Polské státní školy v zahraničí

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
IV. Dětský sněm Krajský parlament dětí a mládeže Zlínského kraje
Advertisements

Kariérové poradenství
Primární vzdělávání Pojem primární vzdělávání zahrnuje první stupeň základního vzdělávání. Dochází k zahájení základního vzdělávání a počátku povinné.
Kurikulární projekty Učitelství praktického vyučování a odborného výcviku Bc. Studium kombinované 2010.
Mám zde malý plat, chci raději pracovat v Německu… Seminář v Evropském domě Lukáš Pachta, Institut pro evropskou politiku EUROPEUM Pracovní příležitosti.
Organizace sociální správy
PRAHA PRO AFRIKU Projekt podpory rozvoje města a venkova v Etiopii.
Předškolní péče na Islandu Jónína Konradsdottir, ředitelka MŠ.
Plánování ve škole. Obsah právní předpisy výuka a vzdělávání žáků / studentů prevence negativních jevů mimoškolní aktivity administrativní záležitosti.
Stávající stav Normativní financování (rozpočet na mzdy pedagogů je určován podle počtu dětí, stejně jako počet pedagogů na určité množství dětí) 112.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Ing. Petr Czekaj, Mgr. Zdeněk Karásek Velké Karlovice, Vytváření strategických partnerství na trhu práce v MSK.
BÍLÁ KNIHA TERCIÁRNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ Národní program rozvoje vzdělávání v ČR. Leden, 2009.
3. Vzdělávání knihovníků, semináře, porady Pardubice Zuzana Hájková Zlata Houšková.
Střední školství a trh práce Akční program podpory odborného školství.
ICT VE ŠKOLE LIDSKÉ ZDROJE listopad 2006 (c) Radek Maca.
Organizační struktura
Prima A setkání s rodiči 18.června 2007 aula školy.
Účelové stravování Střední odborná škola Otrokovice
Základní škola Uničov, Haškova 211 Aktivní motivace žáků ZŠ = jistota pro budoucnost řemesel CZ.1.07/1.1.04/ , realizace – INVESTICE.
Statistický pohled na gymnázia v roce 2012/13 Michaela Kleňhová vrchní ředitelka sekce koordinace politik a mezinárodních záležitostí MŠMT Konference asociace.
PLNĚNÍ POVINNÉ ŠKOLNÍ DOCHÁZKY
Projekt dětská skupina MOTÝL
Evropské jazykové gymnázium s.r.o.
Financování regionálního školství
Ekonomika vzdělávání. Okruhy problémů, které EŠ zkoumá Vzájemný vztah vzdělání a vědecko- technického pokroku Financování školství Prognózování školství.
Vzdělávací politika.
Vzdělání z hlediska teorie statků
1 Tisková konference MPSV „Čtyři opatření rodinné politiky“ 10. září 2015 ve 12:30 hod.
1 prezentuje : Mgr. Helena Adamcová vedoucí odboru zprostředkování a poradenství Úřad práce v Liberci Postup resortu práce a sociálních věcí v oblasti.
Maturitní zkouška podle zákona č. 561/2004 Sb. (školský zákon) platnost od Maturitní zkouška podle zákona č. 561/2004 Sb. (školský zákon) platnost.
KONCEPČNÍ ZÁMĚR REFORMY SYSTÉMU FINANCOVÁNÍ REGIONÁLNÍHO ŠKOLSTVÍ REGIONÁLNÍHO ŠKOLSTVÍ MINISTERSTVO ŠKOLSTVÍ, MLÁDEŽE A TĚLOVÝCHOVY
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
La section franco-tchèque de SGO ČESKO-FRANCOUZSKÁ SEKCE SGO.
MENSA Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
MATURITA 2010 změna modelu a novelizace zákona základní model nové maturity skladba zkoušek nové maturity maturita bez hendikepů průběh maturity organizace.
Zaměstnání v sousední zemi a související právní předpisy EU David Chlupáček poradce EURES Úřad práce ČR Krajská pobočka v Jihlavě Jihlava
ŠVÝCARSKÝ SYSTÉM VZDĚLÁVÁNÍ A MOŽNÉ INSPIRACE Z NĚJ PORADA ŘEDITELŮ ŠKOL A ŠKOLSKÝCH ZAŘÍZENÍ ZŘIZOVANÝCH LIBERECKÝM KRAJEM
Přijímací řízení nově Porada ředitelů škol a školských zařízení zřizovaných LK Krajský úřad Libereckého kraje Ing. Eva Kotková.
Školský zákon ve vztahu k zákonným zástupcům (pro ředitele málotřídní školy) Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném.
ŽIJEME SPOLU Sdružení obcí ORLICKO Petr Fiala, předseda Sdružení obcí Orlicko Antonín Fiala, manažer.
1 Chystaná novela školského zákona Mgr. Jaroslav Fidrmuc náměstek pro řízení sekce vzdělávání Asociace středních průmyslových škol ČR Špindlerův Mlýn,
Tisková konference zahájení školního roku 2008/2009 MŠMT
Mateřský jazyk jako podpora národní identity a zachování kulturního dědictví v Evropských školách PhDr. Dana Musilová Inspektorka pro předškolní a primární.
Střední vzdělávání Maturitní zkoušky 2012 Ing. Dana Štěpánová odbor školství, mládeže, tělovýchovy a sportu Krajský úřad Libereckého kraje.
Dokumentace školy Porada ředitelů škol a školských zařízení zřizovaných Libereckým krajem Liberec 12. prosince 2013 Mgr. Karel Bárta.
Centrum empirických výzkumů Fakulta veřejných politik Slezská univerzita v Opavě 3. září 2015, Opava.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Základní škola a Praktická škola Dvůr Králové nad Labem EU-OPVK-CZ.1.07/1.4.00/ :III/2 VY_32_INOVACE_02-11 ZEMĚPIS NA II. STUPNI ZV-LMP (Z) Téma:
České školství v mezinárodním srovnání České školství v mezinárodním srovnání Stručné seznámení s vybranými ukazateli publikace OECD Education.
PŘIJÍMACÍ ŘÍZENÍ NA STŘEDNÍ ŠKOLY PRO ŠKOLNÍ ROK 2017/18
PŘIJÍMACÍ ŘÍZENÍ NA STŘEDNÍ ŠKOLY PRO ŠKOLNÍ ROK 2017/18
Prezentace fiktivní firmy Ing. Vladimíra Trnčáková
PLNĚNÍ POVINNÉ ŠKOLNÍ DOCHÁZKY V ZAHRANIČÍ A VĚCI SOUVISEJÍCÍ…
PO IV na 2.stupni z pohledu školy.
Normativní financování vztahy a souvislosti
„Velká“ novela školského zákona
Základní škola a Praktická škola Dvůr Králové nad Labem
PHmax ve středním vzdělávání
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy
Pedagogická knihovna J. A. Komenského
Přijímací řízení pro žáky vycházející z 5. ročníků
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy
Mabistrát hlavního města Prahy
Setkání s řediteli zapojených škol KIPR
Organizační struktura
PŘIJÍMACÍ ŘÍZENÍ PRO ŠKOLNÍ ROK 2019/2020
ORGANIZACE PŘIJÍMACÍHO ŘÍZENÍ 2016/2017 část I. - Přihláška na SŠ
NÁRODNÍ PROGRAM ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ V ČR
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Renata Pitrová Název materiálu:
Transkript prezentace:

Polské státní školy v zahraničí Polská škola v Praze Mgr. Urszula Drahná Mgr. Agata Vlasáková

Polské školy v zahraničí

Vznik polských státních škol v zahraničí První polské státní školy v zahraničí: 60 a 70 léta. Zřizovány při polských velvyslanectvích a konzulátech hlavně pro dětí polských diplomatů. K prvním školám patřily mezi jinými: školy v Moskvě, Praze, Pekinu, Havaně. Polské děti v Itálii, Francii, Velké Británii a dalších zemích - možnost „korespondenční“ výuky. Rok 1973: rozhodnutí ministra školství - zřízení ve Varšavě vzdělávacího centra, jehož cílem měla být koordinace zahraniční výuky. Od té doby další školy. V roce 1996 – 57 škol.

Vznik polských státních škol v zahraničí Po vstupu Polska do EU (r. 2004) emigrace přes 2 miliónů Poláků. Všude, kde se usídlili, poptávka po polských školách. Současně (rok 2015): na celém světě (v 37 zemích) 67 polských státních škol (v Evropě, Severní Americe, Asii a Africe), a 16 tisíc žáků.

Jiné formy vzdělávání v polském jazyce Kromě státních škol v zahraničí existují jiné formy vzdělávání v polském jazyce: Soukromé školy – založené a vedené: polskými vzdělávacími organizacemi, sdruženími rodičů, polskými farnostmi. Vzdělává se v nich kolem 30 tisíc dětí. Financovány především rodiči, polskými organizacemi, ale z části také polským státem (pomocí různých projektů mají nárok na finanční dotace od polského Ministerstva zahraničních věcí). Vzdělávání v polském jazyce jako součást místního vzdělávacího systému - polské školy nebo třídy (Česká republika, Litva, Lotyšsko, Bělorusko, Ukrajina, Moldávie a další) – financováno hostitelskou zemí. Dvojjazyčné třídy v několika francouzských školách (polština, polský zeměpis a dějepis – v polském jazyce, zbytek ve francouzštině) – učitelé „polských“ předmětů financování polským státem.

Jiné formy vzdělávání v polském jazyce Polština jako nepovinný předmět (v Dánsku, Norsku, Švédsku, Německu, Austrálii a dalších zemích) – financováno hostitelskou zemí. Polské třídy v tzv. Evropských školách – financováno EU nebo hostitelskou zemí. Vysílání učitelů (kolem 80 učitelů ročně) polského jazyka, literatury, dějepisu a zeměpisu do zemí východní Evropy s početnou polskou menšinou (např. Ukrajina a Litva, Rusko, Bělorusko, Arménie, Kazachstán, Uzbekistán, Gruzie a další) – financováno polským státem. Tzv. „vzdělávání na dálku“ – výuka zadané látky doma, postup do vyšších ročníku na základě písemných prací a závěrečných zkoušek na konci školního roku (nebo minimálně jednou za 2 roky). Zkoušky se konají ve Varšavě.

Organizace a financování polských státních škol v zahraničí. K polským státním školám v zahraničí se vztahuje polský školský zákon. Zřizovatelem škol je přímo polské Ministerstvo školství. Ministerstvo školství řídí školy pomocí edukačního centra „Centrum rozvoje polského vzdělávání v zahraničí“ (Ośrodek Rozwoju Polskiej Edukacji za Granicą) se sídlem ve Varšavě (dále ORPEG). ORPEG a všechny státní školy jsou financovány polským státem a to z rozpočtu spravovaného polským Ministerstvem školství. ORPEG koordinuje práci škol, řídí administrativu a finance škol. ORPEG zajišťuje nutné tiskopisy školní dokumentace (školní vysvědčení, třídní knihy, evidenční knihy žáků a zaměstnanců atd.) Pracovníci ORPEG jménem Ministerstva školství zjišťují a hodnotí podmínky, průběh a výsledky vzdělávání ve školách.

Organizace a financování polských státních škol v zahraničí Ředitel školy : posílá do ORPEGu výroční zprávy o vzdělávací, kulturní a integrační činnosti školy, měsíční zprávy o výdajích, dále půlroční zprávy o stavu financí a majetku školy. První stanovy přiděluje školám Ministerstvo školství. Žáci a studenti obdrží na konci školního roku vysvědčení podle polských předpisů. Do škol mohou být přijímány děti bez polského občanství za podmínky, že ve škole jsou volná místa. Ředitel ORPEG jmenuje a odvolává ředitelé škol po získání posudku od představitelů polské menšiny spojené ze školou (učitelů, rodičů atd.) a konzultací s místním velvyslancem nebo konzulem. Ředitel školy přijímá a propouští učitelé, a jiné pracovníky školy.

Systém vzdělávání v polských, státních školách v zahraničí Podmínkou pro založení školy je minimum 50 žáků. Podmínkou pro vznik třídy je minimum 7 žáků, ředitel ORPEGu může rozhodnout o nižším nebo vyšším nutném limitu. V případě nižšího počtu žáků ředitel školy může rozhodnou o spojení dvou nebo tří ročníků. Ve většině škol jsou 4 etapy vzdělávání: 1) První stupeň 6 leté základní školy – ročníky 1-3. 2) Druhý stupeň 6 leté základní školy – ročníky 4 – 6. 3) 3 leté gymnázium. 4) 3 leté lyceum. V některých školách chybí lyceum

Systém vzdělávání v polských, státních školách v zahraničí Ve školách není maturitní zkouška. Cílem škol je poskytování doplňujícího vzdělávání. Učí se v nich tyto předměty: - polština (polský jazyk a literatura), vlastivěda (polský dějepis a zeměpis, občanská výuka), v některých školách jsou dodatečně nepovinné hodiny náboženství. Žáci plní povinnou školní docházku v jiných školách místního systému. Do polských škol pak docházejí jednou týdně odpoledne nebo o víkendu. Výjimka: škola v Aténách. Kromě tříd s doplňujícím programem existují třídy, ve kterých je plný vyučovací program a žáci mohou plnit povinnou školní docházku. Tento systém však rozhodnutím polské vlády postupně mizí. Od roku 2011 nejsou otevírány další třídy s plným vyučovacím programem.

Systém vzdělávání v polských státních školách v zahraničí. Pro polské školy v zahraničí (kromě školy v Aténách) je závazný rámcový vzdělávací program pro doplňující vzdělávání. Obsahuje soubory klíčových kompetencí, kterými má být vybaven žák na konci každé z čtyř etap vzdělávání. Jazykové kompetence jsou rozdělené do tří skupin. Na základě rámcového vzdělávacího programu každá škola vytváří vlastní školní vzdělávací program. Učebnice donedávna žáci kupovali v Polsku (škola dostávala pro učitelé učebnice nebo finanční prostředky na ně z ORPEG). Rozhodnutím Ministerstva školství z 2014 roku učebnice mají být poskytovány bezplatně pro všechny žáky základních škol a gymnázii. Zatím tato reforma je v polovině procesu. Učebnice zadarmo mají jen některé třídy. Reforma bude ukončena v září 2017. Některé bezplatné učebnice jsou dostupné online. Učitelé mají také přístup k dalším bezplatným materiálům na Internetu ( příklady 3 letých vzdělávacích programů pro jednotlivé etapy výuky, testy kompetencí žáka, metodické příručky a další).

Zájem o polské školy Vzhledem k velkému množství Poláků žijících v zahraničí je o polské školy v mnoha zemích velký zájem. Některé školy musí z různých důvodů (finančních, nedostatku místa) odmítat část uchazečů. Mezi největší patří např. školy: v Paříži (1100 žáků), v Bruselu (1004 žáků), v Londýně (521 žáků) a další. Menší školy (v Praze, Budapešti, Moskvě) mají kolem 100 žáků.

Polská škola v Praze www.szkolapolskawpradze.com

Vznik Polské školy v Praze Vznik: rok 1970. Ze začátku: pro děti pracovníku Polského velvyslanectví a polských firem sídlících v Praze. Vyučování bylo doplňující. Konec 80tých let, velký zájem (150 žáků), vznik tříd s plným vyučovacím programem. V roce 2010 - rozhodnutí Ministerstva školství o ukončení tohoto typu výuky ve všech polských zahraničních školách.

Organizace výuky V současné době možnost výuky: polského jazyka a literatury, od čtvrtého ročníku také vlastivědy (dějepis a zeměpis Polska, polská občanská výuka). Pro zájemce jsou hodiny náboženství. Vyučování pro jednotlivé třídy probíhá jednou týdně. Etapy výuky: • Základní škola 6 – letá , 2 stupně : první - ročníky 1-3, druhý - ročníky 4 – 6. • Gymnázium /české třídy 7 – 9/ 3 – leté, • Lyceum /české gymnázium/ 3 – leté.

Organizace výuky Počet vyučovacích hodin v týdnu: První stupeň základní školy: 4 vyučovací hodiny - 3 povinně - polský jazyk (spolu se základy vlastivědy), 1 hodina podle rozhodnutí ředitele po konzultací s rodiči a učiteli (polština nebo náboženství). Druhý stupeň základní školy: 5 vyučovacích hodin – 3 hodiny povinně polský jazyk,1 hodina povinně vlastivěda , 1 hodina podle rozhodnutí ředitele po konzultací s rodiči a učiteli (polština, vlastivěda nebo náboženství). Gymnázium a lyceum: 5 vyučovacích hodin - – 2 hodiny povinně polský jazyk, 2 hodiny povinně vlastivěda, 1 hodina podle rozhodnutí ředitele po konzultací s rodiči a učiteli (polština nebo vlastivěda).

Žáci Polské školy v Praze Do polské školy v Praze docházejí děti: žijící v Čechách přechodně, jejíž rodiče jsou pracovníky Polského velvyslanectví nebo mezinárodních firem. Povinnou školní docházku plní v mezinárodních školách, Poláků žijících natrvalo v Čechách nebo z polsko-českých rodin, povinnou školní docházku plní v českých nebo mezinárodních školách. Na školní rok 2015/16 je přihlášeno 120 žáků.

Učitelé Polské školy v Praze V současné době ve škole učí 8 učitelů, z nichž jedna osoba také plní funkci ředitelky školy. 2 učitelky prvního stupně, 3 učitelky polského jazyka, 1 učitelka vlastivědy a 2 kněží, kteří učí náboženství. Jedná učitelka také vede školní knihovnu. Nikdo nemá plný úvazek. Učitelé každý rok v září podepisují novou smlouvu na dobu určitou. Všichni učitelé mají kvalifikace a vysokoškolské vzdělání, někteří víceoborové.

Výuka, materiály k výuce Učitelé vyučují podle vlastních programů, na základě rámcového vzdělávacího doplňujícího programu Ministerstva školství z roku 2010. Učitelé používají učebnice zvolené z mnoha nabídek polského knižního trhu. Při volbě se řídí tím, jak se učebnice hodí k specifickým potřebám školy. V září 2014 začala reforma, podle které rodiče neplatí za učebnice.

Největší těžkosti Nedostatek financí. Škola dostává od státu měně finančních prostředků, než potřebuje (kromě prostředků na výplaty). Ředitel školy připravuje finanční plán na celý rok podle reálných potřeb školy, ORPEG schvaluje menší částku. Zbytek prostředků škola získává s pomocí různých projektů a od sponzorů, především od Sdružení rodičů a přátel školy. Úbytek žáků ve vyšších ročnících, nutnost spojovat více ročníků do jedné skupiny. Nejistá budoucnost. Nikdo nezaručí, že škola bude existovat další rok. Učitelé mají pracovní smlouvy na rok. V Polsku a také v zahraničí existuje skupina lidí, která se snaží státní školy zlikvidovat a ponechat jen ty soukromé. Potíže s pojištěním učitelů a další.

Působení a význam školy v prostředí Poláků žijících v Praze a okolí. Základním úkolem polské školy je výuka polského jazyka a vlastivědy. Rozsah činnosti školy je však daleko širší. Mezi cíle školy patří: rozvíjení v dětech pocitu sounáležitosti s polským národem, udržování polských tradic a svátků, integrace s polskou menšinou žijící v Čechách. K uskutečňování těchto cílů škola mimo jiné: - spolupracuje se polskými spolky a úřady v Čechách - s Polským velvyslanectvím, Polským Institutem v Praze, Polskou farností, Polským klubem v Praze, sdružením rodičů Trampolína a dalšími, - pořádá oslavy národních a náboženských svátků, - pořádá besídky věnované polské literatuře, dějinám a regiónům, setkání s polskými spisovateli a dalšími hosty s Polska, vede divadelní kroužek, - organizuje různé společenské akce, např. ples pro všechny děti polské menšiny v Praze a mnoho dalších.