Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilJiřina Bartošová
1
doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 7. října 2015
2
1. Daň 2. Pojem daňového práva 3. Systém daňového práva 4. Prameny daňového práva 5. Daňová soustava 6. Daňověprávní vztahy 7. Základní konstrukční prvky daně 8. Ostatní konstrukční prvky daně 2
3
teoretická definice daně ◦ nenávratné, nedobrovolné, neekvivalentní a nesankční peněžité plnění ukládané na základě zákona spravované státem nebo jinými osobami vykonávajícími veřejnou správu, které je veřejným příjmem veřejných rozpočtů, a to příjmem zpravidla neúčelovým, řádným, pravidelným a plánovaným daň v užším a širším slova smyslu 3
4
daňové právo ◦ jako součást finančního práva ◦ jako samostatné právní odvětví daňové právo / poplatkové právo / celní právo / berní právo / právo povinných peněžitých plnění / právo daňových příjmů veřejných rozpočtů vymezení v užším smyslu ◦ soubor právních norem upravujících příjmy veřejných rozpočtů označené jako daně vymezení v širším smyslu ◦ soubor právních norem upravujících daňové příjmy veřejných rozpočtů, tj. daně, poplatky a jiná obdobná peněžitá plnění 4
5
Daňové právo obecná část zvláštní část 5
6
Daňové právo hmotnéprocesní 6
7
I. ústavní zákony ◦ čl. 4 a 11 Listiny základních práv a svobod II. mezinárodní smlouvy ◦ zamezení dvojího zdanění ◦ administrativní spolupráce (výměna informací) III. právní předpisy Evropské unie IV. zákony a zákonná opatření Senátu V. nařízení vlády VI. vyhlášky VII. (interní normativní instrukce) VIII. (judikatura) 7
8
Ústava 1920 „daně a veřejné dávky vůbec mohou se ukládati jen na základě zákona“ Ústava 1948 „Daně a veřejné dávky lze ukládat toliko na základě zákona.“ Ústava 1960 neupravovala Ústavní zákon z roku 1968 „daně a poplatky možno ukládat jen na základě zákona“ čl. 11 odst. 5 Listiny „Daně a poplatky lze ukládat jen na základě zákona.“ 8
9
daňové právo hmotné ◦ zákon č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů ◦ zákon č. 338/1992 Sb., o dani z nemovitých věcí ◦ zákonné opatření Senátu č. 340/2013 Sb., o dani z nabytí nemovitých věcí ◦ zákon č. 16/1993 Sb., o dani silniční ◦ zákon č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty ◦ zákon č. 353/2003 Sb., o spotřebních daních ◦ část 45.-47. zákona č. 261/2007 Sb., o stabilizaci veřejných rozpočtů ◦ zákon č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích ◦ zákon č. 549/1991 Sb., o soudních poplatcích ◦ zákon č. 565/1990 Sb., o místních poplatcích ◦ další zákony upravující poplatky, odvody, úhrady, pojistná atd. daňové právo procesní ◦ zákon č. 280/2009 Sb., daňový řád ◦ zákon č. 164/2013 Sb., o mezinárodní spolupráci při správě daní ◦ zákon č. 471/2011 Sb., o mezinárodní pomoci při vymáhání některých finančních pohledávek 9
10
A. základní členění daní B. členění podle kompetence daňového příjmu C. jiná členění daní 10
12
Daněvýlučnéstátní státní rozpočet státní fondy místnísdílené 12
13
13 podle vzájemné kombinace analytické daně syntetické daně podle periodicity daně pravidelně se opakující daně případové
14
14 peněžní vztahy týkající se soustřeďování daní do veřejných fondů (veřejných rozpočtů) regulované finančním (daňovým) právem prvky subjekty objekt obsah majetkový aspekt
15
15 A. Subjekt B. Předmět C. Základ D. Sazba E. Výpočet F. Období G. Rozpočtové určení H. (Splatnost)
16
16 napadené znění zákona o spotřebních daních „Pro účely tohoto zákona se rozumí malým nezávislým pivovarem taková právnická osoba nebo fyzická osoba, jejíž roční výstav piva (dále jen "výstav") není větší než 200.000 hl a která splňuje podmínky podle zvláštního předpisu.“ malý nezávislý pivovar – 2 znaky roční výstav piva není větší než 200.000 hl – stanoveno zákonem splňuje podmínky podle zvláštního předpisu – stanoveno vyhláškou
17
17 Rozpor s čl. 79 odst. 3 Ústavy: „Ministerstva, jiné správní úřady a orgány územní samosprávy mohou na základě a v mezích zákona vydávat právní předpisy, jsou-li k tomu zákonem zmocněny.“ První pojmová náležitost (produkce do 200 000 hl) je zákonem rámcově zřetelně vymezena a na tomto základě může ministerstvo vyhláškou specifikovat podrobnosti. Pokud jde o druhý pojmový znak chráněného předmětu, totiž "nezávislost", přenechal zákonodárce jeho vymezení prováděcímu předpisu, tj. nižší právní normě. Ze zákona vyplývá, že chráněné pivovary musí kromě vymezení své produkce splňovat jakési další podmínky, avšak toto "něco dalšího" ponechává se vyhlášce a tím se dostává vymezení základní pojmové náležitosti, která má pro definici chráněných pivovarů konstitutivní význam, mimo vliv zákonodárce. Splnění blíže neoznačených podmínek zvláštního předpisu, které se pak "ex post" stávají konstitutivními znaky zákonem chráněného předmětu, vzbuzuje dojem, že by bylo možné stejně neurčitě formulovat zákonodárcovo zmocnění výkonné moci i v jiných oblastech života společnosti.
18
18 Formulace čl. 11 odst. 5 Listiny základních práv a svobod, podle něhož daně a poplatky lze ukládat jen na základě zákona, umožňuje bližší úpravu druhotnou normou. Dikce § 2 písm. i) zákona ČNR č. 587/1992 Sb., ve znění zákona č. 260/1994 Sb., podle našeho názoru umožňuje vydání prováděcího předpisu ve smyslu Ústavy. K tomu lze konstatovat, že toto ustanovení zákona vymezuje základní znaky pro poskytnutí daňové úlevy uvedením skupiny subjektů charakterizovaných jako malý nezávislý pivovar s ročním výstavem piva nepřesahujícím 200 000 hl. Tím jsou určeny hlavní zákonné znaky subjektu určité daňové povinnosti. K tomu zákon ještě uvádí, že pivovar této kategorie má splňovat podmínky podle zvláštního předpisu. Zmocnění k vydání prováděcího předpisu je obsaženo v čl. II bodu 5 zák. č. 260/1994 Sb., v němž zákonodárce deleguje normotvornou pravomoc na Ministerstvo zemědělství, které má příslušný právní předpis vydat v dohodě s Ministerstvem financí. Za daného právního stavu zákon splňuje základní podmínky dostatečné určitosti. Prakticky jde nyní pouze o bližší konkretizaci pojmu nezávislosti, který je jako jeden ze znaků v zákoně uveden.
19
19 lišit subjekt daňověprávního vztahu subjekt daně daňový subjekt poplatník plátce další subjekty (ručitel, plátce daně)
20
20 příjem věc (živé zvíře, ovladatelná přírodní síla) jednání nebo úkon činnost
21
21 Základ daně valorickýspecifický
22
22 Sazba daněpoměrnálineárníprogresivníklouzavástupňovitádegresivnípevná
23
23 Klouzavá Základ daně Daň Ze základu přesahujícího 0 – 121 200 12 % 121 200 – 218 400 14 544 Kč + 19 % 121 200 Kč 218 400 – 331 200 33 012 Kč + 25 % 218 400 Kč 331 200 a více 61 212 Kč + 32 % 331 200 Kč Stupňovitá Základ daně Daň 0 – 121 200 12 % 121 200 – 218 400 19 % 218 400 – 331 200 25 % 331 200 a více 32 %
24
24
25
25
26
26
27
základ sazba daň 27
28
zdaňovací období x jednorázové daně 28
29
29 Daněvýlučnéstátní státní rozpočet státní fondy místnísdílené
30
30 jednorázově ve splátkách zálohově
31
31 a. osvobození věcné, osobní b. daněprosté minimum c. paušální daň d. minimální základ daně e. sleva na dani f. daňové zvýhodnění g. minimální výše daně
32
doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK nám. Curieových 7 116 40 Praha 1 email: bohac@prf.cuni.czbohac@prf.cuni.cz www.radimbohac.cz www.radimbohac.cz tel.: +420221005530 32
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.