Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilDagmar Němcová
1
Mgr. Veronika Vytejčková, odbor legislativní MŽP Mgr. Veronika Vytejčková, odbor legislativní MŽP Vybrané problémy vodoprávní praxe I.
2
Vybrané otázky (a snad i odpovědi) z témat: I. Nakládání s vodami II. Ochranných pásem vodních zdrojů III. Nakládání se závadnými látkami IV. Výjimky z nedosažení dobrého stavu vod (§ 23a/7 a 8) V. Stručná informace o připravované vodohospodářské legislativě v gesci MŽP
3
Nakládání s vodami „Nakládáním s povrchovými nebo podzemními vodami je jejich vzdouvání pomocí vodních děl, využívání jejich energetického potenciálu, jejich využívání k plavbě nebo k plavení dřeva, k chovu ryb nebo vodní drůbeže, jejich odběr, vypouštění odpadních vod do nich a další způsoby, jimiž lze využívat jejich vlastnosti nebo ovlivňovat jejich množství, průtok, výskyt nebo jakost.“ (§ 2 odst. 9 VZ) Obecná definice pokrývající obecné nakládání (§ 6 a 7), i nakládání „povolované“ (§ 8) Nakládání s vodami je obecně bezplatné, platí se pouze v případě odběru podzemních nebo povrchových vod a vypouštění odpadních vod do vod povrchových nebo podzemních. Pod Hlavu II zákona „Nakládání s vodami“ spadají formálně vzato také další povolení (§ 14, § 15), ohlášení (§ 15a), souhlasy (§ 17) a vyjádření (§ 18) … X nakládání s odpadními vodami
4
Nakládání s vodami § 8 odst. 1 písm. b) bod 1. – odběr podzemní vody § 29 odst. 1: Zdroje podzemních vod jsou přednostně vyhrazeny pro zásobování obyvatelstva pitnou vodou a pro účely, pro které je použití pitné vody stanoveno zvláštním právním předpisem.5) K jiným účelům může vodoprávní úřad povolit použití podzemní vody, jen není-li to na úkor uspokojování uvedených potřeb. Oxid uhličitý je zakázáno ukládat49) do hydrogeologických struktur s významnými zásobami kvalitních podzemních vod určených především pro zásobování obyvatelstva pitnou vodou. § 9 odst. 1: Povolení k nakládání s vodami se vydává na časově omezenou dobu. V povolení k nakládání s vodami se stanoví účel, rozsah, povinnosti a popřípadě podmínky, za kterých se toto povolení vydává. Podkladem vydání povolení k nakládání s podzemními vodami je vyjádření osoby s odbornou způsobilostí, pokud vodoprávní úřad ve výjimečných případech nerozhodne jinak.8) X § 38 odst. 7 VZ
5
Nakládání s vodami Povolení k odběru podzemní vody Na jak dlouhou dobu je možné žádat a vydat povolení k odběru podzemní vody pro zásobování pitnou vodou? Je možné vydat toto povolení na 50 let, když povolení k vypouštění je možné vydat na max. 10 let?
6
Nakládání s vodami Povolení k odběru podzemní vody Je třeba k žádosti o změnu povolení k nakládání s podzemními vodami spočívající v prodloužení doby platnosti povolení předložit hydrologický posudek?
7
Nakládání s vodami Souhlas podle § 17 odst. 1 písm. g) Žadatel žádá o prodloužení platnosti rozhodnutí – souhlasu k vrtu pro využívání energetického potenciálu podzemních vod, z něhož se neodebírá ani nečerpá podzemní voda. Lze, a pokud ano, jakým způsobem lze rozhodnutí prodloužit? Podle jakého zákonného ustanovení?
8
Nakládání s vodami Vypouštění odpadních vod do vod podzemních Je správce povodí účastníkem řízení o povolení k vypouštění odpadních vod do vod podzemních?
9
Ochranná pásma vodních zdrojů § 30 odst. 6 a 9 (6) Ochranná pásma stanoví vodoprávní úřad na návrh nebo z vlastního podnětu. Nepodají-li návrh na jejich stanovení ti, kteří mají právo vodu z vodního zdroje odebírat, popřípadě ti, kteří o povolení k takovému odběru žádají, u vodárenských nádrží pak ti, kteří vlastní vodní díla sloužící ke vzdouvání vody v takových nádržích nebo jsou jejich stavebníky, může jim předložení tohoto návrhu s potřebnými podklady vodoprávní úřad uložit. Za vodárenské nádrže podle předchozí věty se považují nádrže uvedené v seznamu podle odstavce 13. (9) Odpadne-li důvod ochrany, vodoprávní úřad z vlastního podnětu nebo na návrh rozhodne o zrušení ochranného pásma.
10
Ochranná pásma vodních zdrojů Je možné zrušit ochranné pásmo vodního zdroje „na návrh“ soukromého subjektu, například vlastníka pozemku v ochranném pásmu?
11
Ochranná pásma vodních zdrojů Je možné vyhovět návrhu na stanovení ochranného pásma vodního zdroje, který navrhuje stanovit pouze I. ochranné pásmo v rozsahu podle § 30 odst. 3 písm. d) vodního zákona? Vodní zákon v § 30 sice hovoří o stanovení ochranných pásem I. a II., přičemž II. pásmo lze stanovit „od sebe oddělenými územími“, ale prováděcí vyhláška č. 137/1999 Sb. umožňuje stanovit pouze I. pásmo (viz § 4). Bylo by možné stanovit pouze II. ochranné pásmo?
12
Nakládání se závadnými látkami Schvalování havarijního plánu a stanovení podmínek Kompetence při řešení havárií na zařízení spadajícím pod IPPC Výjimka podle § 39 odst. 7 písm. e) vodního zákona při likvidaci břehových porostů podél toku
13
Nakládání se závadnými látkami Schvalování havarijního plánu a stanovení podmínek Je možné při schvalování havarijního plánu podle § 39 odst. 2 VZ stanovit nějaké podmínky, případně omezit platnost schválení?
14
Nakládání se závadnými látkami Kompetence při řešení havárií na zařízení spadajícím pod IPPC Který vodoprávní úřad je kompetentní k řízení prací při zneškodňování havárií (§ 41 odst. 3 vodního zákona) u společnosti, které byl havarijní plán schválen v rámci rozhodnutí IPPC?
15
Nakládání se závadnými látkami Výjimka podle § 39 odst. 7 písm. e) vodního zákona při likvidaci břehových porostů Je nutné vydání výjimky podle § 39 odst. 7 písm. e) vodního zákona při likvidaci invazních druhů rostlin (břehových porostů) podél toku? Metodické sdělení: http://www.mzp.cz/osv/edice.nsf/15E5BDAF0BFCD3F0C1257E B4004A1B3E/$file/V%C4%9Bstn%C3%ADk_07_cervenec_srpe n.pdf
16
Výjimka z nedosažení dobrého stavu vod § 23a odst. 7 a 8 vodního zákona (7) Dobrého stavu podzemních vod, dobrého ekologického stavu, dobrého ekologického potenciálu nebo předcházení zhoršování stavu útvaru povrchové nebo podzemní vody nemusí být dosaženo v důsledku nových změn fyzikálních poměrů v útvaru povrchové vody nebo změn hladin útvarů podzemních vod. Ke zhoršení stavu útvaru povrchové vody z velmi dobrého na dobrý může dojít v důsledku nových trvalých lidských činností. (8) Uplatnění výjimek podle odstavce 7 je možné, pouze pokud a) jsou učiněny všechny schůdné kroky k omezení nepříznivých vlivů na stav vodního útvaru, b) důvody těchto změn nebo úprav jsou výslovně uvedeny a vysvětleny v plánu povodí podle § 24 a dané cíle se každých šest let přezkoumávají, c) důvody těchto změn nebo úprav vyplývají z nadřazeného veřejného zájmu nebo pokud jsou přínosy pro životní prostředí a společnost při dosahování cílů podle odstavce 1 převáženy přínosy nových změn pro lidské zdraví, udržení ochrany obyvatel nebo udržitelný rozvoj a d) prospěšné cíle, které z těchto změn nebo úprav vodního útvaru vyplývají, nelze z důvodů technické neproveditelnosti nebo pro neúměrné náklady dosáhnout jinými prostředky, jež by byly z hlediska životního prostředí významně lepší. Vodní právo – výklady a judikatura
17
Výjimka z nedosažení dobrého stavu vod Metodický pokyn Ministerstva zemědělství platný od 1.5.2016 http://www.kr-kralovehradecky.cz/assets/krajsky- urad/ziv-prostredi-zemedelstvi/aktuality/vodni- hospodarstvi/MPkposouzenivlivuzameru_2016_04_11.pd f
18
Výjimka z nedosažení dobrého stavu vod „Poplatková“ novela vodního zákona Dvoufázový postup 1. (Před)posouzení – zhorší/nezhorší stav § 104 odst. 9 nebo § 17 odst. 5 2. Udělení výjimky § 23a odst. 8 Vyhláška č. 432/2001 Sb. a MP
19
Připravovaná legislativa „Poplatková novela“ vodního zákona Hlavní změny: Poplatek za odebrané množství podzemní vody Poplatek za vypouštění odpadních vod do vod povrchových Správa poplatků a nová procesní úprava Další (ne)související změny (§ 38, § 23a, sankční ustanovení).
20
Připravovaná legislativa Nová povodňová vyhláška Oproti platné právní úpravě obsažené ve vyhlášce č. 236/2002 Sb., která má být zrušena, se provádí (zejména) následující změny: Sjednocení postupu zpracování návrhu na stanovení ZÚ, sjednocení postupu stanovení záplavového území a AZZÚ, náležitosti opatření obecné povahy, kterým se záplavové území a jeho AZZÚ stanovuje, aj. Navrhovaná účinnost 1. 6. 2016 …
21
Připravovaná legislativa Novela vyhlášky č. 98/2011 Sb. Transpozice směrnice Komise 2014/101/EU ze dne 30. října 2014 o změně směrnice Evropského parlamentu a Rady 2000/60/ES, kterou se stanoví rámec pro činnosti Společenství v oblasti vodní politiky Transpoziční termín je stanoven na 20. května 2016 = účinnost vyhlášky Doplnění norem pro monitorování kvalitativních ukazatelů pro klasifikaci ekologického stavu útvarů povrchových vod a ekologického potenciálu silně ovlivněných nebo umělých útvarů povrchových vod do přílohy č. 12
22
Připravovaná legislativa Novely vyhlášek č. 5/2011 Sb. a vyhlášky č. 24/2011 Sb. Transpozice směrnice Komise 2014/80/EU ze dne 20. června 2014, kterou se mění příloha II směrnice Evropského parlamentu a Rady 2006/118/ES o ochraně podzemních vod před znečištěním a zhoršováním stavu. Navrhovaná účinnost červenec 2016
23
Kutná Hora – 05/2016 Děkuji za pozornost.
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.