Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilPavel Pospíšil
1
Chemický experiment
2
Školní a vědecký experiment Školní experiment: Dříve řešený problém Známý výsledek pro experimentátora Vyvození výsledku na základě jednoho či dvou pokusů
3
Charakteristika školního chemického experimentu Činnost: plánovitá, cílevědomá duševní a fyzická prováděná učitelem a žáky Obsahem je studium přírodních jevů za známých podmínek Vychází z pokusu vědeckého
4
Charakteristika Vyučovací prostředek Vyučovací metoda rozvíjející všechny složky poznání: vědomosti dovednosti návyky Na jejich tvorbě se podílejí činnosti: motorické senzorické intelektuální
5
Funkce Informativní (zdroj informace, které zprostředkovává) Formativní ( formování vlastností) Metodologická (např. osvojení používaných metod ve výzkumu při správném řízení a kontrole)
6
Klasifikace Podle vnějších forem výuky (školní, domácí) Podle vnitřních forem výuky (demonstrační, pokusy žáků) Podle fází výuky ( při motivaci, při osvojování, při upevňování a kontrole) Podle gnoseologických charakteristik (zjišťující, dokládající, motivační) Podle exaktnosti práce a hodnocení výsledků (kvalitativní, kvantitativní)
7
Demonstrační pokus Příprava před vyučováním Činnost při výuce Pravidla při provádění pokusů Chyby při provádění pokusů
8
Pravidla při realizaci chemického školního experimentu Vědecká a odborná správnost Přiměřenost Estetičnost Dobrou viditelnost Časovou úspornost Bezpečnost a hygienu práce
9
Činnost učitele při demonstračním pokusu Výběr pokusu Příprava na pokus před výukou Činnost ve výuce
10
Pravidla při provedení pokusu Správně metodicky zařadit pokus. Objasnit a zopakovat pojmy, se kterými žáci při pokusu pracují. Seznámit žáky s aparaturou a chemikáliemi. Bezprostředně před započetím pokusu vyložit na stůl všechny potřebné pomůcky. Dokončí sestavení aparatury Během konání pokusu usměrňuje pozornost žáků žádaným směrem vhodně volenými otázkami. Žáci nejsou seznamováni s výsledkem pokusu předem. Žáci mají dospět k závěru sami. Výsledek, ale musí nakonec formulovat učitel na základě žákovského pozorování. Učitel usměrňuje žáky k přesnému vyjadřování průběhu a výsledku pokus Učitel usměrňuje žáky k přesnému vyjadřování průběhu a výsledku pokusu
11
Žákovské pokusy Příprava učitele Jejich rozdělení Zachovávat základní fáze provedení pokusu: - plánování, vytvoření hypotézy, která má být ověřována, vypracování sledu prac.činností - provedení experimentu a získání výsledku - vyhodnocení experimentu, interpretace výsledků, jejich porovnání s hypotézou
12
Myšlený experiment Pokročilejší žáci, mající zkušenosti s experimentální prací Jedná se o pojmové uskutečnění experimentu, nikoliv reálné
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.