Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilMiloslav Bláha
1
ZPŮSOBILÉ VÝDAJE, DOKLADOVÁNÍ A ARCHIVACE Seminář pro příjemce finanční podpory z OP VK, oblast podpory 3.2 Podpora nabídky dalšího vzdělávání Liberec 5. 5. 2010 Zuzana Antlová
2
Rozpočet Financovat lze pouze způsobilé výdaje Nelze překročit schválenou výši Kvalifikovaný odhad Možnost provádění změn v průběhu realizace Limity kapitol musejí být dodrženy i při závěrečném vyúčtování projektu
3
Způsobilé výdaje Charakter výdaje (hospodárnost, účelnost, efektivnost) Účel výdaje Prokazatelnost Datum uskutečnění výdaje V případě, že poskytovatel dotace dojde na základě kontrol k závěru, že prokázaný výdaj nesplňuje některé z kritérií, neuzná výdaj jako způsobilý, a to i tehdy, byl-li tento výdaj schválen v rozpočtu
4
Způsobilé výdaje - rozdělení Přímé náklady Přímo přiřaditelné k určité konkrétní aktivitě projektu Vyjmenovány v rozpočtu Předmětem kontroly OP VK Nepřímé náklady Spojené s administrací, nelze je jednoznačně přiřadit k aktivitám Stanoveny procentem z celkových přímých nákladů snížených o křížové výdaje
5
Přímé náklady – – kapitoly rozpočtu
6
Osobní výdaje (kapitola 1) Mzdové výdaje pracovníků, kteří mají v rámci projektu uzavřen pracovně právní vztah Výdaje na odměnu zaměstnanců, kteří jsou v rámci projektu zaměstnáni na DPČ nebo DPP Autorské honoráře Zákonné odvody na SP a ŽP hrazené zaměstnavatelem Další zákonná pojištění, FKSP, nemocenské dávky
7
Osobní výdaje (kapitola 1) Vykazování způsobilých výdajů: Pracovní smlouvy (DPČ, DPP) Výkazy práce za jednotlivé pracovníky (MZ) Soupiska mzdových nákladů pracovníků projektu (MZ) Výplatní listina nebo výplatní páska pracovníků Výpis z projektového účtu
8
Osobní výdaje (kapitola 1) Náležitosti dokladů: Vše musí být v souladu se zákoníkem práce (č. 262/2006) § 34 - druh práce, den nástupu, místo výkonu + další náležitosti (OP VK): Identifikace projektu Popis pracovní činnosti Rozsah činnosti Výše odměny Povinnost odevzdávat pracovní výkaz Publicita
9
Osobní výdaje (kapitola 1) Náležitosti pracovního výkazu: Identifikace projektu Název subjektu (příjemce/partner) Jednoznačná identifikace pracovníka, funkce, období Údaje o úvazku Časový rozvrh práce a popis činností (na dny) Pozor na obecnost, nestačí „administrativní práce“
10
Osobní výdaje (kapitola 1) NEJČASTĚJŠÍ CHYBY Předčasná refundace mezd Nezakotvení odevzdávání výkazu práce do smlouvy
11
Cestovní náhrady (kapitola 2) Tuzemské pracovní cesty patří do nepřímých nákladů Způsobilé přímé náklady jsou jen zahraniční cesty, které ale musí být schváleny v rozpočtu.
12
Zařízení (25 %) (kapitola 3) Nehmotný majetek do 60.000 Kč Dlouhodobý nehmotný majetek nad 60.000 Kč Drobný hmotný majetek do 40.000 Kč Použitý drobný hmotný majetek (prohlášení prodejce, znalecký posudek na cenu atd.) Nájem zařízení, operativní leasing Křížové financování (9 %) (nábytek a vybavení - dlouhodobý hmotný majetek nad 40.000)
13
Zařízení (25 %) (kapitola 3) Dokladování zařízení Dle platné legislativy Faktura (objednávka/smlouva) Výběrové řízení Inventární karta, publicita (inventarizace s logem)
14
Zařízení (25 %) (kapitola 3) NEJČASTĚJŠÍ CHYBY Dělení zakázek Křížové financování Vazba na aktivity
15
Místní kancelář (8 %) Patří do nepřímých nákladů Spotřební zboží a provozní materiál Telefon, poštovné, fax, internet Spotřeba vody, paliv a energie Nájemné
16
Služby (49 %) (kapitola 4) Publikace/školící materiály/manuály Odborné služby/Studie a výzkum Výdaje na konference/kurzy Podpora účastníků konference/kurzu (stravné, ubytování) – limity (300/1500 Kč), realizační tým je NN Jiné výdaje Dodavatelem služeb nemůže být v rámci projektu osoba, která má uzavřen pracovně právní vztah s příjemcem/ partnerem!
17
Stavební úpravy (kapitola 5) Drobné stavební úpravy (do 40 tis. vč. DPH za všechny dokončené stavební úpravy jedné účetní položky majetku v rámci zdaňovacího období) Stavební úpravy v rámci křížového financování
18
Přímá podpora (20 %) (kapitola 6) Výdaje týkající se přímo cílové skupiny (výdaje placené přímo osobami z cílové skupiny) Smlouva o vzdělávání (příjemce – zaměstnavatel) Mzdové příspěvky (pedagogové, akademici a další pracovníci ve školství) Ubytování, cestovné, stravování (limity) Doprovodné aktivity
19
Náklady vyplývající ze smlouvy (kapitola 7) Audit (6 měsíců před koncem projektu musí být uzavřena smlouva s vhodným auditorem) Publicita (nepřímé náklady) Ostatní (např. poplatky za vedení účtu – výdaje za vedení účtu jsou nepřímými náklady; náklady které vzniknou v době mezi podpisem smlouvy a zahájením realizace jsou nezpůsobilé)
20
Nepřímé náklady
21
NN - výčet Odměňování pracovníků (kap. 1) – vedení účetnictví, mezd, rozpočtu, personalistika, úklid, opravy, publicita, PC správa, kopírování Cestovné (kap. 2) – tuzemské cestovné Zařízení (kap. 3) – kancelářské potřeby, zajištění občerstvení, odpisy budov, odpisy zařízení sloužící pro administraci, zařízení pro publicitu Služby (kap. 4) – nájem pro administrativu, vodné…, internetové připojení, vedení účetnictví, daňové poradenství OSTATNÍ: bankovní poplatky, publicita..
22
NN – dokladování a kontrola čerpání Stanoveny procentem 16/18 % ze způsobilých přímých nákladů ponížených o křížové financování Změna v křížovém financování, nebo nedočerpání PN = změna výše NN, nelze překročit výši NN ze smlouvy Nepřímé náklady se pro OP VK neprokazují Analytická evidence s vazbou na projekt, nejsou dotčeny účetní postupy organizace ani další povinnosti
23
Nepřímé náklady – čerpání Prokázané a schválené účetní doklady za způsobilé výdaje Povýšit o 16/18 % (procento nepřímých nákladů) = výše žádosti o platbu nelze použít celou ŽOP na NN (nebyly by PN a tím žádná ŽOP) Z hlediska plynulosti doporučujeme čerpání ve správném poměru Jak nato? Převést částku NN z každé zálohové platby rovnou na provozní účet a z toho poté čerpat. Nutné sledovat, konečná výše NN musí odpovídat prokázaným způsobilým PN
24
Nezpůsobilé výdaje Pokud vzniknou, hradí je příjemce z vlastních prostředků Podrobný výčet obsahuje Příručka pro Příjemce (např. neopodstatněný nákup zařízení nebo služeb před ukončením projektu)
25
Účetnictví a doklady Povinnost vést účetnictví ve smyslu zákona č. 563/1991 Sb., o účetnictví Oddělené transparentní analytické účty související pouze s realizací projektu (rozdělit přímé a nepřímé náklady) O projektových aktivitách musí být účtováno odděleně (samostatná číselná řada) od ostatních aktivit organizace, např. na zvláštním účetním středisku (příjemce je k výše uvedenému zavázat také partnery s finančním příspěvkem) Účetnictví musí být vedeno elektronicky Originály dokladů a soupisky účetních dokladů za celý projekt musejí být k dispozici u příjemce/partnera do roku 2025
26
Náležitosti účetních dokladů Označení účetního dokladu Popis a obsah účetního případu a označení jeho účastníků Peněžní částka nebo údaj o množství a ceně Datum vyhotovení účetního dokladu Datum uskutečnění účetního případu, není-li shodné s datem vyhotovení Podpis osoby odpovědné za účetní případ a podpis osoby zodpovědné za jeho zaúčtování a schválení(kopie shodná s originálem) Označení projektu Pozor na obecné formulace (např. občerstvení)!
27
Jeden špatný příklad za všechny
28
Jeden docela dobrý příklad za všechny
29
Faktury / Pokladna FAKTURY Musí obsahovat všechny náležitosti (včetně identifikace projektu) Zálohové faktury musí být vyúčtovány nejpozději do konce projektu POKLADNA Samostatná (oddělená) pokladna projektu NEMUSÍ být vedena Pokud vedena je, musí být vnitřním předpisem příjemce stanoven její limit
30
Evidence a prokazování uskutečněného výdaje Výdaj musí skutečně vzniknout, být zaznamenán na účtech příjemce nebo jeho partnerů, být identifikovatelný a kontrolovatelný a musí být doložitelný originály účetních dokladů Pokladní doklady, výpisy z BÚ
31
DPH není nárok na odpočet DPH (v rámci projektu se negenerují příjmy ) DPH je způsobilým výdajem
32
Příjmy projektu Projekt negeneruje příjmy V případě veřejné podpory 3.2 se příjmy neodečítají Výjimka: úroky ze zvláštního účtu se odečítají od žádosti o platbu
33
Úhrada výdajů projektu - zálohování Zálohové platby vychází z předložených Žádostí o platbu (ŽOP) se skutečně vynaloženými způsobilými výdaji ŽOP - generuje se z Benefitu 7+ 1. záloha 20 % způsobilých výdajů (dle Smlouvy) Další průběžné platby - dle skutečně doložených způsobilých výdajů v intervalech stanovených smlouvou Max. 90 % schválené částky (10 % „zádržné“) Závěrečná platba - dle skutečně vynaložených a schválených způsobilých výdajů
34
Archivace Pravidla archivace: Porovnávat zálohovaná data s originály - verifikace Zajistit trvalost uložených dat s ohledem na použitá média v průběhu stanovené archivační doby Každé médium po archivaci označit datem, názvem a popisem jeho obsahu Dokumentace musí být vedena přehledně a zároveň musí být lehce dosažitelná Veškerá dokumentace projektu MUSÍ být archivována min. do konce roku 2025, pokud není legislativou ČR stanovena lhůta delší!
35
Děkuji Vám za pozornost Kontaktní e-mail: opvk@kraj-lbc.czopvk@kraj-lbc.cz Zuzana Antlová Odbor regionálního rozvoje a evropských projektů 485 226 552 zuzana.antlova@kraj-lbc.cz
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.