších podmínkách Sociální aspekt hodnocení - Vztah mezi U a Ž, vliv na vztahy mezi žáky

6 Faktory ovlivňující vztah U-Ž
Vzájemné očekávání Mechanismy personální percepce: haló efekt kauzální atribuce (povzbudivá, tlumivá) Sebesplňující předpoklad

7 Nové přístupy v oblasti ŠH
současnost: fenomén odcizení těžiště podstatných změn v pojetí výchovy a vzdělávání je v rukou učitelů Zásady učitele pro zkvalitnění hodnotícího procesu: Nespokojovat se pouze s poznáním jevu, ale hledat jeho příčiny Respektovat specifičnost žákovy osobnosti Nezapomínat, že každý žák je konkrétní osoba, nepodléhat generalizaci a autoritativnímu přístupu  snaha o respektování žákovi osobnosti

8 Formy školního hodnocení
Hodnocení svou podstatou vázáno na pojetí vyučování a jeho konkrétní obsah Kvalitativní, kvantitativní, sebehodnocení, oceňování výkonů, verbální a nonverbální vyjádření, porfolio,…

9 Klasifikace X Slovní hodnocení
funkce kontrolní, selektivní hodnocení žáků na základě sociální vztahové normy předmět hodnocení: posouzení znalostí, vědomostí z hlediska času: jednorázová kontrola konstatuje, nevysvětluje příčiny neúspěchu, nehledá a nenabízí prostředky k řešení problémů založena na hledání chyb - chyba jako projev nevědění, patologický jev, špatná známka je sankcí za chyby Slovní hodnocení funkce diagnostická a informační (kde a proč jsou problémy) hodnocení žáků na základě individuálně vztahové normy komplexní posouzení celku osobnosti, z hlediska času: hodnocení permanentní - v průběhu učení, průběžné pozorování a posuzování intervenuje – hledá příčiny, vysvětluje, dělá prognózy, naznačuje řešení chyba je chápána jako pozitivní jev v procesu učení, prostředek k objevení psychických procesů žáka

10 Význam hodnocení Získávání informací o úrovni dosahování výchovně vzdělávacích cílů Zpětná vazba pro učitele, žáka, rodiče Výchovná funkce Diagnostická funkce Významný prostředek seberegulace Motivační faktor

11 Citát „Řekni svým žákům, co se naučí, nauč je, co jsi jim slíbil a vyzkoušej je z toho, co jsi vyučoval. Nehodnoť své žáky za něco jiného, než co bylo mezi vámi domluveno a předem stanoveno a co nesouvisí s předmětem hodnocení“. (Pasch, 1998)

12 Literatura PhDr. Szachtová A. a kol.: Vybrané kapitoly z pedagogické psychologie, ZČU v Plzni, 2000 Mezinárodní akademie vzdělávání/Unesco: Efektivní učení ve škole, Portal, s.r.o., Praha 2005


Stáhnout ppt "Školní hodnocení a zkoušení"

Podobné prezentace


Reklamy Google