GENETICKÁ METODA ČTENÍ

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
VYVOZENÍ SLABIK S PÍSMENEM T,t
Advertisements

Studentská inovace praxí Jana Mina ř íková, 5. NŠ-NJ.
Několikrát méně, nácvik.
VYVOZENÍ SLABIK s PÍSMENEM a HLÁSKOU m, M
– PŘEDŠKOLÁČEK. Jak dlouho si ještě můžeme dovolit připravovat dnešní děti ve včerejších školách s předvčerejšími metodami na zítřejší.
VYVOZENÍ HLÁSKY,PÍSMENE P, p
VYVOZENÍ PÍSMENE, HLÁSKY L,l
PROJEKT 5.ročník - anglický jazyk Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Téma: Rok – měsíce – dny.
Speciální péče na naší škole
Dysortografie Dysortografie je specifická porucha pravopisu. Nepostihuje celou oblast gramatiky jazyka, ale týká se tzv. specifických dysortografických.
MATEMATIKA Inovativní metoda výuky č ročník učební obory, SOU
Specifika zpracování vzdělávacích obsahů vyučovacích předmětů: Čtení – globální a analyticko–syntetická metoda – vzhledem k vícečetnému postižení bylo.
MOŽNOSTI DOMÁCÍ PŘÍPRAVY
VY_32_INOVACE_08_Hláska a písmeno Ž, čtení slabik, slov
Matematika a její aplikace Slovní úlohy na 2. stupni základní školy Slovní úloha – sčítání zlomků VY_42_INOVACE_05 Sada 4 Základní škola T. G. Masaryka,
VY_32_INOVACE_01_Hláska a písmeno K, čtení slabik, slov
VY_32_INOVACE_10_Hláska a písmeno G, čtení slabik, slov
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
INTEGRACE DĚTÍ S LOGOPEDICKÝMI OBTÍŽEMI
. název šablony: Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT zaměření VM: 1.ročník – Jazyk a jazyková komunikace – Český jazyk a literatura – Čtení.
VY_32_INOVACE_03_NÁCVIK ČTENÍ
Základní škola, Březinská 1702, Vlašim
VYVOZENÍ SLABIK S HLÁSKOU A PÍSMENEM S
Základní škola, Nemyčeves, okres Jičín. Abychom mohli uplatňovat plánované výchovné a vzdělávací strategie, bylo zapotřebí propracovat didaktický postup.
Matematika a její aplikace Slovní úlohy na 2. stupni základní školy Slovní úloha – rovnice, procenta 2 VY_42_INOVACE_24 Sada 4 Základní škola T. G. Masaryka,
VY_32_INOVACE_03_Hláska a písmeno C, Č, čtení slabik, slov
VYUČOVACÍ METODY V PŘÍRODOPISE
Výuka počátečního čtení a psaní před rokem 1989
Diagnostika a reedukace
Vyvození písmene, hlásky S,s
S krtkem do vesmíru Průvodce světem techniky CZ.1.07/1.3.00/ S Krtkem do vesmíru.
VY_32_INOVACE_02_Hláska a písmeno B, čtení slabik, slov (SADA ČÍSLO 4)
Rozvoj zrakového vnímání a odezírání
GENETICKÁ METODA ČTENÍ
DIDAKTIKA LYŽOVÁNÍ.
DIDAKTIKA PRVOPOČÁTEČNÍHO ČTENÍ A PSANÍ
VY_32_INOVACE_09_Hláska a písmeno F, čtení slabik, slov (SADA ČÍSLO 4)
DIDAKTIKA FYZIKY I. 1 Fyzikální vzdělávání
DIDAKTIKA FYZIKY I. 7 Fyzikální učebnice
VY_32_INOVACE_06_Hláska a písmeno R, čtení slabik, slov (SADA ČÍSLO 4)
Činnostní učení matematice v pojetí Tvořivé školy Mgr. Čeněk Rosecký Sdružení učitelů a škol se základním vzděláváním Tvořivá škola, o. s. „Vše vlastními.
PROJEKT MÁLOTŘÍDKY SPOLEČNĚ Mgr. Hana Řádová Alternativní metody výuky MONTESSORI TVOŘIVÁ ŠKOLA.
Prezentace metodických materiálů a pomůcek
Čtení s porozuměním Práce s textem Gramotnost. Význam čtení v současném světě Čtení je součástí gramotnosti člověka. Je prostředkem dalšího vzdělávání.
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Svoboda nad Úpou, okres Trutnov Autor: Mgr. Milada Pleskačová Datum: Název: VY_12_INOVACE_1.2.2ČJ2,3_4.
Využití standardů pro průběžné sledování učebního pokroku žáků Jana Straková Institut pro sociální a ekonomické analýzy a Ústav pro informace ve vzdělávání.
ČESKÝ JAZYK A LITERATURA Praktická aplikace teoretických poznatků z hláskosloví Online diskuse k virtuální hospitaci – Open Gate, gymnázium.
Čtení u SP. Čtení artikulace x psaná forma řeči, porozumění čtenému textu artikulace x psaná forma řeči, porozumění čtenému textu základní schopnosti:
Genetická metoda čtení
Výuka čtení a psaní analyticko-syntetickou metodou
Metodické materiály a pomůcky
Velká didaktika J. A. Komenský 2.část
METODICKÉ LISTY výstup projektu Vzdělávací středisko pro další vzdělávání pedagogických pracovníků v Sokolově reg. č. projektu: CZ.1.07/1.3.11/
Název školy: Speciální základní škola, Louny,
Výuka elementárního čtení a psaní podle genetické metody
Rozvoj týmové spolupráce prostřednictvím pohybových aktivit
METODICKÉ LISTY výstup projektu Vzdělávací středisko pro další vzdělávání pedagogických pracovníků v Sokolově reg. č. projektu: CZ.1.07/1.3.11/
Název školy: Speciální základní škola, Louny,
METODICKÉ LISTY výstup projektu Vzdělávací středisko pro další vzdělávání pedagogických pracovníků v Chebu reg. č. projektu: CZ.1.07/1.3.11/ Sada.
Porozumění jednoduchému textu 2
METODICKÉ LISTY výstup projektu Vzdělávací středisko pro další vzdělávání pedagogických pracovníků v Sokolově reg. č. projektu: CZ.1.07/1.3.11/
Projekt:. Pomoc škole a žákům, registrační číslo projektu CZ /1
Jazyk a jazyková komunikace Český jazyk Zvířátka - hláskování Mgr
Čtení a psaní genetickou metodou
SPLÝVAVÉ ČTENÍ® Mgr. Milena Šilhánová
KMT/DIZ1 Příprava na vyučování Příprava na vyučovací hodinu
Metody výuky počátečního čtení
Současné trendy důraz na kontinuitu předškolního a počátečního školního rozvoje teorie emergentního rozvoje gramotnosti předškolní období – diskuse o systematické.
Desetinná čísla HRA.
Základní škola a Mateřská škola Libáň, okres Jičín Moderní škola 2010
Transkript prezentace:

GENETICKÁ METODA ČTENÍ Metodická setkávání „Vzdělávací tržiště“ 8.3.2011 Mgr. Dana Smutná

OBSAH Info o metodě Etapy nácviku Metodický postup Didaktické hry Příklady z praxe, pomůcky Činnostní učení Základní principy činnostního učení Odkazy

INFO O METODĚ MOTTO: „Univerzální metodu, která by při výuce vyhovovala všem dětem, nenajdeme.“ „Kožíškova metoda“ (ve 20. letech minulého století básník a učitel Josef Kožíšek takto sestavil první čítanku s názvem Poupata) PhDr. Jarmila Wagnerová – 1995/96 – projekt nácviku čtení genetickou metodou (vychází z myšlenek J. Kožíška a V. Příhody) zapisovací metoda – vychází se od zápisu myšlenek, které jsou dětem známé, využívá se zkratek slov a obrázků jako jediná metoda umožňuje okamžité propojení čtení a psaní (psaní silně podporuje čtení) již od začátku - čtení s porozuměním informovat rodiče – nutnost hláskové analýzy a syntézy slova (při nácviku čtení se nepoužívá slabika)

ETAPY NÁCVIKU 1. seznámení s velkou tiskací abecedou 2. nácvik čtení 3. přechod ke čtení malými tiskacími písmeny

1. seznámení s velkou tiskací abecedou Cíl: vzbudit zájem dětí o čtení vyvození písmen podle jmen spolužáků poznávání a vybarvování písmen důraz na krátké a dlouhé samohlásky předměty rozmístěné ve třídě opatřeny „jmenovkami“ zápis jmen, pohádkových postav, krátkých slov (na tabulky, do sešitu) modelování velkých písmen „psaní“ mokrou hubkou na tabuli „psaní“ do nasypané krupice „kouzelný provázek“ zápis písmen na „čtverečky“, sestavování slov, četba záměny písmen, tvorba nových slov (nalepování) KRESEBNÉ A UVOLŇOVACÍ CVIKY

2. nácvik čtení nepoužívání slabiky hláskování a přečtení celého slova najednou slabiky di, ti, ni, bě, …. nácvik neprobíhá samostatně, ale ve slovech (na závěr celé abecedy) využití první části čítanky UČÍME SE ČÍST (zaměřené na pohádky) a pracovního sešitu nabídka knih s texty s velkými tiskacími písmeny

3. přechod ke čtení malými tisk. písmeny ČÍTANKA PRO PRVŇÁČKY + dopis přechod proběhne velice rychle  nejprve tvarově stejná nebo podobná písmena (např. oO, uU, …) využití pexesa, karet s písmeny, obrázky apod. malá tiskací písmena žáci nezapisují využití 2. dílu učebnice UČÍME SE ČÍST, knih pro děti a výběr textů ze Slabikáře teprve potom začíná nácvik psací abecedy

DIDAKTICKÉ HRY Hry zaměřené na rozvoj: senzorického vnímání (např. procvičení smyslů) cvičení paměti, rozvoj slovní zásoby rozlišování hlásek a písmen = cvičení analýzy a syntézy ( např.„mimozemšťan“, slovní kopaná) představivosti koncentrace pozornosti dechová cvičení

Činnostní učení Základy metod a forem – J.A. Komenský – „Šikovnost rukou se mění v šikovnost myšlení.“ základem je metoda objevování konkrétní činnosti, samostatné úvahy, tvorba vlastních otázek procvičování učiva na konkrétních příkladech a situacích žák koná, činí, přemýšlí a tvoří samostatná práce i práce v týmu vizualizace myšlení prostřednictvím pomůcek dává učiteli možnost stálé kontroly nad prací všech žáků

Činnostní učení Základní principy: vlastní činnost žáků objevování, tvořivost životní zkušenost jako výchozí situace aplikace poznatků v praxi přiměřený čas k učení, trvalé osvojení vědomostí využití mezipředmětových vztahů práce s informacemi, využití souvislostí, propojení poznatků různého druhu zohlednění individ. možností žáků vlastní organizace učení sebekontrola, sebehodnocení diagnostika žáků vnitřní diferenciace ve třídě výběr vhodných metodických materiálů

Odkazy Internetové zdroje: http://ctenibezslabikovani.wz.cz/ www.detskestranky.cz http://userweb.pedf.cuni.cz/kpsp/archivvyzkumu/kpsp04-05/prace/lucie.pdf http://www.rvp.cz/clanek/576/1521 Školy, které prezentují i zkušenosti s genetickou metodou: http://www.skola.hu.cz/src/genetika.html http://www.zsprobostov.cz/node/22 http://www.zshustopece.cz/index.php?name=News&file=article&sid=654 http://www.zst.cz/foto0703.htm http://www.tupolevka.cz/index.php?nid=4324&lid=CZ&oid=813569 http://www.orbiska.cz/dokumenty/propagacnimaterialy.pdf http://www.zs-ns2.cz/skola/projekty.php?id=zacspolu Diskuse http://www.rodina.cz/scripts/diskuse/prisp.asp?id=10498772

Odkazy Čtení pro děti: http://knihy.cpress.cz/knihy/vychova-a-pedagogika/vychova-ostatni/KP0310_moje- prvni-cteni/ http://knihy.cpress.cz/knihy/vychova-a-pedagogika/vychova-ostatni/moje-druhe-cteni/ Didaktické hry: Květoslava Santlerová: 100 didaktických her ve výuce čtení a psaní http://kzv.kkvysociny.cz/archiv.aspx?id=1008&idr=8&idci=21 Pomůcky: www.pomucky-bahner.cz www.sbscr.cz www.zsceske-mladeze.cz www.tvorivaskola.cz Srovnání genetické a analyticko-syntetické metody: http://userweb.pedf.cuni.cz/~www_kpsp/archivvyzkumu/kpsp05-06/prace/Kuldova.pdf

https://www.stream.cz/vsi-ve-skole/10005188-geneticka-metoda-cteni-proboha-co-to-je