Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Kritéria a způsoby hodnocení profesní kvalifikace Chůva pro děti do zahájení povinné školní docházky ( M) _.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Kritéria a způsoby hodnocení profesní kvalifikace Chůva pro děti do zahájení povinné školní docházky ( M) _."— Transkript prezentace:

1 Kritéria a způsoby hodnocení profesní kvalifikace Chůva pro děti do zahájení povinné školní docházky (69-017-M) _

2 Cíle zkoušky: Ověřit praktickou způsobilost k výkonu práce : o chůva pečující o dítě (děti) od narození v domácnosti o chůva pečující o děti v „dětské skupině“ (heterogenní skupiny dětí) o chůva pracující jako asistentka pedagoga v mateřských školkách při práci s dětmi od dvou let věku o chůva pečující o děti v mikrojeslích

3 Dodržování zásad bezpečnosti a prevence úrazů Kritéria hodnoceníZpůsoby ověření a) Uvést zásady bezpečnosti a prevence úrazůÚstní ověření b) Rozdělit zásady prevence do dvou hlavních skupin, charakterizovat je a uvést příklady Ústní ověření c) Popsat způsoby zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví dětí v zařízení či domácnosti dítěte s ohledem na specifika různých vnějších i vnitřních prostředí Ústní ověření

4 Dodržování zásad bezpečnosti a prevence úrazů Doporučení : V otázkách uvádět : o konkrétní věk o specifika různých vnějších i vnitřních prostředí (kuchyně, koupelna….) o konkrétní problém (popálenina, otrava, tonutí…)

5 Poskytování první pomoci dítěti/dětem a) Vyhodnotit rychle nenadálou situaci (např. bezvědomí, epileptický záchvat), určit druh, rozsah poranění či poškození a způsoby řešení Ústní ověření b) Předvést rozhovor při volání na záchranný systém Praktické předvedení se slovním vysvětlením c) Vysvětlit a předvést správný postup při neodkladné resuscitaci dítěte v dané věkové kategorii Praktické předvedení se slovním vysvětlením d) Vysvětlit a předvést správný postup poskytnutí první pomoci při nejčastějších úrazech dítěte v dané věkové kategorii, tj. např. úrazy hlavy, popálení, opaření, tonutí, pády, zasažení elektrickým proudem, dušení Praktické předvedení se slovním vysvětlením e) Vysvětlit a předvést správný postup při dalších obvyklých úrazech a nehodách dítěte v dané věkové kategorii, tj. např. otravy, požití drobných předmětů, poleptání, bodnutí hmyzem, poranění domácím zvířetem, napadení parazity, úpal, úžeh, ošetření krvácení, zlomenin Praktické předvedení se slovním vysvětlením

6 Poskytování první pomoci dítěte/dětem Doporučení : Zkoušet reakci na konkrétní simulovanou situaci : o například : chůva krmí dítě, které se najednou při jídle začne dusit. Dítě má strachem vyvalené oči, nevydává žádné zvuky, pomalu začíná modrat…. o nebo : dítě se houpe na židli, která se zvrátí a dítě spadne dozadu na hlavu, je v bezvědomí… Popsat reakci na situaci, kterou nelze simulovat : o například : chůva je na procházce s dítětem. Proti nim vyběhne velký pes, který na dítě zaútočí a kousne ho do ruky a uteče…

7 Péče o běžně nemocné dítě v domácím ošetřování a) Rozpoznat a vyhodnotit závažnost zdravotního stavu dítěte při začínající nemoci, vysvětlit na konkrétních příkladech Ústní ověření b) Zvolit a vysvětlit správné postupy při začínajícím i probíhajícím běžném onemocnění dítěte, vysvětlit na konkrétních příkladech Ústní ověření c) Popsat způsoby řešení situace výskytu infekčního onemocnění u dítěte/dětí v zařízení či domácnosti dítěte Ústní ověření

8 Péče o běžně nemocné dítě v domácím ošetřování Doporučení : Připravit otázky na konkrétní příklady z praxe: o například : dítě má zvýšenou teplotu, stěžuje si na bolest v podbřišku. Při močení pociťuje pálení a svědění. Jeho moč je kalná a zapáchá. Jak situaci vyhodnotíte? o nebo : kašel je sám o sobě příznakem nemoci, jeho příčiny mohou být různé. Vysvětlete, jak byste v případě, když má dítě kašel, postupoval/a?

9 Vedení dítěte k hygienickým návykům a) Prokázat znalost základních hygienických návyků vzhledem k věku dítěte, zvolit vhodnou motivaci k jejich nácviku Ústní ověření b) Popsat způsoby vedení dítěte/dětí k hygienickým návykům v zařízení či domácnosti dítěte, vysvětlit na příkladech Ústní ověření c) Popsat náplň denního režimu dítěte/dětí v souvislosti s dodržováním denní hygieny v zařízení nebo v domácnosti dítěte s ohledem na věk, vysvětlit na příkladech Ústní ověření

10 Vedení dítěte k hygienickým návykům Doporučení : Připravit otázky na konkrétní příklady z praxe: o v domácnosti dítěte o v dětské skupině nebo ve školce Například : Pečujete o tříleté dítě, jaké hygienické návyky by vzhledem ke svému věku mělo umět. Popište, jak budete dítě vhodně motivovat k nácviku … Nebo..Popište, jak budete učit dítě nácviku na nočník ?

11 Uplatňování zásad správného životního stylu podle věku dítěte a) Uvést a zdůvodnit zásady správného životního stylu dítěte dané věkové kategorie i s příklady z oblasti výživy, pohybových aktivit, duševního zdraví a odpočinku Písemné ověření b) Sestavit jídelníček pro dítě dané věkové kategorie na tři dnyPísemné ověření c) Uvést a charakterizovat organizační způsoby zajištění stravování dětí v zařízení či domácnosti dítěte, včetně dodržování pitného režimu Písemné ověření

12 Uplatňování zásad správného životního stylu podle věku dítěte Doporučení : o otázky v písemném testu by měly být zcela srozumitelné o pokud je to možné, tak volné otázky zařazovat v kritériu c) o znalost jídelníčku zkoušet doplňováním jednoho jídla do celodenního jídelníčku dítěte s uvedením věku

13 Uplatňování metod a forem pedagogické práce s ohledem na věk dítěte (dětí) a) Připravit ukázku hry tvořivé nebo pohybové nebo didaktické, vysvětlit její principy a cíle Praktické předvedení se slovním vysvětlením b) Vysvětlit cíle rozumové, tělesné, ekologické a estetické výchovy a uvést příklady s ohledem na věk dítěte Písemné ověření c) Vysvětlit principy výběru vhodné hračky podle věku dítěte, uvést příklady (např. estetičnost, hygieničnost, aktivní manipulace, prostor pro tvořivost, hračka, která s dítětem roste) Ústní ověření d) Předvést aktivitu výchovně-vzdělávací práce s ohledem na věk dítěte (např. vyprávět úryvek pohádky, přednes říkanky s pohybem, pohybová aktivita, výtvarná, hudební aktivita) Praktické předvedení e) Vysvětlit stanovování výchovných hranic dítěte a principy využití motivace Písemné ověření f) Charakterizovat výchovné a vzdělávací metody při práci s dítětem (komunikace, sebeobsluha, tělesný rozvoj, rozumové schopnosti, socializace) Ústní ověření g) Uvést 5 příkladů tvořivých nebo pohybových nebo didaktických her pro děti v interiéru a 5 příkladů v exteriéru, vysvětlit jejich principy a cíle Ústní ověření h) Uvést specifika výchovy v dětském kolektivu v zařízení či domácnosti dítěte včetně příkladu společné aktivity dětí, uvést praktické příklady a uvést specifika věkově heterogenní a homogenní skupiny Ústní ověření

14 Uplatňování metod a forem pedagogické práce s ohledem na věk dítěte/dětí Doporučení : o chůva by měla prakticky předvést, jak pracuje se skupinou dětí s ohledem na věk dětí a na počet dětí o v praktické ukázce by měla předvést motivační, didaktickou, pohybovou a tvořivou část hry. Vysvětlit použité principy (názornost, přiměřenost, aktivnost …) o k předvedení výchovně-vzdělávací části si může donést pomůcky, které bude ke hře potřebovat, i výsledek tvořivé části o měla by znát cíle hry i provést hodnocení o měla by znát alespoň jedno říkadlo s pohybem

15 Uplatňování metod a forem pedagogické práce o chůva by měla mít tzv.“zásobník her“ a měla by vyjmenovat a také prakticky vysvětlit další hry – pohybové, tvořivé a didaktické pro různé věkové skupiny o měla by znát hry jak pro kolektiv dětí, tak i pro jedno dítě v domácnosti a to v různých věkových kategoriích o v písemném testu je vhodné zařadit otázky volné, kdy chůva vlastními slovy vysvětlí cíle vybrané výchovy (rozumové, tělesné, ekologické a estetické) s ohledem na věk dítěte

16 Řešení nepříznivých výchovných situací z pedagogicko-psychologického hlediska a) Charakterizovat odchylky v chování dítěte, znát způsoby zvládnutí agresivity dítěte, popsat základní přístupy při práci s hyperaktivním dítětem Ústní ověření b) Zvolit správný výchovný prostředek v nepříznivých výchovných situacích (např. princip práce se vzdorovitým, hyperaktivním, agresivním, neposlušným dítětem) Ústní ověření c) Popsat asertivní postupy při předcházení a eliminování nestandardních reakcí dítěte (např. záporné emoce – negace, vztek, snaha vyhnout se nepříjemnosti, dětská agresivita) Ústní ověření d) Popsat strategii vytváření příznivých podmínek a působení na skupinu dětí v domácnosti nebo v dětském zařízení (specifika homogenní nebo heterogenní skupiny, sourozenecké vztahy, vzájemné interakce dětí mezi sebou, odloučení dítěte od matky a vhodná adaptace atd.) Ústní ověření

17 Řešení nepříznivých výchovných situací z pedagogicko-psychologického hlediska Doporučení : o ověřit znalost chování dítěte v určité vývojové etapě a pak teprve zkoušet znalost odchylek o připravit otázky pro spojení teorie s praxí např. Chůva je s dvouletým dítětem na pískovišti. Dítě začne násilím vytrhávat ostatním hračky z ruky a pokud je nechtějí vydat, tak se vzteká ? Co uděláte ? o další příklad : chůva pracuje s dětmi v dětské heterogenní skupině. Dvouletý chlapeček se již druhý týden po nástupu odmítá zúčastnit společných her se staršími dětmi a sedí v koutě se svou hračkou. Popište způsob řešení.

18 Uplatňování znalostí o vývojových etapách a socializaci dítěte v praxi a) Charakterizovat jednotlivá stadia dětského vývoje v souvislosti s výkonem práce chůvy Písemné ověření b) Popsat vliv chůvy v jednotlivých věkových etapách dítěte na jeho socializaci Písemné ověření

19 Uplatňování znalostí o vývojových etapách a socializaci dítěte v praxi Doporučení : o otázky v písemném testu formulovat zcela konkrétně a jednoznačně o otázky by měly směřovat k ověření základních znalostí, které jsou pro chůvu důležité tj. chůva musí vědět, co je separační úzkost, čemu se říká „období vzdoru“, v jakém věku sejde ze schodů, slovní zásobu v určitém věkovém období, kdy dokáže nakreslit „hlavonožce“ atd.

20 Dodržování etických principů při práci chůvy a vedení dítěte k morálním hodnotám a) Vysvětlit zásady správného chování chůvy při výkonu její práceÚstní ověření b) Charakterizovat základní principy hygieny a osobního vystupování se zaměřením na diskrétnost a loajalitu při práci chůvy Ústní ověření c) Charakterizovat základní etické principy práce chůvy při dlouhodobé péči o svěřené děti po dobu nepřítomnosti rodičů (dovolená, zdravotní problémy) Ústní ověření d) Prokázat orientaci v základech etické výchovy při práci s dítětem nebo kolektivem dětí v zařízení či domácnosti dítěte Písemné ověření

21 Dodržování etických principů práce chůvy a vedení dítěte k morálním hodnotám Doporučení : o odpovědi na otázky by měly ověřit, zda si je chůva vědoma své zodpovědnosti a zásadního vlivu na dítě a to jak v rodině, tak v dětské skupině nebo školce o chůva by měla znát základní etická pravidla při práci chůvy (diskrétnost, nehodnotit rodinu, dodržovat dohodnutá pravidla) o důraz na etickou stránku věci, tj. nikdy nesmí dítě úmyslně připoutávat k sobě

22 Orientace v pracovně-právních vztazích uplatnitelných v profesním životě chůvy a) Prokázat orientaci v občansko-právním vztahu chůva – zaměstnavatel/klient Písemné ověření b) Prokázat znalost legislativy v oblasti služeb péče o děti a souvisejících předpisů Písemné ověření c) Prokázat obecnou orientaci v oblasti pracovněprávních vztahůPísemné ověření d) Prokázat obecnou orientaci v daňové evidenci potřebné k výkonu profese Písemné ověření e) Prokázat znalost základních pravidel a podmínek při uzavírání písemné smlouvy s rodiči dětí při poskytování péče o dítě v zařízení či domácnosti dítěte Písemné ověření

23 Orientace v pracovněprávních vztazích uplatnitelných v profesním životě chůvy Doporučení : Otázky by měly ověřit obecnou znalost chůvy v oblasti práva, tj. o obecně zákoník práce, pokud je zaměstnaná v dětské skupině na HPP, DPP nebo DPČ – práva a povinnosti o pokud pracuje na živnostenský list – jakým způsobem živnost získá, druhy živností, sociální, zdravotní pojištění, daně o pracovně-právní vztah mezi chůvou a klientem v rodině, smlouva, pojištění odpovědnosti za škodu o zákon č. 247/2014 Sb. o poskytování služby péče o dítě v dětské skupině

24 Provozní a hygienická pravidla při práci s dětmi v zařízení či domácnosti dítěte a) Popsat organizační zásady při vedení dětského kolektivu v zařízení či domácnosti dítěte (např. systém evidence dětí obsahující všechny informace nezbytné k zajištění péče o děti, administrativa, archivace dokladů o hlídaných dětech) Písemné ověření b) Prokázat znalost požadavků na prostory při péči o děti, znalost základních hygienických pravidel, základní povědomí o podmínkách v oblasti stavební a požární a uvést základní subjekty, které řeší tuto problematiku Písemné ověření

25 Provozní a hygienická pravidla při práci s dětmi v zařízení či domácnosti dítěte Doporučení : o otázky by měly být jednoznačné (spíše uzavřené) o měly by prokázat znalost vyhlášky 410/2005 Sb. o hygienických požadavcích na prostory a provoz dětské skupiny pro více než 12 dětí a vyhlášky 281/2014 Sb. o hygienických požadavcích na provoz dětské skupiny do 12 dětí o měly by prokázat znalost provozních a organizačních pravidel, docházka dětí, archivace dokladů, způsoby stravování atd.


Stáhnout ppt "Kritéria a způsoby hodnocení profesní kvalifikace Chůva pro děti do zahájení povinné školní docházky ( M) _."

Podobné prezentace


Reklamy Google