Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilŠtefan Štěpánek
1
ZÁŠKOLÁCTVÍ
2
Záškoláctví je jedním ze závažných problémů, které musí školství řešit.
3
JE I NA STŘEDNÍCH ŠKOLÁCH, KDY SE S POSTUPUJÍCÍM VĚKEM MÍRA ZÁŠKOLÁCTVÍ (POČET ZAMEŠKANÝCH NEOMLUVENÝCH HODIN) ZVYŠUJE Vyskytuje se jen na ZŠ ? Nikoliv, je také na : ZŠ praktických ZŠ speciálních
4
LEGISLATIVNÍ RÁMEC Zákon č. 561/2004 Sb., „školský zákon“ – zákon o předškolním, základním, středním, vyšším a jiném vzdělání. Metodický pokyn k jednotnému postupu při uvolňování a omlouvání žáků z vyučování, prevenci a postihu záškoláctví (Čj.: 10 194/2002-14)
5
ŽÁCI A STUDENTI JSOU POVINNI: řádně docházet do školy nebo školského zařízení a řádně se vzdělávat
6
ZÁKONNÍ ZÁSTUPCI DĚTÍ A NEZLETILÝCH ŽÁKŮ JSOU POVINNI : zajistit, aby dítě a žák docházel řádně do školy nebo školského zařízení
7
NA VYZVÁNÍ ŠKOLY SE OSOBNĚ ZÚČASTNIT PROJEDNÁNÍ ZÁVAŽNÝCH OTÁZEK TÝKAJÍCÍCH SE ŽÁKA INFORMOVAT ŠKOLU O ZMĚNĚ ZDRAVOTNÍ ZPŮSOBILOSTI, ZDRAVOTNÍCH OBTÍŽÍCH DÍTĚTE NEBO JINÝCH ZÁVAŽNÝCH SKUTEČNOSTECH, KTERÉ BY MOHLY MÍT VLIV NA PRŮBĚH VZDĚLÁVÁNÍ DOKLÁDAT DŮVODY NEPŘÍTOMNOSTI ŽÁKA VE VYUČOVÁNÍ V SOULADU S PODMÍNKAMI STANOVENÝMI ŠKOLNÍM ŘÁDEM Zákonní zástupci dětí a nezl. žáků jsou také povinni:
8
VĚROHODNOST OMLOUVÁNÍ = ABSENCE OVĚŘUJE TŘÍDNÍ UČITEL!!! K RUCE MÁME METODICKÝ POKYN Co je důležité!
9
NEOML. ABSENCI DO 10 HODIN řeší: TŘÍDNÍ UČITEL, VÝCHOVNÝ PORADCE, PŘÍPADNĚ VEDENÍ ŠKOLY - A TO SE ZÁKONNÝM ZÁSTUPCEM ŽÁKA POZVAT TELEFONICKY, EMAILEM, DOPISEM /DOPORUČENÝM/
10
NEOML. ABSENCI NAD 10 HODIN řeší: ŘEDITEL SVOLÁ VÝCHOVNOU KOMISI, NA KTERÉ JSOU PŘÍTOMNI : ŘEDITEL NEBO ZÁSTUPCE ŘEDITELE ŠKOLY, VÝCHOVNÝ PORADCE NEBO TŘÍDNÍ UČITEL ZÁKONNÝ ZÁSTUPCE ŽÁKA, ZÁSTUPCE OSPOD ČI SOCIÁLNÍHO ODBORU MĚSTSKÉHO ÚŘADU
11
NEOML. ABSENCE PŘESÁHNE 25 HODIN ŘEDITEL ŠKOLY - ZAŠLE OZNÁMENÍ O POKRAČUJÍCÍM ZÁŠKOLÁCTVÍ OSPOD ČI MĚSTSKÉMU NEBO OBECNÍMU ÚŘADU (OHLAŠOVACÍ POVINNOST DANÁ ZÁKONEM) - MŮŽE JÍT O PŘESTUPEK - RODINA DOSTANE POKUTU - MŮŽE JÍT O TRESTNÝ ČIN - TRESTNÍ ZÁKONÍK (ZÁKON Č. 40/2009 SB.) § 201 - OHROŽOVÁNÍ VÝCHOVY DÍTĚTE - ODST. 1 - KDO, BYŤ I Z NEDBALOSTI, OHROZÍ ROZUMOVÝ, CITOVÝ NEBO MRAVNÍ VÝVOJ DÍTĚTE TÍM, ŽE B) UMOŽNÍ MU VÉST ZAHÁLČIVÝ NEBO NEMRAVNÝ ŽIVOT (ZÁŠKOLÁCTVÍ)
12
Jakou roli má OSPOD?
13
- ZÚČASTNIT SE VK - POZVAT RODIČE A NEZL. NA OSPOD K POHOVORU - NASMĚROVAT RODINU NA ODBORNOU SLUŽBU (psycholog, pobyty, programy) - INICIOVAT A ULOŽIT VÝCHOVNÉ OPATŘENÍ - ABSENCI MÁ NA STAROSTI KURÁTOR, KTERÝ VYHODNOCUJE SITUACI, MÍRU OHROŽENÍ DÍTĚTE A PŘÍPADNĚ SESTAVÍ INDIVIDUÁLNÍ PLÁN OCHRANY DÍTĚTE Pracovníci oddělení SPOD jsou zejména oprávněni:
14
CO PRACOVNÍKŮM OSPOD POMŮŽE…
15
TO MŮŽE POMOCI i VÁM!
16
včasné zachycení absence a její oznámení přesná evidence zameškaných hodin a přijatých opatření ze strany školy přesnost a věcnost v písemné komunikaci školy s rodiči a OSPOD spolupráce TU či VP s pracovníkem OSPOD nebát se konzultace s námi
17
VČASNOST JE NEJDŮLEŽITĚJŠÍ
18
Příklad: Dítě končí povinnou školní docházku, má dlouhodobé problémy s absencí a na OSPOD je absence oznámena až ke konci školního roku, resp. v druhém pololetí… Pohled OSPOD: Přehlížená absence u dětí má za následek ztrátu respektu k pravidlům školy a obecně k normám společnosti. Dítě rovněž ztrácí školní návyky a motivaci k dalšímu vzdělávání. V některém případě je zjištěno, že problém je v rodičích – OSPOD má kompetence, jak toto včas řešit. Nemusí jít vždy jen o problém dítěte.
19
DÍTĚ MÁ ŠKOLU TZV. „NA SALÁMU“, NÁSLEDNĚ PAK I RODIČE A NĚKDY I INSTITUCE Pozdní a vágní řešení záškoláctví má za následek, že…
20
A tedy… ŠKOLA UKLÁDÁ ŽÁKŮM POVINNOSTI X ŠKOLA MÁ MÍT NÁSTROJE NA DODRŽOVÁNÍ TĚCHTO POVINNOSTÍ = ZÁSADY ŠKOLNÍ VÝCHOVY TAK MAJÍ SMYSL
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.