Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Fáze motorického učení fázeÚroveň zvládnutí poh. dovednosti Vnější projevyProcesy v CNSMentální aktivita I. Seznámení Velmi nízkáGeneralizace (souhyby,

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Fáze motorického učení fázeÚroveň zvládnutí poh. dovednosti Vnější projevyProcesy v CNSMentální aktivita I. Seznámení Velmi nízkáGeneralizace (souhyby,"— Transkript prezentace:

1 Fáze motorického učení fázeÚroveň zvládnutí poh. dovednosti Vnější projevyProcesy v CNSMentální aktivita I. Seznámení Velmi nízkáGeneralizace (souhyby, neekonomičnost,…) Difúzní iradiaceVysoká (nové pohyby) II. Nácvik StředníDiferenciace (mízí souhyby, pohyb bývá křečovitý, ztrnulý, stále mnoho zapojených MJ,…) KoncentraceStřední (postupně klesá) III. Zdokonalová ní, výcvik VysokáAutomatizace pohybu, ekonomičnost, přesnost provedení, precisnost StabilizaceNízká IV. Transfer, integrace Velmi vysoká (ind. Maximální) Tvořivá koordinace - kreativita Tvořivá asociacevysoká

2 Činitelé v MU Průběh MU ovlivňuje mnoho činitelů – relativně nezávislých vlivů působících na průběh i výsledky MU Průběh MU ovlivňuje mnoho činitelů – relativně nezávislých vlivů působících na průběh i výsledky MU Klíčové faktory zahrnují aktivitu žáka (psychických i tělesných dispozic) tak učitele (vyučovací a výchovné činnosti) Klíčové faktory zahrnují aktivitu žáka (psychických i tělesných dispozic) tak učitele (vyučovací a výchovné činnosti) Různá kritéria klasifikace, z didaktického hlediska jsou významné : Různá kritéria klasifikace, z didaktického hlediska jsou významné :  Motivace  Schopnosti  Cíl učení  Stimulace  Percepce a prezentace úkolu  Korekce a regulace motorické reakce  Zpevňování  Retence  Integrace a transfer

3 Motivace Základní předpoklad procesu učení Potřeby – rozdíl mezi stavem aktuálním a žádoucím, dělíme je na biologocké (potřeba pohybu, odpočinku, změny,…) a sociogenní (potřeba seberealizace, uplatnění, uznání, bezpečí,…) Potřeby – rozdíl mezi stavem aktuálním a žádoucím, dělíme je na biologocké (potřeba pohybu, odpočinku, změny,…) a sociogenní (potřeba seberealizace, uplatnění, uznání, bezpečí,…) Pobídky – jsou ovlivňovány z vnějšího prostředí, především učitelem (nabídka, příkaz, pochvala,…) Pobídky – jsou ovlivňovány z vnějšího prostředí, především učitelem (nabídka, příkaz, pochvala,…)

4 Schopnosti Obecný předpoklad jedince v učební činnosti Kondiční (pohybové) – úroveň PS působí na utváření PD Kondiční (pohybové) – úroveň PS působí na utváření PD Senzomotorické – schopnost vnímání pohybů a jejich koordinace. Závisí na činnosti receptorů (zrak, sluch, proprioreceptory,… ) i výkonných orgánů (svalů) Senzomotorické – schopnost vnímání pohybů a jejich koordinace. Závisí na činnosti receptorů (zrak, sluch, proprioreceptory,… ) i výkonných orgánů (svalů) Intelektové schopnosti – zpracování a vyhodnocení informací, hledání vhodného řešení úkolu Intelektové schopnosti – zpracování a vyhodnocení informací, hledání vhodného řešení úkolu Sociální - vnímavost, komunikace, spolupráce Sociální - vnímavost, komunikace, spolupráce

5 Cíl učení Pochopení, ztotožnění – musí být v souladu s aspiracemi žáků Stimulace Zahrnuje emoční a volní procesy. Důležitá je intenzita a kvalita emocí – projevují se v úrovni aktivace (žádoucí je optimální aktivace) Volní procesy mají úzký vztah k aspiraci – mohou působit excitačně i inhibičně

6 Percepce a prezentace úkolu K vytvoření správné představy pohybu jsou aktivovány kognitivní procesy (poznávací a myšlenková činnost). Korekce a regulace motorické reakce Podstatnou úlohu hraje zpětná vazba : vnější (exteroreceptivní) – zrak, sluch, taktilní podněty, vědomá kontrola vnější (exteroreceptivní) – zrak, sluch, taktilní podněty, vědomá kontrola vnitřní (proprioreceptivní) - ukládání do motorické paměti vnitřní (proprioreceptivní) - ukládání do motorické paměti Stabilizace PD vede k přechodu na vnitřní regulační okruh

7 Zpevňování Vytváření dočasných spojů (Pavlov) Vytváření dočasných spojů (Pavlov) Operativní zpevňování – „zapamatování“ podmínek a chování vedoucích k úspěchu (neúspěchu) → vytvoření silných asociací Operativní zpevňování – „zapamatování“ podmínek a chování vedoucích k úspěchu (neúspěchu) → vytvoření silných asociacíRetence Uchování naučené dovednosti v paměti, závisí na: druhu pohybové dovednosti (diskrétní se ukládají hůře než kontinuální) druhu pohybové dovednosti (diskrétní se ukládají hůře než kontinuální) strategii nácviku – klíčové momenty strategii nácviku – klíčové momenty času od nácviku k využití času od nácviku k využití hloubce osvojení dovednosti hloubce osvojení dovednosti

8 Integrace a transfer Spojování izolovaných PD do funkčních celků Transfer = přenos jedné pohybové dovednosti do jiné situace či jiné PD. Může být pozitivní x negativní = interference Křivka učení - grafické vyjádření mezi počtem opakování (časem) a úrovní pohybové dovednosti Pozitivně akcelerující Pozitivně akcelerující Negativně akcelerující Negativně akcelerující Lineární Lineární Pozitivně i negativně akcelerující Pozitivně i negativně akcelerující


Stáhnout ppt "Fáze motorického učení fázeÚroveň zvládnutí poh. dovednosti Vnější projevyProcesy v CNSMentální aktivita I. Seznámení Velmi nízkáGeneralizace (souhyby,"

Podobné prezentace


Reklamy Google