Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilTereza Valentová
1
KOMPETENCE PRO ŽIVOT versus KLÍČOVÉ KOMPETENCE
2
Kompetence pro život Soubor vědomostí, dovedností a postojů. To co chce zaměstnavatel od zaměstnance (tedy i absolventa) aby uměl navíc kromě jeho profesních a kvalifikačních dovedností. Klíčové kompetence Mít kompetenci znamená, že člověk (žák) je vybaven celým složitým souborem vědomostí, dovedností a postojů, ve kterém je vše propojeno tak výhodně, že díky tomu člověk může úspěšně zvládnout úkoly a situace, do kterých se dostává ve studiu, v práci, v osobním životě. Mít určitou kompetenci znamená, že se dokážeme v určité přirozené situaci přiměřeně orientovat, provádět vhodné činnosti, zaujmout přínosný postoj.
3
Kompetence pro život Rozdělují děti do 4 kategorií: – 1. – 3. třída ZŠ – 4. – 5. třída ZŠ – 6. – 9. třída ZŠ + víceletá gymnázia – SŠ Cílem je přizpůsobit cvičení/aktivity jednotlivým věkovým kategoriím, aby bylo možné kompetence rozvíjet v každém věku (a poté je také hodnotit). Klíčové kompetence Měří úroveň zvládnutí kompetencí v – 5. třídě – 9. třídě – na konci SŠ – rozlišují gymnázia od ostatních SŠ Jde o obecný dokument vytvořený za účelem školní reformy, na jedné straně se pokouší dávat učitelům volnost, na druhé straně se snaží měřit výstupy/stanovit standardy.
4
Kompetence pro život Kompetence k celoživotnímu učení Kompetence k řešení problému Kompetence k efektivní komunikaci Kompetence ke kooperaci (týmové spolupráci) Kompetence k podnikavosti Kompetence k objevování a orientaci v informacích Klíčové kompetence Kompetence k učení Kompetence k řešení problémů Kompetence komunikativní Kompetence sociální a personální Kompetence pracovní Kompetence občanské
5
Shoda x neshoda obou kompetencí Kompetence k učení ≈ Kompetence k celoživotnímu učení Kompetence k řešení problémů ≈ Kompetence k řešení problémů Kompetence komunikativní ≈ Kompetence k efektivní komunikaci Kompetence sociální a personální ≈ Kompetence ke kooperaci Kompetence pracovní ≈ Kompetence k podnikavosti Kompetence občanské x Kompetence k orientaci v informacích
6
Kompetence k celoživotnímu učení Strategie vzdělávání Motivace vzdělávání Zdroje učení Učební podmínky Zpracování poznatků Kompetence k učení Metody a způsoby učení Výuka Výsledky učení Práce s informacemi Propojování a využití vědomostí „učit se učit“
7
Kompetence k řešení problémů Identifikace problému Vyhledávání a ověřování informací o způsobech řešení problémů Zvažování a vybírání vhodných možností řešení problémů Řešení problémů Vyhodnocování řešení problémů Kompetence k řešení problémů Analýza problému Plánování řešení Řešení problému Experimentální práce Posouzení a aplikace řešení
8
Kompetence ke komunikaci Srozumitelné vyjadřování a prezentování (ústní/písemné) Vědomé užívání neverbální komunikace Naslouchání a zpětná vazba Dialog a diskuze Zvládání vyhrocených situací Kompetence komunikativní Práce s informacemi (jejich výběr, třídění) Způsob vyjadřování Písemný projev Ústní projev Naslouchání, navazování a udržování kontaktu při komunikaci
9
Kompetence ke kooperaci Společný cíl Pružné reagování Skupinová atmosféra Zpětná vazba Kompetence sociální a personální Přípravná fáze práce ve skupině Realizace práce ve skupině Vyhodnocení práce ve skupině Upevňování vztahů s druhými Podložená volba osobních cílů Emoce
10
Kompetence k podnikavosti Proaktivní přístup a tvořivost Schopnost převést nápady na plány a jejich realizace Osobnostní předpoklady Schopnost přijímat riziko Kompetence pracovní Plánování Vlastní práce Hodnocení Profese Podnikatelské myšlení
11
Kompetence pro život Kompetence ke komunikaci (Zvládání vyhrocených situací) Kompetence ke podnikavosti (Proaktivní přístup) Kompetence občanská Respekt k druhým Pravidla Odmítání násilí Aktivní pomoc Samostatné jednání Respekt k právům jednotlivce Udržitelnost života Krizové situace Vztah ke kulturnímu dědictví
12
Kompetence k objevování a orientaci v informacích znalosti, dovednosti, postoje a hodnoty odpovídající této klíčové kompetenci jsou začleněny především do vymezení kompetence k učení (vyhledává a třídí informace a na základě jejich pochopení, propojení a systematizace je efektivně využívá v procesu učení, tvůrčích činnostech a praktickém životě; propojuje do širších celků poznatky z různých vzdělávacích oblastí; získané výsledky porovnává, kriticky posuzuje a vyvozuje z nich závěry pro využití v budoucnosti) a do vymezení kompetence k řešení problémů (vyhledá informace vhodné k řešení problémů, nachází jejich shodné, podobné a odlišné znaky, využívá získané vědomosti a dovednosti k objevování různých variant řešení) a kompetence komunikativní
13
Kompetence k učení Na konci základního vzdělávání žák: vybírá a využívá pro efektivní učení vhodné způsoby, metody a strategie, plánuje, organizuje a řídí vlastní učení, projevuje ochotu věnovat se dalšímu studiu a celoživotnímu učení vyhledává a třídí informace a na základě jejich pochopení, propojení a systematizace je efektivně využívá v procesu učení, tvůrčích činnostech a praktickém životě operuje s obecně užívanými termíny, znaky a symboly, uvádí věci do souvislostí, propojuje do širších celků poznatky z různých vzdělávacích oblastí a na základě toho si vytváří komplexnější pohled na matematické, přírodní, společenské a kulturní jevy samostatně pozoruje a experimentuje, získané výsledky porovnává, kriticky posuzuje a vyvozuje z nich závěry pro využití v budoucnosti poznává smysl a cíl učení, má pozitivní vztah k učení, posoudí vlastní pokrok a určí překážky či problémy bránící učení, naplánuje si, jakým způsobem by mohl své učení zdokonalit, kriticky zhodnotí výsledky svého učení a diskutuje o nich
14
Kompetence k řešení problémů Na konci základního vzdělávání žák: vnímá nejrůznější problémové situace ve škole i mimo ni, rozpozná a pochopí problém, přemýšlí o nesrovnalostech a jejich příčinách, promyslí a naplánuje způsob řešení problémů a využívá k tomu vlastního úsudku a zkušeností vyhledá informace vhodné k řešení problému, nachází jejich shodné, podobné a odlišné znaky, využívá získané vědomosti a dovednosti k objevování různých variant řešení, nenechá se odradit případným nezdarem a vytrvale hledá konečné řešení problému samostatně řeší problémy; volí vhodné způsoby řešení; užívá při řešení problémů logické, matematické a empirické postupy ověřuje prakticky správnost řešení problémů a osvědčené postupy aplikuje při řešení obdobných nebo nových problémových situací, sleduje vlastní pokrok při zdolávání problémů kriticky myslí, činí uvážlivá rozhodnutí, je schopen je obhájit, uvědomuje si zodpovědnost za svá rozhodnutí a výsledky svých činů zhodnotí
15
Kompetence komunikativní Na konci základního vzdělávání žák: formuluje a vyjadřuje své myšlenky a názory v logickém sledu, vyjadřuje se výstižně, souvisle a kultivovaně v písemném i ústním projevu naslouchá promluvám druhých lidí, porozumí jim, vhodně na ně reaguje, účinně se zapojuje do diskuse, obhajuje svůj názor a vhodně argumentuje rozumí různým typům textů a záznamů, obrazových materiálů, běžně užívaných gest, zvuků a jiných informačních a komunikačních prostředků, přemýšlí o nich, reaguje na ně a tvořivě je využívá ke svému rozvoji a k aktivnímu zapojení se do společenského dění využívá informační a komunikační prostředky a technologie pro kvalitní a účinnou komunikaci s okolním světem využívá získané komunikativní dovednosti k vytváření vztahů potřebných k plnohodnotnému soužití a kvalitní spolupráci s ostatními lidmi
16
Kompetence sociální a personální Na konci základního vzdělávání žák: účinně spolupracuje ve skupině, podílí se společně s pedagogy na vytváření pravidel práce v týmu, na základě poznání nebo přijetí nové role v pracovní činnosti pozitivně ovlivňuje kvalitu společné práce podílí se na utváření příjemné atmosféry v týmu, na základě ohleduplnosti a úcty při jednání s druhými lidmi přispívá k upevňování dobrých mezilidských vztahů, v případě potřeby poskytne pomoc nebo o ni požádá přispívá k diskusi v malé skupině i k debatě celé třídy, chápe potřebu efektivně spolupracovat s druhými při řešení daného úkolu, oceňuje zkušenosti druhých lidí, respektuje různá hlediska a čerpá poučení z toho, co si druzí lidé myslí, říkají a dělají vytváří si pozitivní představu o sobě samém, která podporuje jeho sebedůvěru a samostatný rozvoj; ovládá a řídí svoje jednání a chování tak, aby dosáhl pocitu sebeuspokojení a sebeúcty
17
Kompetence občanské Na konci základního vzdělávání žák: respektuje přesvědčení druhých lidí, váží si jejich vnitřních hodnot, je schopen vcítit se do situací ostatních lidí, odmítá útlak a hrubé zacházení, uvědomuje si povinnost postavit se proti fyzickému i psychickému násilí chápe základní principy, na nichž spočívají zákony a společenské normy, je si vědom svých práv a povinností ve škole i mimo školu rozhoduje se zodpovědně podle dané situace, poskytne dle svých možností účinnou pomoc a chová se zodpovědně v krizových situacích i v situacích ohrožujících život a zdraví člověka respektuje, chrání a ocení naše tradice a kulturní i historické dědictví, projevuje pozitivní postoj k uměleckým dílům, smysl pro kulturu a tvořivost, aktivně se zapojuje do kulturního dění a sportovních aktivit chápe základní ekologické souvislosti a environmentální problémy, respektuje požadavky na kvalitní životní prostředí, rozhoduje se v zájmu podpory a ochrany zdraví a trvale udržitelného rozvoje společnosti
18
Kompetence pracovní Na konci základního vzdělávání žák: používá bezpečně a účinně materiály, nástroje a vybavení, dodržuje vymezená pravidla, plní povinnosti a závazky, adaptuje se na změněné nebo nové pracovní podmínky přistupuje k výsledkům pracovní činnosti nejen z hlediska kvality, funkčnosti, hospodárnosti a společenského významu, ale i z hlediska ochrany svého zdraví i zdraví druhých, ochrany životního prostředí i ochrany kulturních a společenských hodnot využívá znalosti a zkušenosti získané v jednotlivých vzdělávacích oblastech v zájmu vlastního rozvoje i své přípravy na budoucnost, činí podložená rozhodnutí o dalším vzdělávání a profesním zaměření orientuje se v základních aktivitách potřebných k uskutečnění podnikatelského záměru a k jeho realizaci, chápe podstatu, cíl a riziko podnikání, rozvíjí své podnikatelské myšlení
19
Zdroje Belz; Siegrist. Klíčové kompetence a jejich rozvíjení: východiska, metody, cvičení a hry. Praha : Portál, 2001. 375 s. ISBN 80-7178-479-6. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání se změnami provedenými k 1. 9. 2005, č.j. 25846/2005-2 http://cs.wikipedia.org/wiki/Klíčové_kompetence Pojetí klíčových kompetencí v kurikulech vybraných zemí. Srovnávací analýza. 1. vydání. [online]. Praha: Výzkumný ústav pedagogický, 2011. 95 s. [cit. 2012-01-03]. Dostupné z WWW: <http://www.vuppraha.cz/wp- content/uploads/2011/03/Pojeti_klicovych_kompetenci_v_kurikulech_vybranych_zemi__w eb.pdf Klíčové kompetence v základním vzdělávání. 1. vydání. [online]. Praha: Výzkumný ústav pedagogický, 2007. 75 s. [cit. 2012-01-03]. ISBN 978-80-87000-07-6. Dostupné z WWW: http://www.vuppraha.cz/wp-content/uploads/2010/02/kkzv.pdf http://www.vuppraha.cz/wp-content/uploads/2010/02/kkzv.pdf Klíčové kompetence na gymnáziu. 1. vydání. [online]. Praha: Výzkumný ústav pedagogický, 2008. 129 s. [cit. 2012-01-03]. Dostupné z WWW:. ISBN 80-87000-20-5.
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.