Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilJana Pavlíková
1
Narušení bezpečnosti
2
OBSAH: Vymezení základních pojmů vážících se k narušení bezpečnosti Řízení bezpečnosti území Nástroje veřejné správy využitelné pro řízení bezpečnosti
3
Nouzová situace je stav který může nebo vyvolává vznik pohromy (např.velký déšť – vyvolá povodeň) a dojde k narušení normálního stavu Pohroma každý jev v lidském systému, který má nebo může mít dopady na chráněné zájmy lidského systému, tzn. poškozuje nebo může poškodit od jisté velikosti a jistých podmínek (čas+místo) bezpečnost a udržitelný rozvoj náhlá událost, obvykle rychle a nenadále přicházející a mnohdy i rychle mizící, zanechávající vážné a trvalé dopady Pojmy
4
Mimořádná událost /zákon č. 239/2000 Sb., o integrovaném záchranném systému a o změně některých zákonů, ve znění poslední novelizace/ škodlivé působení sil a jevů vyvolaných činností člověka, přírodními vlivy, a také havárie, které ohrožují život, zdraví, majetek nebo životní prostředí a vyžadují provedení záchranných a likvidačních prací zvládnutelná běžnými opatřeními státu (vyčleněné výkonné složky, zdroje a prostředky /využití sil a prostředků IZS/) není vyhlášen žádný z krizových stavů (tzn. stav nebezpečí, nouzový stav, stav ohrožení státu, válečný stav)
5
Krizová situace /zákon č. 240/2000Sb., o krizovém řízení a o změně některých zákonů (krizový zákon) ve znění poslední novelizace mimořádná událost podle zákona o integrovaném záchranném systému, narušení kritické infrastruktury nebo jiné nebezpečí, při nichž je vyhlášen stav nebezpečí, nouzový stav nebo stav ohrožení státu (krizový stav) zvládnutelná s využitím nadstandardních opatření státu (tzv. krizových opatření), např. omezení práv deklarovaných LZPS, využití zásob státu připravených pro zvládání krizových situací Pojmy
6
Krizové situace – Typové plány v ČR vytipováno 23 typových KS (na základě analýzy rizika) pro tyto stanovené typové KS jsou v gesci ústředních správních úřadů (ministerstev) zpracovány typové plány (24 TP) Typový plán dokument, v němž zpracovatel stanovuje doporučený typový postup, zásady a opatření pro řešení KS výchozí podklad pro tvorbu operačních plánů (stanovuje pro konkrétní druh KS na daném území postupy, zásady, opatření, síly a prostředky pro její řešení, postupy jejich nasazení a zabezpečení)
7
Vývoj mimořádné události v krizovou situaci čas síly a prostředky vývoj události základní složky IZS událost mimořádná událost krizová situace vyhlášení krizového stavu složky IZS - koordinace složky IZS, orgány krizového řízení
8
Krizové situace a jejich návaznost na vyhlášení krizových stavů Krizová situace nesouvisející s (nevojenského obranou charakteru) související s obranou (vojenského charakteru) nesouvisející s vnitřní bezpečností a veřejným pořádkem související s vnitřní bezpečností a veřejným pořádkem Stav nebezpečí Stav ohrožení státu Krizové stavy Nouzový stav Válečný stav Stav ohrožení státu
9
Krizové stavy N á zevPr á vn í předpisVyhla š uj í c í org á nDůvod vyhl áš en í v á lečný stav čl 43 Ú stavy + z. 110/1998 o bezpečnosti Parlament (>50% obou komor) napaden í ČR nebo potřeba plnit mezin á rodn í smluvn í z á vazky o společn é obraně proti napaden í stav ohrožen í st á tu čl. 7 z. 110/1998 o bezpečnosti ČR Parlament na n á vrh vl á dy bezprostředn í ohrožen í svrchovanosti st á tu nebo ú zemn í celistvosti nebo jeho demokratick é z á klady nouzový stav čl. 5 a 6 z.110/1998 o bezpečnosti ČR Vl á da (předseda vl á dy pokud hroz í prodlen í ) neprodleně informuje Poslaneckou sněmovnu ve značn é m rozsahu ohrožuj í chr á něn é z á jmy nebo vnitřn í poř á dek a bezpečnost ve st á tě stav nebezpeč í § 3 z. 240/2000 o krizov é m ř í zen í hejtman kraje, prim á tor hl. m. Prahy intenzita nedosahuje značn é ho rozsahu a nen í možn é odvr á tit ohrožen í běžnou činnost í veřejn é spr á vy a IZS
10
Řízení bezpečnosti proaktivní strategický nástroj k zajištění bezpečnosti a udržitelného rozvoje, jehož cílem je zajistit požadovanou úroveň bezpečnosti je zajišťováno prostřednictvím veřejné správy zahrnuje 4 zahrnuje 4 fáze: prevenci živelních a jiných pohrom připravenost zvládnout živelní a jiné pohromy odezvu na živelní a jiné pohromy s cílem stabilizovat postižené území obnovu území s cílem nastartovat další rozvoj
11
Nástroje veřejné správy ke zvyšování úrovně bezpečnosti řízení založené na kvalifikovaných datech a správných metodách rozhodování výchova a vzdělávání občanů specifická výchova řídících a technických pracovníků standardy, normy a předpisy inspekce výkonné složky ke zvládnutí mimořádných událostí systémy ke zvládnutí krizových situací územní, havarijní a krizové plánování
12
Domácí práce Učit se, učit se, učit se…….. …… příští hodinu se bude zkoušet veškerá látka týkající se bezpečnosti, bezpečnostního systému a narušení bezpečnosti………
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.