Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilBarbora Pospíšilová
1
DOTACE PROJEKTY STUDIE SEMINÁŘE Zkušenosti s implementací z předchozího období a přenos zkušeností do nového programovacího období 2014 - 2020 (10 let v EU)
2
www.asistencnicentrum.cz 2 Asistenční centrum, a.s. Společnost s celorepublikovou působností zabývající se od roku 1996 dotačním, strategickým a ekonomického poradenstvím a problematikou získávání dotací a grantů. Klientelu společnosti tvoří kromě podnikatelských subjektů z různých odvětví také vzdělávací zařízení, neziskové organizace či obce. Tým 40 stálých odborných pracovníků a 30 externích spolupracovníků pro oblast dotací. Přípravu projektů zajišťují 4 odborné sekce: sekce podpory podnikání, sekce rozvoje lidských zdrojů, sekce obcí a nestátních neziskových organizací, sekce venkova a zemědělství.
3
www.asistencnicentrum.cz 3 Asistenční centrum, a.s. Zkušenosti s fondy Evropské unie: poskytování komplexních služeb v oblasti dotačního poradenství, práce na více než 1000 projektech, úspěšnost přes 85 %, získaná podpora za více než 10 mld. Kč, síť regionálních pracovišť po celé České republice, kancelář v Bruselu, pojištění škod způsobených podnikatelskou činností až do výše 100 mil. Kč.
4
www.asistencnicentrum.cz 4 Asistenční centrum, a.s. Přehled nabízených služeb: Výběr vhodného dotačního programu, Zpracování projektů a projektových žádostí o finanční podporu, Kompletní řízení projektů, Ekonomické a finanční poradenství.
5
www.asistencnicentrum.cz 5 Zkušenosti s dotačními programy - identifikace záměru Negativní zkušenosti a nejčastější chyby: různé přístupy jednotlivých poskytovatelů podpory, znesnadnění rychlé orientace žadatelů v podmínkách některých programů, složitá identifikace záměrů s ohledem na splnění podmínek požadovaných jednotlivými programy (CZ-NACE, finanční realizovatelnost, způsobilé výdaje apod.), značná složitost některých programů pro nezkušené žadatele, časová náročnost přípravy projektových žádostí. Pozitivní zkušenosti: přehledné a dostupné základní informace u některých poskytovatelů dotací (webové stránky, informační linky), stručné přehledy k jednotlivým programům, zkušenost a odborná úroveň pracovníků některých státních agentur.
6
www.asistencnicentrum.cz 6 Zkušenosti s dotačními programy – zpracování žádosti o dotaci Negativní zkušenosti a nejčastější chyby: náročné a ne vždy jasné pokyny, rozdílné formy podávání žádostí s ohledem na poskytovatele podpory (eAccount, Benefit, Portál farmáře apod.), problémy se zaznamenáváním změn v již rozdělaných žádostech o podporu, nevědomost při změnových řízeních, administrativní náročnost při zpracování projektu a jeho následném monitoringu, vysoké nároky na úroveň a rozsah zpracování žádosti a příloh, délka schvalovacího procesu od měsíců až po 2 roky. Pozitivní zkušenosti: čistě elektronické podávání žádostí v některých programech a s tím spojená nižší administrativní i časová náročnost zpracování a podání příslušné žádosti, přehlednost a srozumitelnost pokynů, dvoustupňové podávání žádostí.
7
www.asistencnicentrum.cz 7 Zkušenosti s dotačními programy – výběrová řízení Negativní zkušenosti a nejčastější chyby: administrativní náročnost, nejednoznačnost výkladu Pokynů pro výběr dodavatelů, změny přístupů k hodnocení VŘ v čase (nedodržování časové souvztažnosti, změny přístupů po personálních obměnách), dodržování lhůt pro podávání nabídek, slučování nesouvisejících zakázek, změny vnímání podmínek především v oblasti hodnotících kritérií, časté chyby zadavatelů VŘ s ohledem na transparentnost VŘ a diskriminační kritéria (používání konkrétních obchodních názvů či značek, upřednostňování českých dodavatelů, špatně nastavené servisní podmínky apod.), stanovení nevhodných kvalifikačních předpokladů (např. nepřiměřené reference, certifikáty ISO, EMAS, ekonomické kvalifikační předpoklady apod.), smlouva s dodavatelem neobsahuje povinnost spolupůsobení při finanční kontrole. Pozitivní zkušenosti: dobré odborné znalosti a snaha pomoci při přípravě i realizaci výběrových řízení ze strany některých poskytovatelů dotací, elektronické systémy pro průběžné schvalování dokumentací k výběrovým řízením a s tím spojená nižší administrativní i časová náročnost.
8
www.asistencnicentrum.cz 8 Zkušenosti s dotačními programy – realizace projektu po získání dotace Negativní zkušenosti a nejčastější chyby: často dlouhé lhůty od podání do schválení žádosti, administrativní náročnost, nutnost neustálého monitorování nástěnky projektu a vyplňování monitorovacích zpráv či plnění požadavků projektových manažerů. administrativní a časová náročnost při přípravě žádosti o platbu, často krátké lhůty na doplnění žádosti o platbu dle požadavků projektového manažera, nedostatečné a neúplné přílohy požadované k žádosti o platbu (např. chybné přepočty způsobilých nákladů, chybné zaokrouhlování, nejednotnost variabilních symbolů, chybné rozdělení do rozpočtových položek, zapomínání na doložení závazných ukazatelů), nedostatečná nebo chybná povinná publicita projektu. Pozitivní zkušenosti: dotace vede ke zvyšování konkurenceschopnosti příjemců a zlepšuje jejich finanční situaci, jedná se o výrazně lepší způsob financování v porovnání s běžně nabízenými úvary od finančních institucí, možnost vyplacení dotace etapově.
9
www.asistencnicentrum.cz 9 Zkušenosti s dotačními programy – udržitelnost projektu Nejčastější problémy: příjemci dotací si často neuvědomují nutnost uchování výsledků a výstupů z projektů po dobu udržitelnosti stanovenou poskytovatelem podpory, s tím souvisí i nutnost komunikace s poskytovatelem podpory i po přijetí dotace (následný monitoring), často se zapomíná na nutnost archivace dokladů v rámci stanovených lhůt, následné kontroly ze strany např. finančních úřadů mohou končit díky rozdílnosti ve výkladech právního rámce významnými finančními sankcemi, vzniklé komplikace v procesu schvalování a kontroly vedou k pochybnostem o smysluplnosti realizace příslušného projektu.
10
www.asistencnicentrum.cz 10 Zkušenosti s dotačními programy – doporučení pro období 2014 - 2020 Doporučení : jednoduchost, přehlednost, transparentnost, jednoznačnost, kontinuita, nižší administrativní a časová náročnost, jednotný přístup k žadateli, jednotný systém podávání a hodnocení žádostí, předvídatelnost postupu poskytovatele podpory (např. časová), dostatečné personální a technické kapacity poskytovatelů podpory v rámci jednotlivých vyhlašovaných výzev, dostatečná odborná zdatnost vyškolených pracovníků u poskytovatelů dotací.
11
www.asistencnicentrum.cz 11 Kontakt Ing. Radovan Novák vedoucí sekce podpory podnikání Asistenční centrum, a.s. Sportovní 3302 434 01 MOST Mobil: 775 650 740 E-mail: novak@asistencnicentrum.cznovak@asistencnicentrum.cz IČ 63144883 DIČ CZ63144883 Společnost je zapsána v Obchodním rejstříku u Kraj. Soudu v Ústí n. Labem oddíl B, vložka 714 Regionální kanceláře: Most, Liberec, Praha, Plzeň, Hradec Králové, Jihlava, Olomouc a Hodonín
12
www.asistencnicentrum.cz 12 - DĚKUJI ZA POZORNOST -
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.