Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Technologie – Bezpečnost a ochrana zdraví při práci
2
Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0608 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo materiálu: 03_O1_32_INOVACE_2
3
Bezpečnost a ochrana zdraví při práci Předmět: Technologie Ročník: 1. Jméno autora: Ing. Leopold Voharek Škola: SPŠ Hranice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Leopold Voharek Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR. Anotace : úvod do teorie bezpečnost a ochrana zdraví při práci, ujasnění základních pojmů, vytyčení práv a povinností zaměstnavatele a zaměstnance, legislativa Klíčová slova: bezpečnost a ochrana zdraví při práci
4
BOZP Bezpečnost a ochrana zdraví při práci je souhrn opatření stanovených legislativou a zaměstnavatelem, která mají předcházet ohrožení nebo poškození lidského zdraví v pracovním procesu.
5
BOZP Součástí problematiky BOZP jsou především: vyhledání a vyhodnocení rizik při práci, kategorizace prací, bezpečnost technických zařízení, osobní ochranné pracovní prostředky, ergonomie, hygiena práce včetně pracovního prostředí.
6
BOZP Odkaz na video http://www.stream.cz/chybamaseclovekuc i/750450-sbirka-blbcu-2
7
BOZP Minimum PRO ZAMĚSTNAVATELE Z OBLASTI BOZP I. Odpovědnost Za plnění úkolů BOZP zaměstnavatele odpovídají vedoucí zaměstnanci na všech stupních řízení v rozsahu svých funkcí. Tyto úkoly jsou rovnocennou a nedílnou součástí jejich pracovních povinností. Vedoucí zaměstnanci jsou povinni vytvářet příznivé pracovní podmínky a zajišťovat BOZP.
8
BOZP II. Odborná způsobilost pro plnění úkolů Zaměstnavatel je povinen zajišťovat a provádět úkoly v hodnocení a prevenci rizik (všechna opatření vyplývající z právních a ostatních předpisů k zajištění BOZP a z opatření zaměstnavatele, která mají za cíl předcházet rizikům, odstraňovat je nebo minimalizovat jejich působení). Má-li nejvýše 25 zaměstnanců a má potřebné znalosti, může tyto úkoly zajišťovat sám. Má-li 26 až 500 zaměstnanců a je-li odborně způsobilý, může tyto úkoly zajišťovat sám. Není-li, nebo má více než 500 zaměstnanců, musí mít zajištěnu odborně způsobilou osobu k prevenci rizik. Odborná způsobilost – alespoň střední vzdělání s maturitou, odborná praxe v délce alespoň 3 let (resp. 1 roku pokud osoba dokončila vysokoškolské vzdělání v oblasti BOZP) a úspěšné vykonání zkoušky z odborné způsobilosti. Odborná způsobilost platí po dobu 5 let. Odborové organizaci musí být umožněno projednání ustanovení odborně způsobilé osoby k prevenci rizik.
9
BOZP III. Základní povinnosti 1. Zajistit si (pracovní poměr, obchodní vztah) odborně způsobilou osobu k prevenci rizik (dále jen „OZO“). 2. Zajistit si lékaře, který bude poskytovat pracovnělékařské služby (preventivní zdravotní prohlídky zaměstnanců, kontroly pracovišť z hlediska ochrany zdraví, poradenskou činnost pro zaměstnavatele – např. při budování pracovišť, zavádění technologií, opatření ke snížení rizik a školení zaměstnanců v poskytování první pomoci). 3. Vyhledávat a vyhodnocovat rizika práce a stanovovat opatření k jejich odstranění nebo alespoň k snížení jejich působení (provádí OZO v úzké spolupráci s jednotlivými vedoucími zaměstnanci a lékařem pracovnělékařských služeb). O výsledku informovat odborové orgány.
10
BOZP 4. Provést kategorizaci prací (provádí OZO v úzké spolupráci s vedoucími zaměstnanci, lékařem pracovnělékařských služeb a orgánem ochrany veřejného zdraví). 5. Provést, případně provádět, opatření, která vyplynula z vyhledání rizik, případně i z kategorizace prací (zajišťují vedoucí zaměstnanci). 6. Zajistit provádění preventivních lékařských prohlídek a měření rizikových faktorů, která vyplynula z kategorizace prací, případně zavést evidenci rizikové práce (zajišťují vedoucí zaměstnanci ve spolupráci s lékařem pracovnělékařských služeb a akreditovanou firmou). 7. Vytvořit vhodnou organizaci zajištění BOZP, včetně pracovnělékařských služeb a systému zajištění bezpečnosti technických zařízení (kontroly, zkoušky, revize) – např. vydáním samostatného interního předpisu (zpracuje OZO a vydá vedení firmy). 8
11
BOZP 8. Přijmout opatření pro případ zdolávání mimořádných událostí (havárie, požáry), jiných nebezpečí a evakuace zaměstnanců. 9. Vydat interní předpisy řešící poskytování osobních ochranných pracovních prostředků (OOPP), mycích, čisticích a dezinfekčních prostředků a ochranných nápojů; zákazy prací těhotným a kojícím ženám, matkám do devátého měsíce po porodu a mladistvým; zdravotní prohlídky zaměstnanců a lhůty kontrol, zkoušek a revizí technických zařízení (zpracuje OZO). 10. Zkompletovat, případně zpracovat provozní dokumentaci strojů, technických zařízení, přístrojů a nářadí (zajistí ved. zam.). 11. Zavést a vést dokumentaci o kontrolách a revizích elektrických spotřebičů a elektrického nářadí. 12. Zajišťovat provádění kontrol, zkoušek, inspekčních prohlídek a revizí technických zařízení a vést o tom dokumentaci. 13. Odstraňovat, případně zajišťovat odstranění závad zjištěných kontrolami, zkouškami, inspekčními prohlídkami nebo revizemi technických zařízení (provádí vedoucí zaměstnanec).
12
BOZP 14. Zpracovat osnovy školení zaměstnanců (provádí OZO). O organizaci školení, instruktážích a pokynech k BOZP informovat odbory. 15. Vést dokumentaci o provedených školeních zaměstnanců z právních a ostatních předpisů BOZP, o poskytnutí první pomoci (ve spolupráci s lékařem pracovnělékařských služeb) a o speciálních školeních (práce ve výškách, svařování atd.). 16. Vést dokumentaci o výdeji osobních ochranných pracovních prostředků. 17. Vést evidenci o absolvování preventivních lékařských prohlídek zaměstnanců (vstupní, periodické, mimořádné, výstupní i následné) včetně jejich výsledků (provádí vedoucí zaměstnanec, příp. personální odd.). 18. Šetřit vzniklé pracovní úrazy (dále jen „PÚ“), vést o nich předepsanou dokumentaci, případně i o nemocech z povolání, oznamovat a ohlašovat PÚ na příslušné instituce a stanovovat opatření proti opakování (šetří a záznam sepisuje ved. zam.).
13
BOZP 19. Vyplácet náhrady škod vzniklých v důsledku PÚ nebo nemoci z povolání (za tím účelem hradit zákonné pojištění odpovědnosti zaměstnavatele za škodu při PÚ nebo nemoci z povolání) a vést o tom evidenci (platí do 31. 12. 2012, dále viz zákon č. 266/2006 Sb.). 20. Provádět kontroly zajištění BOZP. 21. Jedenkráte za rok provést prověrku BOZP na všech pracovištích a zařízeních (ve spolupráci s odborovou organizací). 22. Vést dokumentaci o prováděných interních kontrolách BOZP, včetně kontrol a prohlídek pracovišť lékařem pracovnělékařských služeb. 23. Odstraňovat nebo zajišťovat odstranění závad zjištěných interní kontrolou, stát.i kontrol. orgány nebo odborovými orgány.
14
BOZP IV. Základní legislativa Zákon č. 262/2006 Sb., zákoník práce Zákon č. 309/2006 Sb., zákon o zajištění dalších podmínek BOZP Zákon č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví Zákon č. 373/2011 Sb., o specifických zdravotních službách Zákon č. 174/1968 Sb., o státním odborném dozoru Zákon č. 251/2005 Sb., o inspekci práce Nařízení vlády č. 361/2007 Sb., kterým se stanoví podmínky ochrany zdraví při práci Nařízení vlády č. 101/2005 Sb., o podrobnějších požadavcích na pracoviště a pracovní prostředí Nařízení vlády č. 378/2001 Sb., kterým se stanoví bližší požadavky na bezpečný provoz a používání strojů, tech. zařízení, přístrojů a nářadí
15
BOZP Jaké jsou práva zaměstnance v oblasti BOZP Práva zaměstnance jsou obsaženy v § 106 zákoníku práce Zaměstnanec má právo na zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při práci, na informace o rizicích jeho práce a na informace o opatřeních na ochranu před jejich působením; informace musí být pro zaměstnance srozumitelná. Zaměstnanec je oprávněn odmítnout výkon práce, o níž má důvodně za to, že bezprostředně a závažným způsobem ohrožuje jeho život nebo zdraví, popřípadě život nebo zdraví jiných fyzických osob; takové odmítnutí není možné posuzovat jako nesplnění povinnosti zaměstnance. Zaměstnanec má právo a povinnost podílet se na vytváření bezpečného a zdraví neohrožujícího pracovního prostředí, a to zejména uplatňováním stanovených a zaměstnavatelem přijatých opatření a svou účastí na řešení otázek bezpečnosti a ochrany zdraví při práci.
16
BOZP Jaké jsou povinnosti zaměstnance Každý zaměstnanec je povinen dbát podle svých možností o svou vlastní bezpečnost, o své zdraví i o bezpečnost a zdraví fyzických osob, kterých se bezprostředně dotýká jeho jednání, případně opomenutí při práci. Znalost základních povinností vyplývajících z právních a ostatních předpisů a požadavků zaměstnavatele k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při práci je nedílnou a trvalou součástí kvalifikačních předpokladů zaměstnance. Mezi základní povinnosti zaměstnance patří: - Účastnit se školení zajišťovaných zaměstnavatelem zaměřených na bezpečnost a ochranu zdraví při práci včetně ověření svých znalostí, - podrobit se preventivním prohlídkám, vyšetřením nebo očkováním stanoveným zvláštními právními předpisy,
17
BOZP - dodržovat právní a ostatní předpisy a pokyny zaměstnavatele k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při práci, s nimiž byl řádně seznámen, a řídit se zásadami bezpečného chování na pracovišti a informacemi zaměstnavatele, - dodržovat při práci stanovené pracovní postupy, používat stanovené pracovní prostředky, dopravní prostředky, osobní ochranné pracovní prostředky a ochranná zařízení a svévolně je neměnit a nevyřazovat z provozu, - nepožívat alkoholické nápoje a nezneužívat jiné návykové látky na pracovištích zaměstnavatele a v pracovní době i mimo tato pracoviště, nevstupovat pod jejich vlivem na pracoviště zaměstnavatele (zde opravdu platí: NEMYSLÍŠ-ZAPLATÍŠ) a nekouřit na pracovištích a v jiných prostorách, kde jsou účinkům kouření vystaveni také nekuřáci.
18
BOZP - oznamovat svému nadřízenému vedoucímu zaměstnanci nedostatky a závady na pracovišti, které ohrožují nebo by bezprostředně a závažným způsobem mohly ohrozit bezpečnost nebo zdraví zaměstnanců při práci, zejména hrozící vznik mimořádné události nebo nedostatky organizačních opatření, závady nebo poruchy technických zařízení a ochranných systémů určených k jejich zamezení, - s ohledem na druh jím vykonávané práce se podle svých možností podílet na odstraňování nedostatků zjištěných při kontrolách orgánů, kterým přísluší výkon kontroly podle zvláštních právních předpisů, - pracovní úraz, pokud mu to jeho zdravotní stav dovolí, a pracovní úraz jiného zaměstnance, popřípadě úraz jiné fyzické osoby, jehož byl svědkem, a spolupracovat při objasňování jeho příčin, - podrobit se na pokyn oprávněného vedoucího zaměstnance písemně určeného zaměstnavatelem zjištění, zda není pod vlivem alkoholu nebo jiných návykových látek
19
Použité zdroje Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Leopold Voharek Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR. http://bozppo.vfn.cz/minimum_bozp.pdf http://www.cmkos.cz/data/articles/down_2534. pdf http://www.stream.cz/chybamaseclovekuci/75 0450-sbirka-blbcu-2
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.