Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilIveta Kadlecová
1
RWE Transgas 9/28/2016PAGE 1 Pavel Dočekal Head of Regulatory Affairs RWE Transgas, a.s. Návrh Státní energetické koncepce a její dopad na plynárenství
2
PAGE 2 ? Otazníky dosažení cílů SEK Rychlé a intenzivní změny podnikatelského prostředí v ČR i v celé EU Zdlouhavé povolovací procesy Ztráta konkurenceschopnosti paroplynových elektráren v souvislosti s nárůstem OZE Plnění bezpečnostních standardů Daňové zatížení zemního plynu ! Návrh Státní energetické koncepce ČR počítá s významným využíváním zemního plynu, ale … Návrh SEK - Nárůst podílu zemního plynu v diverzifikovaném mixu primárních zdrojů na 20 – 25 % do roku 2040 - Podpora stabilního legislativního a regulatorního prostředí - Rozvoj paroplynových elektráren využití plynu v dopravě - Důraz na bezpečnost dodávek 1.2.2.3.3.4.4.5.5.
3
PAGE 3 Podnikatelský sektor v EU i v ČR je dlouhodobě zatěžován neustálými změnami legislativy, které přinášejí nejistotu pro podnikatele a mohou bránit realizaci potřebných investic. To je zvláště nebezpečné v oblasti strategické infrastruktury, která je potřebná pro celou ekonomiku a je plánována na desetiletí dopředu. Příklad z praxe: RWE investovala v posledních 10 letech v ČR kolem 40 miliard Kč a současně musela za toto období reagovat na 85 legislativních změn v oblasti energetiky. Změny podnikatelského prostředí v ČR i v celé EU negativně ovlivňují rozsah budoucích investic v energetice 1.
4
PAGE 4 Neefektivní povolovací procesy pro výstavbu energetické infrastruktury ohrožují realizaci investic Chybí zvláštní režim povolování tzv. liniových staveb, který by reflektoval specifika těchto řízení (tj. velký počet účastníků, utajení informací v projektové dokumentaci, lhůty pro vyřízení žádosti, příslušnost pro vedení řízení v prvním stupni atd.). Problematická interpretace ustanovení jednotlivých právních předpisů správními úřady v řízení v prvním stupni (nedostatek metodické podpory ze strany ústředních orgánů státní správy). Investor se v souvislosti se získáváním oprávnění k cizím nemovitostem stává obětí spekulantů s pozemky. 2.2. Výše uvedené problémy budou částečně odstraněny novelizací stavebního a vyvlastňovacího zákona.
5
PAGE 5 Gersteinwerk blok F (427 MW) červen 2011 červenec 2011 MW Využití zemního plynu při výrobě elektřiny je v současné době bez dalších regulací trhu problematické Gersteinwerk blok F (427 MW) červen 2009 červenec 2009 MW Využití paroplynové elektrárny v Německu v období červen – červenec 2009 a 2011 3.3. V současné době probíhají diskuze o způsobech podpory konvenčních zdrojů el. energie na regionální popř. evropské úrovni (např. „capacity remuneration mechanism“). Případné zavedení nových regulačních opatření však vytváří riziko další deformace trhu.
6
PAGE 6 Plnění bezpečnostních standardů dodávek plynu ze strany obchodníků a jejich kontrola by měly přispět k dalšímu zvýšení bezpečnosti zásobování zemním plynem Dne 1. listopadu 2012 nabyla účinnosti vyhláška o stavech nouze v plynárenství a o způsobu zajištění bezpečnostního standardu dodávky plynu: Implementace nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 994/2010, které si klade za cíl zajistit kontinuitu dodávek v případě náročných klimatických podmínek, a dojde-li k narušení jeho dodávek. V období od 30. září do 1. dubna se bezpečnostní standard minimálně z 20 % zajišťuje uskladněním plynu v zásobnících plynu na území Evropské unie (přesný rozsah bezpečnostního standardu je definován ve vyhlášce). Bezpečnostní standard se vztahuje pouze na tzv. chráněné zákazníky (tj. domácnosti, malé a střední podniky, vybrané subjekty státního sektoru). 4.4.
7
PAGE 7 Zdanění zemního plynu povede ke snížení jeho využití ve prospěch levnějších alternativ Osvobození domácností od daně ze zemního plynu Neexistence uhlíkové daně Daňová reforma Zavedení daně ze zemního plynu pro domácnosti – zvýšení ceny pro domácnosti o 30,60 Kč/MWh + DPH Zavedení uhlíkové daně – zvýšení ceny plynu o cca 69,31 Kč/MWh 2012 2014 5.5. Navrhované zvýšení zdanění energ. zdrojů (Kč /GJ spal. teplo) Kč
8
PAGE 8 ČR má dobře vybudovanou infrastrukturu, jejíž potenciál není stále dostatečně využit Plynárenská infrastruktura ČR byla významně rozšířena v 90. letech za účelem zvýšení kvality životního prostředí. Růst zdanění povede k dalšímu nárůstu nevyužívaných přípojek a tím k nárůstu emisí CO 2 při spalování v lokálních topeništích. „Mrtvá přípojka“ = každý HUP, na který není navázané aktivní plynové zařízení. 5.5.
9
PAGE 9 Využití stávajícího potenciálu zemního plynu by mělo pozitivní dopad na životní prostředí Není brána v úvahu skutečnost, že zemní plyn je z dostupných fosilních paliv zdaleka nejekologičtějším zdrojem energie. Emise z plynových zdrojů jsou až 57x nižší než z uhelných zdrojů. Při hypotetické náhradě uhlí plynem v teplárnách a elektrárnách by klesly emise tuhých látek (prach) o cca 95%, emise SO 2 o cca 85%, emise CO 2 pak o cca 33%. Zdroj: Posouzení výhodnosti a rizik využívání uhlí a perspektiva plynu pro teplárenství v ČR, ENA, 2011 5.5.
10
RWE Transgas, a.s. Děkuji Vám za pozornost!
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.