Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Příprava koordinátorů (výchovných poradců) na zajištění podpory ve vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami ve školách PhDr. Jana Zapletalová.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Příprava koordinátorů (výchovných poradců) na zajištění podpory ve vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami ve školách PhDr. Jana Zapletalová."— Transkript prezentace:

1 Příprava koordinátorů (výchovných poradců) na zajištění podpory ve vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami ve školách PhDr. Jana Zapletalová

2 Spolupráce školy a školských poradenských zařízení
Ředitel školy určí ve škole pedagogického pracovníka (nejlépe výchovného poradce, školního psychologa, školního speciálního pedagoga, …), který bude spolupracovat se ŠPZ v souvislosti se zajištěním poradenské péče ŠPZ a také v souvislosti se vzděláváním žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a s vytvářením doporučení (§11, odst. 1, vyhlášky č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami) Určený pedagogický pracovník spolupracuje se ŠPZ, shromažďuje informace o počtech žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, vede si přehled těchto žáků v jednotlivých třídách, zná počty asistentů pedagoga ve třídách (ve škole), případně o dalších pedagogických pracovnících Spolupráce školy a školských poradenských zařízení

3 Další informace, které by měl znát VP
Škola si vytvoří přehled kompenzačních pomůcek a speciálních učebnic, které má k dispozici VP má informace o zajištění vzdělávání žáků nadaných a mimořádně nadaných VP zná pravidla vytváření IVP v ZŠ i v MŠ, SŠ (§16 ŠZ, §18 ŠZ) VP zná pravidla vytváření IVP pro žáky ve školách, třídách, odděleních a skupinách dle §16 odst. 9 ŠZ VP zná pravidla vytváření Plánů pedagogické podpory VP zná obsah zasílaných Doporučení pro vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami Umí identifikovat NFN=normovanou finanční náročnost pro podpůrná opatření a zná také jiné možnosti pořízení pomůcek… Další informace, které by měl znát VP

4 Zásadní informace pro VP
VP zná podmínky pro zapůjčení pomůcek k domácímu užívání (smlouva o zápůjčce) VP zná účel předmětu speciálně pedagogické péče, identifikuje rozdíly v poskytování „předmětu“ a intervence (nápravy), stejně tak ví, za jakých podmínek je toto PO poskytováno ŠPZ VP zná účel pedagogické intervence, kdo je poskytovatelem a co je cílem pedagogické intervence VP zná možnosti podpory u žáků cizinců (§20 ŠZ a úpravy obsahu vzdělání v Doporučení, s posílením výuky českého jazyka pro děti v MŠ, žáky ZŠ i SŠ) Zásadní informace pro VP

5 Asistent pedagoga od 3. stupně PO, dle §5 vyhlášky č. 27/2016 Sb.
Rozsah úvazku je 0,25-0,75 + případně 0,25 pro ŠZ (družina, školní klub…) 4. st. PO 1,0 AP nebo je možné čerpat i nižší úvazek 5.st. PO obdobně jako u 4. Stupně Počet žáků na AP se doporučuje ve vyhlášce v §5, odst. 4 Pokud škola má více žáků se spec. potřebami 2. stupně, pak může využít podpory podle §18 vyhlášky č.27/2016 Sb., ředitel školy si žádá o tuto podporu sám bez ŠPZ Finance 8.platová třída/7. stupeň (40 hodin) Ředitel školy volí zařazení AP podle zajišťovaných činností Vzdělání AP je specifikováno v §20 zákona o pedagogických pracovnících Personální podpora AP

6 Další pedagogičtí pracovníci
Další pedagogický pracovník-0,5 A) učitel B) speciální pedagog C) školní psycholog/ školní speciální pedagog- zde je třeba znát, zda škola má nebo nemá tohoto odborníka z rozvojového programu nebo šablon, přípustný je součet úvazků 1,0 Nepedagogický pracovník Tlumočník Přepisovatel Další pedagogičtí pracovníci

7 Rodič a potřeba poskytování informací rodičům
Školský zákon ukládá: Zákonní zástupci dětí a nezletilých žáků jsou povinni : a) zajistit, aby dítě a žák docházel řádně do školy nebo školského zařízení, b) na vyzvání ředitele školy nebo školského zařízení se osobně zúčastnit projednání závažných otázek týkajících se vzdělávání dítěte nebo žáka, c) informovat školu a školské zařízení o změně zdravotní způsobilosti, zdravotních obtížích dítěte nebo žáka nebo jiných závažných skutečnostech, které by mohly mít vliv na průběh vzdělávání, d) dokládat důvody nepřítomnosti dítěte a žáka ve vyučování v souladu s podmínkami stanovenými školním řádem, e) oznamovat škole a školskému zařízení údaje podle § 28 odst. 2 a 3 a další údaje, které jsou podstatné pro průběh vzdělávání nebo bezpečnost dítěte a žáka, a změny v těchto údajích. Dobře seznámit s §10, zákona 359 Sb. o sociálně právní ochraně dětí Rodič a potřeba poskytování informací rodičům

8 Podpora žáka ve škole 1. stupeň PO
Škola při práci se žáky (dětmi, studenty) identifikuje obtíže žáků v řadě školních dovedností a ve vztazích třídních kolektivů Pedagog-vyučující upravuje způsoby práce s žákem, zvažuje volbu vhodných didaktických úprav učiva, volbu metod práce s formy hodnocení žáka, upravuje organizaci vzdělávání žáka, která nevyžaduje žádné finanční prostředky- za účelem zlepšení učebních výsledků žáka případně zlepšení vztahů a postavení žáka ve třídě Důležité je sahat k úpravám včas a volit podporu žáka tak, aby se informace o potížích žáka neřešila až na konferencích za účelem hodnocení žáků Z těchto důvodů je vhodné využívat Plán pedagogické podpory- jako záznam užívaných postupů práce s žákem a jejich následné vyhodnocení Podpora žáka ve škole 1. stupeň PO

9 PLPP – Plán pedagogické podpory
Cíle, kde, co a jak je třeba ve vzdělávání žáka upravit Podpora VP, ŠMP+ ŠP nebo ŠSP Spolupráce a předávání informací o žákovi uvnitř školy Vyhodnocení specifik žáka a případných drobných obtíží Informace průběžně rodiči (zákonný zástupce žáka) Východiska: Pozorování ve výuce, strategie učení versus vyučovací styly Formy přípravy na výuku Rozhovory U+Ž+DUČ+R PLPP – Plán pedagogické podpory 1. krok

10 Rozvoj vnímání+ práce s textem ve všech jeho podobách
Škola zpracuje PLPP a upraví práci s žákem sleduje efektivitu změny průběžně vyhodnocuje pokud ani za 3 měsíce není významná změna a žák se naopak zhoršuje- navrhuje návštěvu ŠPZ Poskytne PLPP ŠPZ Vyhodnocení efektivity a účinnosti zvolených metod versus poznávací procesy a řídící aparát učení Rozvoj vnímání+ práce s textem ve všech jeho podobách Zapamatování- reprodukce Úroveň vědomostí a dovedností Práce s hodnocením –pravidlo SIR Postoje a motivace Častěji zpětná vazba, respektování dynamiky práce struktura vyučovací hodiny Organizace uvnitř třídy 2. krok

11 Uplatnění §11 a §12 vyhlášky č. 27/2016 Sb.
ŠPZ spolupracuje s výchovným poradcem -mapuje podmínky školy včetně personálních kapacit a kompenzačních pomůcek Výchovný poradce vytváří ve škole metodické zázemí pedagogům ve spolupráci s dalšími členy ŠPP pro vzdělávání žáků se SVP Kvalita komunikace uvnitř školy- Ř+PS+ŠPP+TU Snímek škol (obsazenost speciálními pedagogy, psychology, VP, ŠMP, pomůcky, asistenti, dostupnost) Doložení podmínek- vyzvat školu, žáka Projednání se školou a školským zařízením Odst. 4 -OSPOD Uplatnění §11 a §12 vyhlášky č. 27/2016 Sb.

12 PLPP a následná poradenská péče v ŠPZ
Škola zajistí bezodkladné předání PLPP pokud byl poskytován Podpůrné opatření je doporučováno zpravidla na období 2 let, s výjimkou LMP- 1 rok IVP- zpracovat do 1 měsíce od podpisu Doporučení ve škole, kontrola ŠPZ nejpozději do 1 roku Zpráva a doporučení se vydávají do 30 dnů od ukončení posuzování speciálních vzdělávacích potřeb Nejpozději do 3 měsíců ode dne přijetí žádosti k vyšetření, lhůta se může adekvátně prodloužit, pokud je nezbytnou podmínkou zpracování zprávy a doporučení vyjádření dalších odborníků (lékaři..) Výsledky vyšetření žáka jiným odborníkem nesmí být v den vystavování doporučení ke vzdělávání zpravidla starší 3 měsíců- §13 a §15 PLPP a následná poradenská péče v ŠPZ

13 §17 organizace vzdělávání žáků s PO (vyhl.27/2016 Sb.)
Pro žáky stupně PO 4 žáci max Za 1 žáka s PO (2. a 3. st.) mínus 1 žák, za žáka s PO 4. a 5. stupně a žáka s LMP ve 3. stupni –mínus 2 žáci Max 1/3 žáků s PO z celkového počtu žáků Omezení se neuplatní u škol, kde jim brání přednostní přijetí , SŠ, konzervatoře a VOŠ Ve třídě max. 4 pedagogičtí pracovníci §17 organizace vzdělávání žáků s PO (vyhl.27/2016 Sb.)

14 Pravidla vzdělávání žáků uvedených v §16, odst.9
1. v běžné škole A) ve vhodných případech v běžné škole a třídě s využitím PO B) v běžné škole, ve třídě (oddělení, skupině) podle odst.9 §16 2. ve škole (třídě, oddělení a skupině) zřízené podle odst.9 §16 ŠZ (dříve speciální, praktická) Tyto jsou zřizovány podle druhu znevýhodnění, s možností 25% jiných z celkového počtu žáků Ve třídě MŠ nebo SŠ, oddělení konzervatoře nebo studijní skupině VOŠ se mohou žáci s různými druhy znevýhodnění uvedenými v §16 odst. 9 ŠZ vzdělávat bez omezení Škola, třída, oddělení nebo studijní skupina zřízená pro žáky s LMP je vždy jednodruhová + žáci s LMP a komorbidity Pravidla vzdělávání žáků uvedených v §16, odst.9

15 Nadaný a mimořádně nadaný žák
Projevuje se v oblasti kognitivní, pohybové, manuální, umělecké nebo sociální U mimořádně nadaných vysoká tvořivost v celém okruhu činností, dosahuje mimořádných výsledků Ředitel školy může pro jejich vzdělávání vytvářet skupiny z různých ročníků Možnost účasti na výuce ve vyšším ročníku Se souhlasem ředitele se mohou vzdělávat také formou stáží ve škole stejného nebo jiného druhu, IVP Možnost přeskočení ročníku, komisionální zkouška Nadaný a mimořádně nadaný žák

16 Východiska pro přípravu realizace §16 ve ŠPZ
Podpůrná opatření se zaměřují především na podporu ve vzdělávání žáka (speciálně pedagogické, psychologické posouzení v kontextu zdravotního stavu a sociální (sociálně kulturní) situace žáka Východiskem je tedy primárně učební strategie žáka (včetně vymezení možných omezení) a tomu uzpůsobená vyučovací strategie učitele pro žáka/ky a celou třídu (+rizikové chování, sociální statut) Vždy je třeba posoudit možnosti běžné školy ke vzdělávání žáka před vydáním doporučení (základní parametry) v závislosti na požadavcích na vybavenost školy i na připravenost pedagogů Pedagog+VP+ŠMP (ŠPP) školní psycholog/školní speciální pedagog, logoped, asistent pedagoga, další pedagog Východiska pro přípravu realizace §16 ve ŠPZ

17 Doporučení ŠPZ za účelem nastavení podpůrných opatření pro žáky
Jméno žáka/žákyně Datum narození Bydliště Škola Ročník Navrhovaný stupeň podpory pro žáka Uvede převažující stupeň podpory Identifikátor Uvede skladbu zdravotního zznevýhodnění + podmínky odlišné kultury a životní podmínky, nadání a bez nadání…. Datum vyšetření v ŠPZ Datum konzultace se školou před vydáním doporučení  datum konzultace se školou by mělo být v průběhu vyšetření žáka v ŠPZ Datum kontrolního vyšetření  V prvním roce u nových doporučení je kontrola vždy po 1. roce Platnost doporučení do Návrh zahájení poskytování podpory  Datum kdy se zahajuje podpora- po vydání doporučení- bezodkladně Datum vyhotovení doporučení Zpracoval podpis Vedoucí pracoviště Adresa a název pracoviště vystavujícího doporučení Razítko Doporučení ŠPZ za účelem nastavení podpůrných opatření pro žáky

18 Popis a zdůvodnění návštěvy ŠPZ, východiska ze školy
I. Popis obtíží žáka/žákyně (popis obtíží žáka)  Vyhodnocení závěrů vyšetření a podstatných informací pro úpravy ve vzdělávání žáka. II. Vyhodnocení Plánu pedagogické podpory (pokud byl poskytován).  Pokud byl poskytován PLPP ve škole- zahrnout vyhodnocení efektivity zvolených PO. Popsat poskytování IVP v minulosti, pokud byl poskytován. Popis a zdůvodnění návštěvy ŠPZ, východiska ze školy

19 Podpůrná opatření-metody výuky a organizace výuky
III. Podpůrná opatření (Doplňte konkrétní postupy v těch kategorií podpůrných opatření, které mají být aplikovány) 1) Metody výuky (specifikace úprav metod práce se žákem/žákyní)  Návrh metod výuky, které jsou vhodné vzhledem k obtížím žáka a které reflektují možnosti žáka a jeho případná omezení. Provázat s organizací vzdělávání žáka. 2) Organizace výuky (úpravy v organizaci výuky ve školní třídě, případně i mimo ni, požadavky na práci pedagogů, podpora žáků, u kterých nelze zajistit domácí přípravu, požadavky na specifika v domácí přípravě žáků) Počet hodin Požadavky na organizaci výuky ve škole Předměty speciálně pedagogické péče Podpora přípravy na školu Požadavky na organizaci domácí přípravy Podpůrná opatření-metody výuky a organizace výuky

20 Předmět speciálně pedagogické péče
Předmět je zařazen jako forma intervence. Je možné jej poskytovat již od 2. stupně PO. Poskytovatelem vzdělávání v oblasti vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami jsou dle zákona o pedagogických pracovnících zejména speciální pedagogové, kteří zajišťují výuku v této oblasti. Vyučujícím je tak speciální pedagog nebo pedagog, který vystudoval společně s oborem např. český jazyk také speciální pedagogiku. Poskytovatelem předmětu speciálně pedagogické péče, který má charakter náprav, může být vedle těchto uvedených specializací také pedagog, který absolvoval například v rámci programů DVPP výcvik pro oblast náprav poruch učení, řečové výchovy atd. A) Pokud se využívá předmět speciálně pedagogické péče jako intervence, která má charakter vyučovacího předmětu- například zdravotní tělesná výchova, český znakový jazyk, alternativní a augmentativní komunikace atd., pak škola zapracuje předmět do učebních osnov žáka a závěrečné hodnocení žáka má podobu slovního hodnocení. V těchto případech je předmět realizován v disponibilních hodinách. Předmět speciálně pedagogické péče

21 B) Pokud je předmět speciálně pedagogické péče doporučován jako forma další péče o žáka ve škole, jedná se tedy o intervenci, která má přispět ke zlepšení aktuálních obtíží žáka – dříve realizované často jako tzv. nápravy zaměřené například na rozvoj grafomotorických dovedností žáka, podporu při specifických poruch učení, rozvoj vizuálně percepčních dovedností atd., v těchto případech není žák hodnocen souhrnným hodnocením na vysvědčení. V těchto případech je předmět realizován nad rámec časové dotace (viz rozpis). C) Pokud bude speciálně pedagogická péče pro žáka zajišťována školským poradenským zařízením- tedy PPP nebo SPC v případech péče např. o žáky nevidomé- orientace v prostoru, o žáky s problémy v oblasti narušené komunikace- nápravy logopedických obtíží atd., jedná se o standardní činnosti SPC nebo PPP v případě například intervencí u žáků s poruchami učení a chování a pak je tato činnost plně saturována podporou ŠPZ. Na vysvědčení tak nebude žádné hodnocení žáka, činnost se realizuje v rámci návštěv v ŠPZ nebo případně ve škole. Není tedy zahrnována do disponibilních hodin a ani vyjádřena v požadavku NFN, protože je to součást standardních činností ŠPZ. PSPP

22 Pedagogická intervence
Podpůrné opatření od 2. stupně PO Cílem je podpořit žáka v přípravě na výuku (domácí práce), tam kde rodina nedokáže z různých důvodů s žákem pracovat nebo posílit jeho kompetence v přípravě na výuku u konkrétního výukového předmětu/tů Nebo podpořit práci se třídou v případě výskytu zhoršení sociálního klimatu třídy nebo výskytu rizikového chování Realizátor: pedagog (učitel), případně školní metodik prevence nebo další subjekt 1-4 žáci/ třída Volit disponibilní hodiny nebo nad rámec, podle věku žáků i důvodu poskytování a možností organizace ve škole ŠZ- družina- zapojení pedagogického pracovníka družiny nebo jiného ŠZ Pedagogická intervence

23 Organizace PSPP a pedagogické intervence
Rozsah hodin určených pro výuku předmětů speciálně pedagogické péče- 1-4 hodiny Zajišťuje je učitel speciální pedagog, speciální pedagog, učitel s rozšířenou kompetencí například pro oblast péče o žáky s SPU Pracovní smlouva- doplnění úvazku nebo jiná forma smlouvy DPČ- činnosti jsou odlišné od vlastní kmenové náplně práce pokud je uzavírána DPĆ Případně realizuje jiný subjekt na smlouvu se školou Organizace PSPP a pedagogické intervence

24 Škola vykáže poskytování PO (podpůrných opatření) do výkazu
Škole náleží finanční prostředky na tato PO od následujícího měsíce po vykázání KÚ škole bezprostředně, nejpozději do 60 dnů od vykázání PO upraví výši celoročního rozpočtu „fyzické“ peníze na účet školy zasílá KÚ v průběhu kalendářního roku vždy ve dvouměsíčních zálohách z daného rozpočtu Výplata platů a zákonných odvodů zaměstnancům školy je vždy za daný měsíc v měsíci následujícím (tj. výplata za září je vyplácena až v říjnu) Školy tedy mají prostor v objemu peněz na účtu, aby mohly platit i závazky z PO, na který ještě nebyl upraven rozpočet. Důležitá je ta jistota, že pokud např. přijmou AP od 1. února a vykážou ho do výkazu R (výkaz o změnách v poskytovaných PO a jejich finanční náročnosti) koncem ledna (tento případ výkaz umožňuje), mají jistotu, že do rozpočtu na kalendářní rok dostanou 11/12 výše finanční náročnosti definované v příloze č. 1 vyhlášky č. 27/20016 Sb. Pokud by škola měla spočítáno, že jí budou na účtu chybět peníze, zavčas požádá KÚ a ten jí může zvýšit zálohu na „fyzické“ peníze. Tento případ by měl nastat zcela výjimečně, a to zejména u malých škol, která najednou v jednom měsíci začnou poskytovat větší objem PO. Financování PO

25 Pomůcky, kompenzační pomůcky
V textu doporučení musí být popsáno jak má být pomůcka využívána, respektive proč je žákovi doporučena Volba učebnic je na škole Škola si všímá zda má pomůcka uvedenu jako formu pořízení : A) NFN- pak je součástí kód, jedná se o nákup a škola kód opatření uvádí do výkazu R 44-99 Hodnota NFN je uvedena ve vyhlášce č. 27/2016 Sb., v Přehledu –příloze č. 1 , jedná se jednak u personální podpory o výpočet podle výše úvazku a počtu hodin, jednak o sumu za pomůcky, která je uvedena v konkrétní hodnotě ve vyhlášce Pomůcky, kompenzační pomůcky

26 B) forma pořízení –zápůjčka- pak škola využije pomůcky, učebnice, které má k dispozici
Zápůjčka může být realizována prostřednictvím Smlouvy o zápůjčce, kterou uzavírá ředitel školy s žákem respektive s jeho zákonným zástupcem. Zápůjčky lze využít i u zakoupených pomůcek například k domácímu využití. C) forma pořízení jiné- například sponzorský dar Finanční prostředky škola využije na požadovanou pomůcku, pokud nevyčerpá všechny peníze může je využít na nákup dalších pomůcek. Škola musí nákup prokázat, pokud pomůcky nenakoupí musí finanční prostředky vrátit. Pořízení pomůcek

27 Škola a informovaný souhlas s doporučením
VI. Informovaný souhlas školy s poskytováním navržených podpůrných opatření Termín zahájení poskytování podpory: Podpis zástupce školy: Podpis žáka nebo jeho zákonného zástupce: V. Informovaný souhlas zákonného zástupce žáka nebo žáka s poskytovanými podpůrnými opatřeními Datum: Podpis: Škola a informovaný souhlas s doporučením

28 Okolnosti práce s Doporučením
Škola obdrží poštou nebo datovou schránkou Doporučení pro vzdělávání žáka se speciálními vzdělávacími potřebami a zajistí podpis doporučení rodičem nebo zletilým žákem Následně začíná bezodkladně poskytovat podporu Má max. 4 měsíce na získání a zajištění PO Pokud má podpory s NFN, vkládá tuto informaci do výkazu R 44-99, Do matriky Pokud žádá o personální podporu vkládá tento požadavek pokud už ví, kdy bude pracovník nastupovat do školy Po vložení do výkazu získává škola prostředky vždy k 1. dni měsíce následujícího na období roku Okolnosti práce s Doporučením

29 Okolnosti práce s doporučením
Rodič nebo zletilý žák může ještě při podpisu Doporučení požádat o jeho změnu, s návrhem musí souhlasit i navrhovatel Do doby zahájení poskytování PO se poskytují ta stávající, dosud poskytovaná Pokud zákonný zástupce, škola nebo orgán veřejné moci bude mít námitky proti návrhu Doporučení a nedokážou se domluvit se ŠPZ na úpravách, mají tyto subjekty nárok na revizi Doporučení (rodič a klient i Zprávy) do 3O dnů ode dne, kdy dokumenty obdrželi Okolnosti práce s doporučením

30 Děkuji za pozornost.


Stáhnout ppt "Příprava koordinátorů (výchovných poradců) na zajištění podpory ve vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami ve školách PhDr. Jana Zapletalová."

Podobné prezentace


Reklamy Google