Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Experimentální výuka na I. stupni ZŠ Mgr. Radim Pikner
2
Potřeby Roztříštěnost a nahodilost environmentálních témat v ŠVP pro první stupeň Nedostatečná metodická podpora v podobě výukových materiálů Nedostatečné materiální vybavení Nedostatečné využití areálu školy a školní zahrady ve výuce
3
Cíle projektu Zlepšit materiální vybavení pro experimentální výuku Podpořit práci žáků v kontaktu s reálným prostředím Podpořit dlouhodobou a systematickou činnost žáků a mezipředmětový přístup Zlepšit metodickou podporu učitelů I. stupně Zatraktivnit vzdělávání v péči o životní prostředí a přírodních vědách Standardizovat environmentální výuku ve všech třídách prvního stupně
4
Výstupy projektu Pomůcky pro experimentální výuku Sada pracovních listů a metodika
5
Podpora výuky klíčových kompetencí Svět se velmi rychle mění Neznáme potřeby trhu práce/potřebné znalosti a dovednosti za 20 let Nezáleží tolik na znalostech/faktech V kurikulu je třeba se soustředit na obecnější věci – kompetence Nezáleží tolik na vzdělávacím obsahu jako na metodách a formách výuky Ovlivňujeme postoje a dovednosti Ideový problém uvnitř školy Střet s tradičním pojetím vzdělávání Problém hodnocení
6
Experiment
7
Bramborobraní
9
Experiment jako metoda výuky pro podporu kompetencí Kompetence k učení žák samostatně pozoruje a experimentuje, získané výsledky porovnává, kriticky posuzuje a vyvozuje z nich závěry pro využití v budoucnosti – nabízené experimenty nabádají žáky, aby vyjadřovali svá očekávání, porovnávali je se skutečností zjištěnou pozorováním a kriticky hodnotili, co bylo příčinou zjištěných skutečností. žák operuje s obecně užívanými termíny, znaky a symboly, uvádí věci do souvislostí, propojuje do širších celků poznatky z různých vzdělávacích oblastí a na základě toho si vytváří komplexnější pohled na matematické, přírodní, společenské a kulturní jevy – řešením experimentů se snažíme přivést žáky, ke zjištění, že v reálném světě neexistují oddělené a nesouvisející předměty, ale naopak komplexní problémy, vyžadující mnohostranné vzdělání
10
Kompetence k řešení problémů žák samostatně řeší problémy; volí vhodné způsoby řešení; užívá při řešení problémů logické, matematické a empirické postupy – podporovány jsou zejména empirické vzorce řešení problémů typu pokus/omyl žák ověřuje prakticky správnost řešení problémů a osvědčené postupy aplikuje při řešení obdobných nebo nových problémových situací, sleduje vlastní pokrok při zdolávání problémů – opakovaným řešením experimentů se snažíme vést žáky ke schopnosti poučení se z přechozích chyb a nefunkčních modelů práce žák kriticky myslí, činí uvážlivá rozhodnutí, je schopen je obhájit, uvědomuje si zodpovědnost za svá rozhodnutí a výsledky svých činů zhodnotí – jelikož řada experimentů předpokládá skupinovou a týmovou spolupráci, je třeba se v těchto týmech předem domlouvat na vhodných postupech, navíc se při dlouhodobějších experimentech vyjasní týmové pozice vhodné pro jednotlivé žáky.
11
Kompetence sociální a personální žák účinně spolupracuje ve skupině, podílí se společně s pedagogy na vytváření pravidel práce v týmu, na základě poznání nebo přijetí nové role v pracovní činnosti pozitivně ovlivňuje kvalitu společné práce - při dlouhodobějších experimentech se vyjasní týmové pozice vhodné pro jednotlivé žáky žák přispívá k diskusi v malé skupině i k debatě celé třídy, chápe potřebu efektivně spolupracovat s druhými při řešení daného úkolu, oceňuje zkušenosti druhých lidí, respektuje různá hlediska a čerpá poučení z toho, co si druzí lidé myslí, říkají a dělají – pro zdárné vyřešení některých úkolů je třeba sdílet výsledky a spolehnout se na správnost výsledků jiných žáků žák vytváří si pozitivní představu o sobě samém, která podporuje jeho sebedůvěru – společné řešení experimentů umožní poznat schopnosti jiných členů týmu, porovnat se a podpořit sebevědomí
12
Kompetence občanské žák chápe základní ekologické souvislosti a environmentální problémy, respektuje požadavky na kvalitní životní prostředí, rozhoduje se v zájmu podpory a ochrany zdraví a trvale udržitelného rozvoje společnosti – při řízeném ovlivňování experimentů si žáci uvědomí citlivost organismů na zásahy člověka, změny prostředí a neschopnost zpětně napravit vlastní chyb Kompetence pracovní žák používá bezpečně a účinně materiály, nástroje a vybavení, dodržuje vymezená pravidla, plní povinnosti a závazky, adaptuje se na změněné nebo nové pracovní podmínky – pro úspěšné řešení experimentů je třeba přesně dodržovat pravidla, v opačném případě se to jasně negativně projeví na možnostech úkoly vůbec dokončit.
13
Experimenty popsané a testované v rámci projektu 1. ročník Barborky Klíčení semen fazole 2. ročník Vývoj motýla Kalendář přírody Podmínky pro život rostlin 3. ročník Listonoh americký Putování kapky vody Vzduch všude kolem nás 4. ročník Vzduch všude kolem nás i v nás Pozorování stromu 5. ročník Pěstujeme brambory Stopy savců Sledování vývoje žab
14
Smysl našich experimentů – co chceme žákům ukázat rychlost přírodních jevů a tím i orientaci v čase a kalendáři význam teploty a vlhkosti pro životní procesy možnost ovlivňovat prostředí ve prospěch či neprospěch života organismů nutnost přesnosti a preciznosti záznamů pro úspěch dlouhodobého pozorování používání základních fyzikálních jednotek v běžném životě význam jednoduchých matematických operací pro vyhodnocení a poznání procesů závislost lidské existence na zdravém prostředí …
15
Barborky
16
Fazole
17
Motýli
18
Děkuji za pozornost Projekt byl spolufinancován Zlínským krajem
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.