Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilMarcela Matějková
1
ZÁŠKOLÁCTVÍ Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál byl vytvořen v rámci OP VK 1.5 – EU peníze středním školám. VY_52_INOVACE_220216 6. února 2014
2
C O TO VLASTNĚ JE ? ,,chození za školu“ (od slova) Neomluvená absence (žáka (absenci žáka omlouvá pedagog, nikoliv rodič, a to na základě písemné žádosti zákonného zástupce či plnoletého žáka, vždy v souladu s pravidly školy o omlouvání absence) základní či střední školy ve škole) Úmyslné zanedbávání školní docházky (Je chápáno jako porušení školního řádu (pravidel stanovených školou), současně jde o porušení školského zákona, který vymezuje povinnou školní docházku.) Forma odporu ke škole (nejvýraznější forma odporu ke škole)
3
D RUHY Pravé záškoláctví (žák se ve škole neukazuje, ale rodiče si myslí, že do školy chodí) Záškoláctví s vědomím rodičů (rodiče, kteří mají odmítavý postoj ke škole, velká slabost ve vztahu k dítěti nebo rodiče závislí na pomoci dítěte v domácnosti) Záškoláctví s klamáním rodičů (děti, které umí rodiče přesvědčit, že jsou nemocné, těžko k rozlišení od Záškoláctví s vědomím rodičů) Útěky ze školy (žáci přijdou do školy, nechají si zapsat přítomnost a během vyučování na pár hodin odejdou) Odmítání školy (některým žákům činí představa školní docházky psychické potíže, třeba při strachu z šikany, problémů ve škole souvisejících s obtížností učiva, nebo výskyt školní fobie a deprese)
4
P ŘÍČINY ? Negativní vztah ke škole (vysoké požadavky školních povinností, menší rozumové nadání, mimořádné rozumové nadání, strach) Vliv rodinného prostředí (nezájem rodičů, přehnaná péče a vysoké nároky, přísnost) Nevhodné trávení volného času ( nevhodný a nekonstruktivně trávený volný čas pod negativním vlivem vrstevníků v partě, závislostní chování ( zneužívání drog, shánění peněz na ně), ale i chudoba dítěte nebo rodiny, což způsobuje obstarávání peněz nelegální cestou ( prostituce, drobné krádeže- dítě je k tomu v podstatě dotlačeno vnějšími okolnostmi a vlivem dospělých)
5
P REVENCE ? Ve školním řádu (školní docházku eviduje třídní učitel a v případě podezření na záškoláctví se obrací na zákonného zástupce nezletilého žáka, možnost požádat o spolupráci věcně příslušný správní orgán.) Vhodné sociální klima školského zařízení Vedení absence žáků Spolupráce s rodiči Vzájemná informovanost
6
Řešení Školní poradenské pracoviště (školní psycholog, školní metodik prevence, výchovný poradce, speciální pedagog), PPP (pedagogicko-psychologická poradenství), SVP (střediska výchovné péče), OSPOD (oddělení sociálně právní ochrany dětí), Policie ČR motivovat žáka k návratu do školy odstranit příčiny - ve spolupráci s učiteli a odborníky zvyšovat odolnost vůči zátěži, oceňovat, pokud se projeví snaha překážky překonat
7
Řešení učit žáka žádoucím způsobům chování všímat si podezřelých signálů které mohou záškoláctví předcházet školní nároky přizpůsobit možnostem žáka (volit přiměřený typ studia) obrátit se na odborníky s žádostí o radu o pomoc, v případě potřeby vyhledat psychoterapeutickou péči
8
PRAMENY KYRIAOU, CH., Řešení výchovných problémů ve škole. 1. vyd. Praha: Portál, 2005. 152 s. ISBN 80-7178-945-3 CARR-GREGG, M., SHALE, E. Puberťáci a adolescenti. Praha: Portál, 2010. Počet stran 200. ISBN: 978-80-7367-662-9. Záškoláctví. In: Www.ostrovzl.cz [online]. [cit. 2014-02-06]. Dostupné z: http://www.ostrovzl.cz/prevence/zaskolactvi/
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.