Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilRomana Ševčíková
2
Proces rozhodování kupujícího
3
Fáze procesu rozhodování 1. poznání problému 2. hledání informací 3. zhodnocení alternativ 4. rozhodnutí o nákupu 5. vyhodnocení nákupu 1. poznání problému 2. hledání informací 3. zhodnocení alternativ 4. rozhodnutí o nákupu 5. vyhodnocení nákupu
4
1. poznání problému spotřebitel si nejdříve musí uvědomit svou potřebu Potřeba je pocit nedostatku, spojený se snahou jej odstranit. Potřeba je pocit nedostatku, spojený se snahou jej odstranit. Členění potřeb: Členění potřeb: hmotné x nehmotné zbytné x nezbytné individuální x společenské současné x budoucí hmotné x nehmotné zbytné x nezbytné individuální x společenské současné x budoucí lidské potřeby jsou velmi individuální, vyvíjejí se s věkem, ovlivňují je zkušenosti, vzdělání, zaměstnání s věkem, ovlivňují je zkušenosti, vzdělání, zaměstnání hierarchii potřeb znázorňuje tzv. Maslowova pyramida
5
Maslowova pyramida potřeb
6
2. hledání informací při většině nákupů zákazník k rozhodnutí potřebuje určitý počet informací nedostatek informací zvyšuje pocit rizika a může kupujícího odradit přebytek informací může zmást a prodlužuje nákupní rozhodnutí informace musí být poskytovány vhodnou formou, seriózní, pravdivé,… kupující získává informace ze 2 hlavních zdrojů: - osobní zdroje – vlastní zkušenost, přátelé - sdělovací prostředky, reklama, publicita
7
3. zhodnocení alternativ když má zákazník dojem, že získal dostatek informací, musí je porovnávat a vybírá nejvhodnější řešení vybírá podle kvality, ceny, značky, technických parametrů někteří zákazníci se rozhodují racionálně, zvažují všechny alternativy, jiní zvažují všechny alternativy, jiní impulzivně (bez rozmyslu) impulzivně (bez rozmyslu)
8
4. rozhodnutí o nákupu když zákazník vyhodnotí informace a vybere si konkrétní výrobek, musí také určit, kdy nákup uskutečnit prodejci by se měli snažit získávat zákazníky pro co nejrychlejší nákup, protože spotřebitel může své rozhodnutí změnit své rozhodnutí změnit
9
5. vyhodnocení nákupu po prodeji výrobku by neměl prodejce ztratit zájem o zákazníka jelikož je jednodušší udržet si stávajícího zákazníka než získávat nového spokojený zákazník je potencionální zákazník do budoucna, může získat k nákupu okolí výzkumy ukazují, že spokojený zákazník informuje ve svém okruhu asi 4 osoby, nespokojený asi 11 osob
10
Zdroje: Zdroje: http://cs.wikipedia.org/wiki/Abraham_Masl ow Jaroslav Světlík, Marketing - cesta k trhu http://www.mf.cz/scripts/detail.php?id=102 263 http://automodul.idnes.cz/
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.