Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilMiloslav Vacek
1
MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ ČR Poslanecká sněmovna PČR Praha 18.10.2011 Návrh věcného záměru zákona o podpoře a řízení cestovního ruchu
2
V ČR není systém řízení CR: střet „Kompetenčního zákona“ (č. 2/1969 Sb., o zřízení ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy ČR) a zákonů o územně samosprávních celcích (č. 129/2000 Sb., zákon o krajích; č. 128/2000 Sb., zákon o obcích; č. 131/2000 Sb., zákon o hlavním městě Praze) → všechny subjekty jsou povinné rozvíjet CR Nejsou určeny pravomoci a kompetence jednotlivých subjektů Neexistují nástroje koordinace realizovaných opatření podpory CR Dopady: pokles výkonnosti cestovního ruchu a pokles příjmů generovaných tímto odvětvím neefektivní vynakládání prostředků na podporu cestovního ruchu pokles konkurenceschopnosti destinace ČR a přínosů CR Důvody zavedení „zákona o CR“
3
Měření výkonnosti CR: TSA - komplexní vyjádření významu cestovního ruchu pro národní hospodářství ČR (2003 – 2009) Výkonnostní ukazatele: (data za 2009, zdroj ČSÚ) → Tyto ukazatele nedostatečně popisují přínosy CR do státního a veřejných rozpočtů Podíl cestovního ruchu na příjmech státního rozpočtu ČR 6,9 % CR a ostatní odvětví (data za 2009, zdroj ČSÚ) Přínosy CR ZaměstnanostPodíl na HPH CR239 498CR2,7 % Zdravotnictví288 993Zdravotnictví4,2 % Zemědělství185 200Zemědělství2,3 % Stavebnictví481 118Stavebnictví7,4 % Počet hostůPočet přenocování CelkemNerezidentiRezidentiCelkemNerezidentiRezidenti 12 209 5846 336 3245 873 26036 807 95818 363 81718 444 141
4
Obecné definovat oblast CR zajistit koordinovaný rozvoj legislativy a opatření s dopadem na CR zajistit koordinovanou realizaci opatření na podporu rozvoje CR zvýšit „prestiž“ odvětví CR Specifické zamezení duplicitám v managementu a marketingu destinace zvýšení motivace podnikatelských subjektů i veřejné správy na rozvoji cestovního ruchu hospodárné směřování finančních prostředků do rozvoje a řízení cestovního ruchu zajistit provázanost strategických dokumentů na všech úrovních Cíle „zákona o CR“
5
ÚroveňOrganizace CRÚzemní jednotkaZakladatelŘízeníInformace 1Národní organizace CRČRMMR ČR 2Krajská organizace CRKraj 3Oblastní organizace CRTuristická oblastobce, podnikatelé, kraj Navrhovaná organizační struktura CR Zákon stanoví kritéria pro vznik turistické oblasti (TO) (např.): počet přenocování za rok – min. 300 tisíc – průměr za posledních 5 let počet lůžek – min. 2000 lůžek min. 3 turistická informační centra (TIC) nacházející se na úrovni oblasti počet trvale žijících obyvatel ve výši min. 100 tisíc → obce které nenaplní kritéria pro vznik TO / nestanou se součástí TO – rozvoj cestovního ruchu bude zajištěn aktivitami krajské organizace cestovního ruchu Doporučená právní forma organizací cestovního ruchu 1. úroveň – příspěvková organizace zřízená MMR 2. a 3. úroveň: obecně prospěšná společnost zájmové sdružení právnických osob
6
Podnikatelé v cestovním ruchu: iniciují vznik oblastní organizace cestovního ruchu při splnění kritérií pro vznik turistické oblasti, podílejí se na jejím fungování formou dobrovolných příspěvků se podílejí na financování krajské nebo oblastní organizace cestovního ruchu podílejí se na tvorbě turistické nabídky – tvorbě produktů cestovního ruchu ve spolupráci s krajskou/oblastní organizací cestovního ruchu podílí se na přípravě strategických dokumentů podílejí se na marketingových aktivitách kraje/oblasti tvoří profesní organizace pro účely zákona (může se jednat i o regionální pobočku hospodářské komory, či jiné profesní organizace) prostřednictvím profesních organizací se podílí na realizaci Národního systému kvality služeb v cestovním ruchu Zapojení podnikatelů
7
Přínosy: Zajištění koordinace realizovaných opatření Snadný přenos informací Vznik na všech úrovních řízení CR: na národní úrovni budou zastoupeny: ministerstva, kraje, profesní sdružení, asociace s celostátní působností/v tomto případě se jedná o Celostátní kolegium cestovního ruchu modifikované pro potřeby zákona na krajské úrovni: zástupci kraje, zástupci správ NP a CHKO, zástupci odborných kulturních organizací, oblastní/ch organizace/í cestovního ruchu, profesní/ch sdružení s celokrajskou působností na oblastní úrovni: obce, podnikatelé, sdružení podnikatelů, zástupci odborných kulturních organizací, zástupci krajské/ých organizace/í cestovního ruchu, příp. NNO působících v cestovním ruchu, zástupci správ NP a CHKO Poradní skupiny
8
Složené financování: Financování národní organizace CR zdroj: státní rozpočet: pevná částka na každý rok vlastní výdělečné nástroje (platby za spoluúčast na akcích, provoz informačního systému, platby krajských organizací cestovního ruchu a podnikatelů za marketingové aktivity ad.) Financování krajské organizace cestovního ruchu zdroj: státní rozpočet: neměnná pevná částka + částka dle intenzity cestovního ruchu krajský rozpočet: 50% z částky, kterou tvoří příspěvek ze státního rozpočtu, příspěvky od obcí dobrovolné příspěvky individuálních podnikatelů vlastní výdělečné nástroje Financování oblastní organizace cestovního ruchu zdroj: příspěvek ze státního rozpočtu prostřednictvím kraje: neměnná pevná částka + částka dle intenzity cestovního ruchu v turistické oblasti příspěvek z krajského rozpočtu příspěvky od obcí dobrovolné příspěvky od podnikatelů vlastní výdělečné nástroje Financování organizací CR
9
návrh věcného záměru zákona vznikal od počátku roku 2010 za účasti zástupců krajů, regionů a vysokých škol návrh byl prezentován profesním sdružením působícím v oblasti cestovního ruchu na celostátní úrovni, včetně SOCR po vnějším připomínkovém řízení a odsouhlasení vedením MMR byl postoupen do vnějšího připomínkového řízení: 58 připomínkových míst z celkem 20 míst vzneseny připomínky, z toho z 8 míst připomínky zásadní (Ministerstvo zemědělství, Krajský úřad Středočeského kraje, Krajský úřad Moravskoslezského kraje, Hospodářská komora České republiky, Ministerstvo životního prostředí, Hlavní město Praha, Ministerstvo financí, Ministerstvo vnitra) vypořádání připomínek většina připomínek byla vypořádána rozpor s MF ČR – zavádění nových finančních toků a zvyšování požadavků na státní rozpočet vzhledem k rozpočtovým škrtům a snižování deficitu státního rozpočtu → odstranit část „financování“ ze zákona o CR po vypořádání vnějšího připomínkového řízení bude předán vládě k projednání Postup tvorby „zákona o CR“
10
Děkuji za Vaši pozornost. Aleš Hozdecký Odbor cestovního ruchu Ministerstvo pro místní rozvoj Staroměstské náměstí 6 110 15 Praha 1 ales.hozdecky@mmr.cz
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.