Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilIvana Müllerová
1
Informace MPSV ČR k postupu orgánu sociálně-právní ochrany dětí v případech záškoláctví (Č.j. 2014/ ze dne 14.března 2014)
2
PREVENCE ZÁŠKOLÁCTVÍ ZE STRANY ŠKOLY
Stanovení plánu a koordinace poskytování poradenských služeb ve škole Zmapování a navázání spolupráce se školskými poradenskými zařízeními preventivně výchovné péče, s poskytovateli sociálních služeb v regionu Informování rodičů a žáků na začátku každého školního roku Kontakt učitele s žáky a rodiči Semináře, aktivity, přednášky zaměřené na prevenci
3
Včasné odhalení záškoláctví je úkolem školy, zejména třídního učitele dotyčného žáka.
Záškoláctví spadá mezi sociálně patologické jevy děti a mládeže, kterým je škola ze zákona povinna předcházet. (§29 odst.1 školského zákona)
4
ČINNOSTI V RÁMCI SOCIÁLNĚ-PRÁVNÍ OCHRANY DĚTÍ
Preventivní a poradenská činnost v rámci sociálně-právní ochrany dětí Péče o děti vyžadující zvýšenou pozornost ( děti ohrožené ve smyslu § 6 zákona č.359/1999 Sb. o sociálně-právní ochraně dětí /dále jen ZSPOD/ )
5
ÚLOHA OSPOD V KONTEXTU ZÁŠKOLÁCTVÍ
Sociálně-právní ochrana se zaměřuje na děti ohrožené, ( § 6 ZSPOD), tedy zejména i na děti, jejichž rodiče neplní povinnosti plynoucí z rodičovské odpovědnosti které vedou zahálčivý nebo nemravný život spočívající zejména v tom, že zanedbávají školní docházku.
6
Pouhá skutečnost, že rodiče neplní své povinnosti nebo že dítě zanedbává školní docházku, bez dalšího neznamená, že se jedná o ohrožené dítě, k jehož ochraně je třeba zásahu OSPOD. Před podniknutím kroků sociálně-právní ochrany musí předcházet důvodné podezření, že tato skutečnost nepříznivě ovlivňuje vývoj dítěte nebo je či může být příčinou nepříznivého vývoje.
7
V kontextu záškoláctví je proto nutno vnímat sociálně-právní ochranu dítěte jako nejzazší prostředek, k němuž lze přistoupit až tehdy, když komunikace a práce školy s dítětem a jeho rodinou, školou doporučená či zprostředkovaná pomoc ani nabízené služby nepřinesly zlepšení, a současně se jedná o problém takové intenzity, že nepříznivě ovlivňuje vývoj dítěte.
8
Pokud existují skutečnosti, které nasvědčují tomu, že „dítě či žák vede zahálčivý nebo nemravný život spočívající zejména v tom, že zanedbává školní docházku“, které nabyly takového trvání nebo intenzity, že mohou nepříznivě ovlivnit vývoj dítěte, má škola vůči OSPOD oznamovací povinnost. Podání podnětu OSPOD ale musí předcházet jednak náležitě zdokumentovaná a důkladná práce školy s žákem a jeho rodinou, případně i s jinými osobami, a rovněž ( nelze-li problém vyřešit na půdě školy) zvážení, zda se v daném případě jedná o skutečnost ohrožující vývoj dítěte.
9
Sociálně-právní ochrana dětí neslouží k vymáhání povinností uložených školským zákonem či školním řádem. Poskytuje se k ochraně práv a oprávněných zájmů dětí a k obnovení narušených funkcí rodiny, je prostředkem ochrany a pomoci dítěti a rodině, nikoliv sankčním nástrojem.
10
INFORMACE ŠKOLÁM ZE STRANY OSPOD
OSPOD nejsou oprávněny informovat školy a školská zařízení o opatřeních, která byla k řešení záškoláctví v konkrétních případech přijata, vyjma informace, zda bylo dítě vyhodnoceno jako dítě ohrožené dle § 6 ZSPOD. Bližší informace k danému případu může škola získat, bude – li se na řešení aktivně podílet. ( školní výchovná komise, případová konference)
11
OPATŘENÍ SOCIÁLNĚ - PRÁVNÍ OCHRANY
Obecní úřad je povinen působit na rodiče, aby plnili povinnosti plynoucí z rodičovské odpovědnosti může rodičům uložit rodičům povinnost využít pomoc odborného poradenského zařízení, popř. 1. setkání s mediátorem (§ 12 a13 ZSPOD) Nevede-li projednání nedostatků k nápravě, obecní úřad s rozšířenou působností (OÚRP) nebo soud rozhoduje o uložení některého z výchovných opatření ( § 13 ZSPOD a § 925 občanského zákoníku.) napomenutí dohled nad nezletilým ( i za součinnosti školy) uložení omezení nezletilému, která zabrání škodlivým vlivům na jeho výchovu.
12
POSTIH RODIČŮ, ZÁKONNÝCH ZÁSTUPCŮ DÍTĚTE
Přestupek na úseku školství a výchovy mládeže ( § 182a z.č. 561/2004 Sb..) Vyloučení z hmotné nouze (§ 3 odst.1 písm. e) zák. č. 111/2006 Sb.) Soudní trestání – ohrožení výchovy dítěte (§ 201 zák.č.40/2009Sb. trestní zákoník)
13
KONTAKTY Magistrát města Olomouce Odbor sociálních věcí OSPOD Štursova Olomouc Odd. péče o děti a rodinu Mgr. Iva Elznerová tel Odd. sociální prevence Mgr. Květoslav Richter, tel
14
Děkujeme za pozornost
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.