Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilŠtěpán Beneš
1
Kontrola podmíněnosti pravidla pro správnou zemědělskou praxi a dodržování zákonných norem pro příjemce plateb Jan Dvorský poradce náměstka ministra Ministerstvo zemědělství
2
VÝZNAM KONTROL PODMÍNĚNOSTI: Od 1.1. 2009 vstupujeme do nového období výplat přímých plateb. Přímé platby již nejsou dotací či příspěvkem k výnosům za produkci nebo výměru půdy. Odrážejí požadavky veřejnosti na hospodaření zemědělců v krajině, na odpovědný přístup ke kvalitě potravin, udržování životního prostředí a zajištění dobré pohody zvířat. Krácení přímých plateb na základě zjištěných porušení standardů a požadavků není sankcí, ale sníženou platbou za nedodržení kvality služby. Proto je zemědělec v systému „vzájemného plnění“ především partnerem MZe a formou závazku k dodržování pravidel kontroly podmíněnosti je také partnerem široké veřejnosti. Ministerstvo zemědělství
3
PRÁVNÍ RÁMEC KONTROL PODMÍNĚNOSTI: ×nařízení Rady (ES) č. 1782/2003 (hlava I kapitola 1, příloha III a IV) ×nařízení Komise (ES) č. 796/2004 (zaváděcí pravidla čl. 9, 41-48, 65-67) ×národní implementace ×nařízení - přímo aplikovatelné ×směrnice - transponovány do českých právních předpisů Ministerstvo zemědělství
4
PRVKY SYSTÉMU PODMÍNĚNOSTI : 1) Dobrý zemědělský a environmentální stav (GAEC) a udržování poměru stálých pastvin - Good agricultural and environmental condition - čl. 5 a příloha IV nařízení Rady (ES) č. 1782/2003 2) Zákonné požadavky na hospodaření (SMR) - Statutory management requirements - čl. 4 a příloha III nařízení Rady (ES) č. 1782/2003 Ministerstvo zemědělství
5
Zavedení systému kontroly podmíněnosti závěry Rady ke zprávě Komise o zjednodušení Cross Compliance z března 2007 prověrka funkčnosti SZP (Health Check) Komise návrh zavádění 2009, 2010, 2011 Vyjednáno 18.11. 2008 2009, 2011, 201 3 NČS požadavek 2009, 2011, 2013
6
od 1.1.2011 od 1.1.2009 2005 - 2008 2004 GAEC 1 GAEC 5 + poměr SP GAEC 5 + poměr SP GAEC ? + poměr SP SMR - A SMR – C až od 1.1. 2013 SMR - B POSTUPNÝ NÁBĚH KONTROL V ČR
7
S ystém kontroly podmíněnosti KONTROLNÍ ORGANIZACE ÚKZÚZ, ČPI,ČIŽP, SZIF, (SRS). KONTROLOVANÉ POŽADAVKY GAEC – 5 stávajících standardů ( ustavena pracovní skupina, návrh, zavedení nových od 1.1.2010 ). SMR p rovedena revize => 29 požadavků od 1.1.2009. (celkem návrh 80). Minimální požadavky pro AEO - 11 požadavků od 1.1.2009. Ministerstvo zemědělství
8
KDO BUDE KONTROLOVÁN: Všechny fyzické a právnické osoby, které žádají o přímé platby Žadatele o platby v rámci Programu rozvoje venkova (PRV II. osa), Jiné platby a dotace, pro jejichž poskytnutí je podmínkou plnění standardů dobrého zemědělského a environmentálního stavu půdy (SOT víno). Musí být zkontrolováno nejméně 1 % žadatelů o přímé platby a 1 % žadatelů o platby v rámci PRV. Kontroly jsou prováděny v témže kalendářním roce, ve kterém byly podány jednotné žádosti o platby. Ministerstvo zemědělství
9
Výběr podniků ke kontrole Minimální míra kontrol je 1% žadatelů Náhodný a rizikový výběr Výběr ke kontrole 1 % Ze souboru žadatelů Náhodný výběr 20 – 25 % Rizikový výběr 75 – 80 %
10
Proces kontroly – kontrola na místě 1. Výběr subjektů ke kontrole 2. Vytvoření plánu kontrol 3. Oznámení / neoznámení kontrol Podle kontrolovaných opatření v rámci způsobilosti 4. Kontrola na místě Zahájení kontroly Provedení kontroly Ukončení kontroly Vyhotovení kontrolního protokolu Řízení o námitkách – lze podat do 5 (7) dnů od seznámení s protokolem Předání kontrolního protokolu – žadatel musí být informován o všech porušeních do 3 měsíců od provedení kontroly.
11
Proces kontroly – kontrola na místě 5. Vyhotovení zprávy o kontrole Obecná část Popisná část Hodnotící část (rozsah, závažnost, trvalost, opakování) 6. Předání zprávy o kontrole SZIF Do 1měsíce od vyhotovení Elektronickou cestou do MZK na MZe Dostupná na portálu FARMÁŘ
12
Průběh kontroly podmíněnosti Průběh kontroly – se řídí zákonem č. 552/1992, o státní kontrole a nařízením Komise (ES) č. 796/2004. Oznámení o kontrole – max. 14 dnů, běžná praxe v cca 3 - 5 dnů, minimálně 48 hodin. Zahájení kontroly na místě – předložení písemného pověření ke kontrole
13
Průběh kontroly podmíněnosti Provedení kontroly – kontrolní list + protokol o kontrolním zjištění – popis zjištěných skutečností s uvedením nedostatků (předání stejnopisu protokolu kontrolované osobě). Možnost podání písemných a zdůvodněných námitek proti protokolu – do 5 (7)dnů. Řízení o námitkách – rozhodnutí do 15 dnů ředitel OSS.
14
Průběh kontroly podmíněnosti Zpráva o kontrole – vzniká po uzavření kontroly, obsahuje hodnocení případně zjištěných porušení z hlediska rozsahu, závažnosti, trvalosti, opakování a úmyslu - předání na SZIF do 1 měsíce po ukončení kontroly Zpráva o kontrole neobsahuje výsledné procento snížení podpor, hodnotí pouze míru porušení
15
Hlavní kritéria hodnocení nedodržení požadavků a standardů jsou: Rozsah – malý, střední, velký Závažnost – malá, střední, velká Trvalost – porušení trvalé / odstranitelné Opakování – stejné porušení ve třech po sobě následujících letech Úmysl – porušení úmyslné / nedbalostní
16
HODNOCENÍ NESHOD: Rozsah - hodnotí se především, zda se dosah porušení omezuje na samotné hospodářství nebo je širší. Závažnost - hodnotí se významnost důsledků daného porušení. Trvalost - hodnotí se délka doby porušení i možnost ukončit jeho působení přiměřenými prostředky. Opakování - představuje stejné porušení kontrolovaného standardů / požadavku, vícekrát než jednou v průběhu tří po sobě jdoucích let, pokud byl žadatel o předchozím porušení informován, a měl tedy i možnost přijmout a zajistit nápravná patření. Ministerstvo zemědělství
17
GAEC - Co bude kontrolováno ? Ministerstvo zemědělství 1)Nedochází k rušení krajinných prvků, kterými jsou meze, terasy, skupiny dřevin, stromořadí a travnaté údolnice. 2)Kukuřice, brambory, řepa, bob setý, sója nebo slunečnice nejsou pěstovány na půdních blocích, popřípadě jejich dílech s průměrnou sklonitostí převyšující 12 stupňů. 3)Zapravování kejdy nebo močůvky do půdy nejdéle do 24 hodin po jejich aplikaci, s výjimkou řádkového přihnojování porostů hadicovými aplikátory, na půdních blocích, popřípadě jejich dílech s evidovaným druhem zemědělské kultury orná půda a s průměrnou sklonitostí převyšující 3 stupně, pokud tuto aplikaci nevylučuje zvláštní právní předpis 4)Nedošlo ke změně zemědělské kultury travní porost na zemědělskou kulturu orná půda. 5)Nedošlo k pálení bylinných zbytků na půdních blocích, popřípadě jejich dílech.
18
GAEC – kontrola na místě SZIF Rizikový výběr podniků – na základě rizikových kriterií: Žadatel má evidovaný pozemek s kulturou T Žadatel má evidovaný pozemek se svažitostí nad 12 o Žadatel má evidovaný pozemek s kulturou R a svažitostí nad 3 o Žadatel má v žádosti o PP počet PB 20 a více U žadatele bylo zjištěno porušení GAEC v předchozích letech U žadatele bylo zjištěno rozorání T za účelem zúrodnění Žadatel ještě nebyl kontrolován.
19
Zákonné požadavky (SMR) od 1.1.2009 Ministerstvo zemědělství Poř. čísloNázev oblasti řízeníNázev podoblasti 1Životní prostředíSměrnice Rady 79/409/EHS ze dne 2. dubna 1979 o ochraně volně žijících ptáků. 2Životní prostředí Směrnice Rady 80/68/EHS ze dne 17. prosince 1979 o ochraně podzemních vod před znečišťováním některými nebezpečnými látkami. 3Životní prostředí Směrnice Rady 86/278/EHS ze dne 12. června 1986 o ochraně životního prostředí a zejména půdy při používání kalů z čistíren odpadních vod v zemědělství. 4Životní prostředí Směrnice Rady 91/676/EHS ze dne 12. prosince 1991 o ochraně vod před znečištěním dusičnany ze zemědělských zdrojů. 5Životní prostředí Směrnice Rady 92/43/EHS ze dne 21. května 1992 o ochraně přírodních stanovišť, volně žijících živočichů a planě rostoucích rostlin. 6 Veřejné zdraví, zdraví zvířat a zdraví rostlin Směrnice Rady Rady 2008/71/ES ze dne 15. července 2008 o identifikaci a evidování prasat 7 Veřejné zdraví, zdraví zvířat a zdraví rostlin Nařízení Evropského parlamentu a Rady 1760/2000 ze dne 17. července 2000, o systému identifikace a evidence skotu, označování hovězího masa a výrobků z hovězího masa a o zrušení Nařízení Rady (ES) č. 820/97. Nařízení komise (ES)č.911/2004 ze dne 29. dubna 2004, kterým se provádí nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 1760/2000, pokud jde o ušní značky, zvířecí pasy a evidence zemědělských podniků. 8Veřejné zdraví, zdraví zvířat a zdraví rostlin Nařízení Rady (ES) č. 21/2004 ze dne 17. prosince 2003 o stanovení systému identifikace a evidence ovcí a koz a o změně nařízení (ES) č. 1782/2003 a směrnic 92/102/EHS a 64/432/EHS
20
Zákonné požadavky od 1.1.2009 MINIMÁLNÍ ROZSAH KONTROL Budou kontrolována pouze pravidla, která ES k 1.1.2009 vyžaduje, tj. prvních 8 nařízení a GAEC. CO SE BUDE KONTROLOVAT OD 1.1.2009 1) Ochrana volně žijících ptáků 2) Ochrana podzemních vod před znečištěním nebezpečnými látkami. 3) Používání čistírenských kalů v zemědělství 4) Nitrátová směrnice 5) Ochrana přírodních stanovišť 6) – 8) Označování a identifikace hospodářských zvířat × Minimální požadavky pro používání přípravků na ochranu rostlin. × Minimální požadavky pro používání hnojiv. Ministerstvo zemědělství
21
Kontroly podmíněnosti - ÚKZÚZ - 2009 SMR 3 Kalová směrnice - 86/278/EHS Zákon č. 185/2001 Sb., o odpadech, Vyhl. č. 382/2001 Sb., Zákon č. 156/1998 Sb., o hnojivech SMR 4 Nitrátová směrnice - 91/676/EHS Zákon č. 254/2001 Sb., o vodách, Nařízení vlády č. 103/2003 Sb., Zákon č. 156/1998 Sb., o hnojivech Agroenvironmentální opatření (AEO) Nařízení vlády č. 79/2007 Sb., Nařízení vlády č. 75/2007 Sb.
22
Kriteria pro rizikový výběr subjektů ke kontrole - Nitrátová směrnice - ÚKZÚZ Subjekty hospodařící ve zranitelných půdních oblastech Vzdálenost půdních bloků od vodních toků Svažitost půdních bloků Znečištění vod dusičnany Existence chovu hospodářských zvířat Hustota živočišné výroby Ochranná pásma vodních zdrojů Ekologické / konvenční zemědělství Výsledky předchozích kontrol
23
Kriteria pro rizikový výběr subjektů ke kontrole - kalová směrnice - ÚKZÚZ Vzdálenost podniku od ČOV Hodnoty pH půdy Zatížení půdy těžkými kovy Chráněné území Hospodaření v intenzivně plodících ovocných výsadbách Výsledky předchozích kontrol
24
Počty kontrolovaných subjektů v rámci C-C pro rok 2009 - ÚKZÚZ Kontrola používání upravených kalů z ČOV – 236 subjektů Kontrola dodržování nitrátové směrnice – 128 subjektů Kontrola agroenvironmentrálních opatření - 105 subjektů
25
Výsledek rizikové analýzy 2009 - ÚKZÚZ Celkový počet žadatelů – 23 594 Počet plánovaných kontrol – 469 (NS – 128 + KS – 236 + AEO - 105) Kontrola 296 subjektů = 1,25% žadatelů
26
Minimální požadavky AEO – ÚKZÚZ, SRS Vztah (C-C) a plateb v rámci osy II. Programu rozvoje venkova ČR na období 2007 – 2013 (PRV): V souladu s článkem 19 nařízení Komise (ES) č. 1975/2006 se pod C-C zahrnují minimální požadavky na používání hnojiv a přípravků na ochranu rostlin (dále jen „minimální požadavky). Minimální požadavky musí být zavedeny a kontrolovány pouze v AEO v souladu s přílohou II. nařízení Komise (ES) č. 1974/2006. V případě neplnění minimální požadavků u příjemců plateb AEO se snižují nebo ruší platby ve všech výše uvedených opatřeních osy II, a to v souladu s postupem Vyhodnocení kontrol požadavků podle předpisů v oblasti řízení zavedeným v rámci SAPS. Ministerstvo zemědělství
27
Minimální požadavky pro agroekologická opatření Požadavky na používání hnojiv – ÚKZÚZ 1. Byl dodržen zákaz použití dusíkatých hnojivých látek v období zákazu hnojení? 2. Byl dodržen zákaz pěstování širokořádkových plodin (kukuřice, slunečnice, sója, bob, brambory apod.) na pozemcích se sklonem nad 7°, které sousedí s útvary povrchových vod nebo se od nich nachází ve vzdálenosti menší než 25 m? 3. Jsou v blízkosti povrchových vod udržovány ochranné nehnojené pásy v šířce 3m od břehové čáry ? 4. Je při hnojení zajištěno rovnoměrné pokrytí pozemku? 5. Byl dodržen zákaz hnojení na půdu přesycenou vodou, pokrytou vrstvou sněhu vyšší než 5 cm nebo promrzlou do hloubky větší než 8 cm? 6. Byl dodržen zákaz použití dusíkatých hnojivých látek na orné půdě se svažitostí nad 12°, s výjimkou tuhých statkových hnojiv a tuhých organických hnojiv zapravených do půdy do 24 hodin po jejich použití?
28
Minimální požadavky pro agroekologická opatření Požadavky na používání přípravků na ochranu rostlin – SRS. 7. Bylo při aplikaci přípravku na ochranu rostlin postupováno v souladu s pokyny k ochraně vod a bylo dodrženo omezení pro použití přípravku na ochranu rostlin v pásmu ochrany zdrojů podzemních vod nebo vodárenských nádrží? 8. Má podnikatel používající přípravky na ochranu rostlin zacházení s nimi zabezpečeno odborně způsobilou osobou nebo absolventem odborného kurzu podle § 86 odst. 4 ? 9. Plní odborně způsobilá osoba nebo absolvent odborného kurzu povinnosti podle § 86 odst. 3? 10. Je mechanizační prostředek, jímž je přípravek na ochranu rostlin aplikován opatřen dokladem o funkční způsobilosti (doklad o kontrolním testování)? 11. Jsou skladované přípravky uskladněny v originálních obalech, podle jejich druhů nebo odděleně od jiných výrobků nebo přípravků určených k likvidaci jako odpad nebo mimo dosah látek, které by mohly ovlivnit vlastnosti skladovaných přípravků?
29
Minimální požadavky pro agroekologická opatření Kontrola minimálních požadavků na používání přípravků na OR bude zahájena v dubnu 2009; Plán kontrol byl zpracován rizikovou analýzou, bylo vybráno 47 podniků 35 rizikovou analýzou, 12 náhodným výběrem.
30
SMR 1 Ochrana volně žijících ptáků - ČIŽP Implementace Směrnice Rady o ochraně volně žijících ptáků 79/409/EHS. Zákon č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny, nařízení vlády pro jednotlivé ptačí oblasti. Kontrola se týká všech žadatelů na celém území ČR.
31
Kontrolované požadavky 1 Nedošlo k poškození nebo zničení významného krajinného prvku vodní tok a niva ? (§ 4 odst.2 z.č. 114/1992 Sb.) 2 Nedošlo k zásahu do krajinných prvků (remízky, meze, křovinné pásy a jiná rozptýlená zeleň) v rozporu se zákonem ? (§ 8 a 5a odst.1 z.č. 114/92 o ochraně přírody a krajiny) 3 Nedošlo k úmyslnému usmrcení ptáka nebo úmyslnému zničení jeho užívaného hnízda ? ** (§ 5a odst.1 z.č. 114/92 o ochraně přírody a krajiny)
32
1.Nedošlo k poškození nebo zničení významného krajinného prvku vodní tok a niva ? Předmět kontroly: zemědělci se zdrží smykování a válení, nezasahují do stávajícího vodního režimu těchto pozemků tzn. nedojde k vysušování nebo odvodňování, výstavbě meliorací atd., nezmění kulturu TTP na ornou půdu, koryta vodních toků nebudou zasypávána, poškozována pastvou.
33
2. Nedošlo k zásahu do krajinných prvků (remízky, meze, křovinné pásy, rozptýlená zeleň) v rozporu se zákonem. Předmět kontroly: Činnost je prováděna s příslušnými povoleními OOP Úpravy jsou prováděny mimo období od 1.3. do 15.8 (vegetační dobu a dobu hnízdění).
34
3. Nedošlo k úmyslnému usmrcení ptáka nebo úmyslnému zničení jeho užívaného hnízda Předmět kontroly: Pokud bude OOP (AOPK,CHKO,NP) vymezeno hnízdo do termínu stanoveného pro jednotlivé druhy, vyznačená plocha bude vynechána po dobu hnízdění z obhospodařování. Bude se jednat zejména o následující druhy: moták lužní - vymezení do 31. 7. v zemědělských plodinách, čejka chocholatá - vymezení do 30. 4. na orné půdě, kulík říční - vymezení do 30. 4. na orné půdě).
35
Co bude ČIŽP kontrolovat ? Usmrcování ptáků a ničení hnízdišť se bude kontrolovat zejména v případě druhů, pro které jsou v rámci směrnice o ptácích vymezována hnízdiště: bahňák, kulík říční, čejka chocholatá, břehouš černoocasý, vodouš rudonohý, koliha velká, bekasina otavní.. V těchto případech jsou hospodařící subjekty vyrozuměny o výskytu těchto druhů a lze prokázat vědomé a tedy úmyslné usmrcení ptáka či zničení hnízdiště v průběhu prováděných činností. U ostatních druhů ptáků posuzovat pouze cílené škodlivé zásahy namířené cíleně proti jejich přirozenému vývoji. Užívaným hnízdem se rozumí pravidelně obsazované hnízdo nebo hnízdiště druhů, které využívají a obsazují svá hnízda po dobu více let.
36
SMR 2 Ochrana podzemních vod před znečišťováním některými nebezpečnými látkami. 1 Nedošlo při zacházení s nebezpečnými látkami k jejich vniknutí do povrchových či podzemních vod nebo k ohrožení jejich prostředí? (§ 39 odst. 1, 5 a 9, zákona č. 254/2001 Sb.) 2 Jsou sklady nebezpečných látek vhodné z hlediska ochrany vod? (§ 39 odst. 4, písm. a, b, zákona č. 254/2001 Sb.) 3 Jsou nejméně jednou za pět let, pokud není technickou normou nebo výrobcem stanovena lhůta kratší, prováděny zkoušky těsnosti potrubí a nádrží určených pro skladování ropných látek? (§ 39 odst. 4, písm. c, zákona č. 254/2001 Sb.) 4 Je vybudován a provozován odpovídající kontrolní systém pro zjišťování úniku skladovaných ropných látek? (§ 39 odst. 4, písm. d, zákona č. 254/2001 Sb.)
37
Požadavky na ochranu podzemních vod před znečištěním nebezpečnými látkami se týkají všech zemědělských podniků, které s těmito látkami zacházejí. minerální oleje a ropné látky (nafta, benzin apod.), přípravky na ochranu rostlin, minerální dusíkatá a fosforečná hnojiva (jednosložková, vícesložková), organická, příp. organominerální hnojiva a jejich výluhy (digestát z bioplynových stanic, komposty a jejich výluhy apod.), statková hnojiva (hnůj, kejda, močůvka, hnojůvka, silážní šťávy apod.).
38
SMR 5 Ochrana přírodních stanovišť, volně žijících živočichů a planě rostoucích rostlin - ČIŽP Implementace Směrnice Rady 95/43/EHS o ochraně přírodních stanovišť, volně žijících živočichů a planě rostoucích rostlin. Zákon č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny. Nedochází k poškození předmětu ochrany evropsky významné lokality ? (§ 45b z.č. 114/92 o ochraně přírody a krajiny) Předmět kontroly: Změna vodního režimu Rozorání - změna TTP na ornou půdu Herbicidy jsou používány pouze bodově k likvidace plevelů
39
SMR 6 – 8 Označování a identifikace hospodářských zvířat (prasata,skot,ovce a kozy) - ČPI Zákon č. 154/2000 Sb. o šlechtění, plemenitbě, označování a evidenci hospodářských zvířat, ve znění pozdějších předpisů, vyhláška č. 136/2004Sb., kterou se stanoví podrobnosti označování zvířat a jejich evidence a evidence hospodářství a osob stanovených plemenářským zákonem ve znění vyhlášky č. 199/2007 Sb. Předmět kontroly: Registrace hospodářství Označování zvířat Evidování zvířat Povinné doklady
40
Výběr hospodářství ke kontrole Podle národních předpisů 10% tuři 3% ovce, kozy 1% prasata Kontrola podmíněnosti 1% žadatelů 236 podniků.
41
Kriteria pro rizikovou analýzu Správné předávání úplných a správných údajů do ÚE Veterinární a zoohygienické podmínky, nákazová situace Výše ročních finančních podpor Výsledky kontrol v uplynulém období Významné změny v hospodářství Další kriteria stanovená MZe
42
Vyhodnocení zpráv o kontrole Životní prostředí SMR 1 - 5 Veřejné zdraví, zdraví zvířat a zdraví rostlin SMR 6 - 8 GAECAEO Použití hnojiv Přípravky na ochranu rostlin Oblasti podmíněnosti Hodnocení za každou SMR podle: rozsahu, závažnosti, trvalosti Celková míra porušení: Ztráta bodů z maximálního možného porušení: Celkové bodové hodnocení: zanedbatelné porušenído 10 % včetně 0 bodů malé porušení vyšší než 10 % do 40 % včetně 1 bod střední porušení vyšší než 40 % do 80 % včetně 3 body velké porušenínad 80 % 5 bodů
43
Vyhodnocení zpráv o kontrole Životní prostředí SMR 1 - 5 Veřejné zdraví, zdraví zvířat a zdraví rostlin SMR 6 - 8 GAECAEO Použití hnojiv Přípravky na ochranu rostlin Oblasti podmíněnosti Hodnocení za každou SMR podle: rozsahu, závažnosti, trvalosti SMR 1 SMR 2 SMR 3 SMR 4 SMR 5 SMR 6 SMR 7 SMR 8 GAEChnojiva přípravky
44
Vyhodnocení zpráv o kontrole Životní prostředí SMR 1 - 5 Veřejné zdraví, zdraví zvířat a zdraví rostlin SMR 6 - 8 GAECAEO Použití hnojiv Přípravky na ochranu rostlin Oblasti podmíněnosti Hodnocení za každou SMR podle: rozsahu, závažnosti, trvalosti SMR 1malé SMR 2 SMR 3 střední SMR 4 SMR 5 SMR 6 SMR 7 střední SMR 8 GAEChnojiva přípravky Hodnocení za oblast Nejvyšší porušení Střední = 3 body (procenta) Celkové hodnocení 3 + 3 = 6 Max 5% 5%
45
Vyhodnocení zpráv o kontrole Životní prostředí SMR 1 - 5 Veřejné zdraví, zdraví zvířat a zdraví rostlin SMR 6 - 8 GAECAEO Použití hnojiv Přípravky na ochranu rostlin Oblasti podmíněnosti Hodnocení za každou SMR podle: rozsahu, závažnosti, trvalosti SMR 1 malé opak SMR 2 SMR 3 střední SMR 4 SMR 5 SMR 6 SMR 7 střední SMR 8 GAEChnojiva přípravky Hodnocení za oblast Nejvyšší porušení, výsledek za oblast vynásobit 3 3 x 3 = 9 body (procenta) Střední = 3 body (procenta) Celkové hodnocení 9 + 3 = 12 Max 15% 12%
46
Vyhodnocení zpráv o kontrole Životní prostředí SMR 1 - 5 Veřejné zdraví, zdraví zvířat a zdraví rostlin SMR 6 - 8 GAECAEO Použití hnojiv Přípravky na ochranu rostlin Oblasti podmíněnosti Hodnocení za každou SMR podle: rozsahu, závažnosti, trvalosti SMR 1 malé opak SMR 2 SMR 3 střední SMR 4 SMR 5 SMR 6 SMR 7 střední SMR 8 GAEChnojiva přípravky velké Hodnocení za oblast Nejvyšší porušení, výsledek za oblast vynásobit 3 3 x 3 = 9 body (procenta) Střední = 3 body (procenta) Celkové hodnocení 9 + 3 = 12 Max 15% 17% Velké= 5 bodů
47
Kdy se snížení plateb neprovede ? Pokud nejsou zjištěny žádné neshody. Pokud jsou neshody u jednotlivých kontrolovaných požadavků zanedbatelné, tzn.nedosahují 10% možných penalizačních bodů. Pokud je vypočtené snížení za nedodržení podmínek 100 EUR a méně (2.500,- Kč). Ministerstvo zemědělství
48
Jak jsme přísní? Ministerstvo zemědělství Anzahl der berechneten Bewirtschafter mit Direktzahlungen 7.090 Anzahl der sanktionierten Bewirtschafter 1.702 Prozent sanktionierter Bewirtschafter 24% Stand November 2007
49
Jak jsme přísní? Ministerstvo zemědělství Gesa mt 1%3%5%2 bzw.4% Wieder- holung Vorsatz, Verweigerung Sankt.Bewi rtschafter 1.70294646823252355 Prozent10055,627,51,351,4613,80,29
50
Úkoly pro rok 2009 OPERATIVA Příručka pro zemědělce leden/únor Počátek kontrol CC únor/březen Dovýběr subjektů, květen 2009 REAKCE NA HEALTH CHECK Revize SMR 9 - 15 - 18 SOT Víno => CC Revize GAEC DOPRACOVÁNÍ SYSTÉMU v roce 2009 Krajinné prvky Příprava na 2011 Centrální riziková analýza Ministerstvo zemědělství
51
Závěry Co nového přinese kontrola podmíněnosti ? Výběr kontrolovaných osob na základě rizikové analýzy Nedojde k nárůstu počtu kontrol ve srovnání s rokem 2008 Kontrolní požadavky jsou kontrolovány v ČR od počátku platnosti směrnic – implementace do národní legislativy = nic nového nebude kontrolováno Hodnocení zjištěných porušení – nově zavedeno ! Nově má výsledek kontroly vliv na přiznání výše podpor mimo běžných postupů podle správního řádu.
52
Děkuji za Vaši pozornost Ing.Jan Dvorský Mobil: 602 360 864 E-mail: jan.dvorsky@foa.cz Ministerstvo zemědělství
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.