Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilOtakar Fišer
1
Evropský správní prostor Veřejná správa v EU 1
2
Evropský správní prostor 2 Souhrn všech evropských institucí a jejich aktivity (EK, EIB, Europol, Eurojust ….) Systém správních institucí na jednotlivých národních úrovních členských států EU Harmonizace výkonu správy Společná pravidla a principy pro výkon státoprávních a samosprávných funkcí
3
Problém harmonizace: diference systémů VS 3 Systémy státní služby (kariérní systém, systém merit, smíšený systém) Míra centralizace a decentralizace, postavení regionálních celků Země s tradicí správního práva (Fra, N, Rak) Země s tradicí správní kultury (IR, UK) Skandinávské země, středoevropský model … & Napoleonský systém, anglosaské země… Federální státy x unitární státy Postavení prezidenta, volba starostů apod. Sídelní struktura: role obcí a měst v systému správy
4
Evropský správní prostor EAS – European Administrative Space 4 EAS: sbližování v činnosti jednotlivých národních správ Příčina vytváření EAS: Potřeba kontaktu mezi úředníky státní správy členských států a úředníky Evropské unie Požadavky na zpracování a dodržování práva EU (aquis communautaire) Postupný vývoj evropského systému správního soudnictví Koordinovaná politika EU unijní orgány dělí své pravomoci s členskými zeměmi státy obvykle tyto politiky provádějí a unijní orgány pak pracují na jejich slaďování Těžiště rozhodování o politice je na úrovni národních států Stále větší tlak – Evropa 2020
5
Význam budování Eas EU právní subjektivita, ekonomická a politická unie Právní i správní společenství Proto snaha o koordinaci správních systémů Zavádění společných prvků s cílem podpory demokratizace systému správy – demokratizace evropské společnosti Nadčasové zákony a pravidla, záruka lidských práv (Rada Evropy) Zásada oddělení výkonné, zákonné a správní moci Garance svobody občana, ochrana práv (bezpečnost, majetek), zákonnost správy, právní jistota, volby Snaha o modernizaci VS, efektivita VS (hospodářský růst) 5
6
Konvergence národních a evropských správních politik 6 sbližování základních zásad VS, obecné standardy pro činnost VS, Evropské principy VS: - Právní stát - Technické a manažerské kompetence - Organizační kapacita - Účast občanů na rozhodování, zapojení veřejnosti - Standardy pro chování správních úředníků - Právo na soudní přezkum spr. rozhodnutí - Spravedlivý přístup ke správním rozhodnutím
7
EAS ve světle rozšiřování EU 7 Turecko Ukrajina Chorvatsko (práva homosexuálů) Srbsko, Černá hora aj.
8
EAS: neformalizované evropské správní právo 8 Obecný předpoklad: členské země přijímají automaticky principy EAS - ty jsou pouze zřídka formalizovány v písemné právní podobě, ani nejsou předmětem kodifikací eticky a legálně závazné evropeizace národních veřejných správ a správního práva členských zemí EU při respektu národních odlišností 1 z podmínek vstupu do EU pro kandidátské země: transformace a modernizace VS (ČR program Phare, ESF) Požadavkem na vstup je i existence a účinné fungování institucí, které zajistí aplikaci komunitárního práva a komunitární politiky
9
Konvergenční správní prostor: základní předpoklady 9 Spolehlivost jednotlivých systémů veřejné správy Schopnost těchto systémů vhodně a včas reagovat na požadavky implementace legislativních a správních opatření Souladnost a konvergence národních a evropských správních politik „Dobré“ zákony Vhodné, vyhovující správní instituce Soubor právních a dalších hodnot zakotvených ve státní službě
10
Principy evropského správního práva 10 princip správy prostřednictvím práva, Princip legality princip proporcionality, princip právní jistoty, princip legitimního očekávání, princip nediskriminace, princip práva na slyšení v procesu správního rozhodování, princip předběžného opatření, princip spravedlivých podmínek přístupu k správním soudům, princip nesmluvní odpovědnosti orgánů veřejné správy.
11
4 hodnotové pilíře ESP Spolehlivost a předvídatelnost správního práva (právní stát, právní jistoty, správa prostřednictvím práva, přiměřenost výkonu správní agendy – zatížení občana, profesionalita státních úředníků) Otevřenost a transparentnost (vnější kontrola výkonu VS) Odpovědnost za výkon VS za přijatá rozhodnutí Účinnost a efektivnost (kvalita řízení VS, náklady x prospěch veřejné akce, úspěšnost v dosahování cílů definovaných ve VEP) Doporučující pilíře EU k moderní evropské veřejné správě 11
12
Základní rysy správních reforem v EU Naplňování základních principů ESP Demokratizace (subsidiarita) Decentralizace Dekoncentrace Transformace VS + Reforma VS + Modernizace VS Cíle: - Zlepšení poskytování služeb, standardizace služeb - Informační technologie - Posilování transparentnosti,finanční efektivity - Etika ve VS - Personální politika (vzdělávání, posilování počtu žen ve VS, integrace zájmů zdravotně postižených, etnických menšin apod.) 12
13
Implementace principů EAS v legislativě ČR 13 Evropská charta místní samosprávy zákon o správním řízení zákony organizační povahy, jimiž se zřizují ministerstva a jiné správní úřady i orgány územních samospráv zákon o svobodném přístupu k informacím zákon o státní službě Územní samosprávy
14
Proces modernizace VS v ČR v souvislosti se vstupem do EU (Výběr projektů) 14 Racionalizace procesů v ústřední státní správě Efektivní horizontální komunikace a podpora tvorby celostátních strategií Zavádění a rozvoj řízení kvality v ústřední státní správě E-government Využití soukromých zdrojů pro veřejné investice Sjednocení a prohloubení kontroly v ústřední státní správě Koordinace a komunikace mezi jednotlivými úrovněmi VS Vytvoření nejvyššího správního soudu (2002)
15
15 Zkvalitnit vládnutí je pro Českou republiku mimořádně důležité, a to především při: stanovení a realizaci strategických cílů pro celou zemi zlepšování výkonu veřejné správy na úrovni centra, krajů i obcí řešení střetu různých zájmů hledáním, přijetím a realizací rozumných kompromisů zohledňujícího veřejné zájmy rozvíjení produktivního dialogu mezi politiky, úředníky a občany zkvalitnění veřejné politiky posílením strategického řízení, meziresortní koordinace a hodnocení politika přijetím etického kodexu chování politiků zlepšení veřejné správy zavedením celoživotního vzdělávání a průběžného hodnocení úředníků, jejich lepším výběrem, uplatněním cílově programového řízení a financování, svobodného přístupu k informacím, účinnou kontrolou zvýšení kompetence politických stran a jejich zatraktivnění pro občany zprůhledněním jejich financování, rozvíjením systému politického vzdělávání, zlepšením personální práce a spolupráce se sympatizanty - nestraníky růst míry občanské angažovanosti občanskou výchovou ve školách, otevřením prostoru pro neziskové organizace v legislativní tvorbě a správním rozhodování, vtahováním občanů do dialogu o veřejných záležitostech s politiky a úředníky
16
16 Horizontální, vertikální a participativní koordinace a slaďování politik, strategický přístup k otázkám s dlouhodobým dopadem, rovnovážné zahrnutí ekonomického, sociálního a environmentálního pilíře – stav na počátku 21. století standardní součást tvorby a realizace politik obecné přijetí uvedených přístupů a jejich cílené posilování snahy o uplatnění daných přístupů nemají širší podporu
17
Místní a regionální správa v zemích EU 17 Posilování role samosprávy jako jednoho z pilířů ESP Přibližování VS občanům Podpora partnerství a participace Debyrokratizace – opět přiblížení správy – posilování role územní správy Možnost blízkých kontaktů s občany a jejich problémy Filozofie decentralizace: podpora efektivity místní ekonomiky – plánování, podpora MSP, zajištění infra a služeb Diference mezi postavením a velikostí měst v zemích EU: podobné rysy Programy podpory místního občanství: 2013 Evropa pro občany
18
Zajištění vybraných veřejných služeb – obligatorní, fakultativní Srovnání kompetencí územních samospráv Realizace dalších rozvojových opatření dle požadavků občanů (komunitní centra, bezpečnost, sportovní plochy apod.) Snaha o udržení či zlepšení stávající kvality života obyvatelstva vyžaduje a často se i odráží ve spolupráci obcí při zajištění veřejných služeb Podobně mohou obce spolupracovat při prosazování svých cílů u služeb garantovaných státem či krajem. Efektivita služeb-potřeby místa – potřeba zjistit zájmy a potřeby populace Finanční nároky na služby – zapojení různých typů partnerů do realizace projektů Role obcí, měst a regiionů v ESP 18
19
Reprezentace územních samospráv se podílí na přípravě dokumentů Rady Evropy Evropská rámcová úmluva o přeshraniční spolupráci Evropská charty místní samosprávy Nejdůležitější novou legislativní iniciativou Kongresu evropských místních a regionálních orgánů je návrh Evropské charty regionální samosprávy 19
20
Evropská charta místní samosprávy nutnost ústavního a zákonného zakotvení místní samosprávy vytyčuje zásady týkající se povahy a rozsahu působnosti a pravomocí místní samosprávy požaduje samostatnost v záležitostech utváření vlastních organizačních struktur, získávání kvalifikovaných pracovníků a určení podmínek pro výkon volených funkcí vymezuje správní dohled nad činností místní samosprávy a pravidla pro získávání finančních prostředků, která vylučují ohrožení samostatnosti místní samosprávy opravňuje místní samosprávy ke spolupráci a vytváření vlastních sdružení právo na samosprávu je chráněno možností nápravy soudem v případech jeho porušení 20
21
Evropská charta regionální samosprávy přijat v červnu 1997 jako Doporučení Kongresu místní a regionální samosprávy navazuje na zásady obsažené v Evropské chartě místní samosprávy, ale rozšiřuje jejich obsah a celý koncept decentralizace některé členské státy Rady Evropy zatím nemohou takovýto rozšířený koncept přijmout vzhledem k velké diversifikaci nebo naopak nedostatku vyšších stupňů samosprávy (důsledek značně odlišných geografických, ale i politických a hospodářských podmínek 21
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.